Toon posts:

raid performance - ICH7R vs intel srcs16

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In de komende maand ben ik van plan een nieuwe pc aan te schaffen. Vanzelfsprekend wil ik waar voor mn geld en ben in al een tijdje mogelijkheden aan het vergelijken. De keuze is gevallen op een intel dualcore processor en een asus moederbord met 975x chipset. Dus ofwel de P5WD2-E of de P5WDG2-WS. Qua storage wil ik 3 * 250gb sata disks in raid 5 gebruiken. Dit zou met de ich7r onboard raid controller kunnen die beide asus boards hebben, maar ook heb ik nog een intel srcs16 (6 * sata150) raid controller liggen (rebranded lsi megaraid 150-6). Deze past in een pci-x slot. De keuze is dus tussen onboard raid en een het goedkopere wd2-e board, of het duurdere workstation board en een echt hardwarematige raid controller op de pci-x bus. Ik wil maximale performance uit deze raid 5 setup, dus zo hoog mogelijke transferrates bij een zo laag mogelijk cpu gebruik.

De voor/nadelen die ik zelf al heb bedacht:
- de ich7r raid controller support sata300, de intel srcs alleen sata150 (maar levert dit me echt winst op? huidige sata disks halen toch nooit de 300 mb/sec)
- de srcs16 controller heeft een hardwarematige xor engine en zal de cpu dus minder belasten
- de onboard controller hangt direct op de pci-e bus, en is dus mogelijk sneller dan een kaart in een pci-x slot? of levert het feit dat er ook nog een videokaart op de pci-e bus op juist vertraging op?

Een optie zou ook zijn om de srcs16 te verkopen, het goedkopere mobo te nemen, en een pci-e raid controller te nemen.
Kan iemand me verder nog wat goede tips geven? Zijn er zaken waar ik geen rekening mee heb gehouden?

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:54

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Hmm .. geen reacties? Jammer ...

beetje laat nu, maargoed. Heb je het mobo inmiddels al gekocht en zo ja welke en wat zijn je ervaringen ermee?

Ik sta nu op het punt de P5WDG2-WS Professional te kopen en ga ook zéér zeker RAID 5 erop knutselen, maar dan met 4 schijven. Ik zit nog te dubben hoe de onboard Intel gaat presteren t.o.v. een aparte PCI-X controller.

De Areca 1110 (PCI-X) die ik eventueel nog op het oog heb wint het wel gok ik zo, maar hoeveel het gaat schelen zou me wel erg benieuwen :)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2