120mm vs 2x 80mm fan op voeding

Pagina: 1
Acties:

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:30

aex351

I am the one

Topicstarter
Volgens een topic dat ik tweakers.net/forum ben tegen gekomen zijn beide vormen beter dan 1x 80mm alleen ik zou graag willen weten welke nou van de 2 beter is. Heb weinig ervaring me voedingen maar omdat mijn huidige voeding aan vervanging toe is (maak teveel geluid) ben ik dus opzoek naar een nieuwe.

Ik heb dit nu op me lijstje staan, tussen 380 en 450 watt is ruim voldoende. de coolermaster zijn allemaal 1x 120mm terwijl de antec dual fans is vandaar mijn vraag.
CoolerMaster :
PMS - Goedkoper
PMAR
PCAP

Antec :
Smartpower 400 Watt - Dual fans

< dit stukje webruimte is te huur >

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:03
2x 80 is beter voor de koeling, 1x 120 is (veel) stiller maar koelt wat minder goed. Een voeding heeft over het algemeen genoeg koeling aan boord, ik zou je aankoop niet laten afhangen van de koelers.

I see red pixels.

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Ligt vooral aan de voeding zelf :P

Want een A-Open 12 cm voeding is niet stiller dan mijn tagan 2x80mm fan.

Portfolio

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
Ik las ook in een review dat 2x80 beetje zinloos is omdat het warme lucht uit de kast blaast maar tegelijk ook weer dezelfde warme lucht er weer in. Hoe zit dat ?

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:38
Twee 80 mm fans zullen zo ingesteld zijn dat beide een zuigende werking opleveren, dus beide halen de warme lucht uit de kast. Een andere instelling zou natuurlijk zinloos zijn.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

aex351 schreef op zondag 11 juni 2006 @ 20:38:
Ik las ook in een review dat 2x80 beetje zinloos is omdat het warme lucht uit de kast blaast maar tegelijk ook weer dezelfde warme lucht er weer in. Hoe zit dat ?
Over het algemeen (wanneer een voeding is uitgerust met 2 fan's) heb je één fan aan de achterzijde van de voeding zitten welke de lucht naar buiten blaast. De tweede fan is over het algemeen aan de onderzijde geplaatst, welke de lucht uit de bhuizing de voeding in trekt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Ik denk dat beide configs qua koeling en geluidsniveau aan mekaar gewaagd zijn. Je moet zelf zien wat je het meest aanspreekt.
Kijk verder ook of de fans thermal-controlled zijn ipv load-controlled.

• bokko!
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-02-2025
Ik ben van mening dat een 120mm fan beter is voor koeling en voor geluid.
Een 120mm fan heeft meer dan 2x zoveel luchtverplaatsing zowel bij lage als hoge toeren.
Kijk hier maar eens voor een simpel voorbeeld

Verwijderd

1 stuk van 120mm levert @1200 rpm een 39CFM bij een geluidsniveau van 25dBA.
2 stuks 80mm leveren @1500rpm een 2*20 = 40CFM bij een geluidsniveau van 18+3 = 21dBA.

Lijkt mij toch dat de 80mm optie stiller is hoor.

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2006 @ 09:16:
Ik denk dat beide configs qua koeling en geluidsniveau aan mekaar gewaagd zijn. Je moet zelf zien wat je het meest aanspreekt.
Kijk verder ook of de fans thermal-controlled zijn ipv load-controlled.
welke voordeel bied thermal controlled over load-controlled ?

Verwijderd

De meeste van deze stille voedingen hebben fans die hun snelheid aanpassen aan, ofwel de mate van belasting van de voeding, ofwel de temperatuur van de voeding. De tweede soort is eigenlijk de beste, mits daar het probleem rechtstreeks wordt aangepakt. Bij een zware belasting hoort natuurlijk een hogere temperatuur, maar dit loopt niet perse met elkaar gelijk op, dus echt ideaal is deze situatie (van soort 1) niet.

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-02 08:33
als je 2 fans dicht bij elkaar hebt zitten gaan ze ook variabel geluid produceren. dus kun je een fluit toon krijgen die irritant af zit te wisselen in toonhoogte.

ik heb een OCZ modstream met 1 120mm fan en die hoor je niet, hij snort rustig en is ook temp controlled. dus als de temp van de voeding hoger word gaat ie iets harder blazen, al heb ik dat nog niet meegemaakt (ook niet met dit warme weer)
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2006 @ 09:54:
2 stuks 80mm leveren @1500rpm een 2*20 = 40CFM bij een geluidsniveau van 18+3 = 21dBA.

je vergeet dat als je 2 fans van 20 dB hebt dat ze niet samen nog 2 dB houden, maar het wordt bij elkaar op getelt min 1 derde ofzo. dus zou je 33 dB hebben ongeveer

[ Voor 38% gewijzigd door Bulls op 13-06-2006 14:13 ]

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2006 @ 09:54:

Bij puntje 2 ben je wat vergeten. Fan 2 zuigt namelijk de lucht van fan 1 aan en fan 1 gaat echt niet opeens sneller draaien omdat er een tweede fan achter staat. Ze verplaatsen dus beide dezelfde lucht dus de opstelling verplaatst 20CFM, niet 40CFM. Dat laatste zou wel zo zijn als de fans parallel (naast elkaar) zouden werken.
Als we aannemen dat meer CFM betere koeling betekent moeten die 8cm fans dus sneller draaien om dezelfde koeling te bieden als de 12cm fan van puntje 1. Meer toeren = meer herrie.

Mijn mening/ervaring: de 12cm fan is het beste. Over het algemeen stiller bij grotere luchtverplaatsing.

[ Voor 15% gewijzigd door brute51 op 13-06-2006 14:16 . Reden: toevoeging ]

Ik heb echt een hele goeie PC.

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
Uit reviews heb ik gelezen dat de 2e Fan dus pas aangaat wanneer het echt nodig is waardoor het zorgt voor een betere doorstroom van de lucht. plus het feit dat het hete lucht weg zuigt aan de bovenkant van de kast waarbij een 12mm dat weer niet doet.

enige wat ik wil is een stille voeding die doet wat het doen moet :) maar omdat me huidige voeding nu vooral met deze hitte wel een vliegtuig lijkt is een keuze maken moeilijk omdat ik niet meer weet wat een stille voeding is :+

[ Voor 21% gewijzigd door aex351 op 14-06-2006 03:00 ]

Verwijderd

WSaeNoTSoCK schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 14:10:
je vergeet dat als je 2 fans van 20 dB hebt dat ze niet samen nog 2 dB houden, maar het wordt bij elkaar op getelt min 1 derde ofzo. dus zou je 33 dB hebben ongeveer
De juiste uitleg is:
2 bronnen van elk een geluidsniveau (luidheid uitgedrukt in Bell of dB) van laten we onderstellen X dB gaan tesamen een luidheid hebben van X+3 dB. De wetenschappelijk/wiskunde theorie erachter:
1 Bell of 10 dB is het verschil in luidheid dat veroorzaakt wordt door een 10X hogere intensiteit van het geluid tov de referentie.
Kortom: als de intensiteit met een factor 10X verhoogt, dan verhoogt de dB waarde met 10 dB, en dit wordt door de mens waargenomen als dubbel zo luid.
Bij de aanwezigheid van 2 bronnen, gaat de intensiteit verdubbelen.

Stel:
I0 is de intensiteit de minimaal nodig is om een toon met het menselijk oor te kunnen waarnemen. Dit nemen we als referentie. Bij 1000Hz is dit 10-12.
I1 is de instensiteit van de eerste bron
I2 is de instensiteit van de tweede bron (I1 en I2 zijn gelijk, stel overeenkomstig met de 18dB bij die fans.
Luidheid is L uitgedrukt in dB.

Bron 1: 18dB = 10log ( I1 / I0 ) = 10log ( I1 / 10-12 )
Als we omrekenen dan is I1 = 10-10.2 = I2
Bron 2 dus ook: I2 = 10-10.2

intensiteit van beide bronnen tesamen is de som van de instensiteiten van de bronnen apart:
Itotaal = I1 + I2 = 10-10.2 + 10-10.2 = 2*10-10.2

Als we opnieuw de Luidheid in dB hieruit berekenen dan krijgen we:
Bron 1+2: 10log ( I1+2 / I0 ) = 10log ( 2*10-10.2 / 10-12 ) = 21dB

2 fans van 18dB elk, gaan tesamen 21dB produceren.
brute51 schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 14:11:
Bij puntje 2 ben je wat vergeten. Fan 2 zuigt namelijk de lucht van fan 1 aan en fan 1 gaat echt niet opeens sneller draaien omdat er een tweede fan achter staat. Ze verplaatsen dus beide dezelfde lucht dus de opstelling verplaatst 20CFM, niet 40CFM. Dat laatste zou wel zo zijn als de fans parallel (naast elkaar) zouden werken.
Als we aannemen dat meer CFM betere koeling betekent moeten die 8cm fans dus sneller draaien om dezelfde koeling te bieden als de 12cm fan van puntje 1. Meer toeren = meer herrie.
.
Inderdaad, 2 fans in parallel produceren dubbele CFM, in serie niet. Echter vergeet jij nu ook dat 2 fans in serie een dubbel drukverschil (in mmH2O of Pa) produceren, 2 fans in parallel niet.
Dit extra groot drukverschil uit zich bij een kleine luchtweerstand grotendeels in extra CFM bij een niet verhoogd toerental. Of je kan het ook anders stellen: 2 fans in serie kunnen veel trager draaien (en dus stiller) om eenzelfde hoeveelheid CFM te verplaatsen als 1 gelijkaardige fan.

Het debiet van een fan, staat in een min of meer lineair verbandt met het toerental van de fan.
De geluidsproductie (zoals het menselijk oor waarneemt) van een fan staat in een min of meer logaritmisch verbandt met het aantal bronnen.

Akkoord 2 fans in serie zullen geen dubbele CFM produceren van 1 fan alleen. Dus het regeltje 2*20cfm = 40cfm gaat hier inderdaad niet op. Echter dat ze samen ook maar 20cfm produceren gaat ook niet op (door de extra drukverschil).
Mijn mening/ervaring: de 12cm fan is het beste. Over het algemeen stiller bij grotere luchtverplaatsing
Het is inderdaad het beste om op ervaringen af te gaan. De theorie is nog atlijd verschillend van de praktijk. Elke voeding heeft een eigen type fan, de ene al wat beter als de andere. Elke voeding heeft een eigen type afstelling, interne lay-out (dus ook een eigen luchtdoorstroming), een eigen luchtweerstand voor deze doorstroming, en nog vele andere factoren die bij verschillende voedingen anders zijn.

Daarom is mijn raad voor de topicstarter om gewoon revieuws te lezen waarin verschillende voedingen met elkaar vergeleken worden en waar ze ook geluidsmetingen hebben gedaan. Je kan dan je lijstje van kandidaat-voedingen, hieraan toetsen en zien welke er goed uitkomt op gebied van geluidsproductie.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2006 10:41 ]

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
Is er ook aanzienlijk verschil te merken tussen ATX12v v1.3 en v2.xx ? ik heb nu dus een lijst met voedingen gemaakt en de TAGAN TG-380-U01 is een v1.3 terwijl de coolermaster en de ANTEC 2.0x zijn.

Verwijderd

Tenzij je nog een oud moederbord hebt dat nog -5V nodig heeft en een 20pins connector, sowieso voor 2.x gaan.
Pagina: 1