Toon posts:

voeding stuk/instabiel? (voortdurende freezes!)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een systeem met een behoorlijke geschiedenis, al bezit ik het nog maar een half jaar. Het is een AMD 2100+ welke ik mocht houden wanneer ik ‘m kon repareren (constante reboots, dus ik dacht (terecht): processorkoeling). Dat probleem heb ik gefixed, en sinds dien enkele maanden probleemloos kunnen werken, tot het systeem steeds ging vastlopen.

Ik heb m’n geheugen al gecontroleerd (eerst 1 reepje erin, op steeds een andere plek, memtest86, etc.), m’n AGP kaart erin / eruit, GPU koeling eraf en nieuwe pasta er tussen, alle hardware loshalen en weer vastmaken, maar niets helpt langer dan een week.

Gisteren, met het hete weer, liep m’n systeem binnen 5 minuten vast, dus ben ik opnieuw bij de conclusie: het is een temperatuurprobleem. Ik heb een houtje-touwtje stresstest bedacht: in de BIOS de pagina ervoor met de CPU temperaturen, en iets op de pijl-naar-boven-toets leggen. Krijgt de computer voortdurend interrupts en is ‘ie tenminste niet helemaal idle. En dan maar wachten. Zoals gezegd: binnen 5 minuten vastgelopen. De CPU stond toen op 67 graden. Da’s niet koel, maar ook niet alarmerend hoog (deze AMD schijnt van zichzelf vrij heet te zijn). Toen ik ‘m kreeg, bij de reboots, werd ‘ie 85+ graden!

Iemand bracht me op het idee dat ’t de voeding zou kunnen zijn. Ik heb een Codegen 350W voedinkje. Delen jullie die gedachte? Het is de volgende setup:

Soltek SL-75 DRV5
AMD 2100+ socket A met standaard heatsink en fan
3x256MB DDR (1x333 en 2x400 MB, merk niet bij de hand)

3xHDD IDE (merken niet bij de hand)
1xNEC DVD-RW
1xFDD
1xfrontbay voor SD/MMC/... 2xUSB, FireWire, sound, etc.

1xAGP nVidia GeForce4 64MB (440MX?)
1xPCI SoundBlaster Live!
1xPCI 3COM 10/100 netwerkkaartje
1xPCI FireWire

Alvast bedankt voor het meedenken!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Je kan voor de zekerheid even de temperatuur controlleren door je hand tegen de heatsink te houden. Pas op voor je handen! ;)
Als dat ook warm aanvoelt, zou ik de processor-cooler mogelijk gaan vervangen door een beter exemplaar (+nieuwe koelpasta) en daarnaast de algemene airflow in je kast verbeteren. Als test/tijdelijke-oplossing kan je een kamer-ventilator op de processor richten.
Ik zie niet in wat de voeding daarmee te maken heeft. Tenzij de spanning over de componenten schrikbarend hoog is.

[ Voor 10% gewijzigd door _the_crow_ op 12-06-2006 11:33 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
De heatsink wordt inderdaad wel warm, maar niet zo heet dat ik 'm niet kan aanraken. Maar goed, stel dat ik daar ook iets nieuws voor zou moeten aanschaffen, wat zijn dan goede koelers voor socket A? Wederom: geen bling, gewoon functioneel, goed en niet te duur...

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-02 21:49
wat de voeding betreft bekijk je voltage lijnen eens
als je een goede socket A koeler zoek kan je een zalman AlCu7000 kopen :)

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Een Zalman CNPS 7000 ALCU/CU of een Arctic Cooling Copper silent 3.

De laatste kost zo'n 9 euro.

Het lijkt er toch op dat je koelblok niet goed geleid als hij warm is (hij zou vrij heet moeten zijn). Kijk eens of er veel speling op zit...

specs

• walstroom
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-10-2025
Klink wellicht raar: flash je BIOS eens opnieuw. Ik kreeg dezelfde soort problemen met m'n 939 Athlon 3500+. In de BIOS stonden dingen niet echt goed en dat werd steeds erger. Opnieuw flashen en een stresstest draaien ter controle verhielp het probleem. Wellicht heb je er wat aan. Succes.

AMD Phenom 3,6Ghz, MSI K9A2, 4 x Corsair CM2X2048-8500C5, 1TB Hitachi Raid 0, 160GB Hitachi Raid 1, 1.5 TB WD data, Geforce 9600GT 1 GB, Xilence 550W.

Verwijderd

Ik zou een naar de stroomsterkte over je voedingslijnen kijken want deze komen bij de low end voedingen meestal wat tekort. Al vind ik het wel raar want in je topic staat niets over een overclock dus ik neem aan dat je nog standaard draait. En als je standaard draait zou je voeding het toch wel moeten trekken denk ik... :S

Ik zou het probleem ook meer gaan zoeken bij de warmteproductie binnen je computer. Ik denk ook aan je processor koeling, ik zou gaan voor een vroeg model van Arctic Cooling, die arctic freezer alleen dan voor de A socket... Lage prijs en veel kwaliteit

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2006 13:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, geen overclock. Zou het aan m'n voltages kunnen liggen? Ik meen me te herinneren dat ik een poos geleden een melding kreeg over 'Bad CRC, loading default BIOS' ofzoiets. Nu heeft 't MoBo de volgende spanningen:
Vcore: 1,72 V
Vddr: 2,42 V

Zijn die nog wel correct?

Verder lijken alle voltages binnen 5% afwijking (vaak minder) te liggen. De +12V zelfs op zo'n 12,5V.

• thrust15
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-01 09:08
ik weet het niet meer zeker maar ik meen ergens gelezen te hebben dat 1.7 volt vcore niet echt goed is :/

Verwijderd

Ik geloof niet dat 1.7 V op je Vcore van een AMD 2100+ standaard is.

EDIT:
Sorry, wel dus... 1.75 om precies te zijn.

Resultaat Quicksearch "standaard vcore 2100+"

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2006 16:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Even een paar antwoorden op de bovenstaande posts:

@JOJO
Ik heb gezocht op de Arctic Freeze voor socket A, maar kan 'm niet vinden. In welke (web-)winkel vind je die? De Zalman is wel erg mooi, maar ik vind 25 euro wel erg veel.

Als ik een andere voeding wil kopen voor dit systeem (ik weet het: lees de voedingthreads), welke moet ik dan nemen? Het is een samengeraapt systeem, en ik wil eigenlijk niet een voeding kopen die even duur is als de rest van de kast. Wanneer ik een middenklasser wil kopen, is een 350/380 W dan voldoende? Zo'n voedingcheck pagina geeft me 299W recommended.

Wat zijn goede voedingen in de prijsklasse van 25-40 euro? Liefst met alle voordelen van duurdere voedingen (twee 12V lijnen, variabele fanspeed, goede stroomwaarden voor de 12 voltlijnen), maar zonder die prijs van 80 euro.
Het systeem is niet heel stil, dus dat hoeft de voeding ook niet te zijn. Spierballen zijn belangrijker dan geluidsproductie in dit geval.

• dr snuggles
  • Niet online
walstroom schreef op maandag 12 juni 2006 @ 13:12:
Klink wellicht raar: flash je BIOS eens opnieuw. Ik kreeg dezelfde soort problemen met m'n 939 Athlon 3500+. In de BIOS stonden dingen niet echt goed en dat werd steeds erger. Opnieuw flashen en een stresstest draaien ter controle verhielp het probleem. Wellicht heb je er wat aan. Succes.
Dan kan je beter alles in je bios op default zetten en daarna gaan tweaken.

Wat je in ieder geval niet wil is een crash tijdens het updaten van je bios. Dan ben je veel verder van huis.

• J0J0
Die arctic koeler kun je vinden bij www.alternate.nl (geen spam, er werdt om gevraagd ;) )

Het is trouwens niet vreemd dat je hem niet vind als je op Arctic freezer voor socket A zoekt.
Die bestaat voor zover ik weet ook niet. Het gaan om een Arctic copper silent 3.

[ Voor 50% gewijzigd door J0J0 op 13-06-2006 11:19 ]

specs

• dr snuggles
  • Niet online
J0J0 schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 11:16:
Die arctic koeler kun je vinden bij www.alternate.nl (geen spam, er werdt om gevraagd ;) )

Het is trouwens niet vreemd dat je hem niet vind als je op Arctic freezer voor socket A zoekt.
Die bestaat voor zover ik weet ook niet. Het gaan om een Arctic copper silent 3.
Alternate heeft niet echt een super reputatie, maar gelukkig zijn er meer winkels die 'm verkopen :).

Verwijderd

Topicstarter
Nog even over de voeding: update: Wie weet iets over de Spire RockeTeer II (400W)? Lijkt me een krachtige voeding (2x15A over de 12V lijnen) voor niet al te veel (31,- euro).

• J0J0
wwillem schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 12:16:
[...]

Alternate heeft niet echt een super reputatie, maar gelukkig zijn er meer winkels die 'm verkopen :).
Ik heb nog geen problemen met hen ondervonden. (ja al een rma geval gehad).
Maar ik heb inderdaad ook gelezen dat mensen problemen met Alternate hebben gehad.

Nu zie ik niet zo snel wat een ''slechte'' reputatie en een koeler van krap 10 euro met elkaar te maken hebben maar ok. :P

specs

Pagina: 1