Toon posts:

batterijen voor Nytech ND 4020

Pagina: 1
Acties:
  • 647 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Een paar jaar geleden heb ik een digitale camera gekocht bij de lidl (Nytech ND 4020) Daarbij zaten ook 4 oplaadbare AA batterijen (nimh - 1000mAh). Deze batterijen waren echter slecht, en na een paar maanden nieuwe gekocht met oplader (Hape NV75 lader met 4 nimh 2300mAh batterijen) maar ook deze zijn nu op. De batterijen gaan veel te snel leeg en ontladen ook snel uit zichzelf.
Ik wil nu dus een keer echt goede batterijen kopen, die wat langer mee gaan. Waar moeten deze aan voldoen? Hoe meer amperes hoe beter? of is het max. 1000 omdat ik die erbij kreeg? En moet ik misschien ook een nieuwe betere oplader aanschaffen?

Groeten,

Sjors

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2006 @ 11:33:
Hallo,

Een paar jaar geleden heb ik een digitale camera gekocht bij de lidl (Nytech ND 4020) Daarbij zaten ook 4 oplaadbare AA batterijen (nimh - 1000mAh). Deze batterijen waren echter slecht, en na een paar maanden nieuwe gekocht met oplader (Hape NV75 lader met 4 nimh 2300mAh batterijen) maar ook deze zijn nu op. De batterijen gaan veel te snel leeg en ontladen ook snel uit zichzelf.
Ik wil nu dus een keer echt goede batterijen kopen, die wat langer mee gaan. Waar moeten deze aan voldoen? Hoe meer amperes hoe beter? of is het max. 1000 omdat ik die erbij kreeg? En moet ik misschien ook een nieuwe betere oplader aanschaffen?

Groeten,

Sjors
Batterijen met meer mAh gaan langer mee dan batterijen met minder mAh. Ik heb toen ik mijn eerste camera kocht (2 jaar geleden) gekozen voor goede merk batterijen. Ik gebruik ze nu nog steeds en ze werken nog steeds naar behoren. Een goede lader is wel een vereiste, vaak zie je dat mensen batterijen proberen op te laden met een lader die de batterijen dan maar half "vult". Vervolgens zijn de batterijen dus erg snel leeg.

Ik heb hier 2 laders liggen, 1 van de hema en 1 van de aldi. De hema versie was meen ik een euro of 6 en de aldi versie 2.50. Beide laders werken goed dus je hoeft niet perse veel geld uit te geven aan een goede lader. Het kost je natuurlijk wel meer geld als je een snellader wilt hebben.

Over het ontladen: ik meen dat nimh batterijen elke dag 1% van hun capaciteit kwijtraken. Dus op den duur zul je je batterijen altijd weer moeten opladen ook al heb je ze niet gebruikt.

Verwijderd

Bij de meeste digitale compact camera's zie je het verschijnsel dat de batterijen na een paar keer fotograferen al leeg lijken te zijn. Echter als je de batterijen dan doormeet of ergens anders voor gebruikt lijkt het wel alsof ze nog gewoon vol zijn. De oorzaak hiervan is de eigen inwendige weerstand van de batterijen die er voor zorgt dat de spanning die de batterij levert zakt tot onder een ingestelde drempelwaarde in de camera waardoor deze denkt dat de batterijen leeg zijn.

Bij het kopen van oplaadbare batterijen voor een camera is het daarom altijd slim om op de inwendige weerstand te letten (maar die is helaas vaak niet opgegeven)

Merken die batterijen met een lage inwendige weerstand leveren zijn GP, Duracell en Varta. Er zullen er ongetwijfeld meer zijn, maar ik ken ze niet allemaal uit mijn hoofd. Let er wel op dat u NiMh batterijen koopt, liefst inderdaad van een type dat 2200 of meer milliampere/uur kan leveren (Ik heb ze al gezien van 2700mAh)

Succes.

Verwijderd

@ TS: Besteed hier alsjeblieft niet teveel tijd aan. Je hebt een camera van een paar jaar geleden. Dit was het moment waarop de camera's nog een ongelooflijke energieconsumptie hadden. Daarnaast heb je ook nog eens een budgetmerk camera gekocht. Deze staan erom bekend om uberhaupt geen moeite te doen om iets aan het energieverbruik te doen (dan wordt de camera immers duurder). Tel deze twee zaken bij elkaar op en je hebt een energieslurpend monster om U tegen te zeggen. Derhalve is het kansloos dat je tegen een setje batterijen aanloopt dat heel lang gaat werken in je camera.

Tot zover het negatieve nieuws. Het positieve nieuws is het geen reet meer uitmaakt welke set batterijen je koopt. Uiteraard liever met een hoger mAh getal, maar vergeet ook niet naar de spanning van de batterijen te kijken. Een merk als Hahnel gebruikt tegenwoordig een spanning van 1.25V ipv 1.2V, hetgeen inhoudt dat deze batterijen langer werken in je camera bij een gelijk aantal mAh. Het zou helemaal positief zijn als je camera een CR-V3 batterije ondersteunt. Zie hiervoor de handleiding. Als er alleen ruimte is voor twee keer een losse AA batterij dan gaat het zeker niet passen, maar als je als het ware de twee penlights bij elkaar in het vak stop kun je wellicht gebruik maken van deze veel zwaardere lithium batterij (CR-V3). Deze gaan veel langer mee dan oplaadbare penlights.

Nog even ter overweging. Indien je deze camera nieuw zou kopen dan zou hij maximaal 100 euro kosten (een nieuw type bij de lidl dan welteverstaan). Houd hier alsjeblieft rekening mee bij het kopen van je batterijen.

offtopic:
Ik heb Kodak camera's verkocht waarbij je met de meegeleverde batterijen maximaal 5 foto's kon nemen. Ik heb dan ook heel veel klanten terug gezien die dachten dat de camera defect was....

Verwijderd

Goede goedkope AA's? Kijkshop Hapé 2400mah 4 stuks Nimh incl doosje voor een tientje. Prima spul en het kost geen ruk :)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2006 @ 14:27:
Goede goedkope AA's? Kijkshop Hapé 2400mah 4 stuks Nimh incl doosje voor een tientje. Prima spul en het kost geen ruk :)
Net zo goed als GP's? Ik heb namelijk alleen maar GP's, maar die waren eigenlijk wel té duur.

[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 12-06-2006 18:18 ]

Verwijderd

Ik heb zelf geen GP's, maar wel Hama's ernaast. Merk geen verschil, de flitser doet het errug lang op die sets batterijen (en ik flits veel zoals je wel weet :P ) :) Ik heb drie van die Hape sets liggen, werken als een trein voor weinig :)

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:55

Cheezus

Luiaard

Ik las laatst nog een artikel over NiMH batterijen in een consumentenbondgids editie (van vorig jaar geloof ik).
Elke batterij leverde wel zijn capaciteit die opgegeven was in het begin maar na 50x opladen was er van de goedkopere batterijen amper meer capaciteit over terwijl de duurdere varianten (GP/varta e.d.) nog op 80% van hun capaciteit zaten.
Het is dus vooral de levensduur van de batterijen die langer is bij duurdere varianten.
Tevens zorgen snelladers ook voor een verkorte levensduur, het beste is om ze langzaam (8 uur ofzo) op te laden.

Zelf heb ik net bij de mediamarkt 2 setjes duracell 4x 2500 mAh gehaald voor 14.99 per setje.

De zelfontlading van nimh is ongeveer 2% per dag dus als je ze niet vaak gebruikt of in low-power devices is de zelfontlading al gauw hoger dan de belasting van het apparaat zelf.
Pagina: 1