[Wireless Router] Signaal: niet naar zeer goed en terug

Pagina: 1
Acties:

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Sinds enkele jaren maak ik thuis gebruik van een Sweex Wireless Broadband Router 11 Mbps. Misschien niet meer het nieuwste van het nieuwste maar het heeft altijd gedaan wat het moest doen... tot nu toe dan.

Probleem is dat het sterkte van het signaal verspringt van laag naar zeer goed en ook wel eens naar 'weg'. Erg lastig als je online zit te spelen ;)
De router zit op de begane grond in de meterkast tegen het plafond aan. Mijn huis heeft nog een eerste verdieping en op die verdieping is het signaal dus zo wisselend.

Hoewel ik snap dat het signaal niet zo sterk zal zijn als op de begane grond snap ik niet het soms heel sterk is en soms helemaal weg. Geprobeerd om te kijken of ik een bron van storing kon vinden (telefoneren, deuren open/dicht, andere apparatuur) maar niks gevonden wat verklaard dat het signaal zo wisselend is.

En nu? De router vervangen voor een ander type, extra accespoint maken, de router naar de eerste verdieping verplaatsen (en geeft dat weer problemen voor de verbinding voor de begane grond?).
Op de router zitten ook nog mijn Playstation 2, XBOX en 2 vaste pc's aangesloten. Ook doet er nog een tweede laptop mee op de router (die altijd beneden staat, meestal zonder problemen).
Wat is de makkelijkste (goedkoopste) oplossing om ook op de eerste verdieping een goed signaal te krijgen?

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:32

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Als je in de kamer precies boven de meterkast gaat zitten.
Is het signaal daar wel stabiel?
Zo ja, dan kan je misschien denken aan een repeater.

Persoonlijk zou ik gewoon een kabel trekken als je er nog even blijft wonen.
Mijn ervaring is dat draadloos nooit echt probleemloos werkt. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• hemiparo
  • Niet online
Er ligt ook een kabel :) maar mijn laptop gaat nog wel eens van boven naar beneden naar buiten en terug. De andere laptop staat midden in de kamer en daar een kabel naar trekken is ook niet echt alles. De rest is 'gewoon' bedraad en werkt idd zonder problemen :)

Beneden is het signaal zover ik weet altijd stabiel. Problemen komen als ik boven (en ook boven de antenne van de router) kom te zitten...

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:32

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Heb je misschien een vloer op de eerste verdieping waar nogal veel ijzer in het beton is gevlochten?
Dat verstoort namelijk vaak de communicatie.

Welke 'rest' is bedraad?
Is die laptop boven dan de enige die draadloos nodig heeft?
Dan zou ik namelijk die router boven zetten als ik jou was ;)

Misschien kan je de situatie iets duidelijker schetsen.
Dan kan ik er beter over nadenken :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• hemiparo
  • Niet online
Dacht dat ik al duidelijk was maar goed:

Begane grond:
Meterkast met daarin modem + draadloos router
Laptop 2 via wireless, Playstation 2 en XBOX via kabel

Eerste verdieping:
Laptop 1 via wireless, Computer 1 en 2 via kabel

Op de begane grond werkt wireless zonder problemen, op de eerste verdieping is wireless het ene moment zeer goed... het andere moment niet mogelijk. Dit verspringt soms na enkele minuten en soms na uren. Ook is het in en uitschakelen van andere apparaten niet van invloed op de sterkte van het signaal.

Ik heb zowel boven als beneden signaal voor laptop nodig dus als het plaatsen van de router naar boven betekend dat beneden het slechte signaal komt is dit geen oplossing...

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Probeer eerst eens op een ander kanaal.
Het zou kunnen dat iemand in de buurt een wireless verbinding heeft dat jouw netwerk een beetje in de weg zit. Met Network stumbler kan je kijken welke kanalen nog enigszins leeg zijn.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• AKA_ACE
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

(overleden)
En een meterkast is nu ook niet direct de meest optimale plaats ("live" kabels etc etc).
Verander ook eens de stand van je antenne (horizontaal/verticaal).

Kortom experimenteer....

P.s.
Een lijstje met probleem punten voor een draadloze verbinding (niet compleet en zeker discutabel):

1) Als eerste de afstand. Meer dan een meter of 10 á 15 zal in de praktijk moeilijk haalbaar zijn.
2) Muren en vloeren. Indien er bijvoorbeeld betonnen muren met wapening (denk aan nieuwbouw) tussen de PC en het accespoint/router zitten zal het signaal erg sterk verminderen (kooi van Farraday).
3) Invloed van andere draadloze apparatuur en eventuele draadloze netwerken van buren. Om dit op te lossen kunt u wat "spelen" met de kanaalkeuze in het accespoint/router.
4) Positie van het accespoint/router. Zorg dat dit apparaat zo vrij mogelijk staat en bij voorkeur hoog zodat er een onbelemmerde signaal uitwisseling kan zijn.
5) Instellen van beveiliging. Dit zal altijd een invloed op de verbinding hebben, hoe "strenger" de beveiliging hoe langzamer de verbinding.
6) De sterkte van het zendsignaal. Het kan zijn dat het accespoint/router een sterker signaal heeft als de netwerkkaart. In dat geval zal de netwerkkaart wel het accespoint zien maar zal het accespoint/router de netwerkkaart niet zien met als gevolg geen IPadres dus geen verbinding.
7) De vertraging in het accespoint/router met het wijzigen van de instellingen. In sommige gevallen worden deze pas na een paar minuten echt doorgevoerd. Daardoor lijkt het (ogenschijnlijk) dat instellingen niet werken maar indien er even wordt gewacht (over het algemeen niet meer dan 5 minuten) zal het wel blijken te werken.

Succes...

Gezocht: low-stakes cashgame pokerspelers uit regio Rotterdam voor een wekelijks cashgame, DM mij voor info...

Pagina: 1