DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
CF in cardreader drukken, alle foto's eraftrekken naar een dir op datum
Capture One openen
foto's snel langslopen, bruikbare taggen
getagde foto's corrigeren (witbalans, exposure, etc.)
getagde foto's processen
Vaak, maar niet altijd: ondertussen lekker slapen
resulterende JPG's in flickr uploader flikkeren en metadata toevoegen
uploadknop drukken.
Vrij simpel.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
2a) Met Capture One slechte foto's wissen
2b) Foto's renamen naar bijv 20060610_Rally.cr2
3) Foto's aanpassen (witbalans, contrast etc etc) en processen naar ..\DEVELOPS
4) Foto's met Bridge resizen voor het web (Image Processing Script) in ..\OUTPUT_WEB
5a) Eventuele foto's bewerken (vanuit DEVELOPS) en opslaan als .PSD in ..\EDITED
5b) Bewerkte foto's opslaan voor een afdruk, website, forum in ..\OUTPUT_PRINT - \OUTPUT_FINAL
That's about it.
Misschien veel werk, maar als je je foto's later nodig hebt dan heb je wat meer controle en weet je waar je moet zoeken.
En niet vergeten : 1x per twee weken een backup op een externe HD en op DVD.
- Adobe Lightroom Beta 2: Heel erg fijn programma, helaas nog beta maar het gaat in grote stappen vooruit!
- Adobe Photoshop Creative Suite 2
- CF kopiëren naar externe HD ( ./YYYY-MM-DD Naam van shoot )
- Die directory weer kopiëren naar de directe backup op mijn (lokale) server.
- Lightroom opstarten en de foto's importeren (reference to original location)
- Foto's doorlopen en in Quick Collection zetten (handig wegens sneltoets) 1)
- Foto's in Quick Collection nog eens doorlopen in de develop-module en eventueel bewerken.
- Heel soms: Foto's openen in Photoshop CS2 en aanpassen. Lightroom kan foto's alleen bewerken op metadata niveau, niet op pixels.
- De foto's in de Quick Collection exporteren, printen, etc.
Wat ik vaak aanpas:
- Horizon rechttrekken
- Contrast en/of curves aanpassen
- Croppen
- Losse kleurkanalen aanpassen. Vooral bij landschappen met groene bomen en blauwe luchten. Daarbij wil saturatie omhoog gooien wel eens hele vies groen geven.
[ Voor 14% gewijzigd door Oxi op 13-06-2006 00:58 ]
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
2) Cammy aan de iMac of de CF in de reader (cammy schiet ook op SD, heb ik geen reader voor)
3) Foto's importeren in lightroom
4) Foto's snel uitzoeken/taggen
5) Diegene die ik zo kan processen direct processen
6) Op laptopje de foto's die verder bewerkt moeten worden openen in lightroom
7) Foto's bewerken
[norml]8)[/] Processen
9) In eerste instantie proces ik alles naar web-formaten (600x400) en daarna gooi ik de batch er nog een keertje doorheen, maar dan op het originele formaat -mits ik niet heb hoeven croppen-. Die laatsten druk ik degene die ik wil houden van af.
10) Mapjes weer bij elkaar brengen: [datum]-$omschrijving met hierin een mapje "RES" en een mapje "BEW" eventueel nog een mapje "JPG" als ik besloten heb die te behouden.
11) Mapje naar de externe disk(s) kopieren
12) Mapjes ff op DVD fikken (2x)
Tussen stap 8 en 9 kan ik de resizes uploaden naar mijn server. Aldaar kies ik allereerst het te gebruiken domein en subdomein, daarna maak ik een mapje aan waarin je de foto's vinden kunt. (Bijvoorbeeld: ik besluit de fotos op fotos.floor-is.nl/piccies neer te zetten, dan ga ik naar de map fotos.floor-is.nl en maak daar een dirretje aan die "piccies" heet.)
Aldaar drop ik de foto's en als ze er dan staan zet ik ff een scriptje aan die er automatisch een gallery van bakt.
Vaak gaat het echter zo:
1) Maak foto's
2) Bedenk me na een week dat er nog foto's op de CF/SD staan
3) Gooi de foto's naar mijn werkstation
4) Zet alles in lightroom
5) Kies uit wat ik wil bewerken
6) Bewerk
7) Exporteer (twee keer: resized en orig)
[norml]8)[/] Upload resizes naar server, maak daar bovengenoemde mapjes aan etc
9) Maak de nodige backups
10) Doe weinig met de nieuwe URL etc
Bericht hierboven
Precies hetzelfde als hier.Oxi schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 00:55:
Software:Mijn workflow:
- Adobe Lightroom Beta 2: Heel erg fijn programma, helaas nog beta maar het gaat in grote stappen vooruit!
- Adobe Photoshop Creative Suite 2
1) De Quick Collection sla ik wel eens over als ik veel foto's heb van wisselende kwaliteit. Bijvoorbeeld bij sportfoto's is dankzij de snelheid een hoop foto's gewoon erg mislukt. Dan kan ik van elke (gelukte) foto een waardering van 1 tot 5 sterren geven en dan zo sorteren/verbergen. Maakt een grote shoot een stuk duidelijker.
- CF kopiëren naar externe HD ( ./YYYY-MM-DD Naam van shoot )
- Die directory weer kopiëren naar de directe backup op mijn (lokale) server.
- Lightroom opstarten en de foto's importeren (reference to original location)
- Foto's doorlopen en in Quick Collection zetten (handig wegens sneltoets) 1)
- Foto's in Quick Collection nog eens doorlopen in de develop-module en eventueel bewerken.
- Heel soms: Foto's openen in Photoshop CS2 en aanpassen. Lightroom kan foto's alleen bewerken op metadata niveau, niet op pixels.
- De foto's in de Quick Collection exporteren, printen, etc.
Wat ik vaak aanpas:
- Horizon rechttrekken
- Contrast en/of curves aanpassen
- Croppen
- Losse kleurkanalen aanpassen. Vooral bij landschappen met groene bomen en blauwe luchten. Daarbij wil saturatie omhoog gooien wel eens hele vies groen geven.
Lightroom heerscht
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
EDIT: laat maar, MacIntosh only voorlopig
[ Voor 23% gewijzigd door Arfman op 13-06-2006 14:50 ]
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
De grote reden waarom ik de files zelf kopieër en dan Importeer met de "Reference to original location"-optie is dat het véél sneller is dan dat Lightroom de CF geopend en daarna geimporteerd heeft. Scheelt érg veel tijd.Floris schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 01:02:
2) Cammy aan de iMac of de CF in de reader (cammy schiet ook op SD, heb ik geen reader voor)
Euhm ik vergat denk ik iets: Als ik de foto's uit mijn cammy moet halen (omdat SD gebruikt), dan moet ik dat met een of ander achterlijk brak prog van Canon doen. Bij voorkeur gebruik ik die kaart dus ook nietOxi schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 13:45:
[...]
De grote reden waarom ik de files zelf kopieër en dan Importeer met de "Reference to original location"-optie is dat het véél sneller is dan dat Lightroom de CF geopend en daarna geimporteerd heeft. Scheelt érg veel tijd.
Bericht hierboven
Huh SD en Canon? Heb je en 1D dan?1D en een 10D leert je website me.Floris schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 17:50:
[...]
Euhm ik vergat denk ik iets: Als ik de foto's uit mijn cammy moet halen (omdat SD gebruikt), dan moet ik dat met een of ander achterlijk brak prog van Canon doen. Bij voorkeur gebruik ik die kaart dus ook niet
[ Voor 7% gewijzigd door 0fbe op 13-06-2006 18:15 ]
Ik denk dat ik hier wel mee kan leven. Nu nog een PSD, want ik heb besloten uitsluitend nog in RAW te schieten, nu ik mijn workflow eenmaal aardig voor elkaar heb.
Dat RawShooter niet verder ontwikkeld wordt en er geen bugs in worden verholpen betekent niet automatisch dat je het niet meer kunt gebruiken. Ik gebruik zelf RawShooter Premium 2006 en moet zeggen dat deze gewoon de snelste workflow van alle beschikbare converters voor Windows XP heeft. Ik hoor echter hele goede dingen over Lightroom om me heen en wacht dan ook in smart af op de beta voor Windows XP.Oxi schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 20:31:
Helaas voor jou is het bedrijf dat Rawshooter produceert net opgekocht door Adobe.
Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Verwijderd
Dat zal echt een openbaring voor je worden, deze workflow werkt enorm snel. Ik draai ondertussen Beta 3 en het is echt heel erg goed. Alles gaat instant. Enige langzame is als je een plaat naar PS wil krijgen (apple+E), dan saved een edited versie in LR en opent tegelijkertijd PS, hij maakt er TIFF van en met Canon 5D files kan het wel even duren voordat ie klaar isRalph Smeets schreef op maandag 03 juli 2006 @ 08:57:
Dat RawShooter niet verder ontwikkeld wordt en er geen bugs in worden verholpen betekent niet automatisch dat je het niet meer kunt gebruiken. Ik gebruik zelf RawShooter Premium 2006 en moet zeggen dat deze gewoon de snelste workflow van alle beschikbare converters voor Windows XP heeft. Ik hoor echter hele goede dingen over Lightroom om me heen en wacht dan ook in smart af op de beta voor Windows XP.
Maar vooralsnog niets anders dan lof over dit pakket, echt super.