[Vista] Installatie wil niet starten (geen menu)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.534 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bjk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:48
Aangezien deze technische vraag niet thuis hoort in het Vista Ervaringen topic en ik al twee dagen aan het prutsen ben om het voor elkaar te krijgen. Start is dus dit topic.

Resources
Windows Vista Beta 2 DVD x86 met goede MD5 hash. (Voor de zekerheid toch nog eens 2x gedownload).

Deze DVD heb ik gebruikt bij de installatie van Vista op mijn laptop waar Vista nu perfect op draait, geen errors. Geen installatie problemen.

Ik installeer het op een primaire geformatteerde partitie van 60 gig. Een IDE schijf.

Probleem
Case 1
Als ik op dezelfde manier Vista op mijn desktop machine (specs in mijn signature) probeer te installeren lukt het niet. Ik zal het proces beschrijven.

De DVD zit in de boot-up drive (een NEC 2500 (dvd/rw)), ik reboot de pc. De startup geeft aan dat er een boot-able dvd aanwezig is. Vervolgens druk ik op een toets om de Vista installatie te starten. De balk komt in beeld met Loading Windows Files. Nadat de bar op 100% staat verruild hij de loading bar door het zwart/witte Windows XP/Vista loading balkje met animatie.

Hierna komt de installatie uit op de blauwe Vista achtergrond (dus geen BSOD). Vervolgens gebeurt er niks meer. Het menu, met de dropdowns en next buttons verschijnt gewoon niet. Naar 15 minuten hangt de pc. (num-lock reageert niet meer).

Ook na 2 uur wachten is er nog geen menu verschenen, terwijl dit op de laptop binnen 10 sec op hem scherm wordt getoont.

Case 2
Installatie vanuit windows. Dit komt een stuk verder, setup rond bestanden kopieren en uitpakken af. Waarna hij vervolgens moet rebooten. Na de reboot gaat hij weer verder de setup in. We komen weer in het blauwe vista achtergrond scherm. Waar dit keer staat, installing windows files.
Een voetbalwedstrijd later staat het scherm er nog steeds zo bij, num lock werkt weer niet, de pc hangt.

Wat ik al heb gedaan
ISO MD5 gecheckt. Klopt.
SATA Schijf losgekoppelt.
Andere DVD drive geprobeert (ook NEC).
x800xt pe eruit, 9700pro erin.
Temperatuur gecheckt (35C)

Oplossingen
Geen, heb verscheidene mensen gezien met hetzelfde probleem echter nog geen oplossing. Misschien bieden jullie uitkomst. Zo kunnen we iniedergeval kijken of er hardware overeenkomsten zijn met mensen die dit probleem ook hebben.

• Bjk
Kleine update, krijg ineens een BSOD als ik me muis langer als een minuut beweeg in "aurora" scherm. (Menu komt nog steeds niet omhoog.

1. "Leeg aurora scherm"
Afbeeldingslocatie: http://upload.halflife-2.nl/20060612-4852.jpg

2. BSOD
Afbeeldingslocatie: http://upload.halflife-2.nl/20060612-5339.jpg

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

0x9c duidt meestal op een hardware probleem.
Dat kan een bad sector @ hdd zijn, geheugen wat niet helemaal jofelnootje doet, BIOS van een videokaart die niet compatible is...

Ik zou die BSOD als eerste onderzoeken eerlijk gezegd.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Bjk
Heb iniedergeval al een andere videokaart gebruikt. Zal eens met 1 reepje geheugen proberen.

EDIT:
Heb het met 1 reepje geheugen (afgewisseld) geprobeert, geen resultaat. Bad sector op de HD weet ik zo nog niet, aangezien het al gebeurt voordat er dingen worden geinstalleerd. Ik weet het niet meer.

[ Voor 54% gewijzigd door Bjk op 12-06-2006 20:03 ]

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-03 10:27

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Als ik me niet vergis loopt er al een topic hierover, tenminste, zag er een langskomen met eenzelfde machine_check_exeption bsod. Ik heb namelijk hetzelfde probleem, krijg nadat dat aurora scherm komt ongeveer 10 sec later de bsod. Ik hoorde iets over de sata controller maar nadat ik de sata controllers heb uitgeschakeld kreeg ik dezelfde bsod... Ik heb trouwens een Abit KN8 boardje.

Goede eerste ervarin laten we maar zeggen ;-) en een goed vervolg op Win eXtra Problems ;-) hehe

• Bjk
Ik heb het eindelijk voor elkaar, en typ nu vanuit Vista vanaf mijn hoofdbak :) Hehe! eindelijk!

Nadat ik 2 dvd's gebrand heb, allerlie gestuntel. Had ik besloten nog 1 gokje te wagen. Vista installeren via de iso mounten in deamon tools. Met succes.

Blijkbaar zijn beide NEC DVD Drives wat kieskeurig? Misschien lukt het zo bij jullie ook.

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-01 11:17
Nee aan Nec zou het niet moeten liggen denk ik, want met mijn NEC 3550A lukte het mij wel.

Wat ik wel heb gevonden op een forum, is het raadzaam je isotje met een zo laag mogelijke snelheid te fikken op dvd. Ik heb dit twee maal op de hoogste snelheid gedaan en twee keer ging t mis met de install van vista. Laagste snelheid fikken dus.

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:03
Ik heb met mn nec 3450 geflikt met poweriso. Werkt perfect en heb geen problemen ondervonden tijdens de instalatie. Misschien dat is proberen?

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Heb net via windows setup geprobeerd, eerst code invoeren enz dan files kopieeren (wat lang duurd). Pas na het opstarten volgde weer de bekende crash. En nu heeft de install een rollback gedaan en wil enkel in dos shell starten. Helaas dus, ik dacht dat het mss zo wel zou werken omdat de setup onder windows alle files op de schijf zet ipv via boot-setup. Mss word er nog een oplossing gevonden, we zien wel ;-)

//edit - net ff 2 van de 3 hd's eruit getrokken en 1 dvd-speler. Nu dus maar 1 dvd-speler en een oude 60gig hd. (de sata raptor is er nu uit, mss dat die het probleem was?) Maargoed, het lijkt erop dat de install nu wel verder wil. Maarr.. de key stond natuurlijk op de hd, dus maar weer ingeplugd en gelijk maar ff m'n post bijwerken ;)

[ Voor 30% gewijzigd door ocdaan op 13-06-2006 01:06 ]

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Het werd een beetje laat gisteren maar heb Vista inmiddels draaien. Zal vanavond ff die andere schijfen we weer indouwen, en kijken als vista dan wil opstarten. Ik vind het er allemaal wel erg strak uitzien alleen de systeemrecources zijn een hel. Hopen dat dat in de release beter is.

• Mieze
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-02 12:16
Er wordt inderdaad veel systeemresource gevraagt maar na wat spelen met alle services (disable) en andere instellingen die ik toch niet gebruik draait mijn Vista nu rond de 300mb geheugen gebruik. Heb nu even Guildwars geïnstalleerd om te testen en ik kan nu zowaar het spel in een hogere resolutie draaien dan in mijn XP windows (alhoewel dat geen eerlijke vergelijking is aangezien mijn xp weer een rommel geworden is). Maar kan dit dus zeker aanraden wanneer je laag in geheugen zit op je pc.

• Drgn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@second base:
Had jij in beginsel exact hetzelfde probleem als TS?

Leave the gun, get the canoli

• eqidna
  • Laatst online: 07-12-2025

eqidna

Improvement in Progress

Ik heb net hetzelfde voor. Na wat rondgezocht te hebben op de MS Vista nieuwsgroep lijkt de oorzaak te zoeken zijn bij de NEC drive. Vanavond eens een mogelijke oplossing testen:
NEC als slave mee op het primaire IDE kanaal zetten. Momenteel hangen daar 2HDD's aan, dus zal ik 1 afkoppelen en de NEC als slave zetten.
Andere mogelijke oplossing zou NEC drivers op een USB stick zetten (heb geen diskettestation).

Ik ben benieuwd :)

• Drgn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik had hetzelfde probleem (overigens op hoogste snelheid gebrand), maar toen ik de installatie vanuit xp startte ging alles perfect.

en dus post ik dit vanuit Vista :P
(AMD Sempron 2600+, 512mb, 14,2(!)Gb HDD, Radeon 9250)

Leave the gun, get the canoli

• eqidna
  • Laatst online: 07-12-2025

eqidna

Improvement in Progress

Probleem was opgelost toen ik de onboard raid controller uitschakelde. (Ik gebruikte deze niet dus had ik er niet aan gedacht dat dit het probleem zou zijn)
Geïnstalleerd en alles lijkt naar behoren te werken. Alle hardware werd herkend :)

Verwijderd

Oplossing

open deze computer en rechtermuisknop op de drive open de cd en start de instalatiesetup rechtstreeks
en je begint!
Pagina: 1