Massiefje schreef op maandag 12 juni 2006 @ 00:31:
Kort vraag, maar het simpele antwoord kan ik nergens vinden.
Bij welke sluitertijd is er geen bewegingsonscherpte meer ? Dit vraag ik ivm een hoop foto's die ik maak tijdens concerten, waarbij vaak de microfoonstandaard scherp was en de rest niet. Ik begreep nooit waarom, totdat ik ineens bedacht dat het weleens kon komen door de te lage sluitertijd.
Hoe
snel moet deze dus
minimaal zijn om geen
bewegingsonscherpte te krijgen ?
Het simpele antwoord is wel heel simpel. Dit is een basisprincipe die je moet begrijpen voordat je ook maar ergens anders aan gaat prutsen. Bewegingsonscherpte heeft niks met focusvlakken, DOF oid te maken, wees daar goed van bewust!!
Wat is snelheid?
Snelheid is afgelegde weg per tijdseenheid.
Wat doet een camera?
Een camera laat een tijdsinterval lang licht naar binnen wanneer de sluiter open staat, en legt dit een tijdsinterval lang op een gevoelige plaat vast. Deze tijdsinterval heet sluitertijd.
Hoe ontstaat bewegingsonscherpte dus?
a) Je camera staat stil op een statief, en je bent in een ruimte waarin alles in beweging is - sportzaal, drukke winkelstraat, etc. In de tijd dat de sluiter open staat, verplaatsen mensen, dieren, voertuigen en andere bewegende dingen uit zichzelf door de ruimte. Mensen kunnen met hun armen zwaaien. Je camera registreert alle bewegingingen in het tijdsinterval dat de sluiter openstaat, en dit resulteert in een 'onscherp' plaatje. Of, zo je wilt, een plaatje waarop beweging te zien is.
b) Je hebt trillende handen en houdt de camera vast, en je probeert een roerloos fruitmandje op tafel te fotograferen. Als je door de zoeker kijkt, zie je het fruitmandje door de zoeker hobbelen, omdat je trillende handen hebt. Hee, beweging. In de tijd dat de sluiter openstaat, registreert de camera dit. Bewegingsonscherpte dus.
En nu weer even terug:
Dit vraag ik ivm een hoop foto's die ik maak tijdens concerten, waarbij vaak de microfoonstandaard scherp was en de rest niet
Omdat de microfoonstandaard stil staat, en de rest (de zanger, gitarist) niet. Het geeft ook aan dat jij de camera goed stil aan het houden bent, want anders zou alles op de foto bewogen zijn.
Nogmaals:
bewegingsonscherpte heeft
*NIKS* met focusvlakken, focusafstanden e.d. te maken. Bewegingsonscherpte wordt veroorzaakt door beweging (duh) in het tijdsinterval dat de sluiter van de camera openstaat. En die beweging kan weer veroorzaakt worden doordat het onderwerp dat je fotografeert beweegt (bv. mensen, dieren, voertuigen etc.), of omdat jij zelf je camera beweegt (bv. trillende handen).
Dus, zorg dat er:
a) minder beweging is vanuit jezelf of het te fotograferen doel (fotografeer met statief, fotografeer een zanger wanneer deze niet staat te hossen op het podium of veel beweging vertoont).
b) of zorg dat de tijdsinterval waarop de beweging opgenomen en vastgelegd wordt, zo klein mogelijk wordt gemaakt. Met andere woorden, verhoog je sluitertijd.
Hiermee is je vraag over bewegingsonscherpte beantwoord. Ga gerust offtopic om andere vormen van onscherpte te bediscussieren.
[
Voor 27% gewijzigd door
Stereotomy op 13-06-2006 04:46
]
Alors.