Kleuren video overlay maken geen gebruik van calibratie

Pagina: 1
Acties:

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 17:42

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Ik heb een Dell 2405 monitor die ik met een colorvision spyder heb gecalibreerd. Zo'n calibratie is op zich mooi, want dan zien kleuren er op deze monitor er een stuk beter uit dan zonder. Het nadeel aan zo'n calibratie op een tft is echter dat het grootste deel van de kleurcorrectie gedaan wordt door de videokaart: bij het opstarten van windows wordt er door het calibratie programma een kleurprofiel (waarin de kleurcorrecties die nodig zijn voor de monitor zijn opgeslagen) in de clut van de videokaart ingeladen. Het komt er dus feitelijk op neer dat de kleurafwijkingen van de monitor gecompenseerd worden door de videokaart. Deze kleurcorrectie werkt echter niet op hardware video overlays. Als ik dus een filmpje met een mediaspeler ga afspelen, zijn de kleuren van zo'n filmpje niet gecalibreerd als bij het afspelen een hardware overlay gebruikt wordt. Ik kan dan weliswaar er voor kiezen geen gebruik te maken van die hardware overlay, maar dan kost het afspelen van een filmpje weer (veel) meer cpu time en bij hdtv filmpjes kan dat nu juist het verschil zijn tussen soepel spelen en schokken. Wat ik dus eigenlijk zou willen is dat ook de kleuren van een video overlay gebruik maken van het calibratie profiel, maar dat is voor zover ik heb kunnen zien onmogelijk. Heeft iemand hier toch een oplossing voor?
Ik draai Windows XP en heb een Nvidia 7800gt met driver versie 84.25.

Hier een foto om een idee te geven van het kleurverschil (screenshots werken niet bij een hardware overlay), links is met een software overlay (dus gecalibreerd), rechts is een hardware overlay. De foto is wat donker uitgevallen, waardoor het misschien lijkt alsof links te donker is, maar dat is in werkelijkheid niet zo. Wat bij de hardware overlay vooral opvalt is dat huidtinten veel te roze zijn, soms bijna tegen het paarse aan..

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.schmitz3/overlay.jpg

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je zou het gewoon hier in moeten kunnen stellen:
Afbeeldingslocatie: http://img132.imageshack.us/img132/452/overlay4pk.jpg

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

• -Sir_Killalot-
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-07 21:22
Ik kampte met hetzelfde probleem...de video overlay bleef eigenwijs. Maar...vanaf Windows Xp kan je gebruikmaken van VMR. Dit maakt gebruik van DirectX voor de videoweergave en geeft volgens mij geen grotere performancehit dan de video overlay. En heeft nog wel meer voordelen t.o.v. van de oude overlay.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
goeievraag schreef op maandag 12 juni 2006 @ 09:42:
Je zou het gewoon hier in moeten kunnen stellen:
[afbeelding]
Een kalibratie tool maakt gebruik van zn eigen utilities.

@ TS: Voor zover ik weet kan je in windows geen kalibratieprofielen toekennen aan individuele lagen.. VLC heeft wel een uitgebreide plugin base, misschien dat je daar zou kunnen kijken ivm kleurprofielen.

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 17:42

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
matiasjansen schreef op maandag 12 juni 2006 @ 12:11:
Een kalibratie tool maakt gebruik van zn eigen utilities.
Inderdaad, de instellingen in dat screenshot maken het nog steeds niet mogelijk om gebruik te maken van de gecalibreerde kleuren, ook al lijken de in dat scherm geboden opties wel die indruk te geven.
@ TS: Voor zover ik weet kan je in windows geen kalibratieprofielen toekennen aan individuele lagen.. VLC heeft wel een uitgebreide plugin base, misschien dat je daar zou kunnen kijken ivm kleurprofielen.
Mja, ik zal eens kijken, maar vlc is niet echt een simpel, inzichtelijk programma vind ik en maakt volgens mij ook vaak geen gebruik van hardware accelatie dmv overlays, omdat het ook met eigen, interne codecs werkt en niet via de in windows geïnstalleerde codecs (zoals bijv. MPC wel doet).
-Sir_Killalot- schreef op maandag 12 juni 2006 @ 12:02:
Ik kampte met hetzelfde probleem...de video overlay bleef eigenwijs. Maar...vanaf Windows Xp kan je gebruikmaken van VMR. Dit maakt gebruik van DirectX voor de videoweergave en geeft volgens mij geen grotere performancehit dan de video overlay. En heeft nog wel meer voordelen t.o.v. van de oude overlay.
VMR heb ik ook geprobeerd maar is toch vaak wel merkbaar trager dan een hardware overlay. Met name bij MPC kun je makkelijk switchen tussen de verschillende outputs en dan merk ik toch dat een overlay wel het snelste is.