• Massiefje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-01 21:41
Kort vraag, maar het simpele antwoord kan ik nergens vinden.

Bij welke sluitertijd is er geen bewegingsonscherpte meer ? Dit vraag ik ivm een hoop foto's die ik maak tijdens concerten, waarbij vaak de microfoonstandaard scherp was en de rest niet. Ik begreep nooit waarom, totdat ik ineens bedacht dat het weleens kon komen door de te lage sluitertijd.

Hoe snel moet deze dus minimaal zijn om geen bewegingsonscherpte te krijgen ?

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Dat is compleet afhankelijk van variabelen zoals licht, bewegingssnelheid van het gefotograveerde, hoe stil je je camera houdt (statief?) etc. Gewoon experimenteren dus.

Verwijderd

Van de camera of van je te fotograferen onderwerp?

Gangbare vuistregel tegen bewegingsonscherpte van je camera is 1/brandpuntafstand van de lens.

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:25

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

sdomburg schreef op maandag 12 juni 2006 @ 00:32:
Dat is compleet afhankelijk van variabelen zoals licht, bewegingssnelheid van het gefotograveerde, hoe stil je je camera houdt (statief?) etc. Gewoon experimenteren dus.
Is dat zo? Meest belangrijke is volgens mij toch echt sluitertijd. Als deze snel genoeg staat maakt het veel minder uit of je zelf nog beweegt bijvoorbeeld, nadeel is dat je meer licht nodig hebt (of lichtgevoeligheid).

Misschien kan het zijn dat als steeds maar één voorwerp scherp is dat het automatisch scherpstellen niet gaat zoals jij zou willen. Sowieso als er iets scherp is op de foto kan het niet alleen de sluitertijd zijn. Dan zou er niets scherp zijn lijkt mij...

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:10

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Je haalt nu 2 dingen door elkaar.

Bewegingsonscherpte of "camera-shake", treedt op als je bij het nemen van de foto de camera niet genoeg stil houdt. Je moet 'm stiller houden bij een groot mm bereik (zoom) of als de sluitertijd wat langer is. De hele foto is dan echter onscherp, niet alleen een microfoonstandaard die scherp blijft. (Met uitzondering van bijv. sportfotos waar met opzet een soort van bewegingsonscherpte wordt gecreeerd door de fotograaf om het onderwerp). Een goede regel is dat bewegingsonscherpte voorkomen kan worden door er voor te zorgen dat je sluitertijd korter (of gelijk aan) 1/bereik is. Schiet je dus op 50mm, dan is een sluitertijd van 1/50 sec. prima, schiet je op 200mm dan wordt het 1/200 sec.

Dat alleen een microfoonstandaar scherp is, ligt waarschijnlijk aan je DoF (Depth of Field) of scherptediepte. Deze is uit te lezen in de exif van je foto's. Hoe kleiner het F-getal, hoe groter het diafragma en hoe kleiner de scherptediepte. Een foto op bijv. F5.6 kan op een bepaalde afstand misschien maar een halve meter hebben waarop de foto scherp is. Alles wat dichterbij en verderaf is dan die band van een halve meter is wazig. Diezelfde foto op F22 heeft mischien wel enkele meters scherptediepte en wellicht is alles op de foto dan wel scherp.
Nu is het zo dat hoe groter het F-getal is, hoe langer je moet belichten (immers het diafragma laat minder licht door). Dit werkt bewegingsonscherpte weer in de hand, want de sluitertijden kunnen bij hoge F-waarden flink oplopen. De concertfoto's die jij probeert te maken zijn waarschijnlijk bij weinig licht. Dan wordt het moeilijk om een korte sluitertijd te hanteren én een grote scherptediepte te realiseren.

De tips bij foto's in een donkere omgeving:
- stafief (ultieme tool tegen bewegingsonscherpte ;))
- hogere ISO waarden (hoe gevoeliger de sensor, hoe sneller de sluitertijd kan. Pas wel op voor teveel ruis)
- lichtsterkere lens (bijv. een prime. Verkort ook weer de sluitertijd)
- experimenteer met de aperture priority (diafragma prioriteit) op je camera
- véééél oefenen, oefenen, oefenen :P

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10-2025

Toff

FP ProMod
Ik maak veel voetbalfoto's. De meeste bewegingsonscherpte ben ik kwijt vanaf 1/250 - 1/300 sec, maar een net-geraakte bal is onder boven 1/500 sec. vaak nog lang van vorm of een voet niet 100% onbewogen. Het hangt ook nog af van de richting van de beweging. Haaks op je foto heb je er het meeste last van. Soms is een beetje bewegingsonscherpte juist mooi in een foto, juist omdat het de beweging in beeld brengt. Voor concerten lijkt me een minimum van 1/125 voldoende, maar dat is een gokje en zou ik zelf 1/60 ook eens proberen. Dit vwb de beweging van je onderwerp.

• Massiefje
Dat de kwaliteit van de foto afhankelijk is van het aanwezige licht, begrijp ik. Het ging mij er puur om, wanneer er geen bewegingsscherpte meer optreedt.

Diafragmazaken, lenzen, ISO, etc etc zijn allemaal wel bekend bij me. En ik heb ook het idee dat de 'standaard-grap' voornamelijk komt door de bewegingsonscherpte. Ik zal eens kijken of ik een foto kan posten.....

edit:

Dit is wel een erg mooi voorbeeld.....

Afbeeldingslocatie: http://www.rheimans.nl/downloads/4436_thumb.jpg
Klik hier voor grote versie met EXIF

[ Voor 25% gewijzigd door Massiefje op 12-06-2006 01:02 ]

• DexterDee

DexterDee

[b][message=25930101,noline][..]
Voor concerten lijkt me een minimum van 1/125 voldoende, maar dat is een gokje en zou ik zelf 1/60 ook eens proberen. Dit vwb de beweging van je onderwerp.
Zo maar sluitertijden noemen is een beetje kort door de bocht. 1/125 is misschien voldoende voor een concert, tenzij je een zoomlens hebt van 300mm en deze volledig opendraait. Dan maak je met 1/125 echt geen enkele scherpe foto meer. En als je bijvoorbeeld op F22 zou schieten kom je er met 1/125 ook echt niet.
Massiefje schreef op maandag 12 juni 2006 @ 00:55:
Dat de kwaliteit van de foto afhankelijk is van het aanwezige licht, begrijp ik. Het ging mij er puur om, wanneer er geen bewegingsscherpte meer optreedt.

Diafragmazaken, lenzen, ISO, etc etc zijn allemaal wel bekend bij me. En ik heb ook het idee dat de 'standaard-grap' voornamelijk komt door de bewegingsonscherpte. Ik zal eens kijken of ik een foto kan posten.....
Géén bewegingsonscherpte is wel een radicaal statement. Als je als een wilde om je as draait en je drukt een paar keer de ontsluiter in, dan zijn foto's van 1/2000 nog niet scherp. De generieke regel van "1/bereik in mm" staat over het algemeen garant voor een foto vrij van bewegingsonscherpte mits je zelf een klein beetje een vaste hand hebt met foto's schieten.

/EDIT: Nu ik zo die foto bekijk lijkt het me dat de autofocus van je 350D helaas verkeerd heeft gefocused. Met F5.6 krijg je niet én de microfoon én de muzikant scherp in beeld denk ik. Verder is deze plaat op 168mm (105 eq. 35mm) geschoten met 1/80 sluitertijd. Je hebt de camera dus nog aardig stil gehouden, want je zou dus 1/160 ongeveer moeten schieten volgens het hulpregeltje. Toch denk ik dat er wel een tikkeltje bewegingsonscherpte nog in zit. De plaat is zelf nergens loepscherp. Probeer eens de auto-focus terug te zetten van 7 punts naar 1 punts (alleen het middenpuntje) als je dat al niet gedaan had. Dat is makkelijker focusen en voorkomt dat je 350D per ongeluk op een ander focuspunt de focus legt (zoals misschien nu de microfoonstandaard). Ik moet wel zeggen dat me de ruis 100% meevalt op ISO 1600 :)

[ Voor 24% gewijzigd door DexterDee op 12-06-2006 01:12 ]

• Massiefje
@DexterDee: NeatImage doet wonderen (A)

En wat ik verder deed daar (wat ik me kan herinneren) is 1 autofocus punt. Deze lag in dit geval links (toevallig waar de microfoon staat ?). Ik focus met dat punt scherp op hetgeen ik scherp wil hebben. In dit geval het gezicht van de gitarist. Achteraf blijkt toch dat de muzikant niet scherp is, maar het autofocus punt wel...... Heeft dit met elkaar te maken of is dit toeval ?

Op andere foto's kan het scherpe punt ook ergens anders liggen namelijk :) Heb het ook weleens gehad vanuit het publiek. Ik maakte een foto van de zangeres en achteraf lag de focus op de persoon voor me (heel klein stukje hoofd, linksonder in beeld op andere foto).

Kan het ook zijn dat mijn autofocus niet goed is op mijn 350D ?

• DexterDee

DexterDee

Massiefje schreef op maandag 12 juni 2006 @ 01:18:
@DexterDee: NeatImage doet wonderen (A)

En wat ik verder deed daar (wat ik me kan herinneren) is 1 autofocus punt. Deze lag in dit geval links (toevallig waar de microfoon staat ?). Ik focus met dat punt scherp op hetgeen ik scherp wil hebben. In dit geval het gezicht van de gitarist. Achteraf blijkt toch dat de muzikant niet scherp is, maar het autofocus punt wel...... Heeft dit met elkaar te maken of is dit toeval ?

Op andere foto's kan het scherpe punt ook ergens anders liggen namelijk :) Heb het ook weleens gehad vanuit het publiek. Ik maakte een foto van de zangeres en achteraf lag de focus op de persoon voor me (heel klein stukje hoofd, linksonder in beeld op andere foto).

Kan het ook zijn dat mijn autofocus niet goed is op mijn 350D ?
Die 7 punts autofocus is in mijn insziens vaak meer een vloek dan een zegen. Alleen in landschapsfotografie of onderwerpen van een wisselende afstand gebruik ik multi punts. Je camera heeft vrij zeker op de microfoonstandaard gefocused en niet op de artiest zoals jij wilde.

Op de eerste 4 manuele standen (P, Tx,..) heb ik de autofocus op het middelste puntje staan en de andere focuspunten heb ik uitgeschakeld. Als ik dan een foto wil maken zoals bovenstaande, dan kijk ik recht naar de zanger, focus door de sluiterknop half in te drukken en verschuif ik het beeld om mijn compositie te bepalen. Dat werkt voor mij beter dan de 7 punts auto-focus, omdat ik dan 100% zeker ben dat mijn onderwerp in focus is.

Als je ook scherpe foto's kunt maken bij voldoende daglicht op een makkelijk onderwerp, dan is je auto-focus echt niet kapot :)

Verwijderd

Massiefje schreef op maandag 12 juni 2006 @ 00:31:

Bij welke sluitertijd is er geen bewegingsonscherpte meer ? Dit vraag ik ivm een hoop foto's die ik maak tijdens concerten, waarbij vaak de microfoonstandaard scherp was en de rest niet. Ik begreep nooit waarom, totdat ik ineens bedacht dat het weleens kon komen door de te lage sluitertijd.

Ehmz... t snelle antwoord is hoge f-getallen + hoge sluitertijden (1/250 of verder richting 1/4000).
Dat kun je enerzijds compenseren via hogere filmgevoeligheid (ISO 400 --> 3200 of nog hoger), of flitsen.
Maak je eigenlijk gebruik van een flitser?

Daarnaast kun je nog spelen met de trucendoos van je camera, en spelen met onderbelichting. Vaak kun je daarmee nog net een paar stops ruimte krijgen. ;)

Verwijderd

Ik wil niet vervelend zijn, maar ga het toch even zijn.... Met een flitser tijdens een concert fotograferen? Dat lijkt me niet echt een optie. De afstanden zijn veelal veel te groot.

Daarnaast is de D350 een digitale camera met een cropfactor van ruim 1.6. Het gevolg is dat de standaardvuistregel om je eigen bewegingsonscherpte te voorkomen wordt: sluitertijd = 1 / 1.6* brandpuntsafstand.

Ik moet overigens zeggen dat ik ook gok op een focusfout....

Verwijderd

Zelf gebruik ik voor dit soort situaties liefst een lensje met een vast brandpuntsafstand en een groot diafragma van 1.4 (al zit ik meestal op f1.8 te werken) bij een ISO waarde van ergens tussen de 640 en 1000. De sluitertijd maakt me eigenlijk niet zo uit, maar ik werk altijd met een onderbelichting van 2/3 EV en in RAW zodat ik het later kan optrekken.

Sluitertijden liggen dan meestal tussen de 1/25 tot 1/80 waarvan ik vind dat het met een vaste 50mm goed te doen is. Probeer eens op de bewegingen van mensen te letten. Het is een beetje lastig uitleggen, maar als iemand verstapt naar zijn standbeen, is de beweging daarna even wat rustiger dan wanneer de persoon net begint met een beweging. Dit is dus het moment om af te drukken. bij concerten is het meestal zo dat de muzikanten hun bewegingen beginnen op de drumslag (op het ritme dus) maar vlak voor de drumslag (net voor het ritme) is hun beweging veel rustiger.

Ik leg het een beetje beroerd uit, maar ik hoop dat jullie me begrijpen. Succes.

EDIT: Ik werk dus meestal in de A stand (diafragma voorkeuze) maar maak natuurlijk wel gebruik van AE/AF lock, anders blijft de camera als een gek de belichting regelen en dan zijn de meeste foto's verkeerd belicht.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2006 13:16 ]

• Massiefje
DexterDee schreef op maandag 12 juni 2006 @ 09:58:
[...]
Op de eerste 4 manuele standen (P, Tx,..) heb ik de autofocus op het middelste puntje staan en de andere focuspunten heb ik uitgeschakeld. Als ik dan een foto wil maken zoals bovenstaande, dan kijk ik recht naar de zanger, focus door de sluiterknop half in te drukken en verschuif ik het beeld om mijn compositie te bepalen. Dat werkt voor mij beter dan de 7 punts auto-focus, omdat ik dan 100% zeker ben dat mijn onderwerp in focus is.
Zo doe/deed ik dat ook, afhankelijk van de layout de middelste of de meest linkse. Misschien voortaan toch maar alleen de middelste doen ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2006 @ 12:39:
Ik wil niet vervelend zijn, maar ga het toch even zijn.... Met een flitser tijdens een concert fotograferen? Dat lijkt me niet echt een optie. De afstanden zijn veelal veel te groot.
Hier heb ik maar drie woorden voor, met betrekking tot m'n 550EX: Op zijn sloffen² :P

Dat het geen optie is, ligt meestal eerder aan de organisatie dan aan je apparatuur :)
DexterDee schreef op maandag 12 juni 2006 @ 09:58:
Met het verschuiven van je compositie verschuift ook het scherptevlak waarop je had afgesteld. Meestal gaat het goed omdat de DOF ruim genoeg is, maar het kan dus gebeuren dat je hiermee je shots vernaggelt :)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2006 17:58 ]

• Massiefje
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2006 @ 17:55:
[...]
Met het verschuiven van je compositie verschuift ook het scherptevlak waarop je had afgesteld. Meestal gaat het goed omdat de DOF ruim genoeg is, maar het kan dus gebeuren dat je hiermee je shots vernaggelt :)
En ik denk dat dit het antwoord is waar ik op zat te wachten ;)

voortaan het juist scherptepunt selecteren dus :D

Verwijderd

Begrijp me overigens niet verkeerd, ik doe het ook wel eens, maar het is oppassen met lenzen die zeer lichtsterk zijn en daarmee een zeer krappe DOF hebben. Als het kan, het middelste scherpstelpunt is namelijk gevoeliger dan de rest, dan liever één van de punten direct goed selecteren :)

• Massiefje
Deze foto was gemaakt met de Canon 70-300 F/4-5.6 IS USM. NIet heel lichtgevoelig dus en dat merkte ik ook wel.....

Verwijderd

Een andere uitzondering is inderdaad een lange tele, die ook een krappe DOF heeft :) Afhankelijk van de afstand kan dat op 300mm slechts een paar cm zijn op F/5.6 :)

• Massiefje
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2006 @ 18:12:
Een andere uitzondering is inderdaad een lange tele, die ook een krappe DOF heeft :) Afhankelijk van de afstand kan dat op 300mm slechts een paar cm zijn op F/5.6 :)
Betekent dit ook per definitie dat deze lens absoluut niet geschikt is voor concertfotografie ? Of moet ik er op een andere manier mee omgaan ?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Massiefje schreef op maandag 12 juni 2006 @ 18:17:
[...]

Betekent dit ook per definitie dat deze lens absoluut niet geschikt is voor concertfotografie ? Of moet ik er op een andere manier mee omgaan ?
Natuurlijk is zo'n lens ook prima geschikt voor concertfotografie! Waar je alleen erg op moet letten is dat je inderdaad op het goede punt scherpstelt en je bewust bent van de beperkingen die resulteren uit de combinatie lange brandpuntsafstand + groot diafragma. Met goed gebruik zul je er echter prima platen mee kunnen schieten.

Zelf gebruik ik in concert-situaties altijd alleen het middelste focuspunt, omdat dat doorgaans ook het meest nauwkeurige focuspunt is (en het meest lichtgevoelig.) Verschuiving van DoF bij recompose ná focus is zeker een issue, maar over het algemeen in dit soort situaties geen noemenswaardig probleem vanwege de afstand tot het onderwerp en (daardoor) de redelijke grote DoF.

• Toff

Toff

FP ProMod
In de one-shot AF mode blijft de scherpstelling gehandhaafd als je na het scherpstellen -met nog steeds half ingedrukte ontspanknop- een andere uitsnede bepaalt. Zie "De focusvergendeling gebruiken", NL-handleiding 350D pag. 75.

Verwijderd

Ja, maar wat Koraks en ik dus proberen uit te leggen is dat je scherptevlak verandert op het moment dat jij je camera verdraait :)

• Toff

Toff

FP ProMod
Ik begrijp niet echt wat je bedoelt. Je stelt scherp op een bepaalde afstand, waarna alles in een cirkel op je heen op diezelfde afstand + of 1 de DOF scherp zal zijn toch? Een "scherpstelvlak" is dan een vereenvoudiging van de werkelijkheid, lijkt me, want het "vlak" is gebogen. Of zit ik er nu helemaal naast?

• Toff

Toff

FP ProMod
Een helder verhaal, maar ik ben het er niet mee eens. Die blauwe lijnen bestaan niet, je stelt scherp op de afstand die door de gebogen lijn wordt aangegeven, IMHO.

Verwijderd

Tja, dat kan, er staan meerdere argumenten behalve die van de focusplane die verandert. Maar als je het prettig vind werken en geen problemen ondervindt, vooral doen :)

meer leesvoer met veel onderbouwing voor degenen die nog meer willen lezen :P

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2006 23:25 ]

• DexterDee

DexterDee

Toff schreef op maandag 12 juni 2006 @ 23:15:
Een helder verhaal, maar ik ben het er niet mee eens. Die blauwe lijnen bestaan niet, je stelt scherp op de afstand die door de gebogen lijn wordt aangegeven, IMHO.
Nee dat is niet waar. Die blauwe lijnen bestaan wel degelijk. Rechte voorwerpen zijn niet voor niks recht op een foto. Indien de curve je focuslijn zou zijn, zouden voorwerpen dezelfde afbuiging moeten vertonen. De lens is zo samengesteld dat hij het beeld zo recht mogelijk op de sensor projecteert om zo weinig mogelijk vervorming te krijgen (fish eyes uitgezonderd). Bovendien als je een rechthoekige balk recht van voren fotografeert, zijn de zijkanten niet out-of-focus als het midden van de balk in focus is. Volgens jouw theorie zou dat wel moeten zijn omdat de blauwe focuslijn niet bestaat.

Zie ook deze link: http://visual-vacations.c...focus-recompose_sucks.htm

[ Voor 5% gewijzigd door DexterDee op 12-06-2006 23:38 ]

• Toff

Toff

FP ProMod
Nou, ik kan natuurlijk best eens ongelijk hebben, maar als ik, om in mijn belevingswereld te blijven me het volgende voorstel, geloof ik jullie toch nog niet helemaal hoor:

Ik sta aan de zijlijn van een voetbalveld, ter hoogte van de middenlijn, en ik stel scherp op de grensrechter, die recht tegenover mij op de andere zijlijn staat. Het "vlak" volgens jullie, loopt dan van cornervlag tot cornervlag scherp? Die zijlijn op de foto is echt wel recht, maar scherp tot aan de cornervlaggen?

Tenzij ik een gedachtefout maak, denk ik niet dat ik dit in de praktijk moet gaan testen om mezelf te overtuigen, maar hé, ik kom je niet op zondagochtend aan de deur ermee vermoeien ofzo hoor, jullie mogen er best anders over denken :p. Het heeft ook niet zo heel veel met bewegingsonscherpte te maken trouwens.

BTW, ik herinner me dat er vroeger een simpele camera was, die heel scherpe foto's produceerde, omdat de achterwand (film) niet recht liep, maar gebogen: Agfa Clack. Min of meer hetzelfde idee, maar dan aan de andere kant van je objectief.

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Massiefje schreef op maandag 12 juni 2006 @ 00:31:

Het simpele antwoord is wel heel simpel. Dit is een basisprincipe die je moet begrijpen voordat je ook maar ergens anders aan gaat prutsen. Bewegingsonscherpte heeft niks met focusvlakken, DOF oid te maken, wees daar goed van bewust!!

Wat is snelheid?
Snelheid is afgelegde weg per tijdseenheid.

Wat doet een camera?
Een camera laat een tijdsinterval lang licht naar binnen wanneer de sluiter open staat, en legt dit een tijdsinterval lang op een gevoelige plaat vast. Deze tijdsinterval heet sluitertijd.

Hoe ontstaat bewegingsonscherpte dus?
a) Je camera staat stil op een statief, en je bent in een ruimte waarin alles in beweging is - sportzaal, drukke winkelstraat, etc. In de tijd dat de sluiter open staat, verplaatsen mensen, dieren, voertuigen en andere bewegende dingen uit zichzelf door de ruimte. Mensen kunnen met hun armen zwaaien. Je camera registreert alle bewegingingen in het tijdsinterval dat de sluiter openstaat, en dit resulteert in een 'onscherp' plaatje. Of, zo je wilt, een plaatje waarop beweging te zien is.

b) Je hebt trillende handen en houdt de camera vast, en je probeert een roerloos fruitmandje op tafel te fotograferen. Als je door de zoeker kijkt, zie je het fruitmandje door de zoeker hobbelen, omdat je trillende handen hebt. Hee, beweging. In de tijd dat de sluiter openstaat, registreert de camera dit. Bewegingsonscherpte dus.

En nu weer even terug:
Dit vraag ik ivm een hoop foto's die ik maak tijdens concerten, waarbij vaak de microfoonstandaard scherp was en de rest niet
Omdat de microfoonstandaard stil staat, en de rest (de zanger, gitarist) niet. Het geeft ook aan dat jij de camera goed stil aan het houden bent, want anders zou alles op de foto bewogen zijn.

Nogmaals: bewegingsonscherpte heeft *NIKS* met focusvlakken, focusafstanden e.d. te maken. Bewegingsonscherpte wordt veroorzaakt door beweging (duh) in het tijdsinterval dat de sluiter van de camera openstaat. En die beweging kan weer veroorzaakt worden doordat het onderwerp dat je fotografeert beweegt (bv. mensen, dieren, voertuigen etc.), of omdat jij zelf je camera beweegt (bv. trillende handen).

Dus, zorg dat er:

a) minder beweging is vanuit jezelf of het te fotograferen doel (fotografeer met statief, fotografeer een zanger wanneer deze niet staat te hossen op het podium of veel beweging vertoont).

b) of zorg dat de tijdsinterval waarop de beweging opgenomen en vastgelegd wordt, zo klein mogelijk wordt gemaakt. Met andere woorden, verhoog je sluitertijd.

Hiermee is je vraag over bewegingsonscherpte beantwoord. Ga gerust offtopic om andere vormen van onscherpte te bediscussieren. :z

[ Voor 27% gewijzigd door Stereotomy op 13-06-2006 04:46 ]

Alors.

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:19
Als iemand denkt een probleem te hebben: bewegingsonscherpte, maar anderen vermoeden dat dat zijn probleem niet is mogen zij daar best op wijzen.

Het scherpstellen met het middelste focuspunt en vervolgens de compositie bepalen kan inderdaad leiden tot onscherpe foto's.

Bovendien is er nog een verhaal, en dat is de kwaliteit van je film of de hoeveelheid megapixels van je CCD/CMOS. Stel dat ik enkel en alleen een rood ledje heb in een verder donkere kamer waar een foto wordt genomen. Dan is bewegingsonscherpte pas te zien als het ledje op meerdere pixels aanwezig is. Bij een D30, met grote sensor maar relatief weinig pixels, is dit minder snel het geval dan bij een, bijvoorbeeld, 30D.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Mercarra schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 08:14:
Als iemand denkt een probleem te hebben: bewegingsonscherpte, maar anderen vermoeden dat dat zijn probleem niet is mogen zij daar best op wijzen.
Natuurlijk mag dat, maar nu worden des tweakers allerlei andere vormen van onscherpte besproken, terwijl de originele vraag, in mijn ogen, door de TS nog niet wordt begrepen omdat men het onderwerp verschuift naar onscherpte door verkeerde focus. Terwijl daar geen uitgesloten basis voor is aan de hand van de voorbeeldfoto van TS. Zie:
En ik denk dat dit het antwoord is waar ik op zat te wachten

voortaan het juist scherptepunt selecteren dus
Het is goed om vormen van onscherpte te bespreken, maar ik denk dat het voor de TS wel zo handig is dat je al die vormen goed van elkaar gescheiden houdt, zodat je weet welke factoren in het algemeen onscherpte kunnen veroorzaken, en belangrijker: zodat hij exact weet waardoor bewegingsonscherpte veroorzaakt wordt, omdat dat zijn originele vraag is.

Maargoed, misschien heeft de TS nog wel meer voorbeeldfoto's. Dan weten we het zeker, en leren we er allemaal er wat meer van. O-)

[ Voor 21% gewijzigd door Stereotomy op 13-06-2006 14:46 ]

Alors.

Verwijderd

Stereotomy schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 14:40:
[...]

Natuurlijk mag dat, maar nu worden des tweakers allerlei andere vormen van onscherpte besproken, terwijl de originele vraag, in mijn ogen, door de TS nog niet wordt begrepen omdat men het onderwerp verschuift naar onscherpte door verkeerde focus. Terwijl daar geen uitgesloten basis voor is aan de hand van de voorbeeldfoto van TS. Zie:
Massiefje schreef op maandag 12 juni 2006 @ 17:52:
[...]

Zo doe/deed ik dat ook, afhankelijk van de layout de middelste of de meest linkse. Misschien voortaan toch maar alleen de middelste doen ?
Massiefje schreef op maandag 12 juni 2006 @ 18:01:
[...]

En ik denk dat dit het antwoord is waar ik op zat te wachten ;)

voortaan het juist scherptepunt selecteren dus :D
Toch wel wat de TS zocht, dus niet offtopic :) Maar dit topic is uberhaupt nogal verkennend qua vraagstelling, dus dat er wat bij komt dat niet helemaal in de richting ligt is logisch :)

• Massiefje
Beste Mensen,

Geen ruzie maken om mijn (wellicht erg open) vraag ! Bedankt allemaal zover.

Ik zal vanavond nog eens wat andere foto's posten, waar ik hetzelfde probleem ben tegengekomen. Ben nu niet thuis, maar op mijn werk.

• EXX
  • Laatst online: 16:16

EXX

EXtended eXchange

Ik fotografeer ook tijdens (klassieke) concerten en gebruik uitsluitend spotfocus. Weliswaar gebruik ik geen DSLR maar een compact (KM A2), maar ook daar heb je hetzelfde probleem: je hebt anders geen controle over je focuspoint.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Dat is ook meteen het verschil: door de kleinere sensor heeft een compact een veel grotere scherptediepte en heb je minder problemen bij het gebruik van FLR.

• EXX
  • Laatst online: 16:16

EXX

EXtended eXchange

Nou, dat zou je zeggen, maar zelfs bij een compact moet je uitkijken. Je moet vaak van grote afstanden fotograferen en dan zit ik al gauw op 200 mm zoom en met teleconvertor op 300 mm zoom. Dit gecombineerd met laagst mogelijke f waarde van f/3.5 (om nog met ISO200 te kunnen fotograferen) krijg je ook hier een kleinere DOF.

Dus: spotfocus gebruiken en focussen op het object zelf; eventueel het focuspoint verschuiven ivm compositie. Niet prefocussen en dan camera bewegen voor compositie.

Overigens is beeldstabilisatie een geweldig hulpmiddel onder zulke omstandigheden. Je kunt dan sluitertijden tot 1/10 seconde gebruiken.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Pagina: 1