Toon posts:

[K7S5A] FSB niet naar 133

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het upgraden van een oude computer met een ECS K7S5A (v 3.1). Onder andere is de oude processor (Duron 1200) vervangen door een Athlon XP 2400+ (266 mhz FSB). Wanneer de computer wordt opgestart, geeft deze aan dat er een Athlon XP 1800+ in zit, hetgeen vrij logisch is gezien de FSB dan nog op 100 mhz staat. Zodra ik echter in de BIOS de FSB naar 133 zet, start de computer niet meer op en moet ik CMOS clearen voordat deze wel weer opstart.

Wat al is gedaan / geprobeerd:
- processor gechecked, is inderdaad 2400+ @ 266 FSB
- ander geheugen
- andere voeding
- bios firmware updates, ook van CheepoBios heb ik verschillende versies geprobeerd

Verder is de temperatuur van de processor idle rond de 40 graden, wat mij een prima temperatuur lijkt gezien de weersomstandigheden. Ook is er al gezocht naar een eventuele jumper die FSB 100 / 133 zou regelen, maar deze zit niet op het moederbord. Het enige dat mij niet in de haak lijkt, is dat de VCore 1.312 V is. Deze is echter niet te verhogen in de BIOS oid.

Wie weet er raad?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2006 00:33 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:51

Thandor

SilverStreak

Die vCore is vermoedelijk het probleem. Op 2GHz heb je meer dan 1.312V nodig om stabiel te draaien. Ik kan mij herinneren dat ik in een K7S5A (Rev. weet ik niet meer) wel mogelijkheden voor vCore veranderingen heb gezien.

Je vermeldt dat je ook andere BIOS'sen hebt geprobeerd. Ik neem aan dat je bij deze ook elke keer de vCore instellingen gezocht hebt?

Anderzijds zou je m.b.v. een pin-mod (wiremod) het voltage op kunnen schroeven. De vraag is alleen wel of dat zin heeft gezien de processor default al op 1,65V staat ingesteld en deze nu al niet geleverd wordt. Wellicht duidt dat op een gare VRM.
Een handige site voor pin-mod (wiremod) is deze :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord. Ik had zelf al zo'n vermoeden dat het aan de vCore moet liggen. Ik heb inderdaad bij geen van die BIOS'sen een optie gezien waarbij ik de vCore kon aanpassen. Het voltage opschroeven door allerlei mods zie ik eerlijk gezegd niet zitten. Het moederbord is gemaakt voor dergelijke processors, dus in principe zou het zonder mods moeten kunnen werken. Is er niet ergens een manier om het moederbord duidelijk te maken dat het om een Athlon XP gaat en (dus) de vCore omhoog moet. De term 'VRM' is mij overigens onbekend, simpele vraag: wat is het? En is het eventueel te vervangen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

VRM = Voltage Regulator Module.

En ja, je kunt deze vervangen. Door een nieuw moederbord te kopen ;) Het zit op het moederbord vastgesoldeerd in vorm van een hele zooi condensatoren, weerstandjes, spoeltjes en MOSFET's, in regel direct in de buurt van de CPU socket.

Verhoog de voltage gewoon met stapjes in de BIOS tot het punt dat je PC stabieler wordt.

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op maandag 12 juni 2006 @ 06:23:
VRM = Voltage Regulator Module.

En ja, je kunt deze vervangen. Door een nieuw moederbord te kopen ;) Het zit op het moederbord vastgesoldeerd in vorm van een hele zooi condensatoren, weerstandjes, spoeltjes en MOSFET's, in regel direct in de buurt van de CPU socket.

Verhoog de voltage gewoon met stapjes in de BIOS tot het punt dat je PC stabieler wordt.
Dat is dus het probleem, die optie biedt de BIOS niet. Is het zinvol om een voltage mod uit te voeren? Ik denk nog steeds dat het moederbord zel toch ook in staat moet zijn om de juiste vCore te leveren..

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je zou eens moeten zoeken naar hele oude topics over dit bord, want ik meen dat de vroegere revisies een probleem hadden, dat de 133 fsb niet werkte en dat dit in een latere revisie aangepast is.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Er zijn een heleboel hacked overklok-BIOS'sen voor de K7S5A beschikbaar. Google maar eens op K7S5A Cheepoman BIOS enzo :)

edit:
Hm, dit had je al geprobeerd, zie ik nu. Wellicht kijk je verkeerd of had je de verkeerde Cheepoman te pakken?

[ Voor 40% gewijzigd door BalusC op 12-06-2006 14:36 ]

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:27
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2006 @ 00:48:
Het moederbord is gemaakt voor dergelijke processors,
1. What are the K7S5A specs?

PROCESSORS

AMD Athlon XP (Throughbred up to XP2600+)
http://www.ocworkbench.co...20THE%20K7S5A%20BOARD.htm

Helaas, pindakaas

Edit: oops, ik dacht dat ik gelezen had dat je een 2800+ had, sorry

[ Voor 9% gewijzigd door Wirf op 12-06-2006 14:37 ]

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op maandag 12 juni 2006 @ 14:33:
Er zijn een heleboel hacked overklok-BIOS'sen voor de K7S5A beschikbaar. Google maar eens op K7S5A Cheepoman BIOS enzo :)

edit:
Hm, dit had je al geprobeerd, zie ik nu. Wellicht kijk je verkeerd of had je de verkeerde Cheepoman te pakken?
Ik heb verschillende Cheepoman BIOS'sen geprobeerd, maar ben nu op het punt aangekomen dat de computer vlak voor het flashen van de BIOS (letterlijk op het moment dat je eigenlijk op enter moet drukken om te flashen) reboot. Ik snap nog steeds niet dat de vCore maar op 1.312V blijft staan en dit niet aan te passen is

[ Voor 130% gewijzigd door BalusC op 12-06-2006 20:00 . Reden: oeps, edit ipv quote :X ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-05 10:50
Met een pinmod is de Vcore wel aan te passen tot maximaal 1,85 volt. (zie http://www.ocinside.de/html/workshop/pinmod/amd_pinmod.html )
(Ik had nog een tijdje een duron op 1,85 volt en 14x147 draaien op een K7S5A)

Als je voeding het niet trekt zal je PC ook dienst weigeren op 133Mhz of vanzelf terug springen naar 100Mhz.

Bij een leeg/brak cmos baterijtje zal je moederbord steeds terug springen naar de standaart instellingen (100Mhz FSB)

Een stomme vraag maar zit het kleine goudkleurige koelblokje nog op je chipset? (bij mij is die er een keer af gevallen, dat blokje zit vast met brakke dubbelzijdige tape)

[ Voor 20% gewijzigd door martijn_tje op 12-06-2006 16:36 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Zou een pin-mod geen uitkomst bieden? Ik kon met de cheepo bios wel vcore verhogen maar mijn 2000+ wilde echt niet hoger.

[ Voor 54% gewijzigd door mad_max234 op 12-06-2006 18:56 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2006 @ 14:56:
Ik heb verschillende Cheepoman BIOS'sen geprobeerd, maar ben nu op het punt aangekomen dat de computer vlak voor het flashen van de BIOS (letterlijk op het moment dat je eigenlijk op enter moet drukken om te flashen) reboot. Ik snap nog steeds niet dat de vCore maar op 1.312V blijft staan en dit niet aan te passen is
Met "niet aan te passen" bedoel je dus dat je de instelling wél ziet, maar niet kunt wijzigen? Wellicht moet je de CPU type/model/kloksnelheid eerst even op "Manual" of "User definied" ofzo zetten :)

Verwijderd

Ik heb er diverse stabiel overgeklokt naar 147 FSB
ook deze pc.

Het enige wat je goed voor moet zorgen is dat de Sis chip ('chipset') goed gekoeld wordt. Sloop dat standaard oranje dingetje er maar af: die zit met dubbelzijdig plakband vast en kolet dus slecht. Zet er een oude 486 of celeronkoeler op, koelpasta ertussen, en zet hem op 2 hoekjes met een klein drupje superlijm vast.

En hup: FSB 147 met het chaepobios

succes!!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ook ik heb met dit moederbord op FSB 147 gedraait met een cheapobios maar een Vcore optie heb ik nooit gezien. Zoals Jeep aangeeft moet je de chipset echt beter koelen wil het stabiel draaien.

Ik kreeg dat bagger oranje ding er alleen niet af na veel proberen dus heb er een dikke heatsink opgezet met AS Adhesive. Na deze kleine mod draaide het wel stabiel.

De FSB van 147MHz is helaas ook gelijk de max van het bordje, de volgende optie is 150 maar dan zal ie niet booten.

Ik heb gedraait met een XP-M 2600+ en dat is dan met de FSB op 147 een 3000+

Aangezien ik het zonde vond om die 2600+ niet harder te laten lopen heb ik een ASUS A7N8X-X aangeschaft voor 30 euro om de CPU op 3700+ te laten lopen.

Wat ik wel vreemd vind is dat de CPU van de TS niet werkt want voordat ik die 2600+ had werkte het prima met een 1800+ op de FSB van 133MHz.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:51

Thandor

SilverStreak

Het hele probleem lijkt mij simpelweg de vCore. Ook al zou die chipset te warm worden, op 133MHz zou 'ie sowieso moeten booten.

Wat nou als je de AMD Duron 1200 weer terug steekt. Welke vCore krijg je dan?
Wellicht heb je een gare (of illegale) processor met een productiefout en staan de L11 bruggen niet goed. (Als het goed is moeten er nu 4 gesloten zijn. De tweede van links zal open moeten zijn. (Het puntje aan de hoek van de CPU staat dan links onder))

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1