Ik heb een systeem met een behoorlijke geschiedenis, al bezit ik het nog maar een half jaar. Het is een AMD 2100+ welke ik mocht houden wanneer ik ‘m kon repareren (constante reboots, dus ik dacht (terecht): processorkoeling). Dat probleem heb ik gefixed, en sinds dien enkele maanden probleemloos kunnen werken, tot het systeem steeds ging vastlopen.
Ik heb m’n geheugen al gecontroleerd (eerst 1 reepje erin, op steeds een andere plek, memtest86, etc.), m’n AGP kaart erin / eruit, GPU koeling eraf en nieuwe pasta er tussen, alle hardware loshalen en weer vastmaken, maar niets helpt langer dan een week.
Gisteren, met het hete weer, liep m’n systeem binnen 5 minuten vast, dus ben ik opnieuw bij de conclusie: het is een temperatuurprobleem. Ik heb een houtje-touwtje stresstest bedacht: in de BIOS de pagina ervoor met de CPU temperaturen, en iets op de pijl-naar-boven-toets leggen. Krijgt de computer voortdurend interrupts en is ‘ie tenminste niet helemaal idle. En dan maar wachten. Zoals gezegd: binnen 5 minuten vastgelopen. De CPU stond toen op 67 graden. Da’s niet koel, maar ook niet alarmerend hoog (deze AMD schijnt van zichzelf vrij heet te zijn). Toen ik ‘m kreeg, bij de reboots, werd ‘ie 85+ graden!
Iemand bracht me op het idee dat ’t de voeding zou kunnen zijn. Ik heb een Codegen 350W voedinkje. Delen jullie die gedachte? Het is de volgende setup:
Soltek SL-75 DRV5
AMD 2100+ socket A met standaard heatsink en fan
3x256MB DDR (1x333 en 2x400 MB, merk niet bij de hand)
3xHDD IDE (merken niet bij de hand)
1xNEC DVD-RW
1xFDD
1xfrontbay voor SD/MMC/... 2xUSB, FireWire, sound, etc.
1xAGP nVidia GeForce4 64MB (440MX?)
1xPCI SoundBlaster Live!
1xPCI 3COM 10/100 netwerkkaartje
1xPCI FireWire
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik heb m’n geheugen al gecontroleerd (eerst 1 reepje erin, op steeds een andere plek, memtest86, etc.), m’n AGP kaart erin / eruit, GPU koeling eraf en nieuwe pasta er tussen, alle hardware loshalen en weer vastmaken, maar niets helpt langer dan een week.
Gisteren, met het hete weer, liep m’n systeem binnen 5 minuten vast, dus ben ik opnieuw bij de conclusie: het is een temperatuurprobleem. Ik heb een houtje-touwtje stresstest bedacht: in de BIOS de pagina ervoor met de CPU temperaturen, en iets op de pijl-naar-boven-toets leggen. Krijgt de computer voortdurend interrupts en is ‘ie tenminste niet helemaal idle. En dan maar wachten. Zoals gezegd: binnen 5 minuten vastgelopen. De CPU stond toen op 67 graden. Da’s niet koel, maar ook niet alarmerend hoog (deze AMD schijnt van zichzelf vrij heet te zijn). Toen ik ‘m kreeg, bij de reboots, werd ‘ie 85+ graden!
Iemand bracht me op het idee dat ’t de voeding zou kunnen zijn. Ik heb een Codegen 350W voedinkje. Delen jullie die gedachte? Het is de volgende setup:
Soltek SL-75 DRV5
AMD 2100+ socket A met standaard heatsink en fan
3x256MB DDR (1x333 en 2x400 MB, merk niet bij de hand)
3xHDD IDE (merken niet bij de hand)
1xNEC DVD-RW
1xFDD
1xfrontbay voor SD/MMC/... 2xUSB, FireWire, sound, etc.
1xAGP nVidia GeForce4 64MB (440MX?)
1xPCI SoundBlaster Live!
1xPCI 3COM 10/100 netwerkkaartje
1xPCI FireWire
Alvast bedankt voor het meedenken!