Rare drop in framerates

Pagina: 1
Acties:

• Goros
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-01 12:08
Beste medetweakers.

Ik heb sinds de installatie van mijn geforce 6600 GT problemen in een aantal games.

De systeemspecificatie heb ik geregistreerd op tweakers.
ik heb de volgende systeemconfiguratie: www.tweakers.net/gallery/160474/sys.

Het probleem waar ik mee zit heeft te maken met de prestaties van mijn pc in 3d games. Het probleem treedt onder andere op in spellen als battlefield 2, world of warcraft en oblivion.
Wanneer ik enige tijd bezig ben met het betreffende spel, ontstaat er een enorme vertraging.

Dit is terug te zien in de FPS. Als ik in WoW de frameratemeter aan zet als het probleem zich voor doet staat het FPS op 6. Normaal haal ik met mijn systeem gemiddeld 40 fps. Wanneer ik uitlog en weer terug inlog is het probleem niet opgelost. In sommige gevallen zit er een rode waas over het opervlak van de 3d wereld.
Als ik het spel opnieuw opstart is het probleem wel opgelost. Soms tijdens het spelen lost het probleem vanzelf op. Ook in battlefield merk ik een vergelijkbare vertraging op. Ik weet de sneltoets niet voor de fps rate dus kan ik het daarmee nog even niet testen. OOk in battlefield is de vetraging slechts tijdelijk en kan ik soms na 1 of twee minuten weer bewegen. Als het probleem zich eenmaal voordoet en ik het spel niet herstart ontstaat de vertraging weer op korte termijn.

Om het probleem op te lossen heb ik verschillende dingen geprobeerd.
Ik heb verschillende drivers van NVIDIA geinstalleerd. De verschillende drivers lossen het niet op. Ik heb oude nieuwe en beta drivers geprobeerd.

Antialiasing en aniosotropic filtering uitschakelen lost het probleem niet op.

In 3dmark tests liggen de scores erg dicht bij elkaar.

Door in de bios het aantal MHZ vast te pinnen op naar ik meen 33/66 mhz wordt ook het probleem niet opgelost.

ik heb een geheugentest gedaan met de windows versie van memtest. Deze tests vinden geen fouten.

Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen? Of is de videokaart gewoon rot en moet ik deze terugbrengen naar de winkel?

Exacte gegevens van mijn videokaart: XFX 6600 GT AGP PV-T43A-NDF3

Alvast bedankt voor het meedenken!

Edit 1:
Met mijn vorige kaart een ati radeon 9800 pro had ik totaal geen last van dit soort problemen.

Edit 2:
Daarnaast heb ik nog een klein extra probleempje. maar die is minder hinderlijk en misschien zelfs wel een standaard vraag.
Met mijn 9800 pro kon ik in windows bij een schemresolutie van 1280x1024 de screenrefreshrate van 90 instellen. dit terwijl mijn monitor dit niet ondersteunt.

Met de 6600 GT kan ik het scherm niet eens op een refreshrate van 70 laten draaien en pakt het scherm enkel de rate van 60. Komt dit door de dvi to vga converter?
om het probleem op te lossen heb ik verschillende videokaartdrivers geprobeerd en verschillende drivers voor de monitor.

[ Voor 15% gewijzigd door Ultraman op 11-06-2006 19:54 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:07

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Welkom op GoT benverkroost ! :)

Als je de laatste persoon bent die wat gepost heeft en je hebt wat toe te voegen, maak dan even gebruik van de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knop.
Dit houdt het allemaal iets overzichtelijker en voorkomt onnodige topickicks :)

Ik heb het nu even voor je gedaan trouwens ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Ultraman op 11-06-2006 19:56 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Controleer allereerst even de temperatuur van je processor tijdens idle en tijdens gamen.
Dit kan je bijvoorbeeld met speedfan doen. Kijk ook even of de koeler goed draait en stofvrij is.
Jouw Intel Pentium 4 processor clockt zich namelijk terug als hij te heet wordt, en dit leidt tot flinke dalingen in de framerate. :)

• Goros
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-01 12:08
cybersteef schreef op zondag 11 juni 2006 @ 19:55:
Welkom op GoT benverkroost ! :)

Als je de laatste persoon bent die wat gepost heeft en je hebt wat toe te voegen, maak dan even gebruik van de [afbeelding] knop.
Dit houdt het allemaal iets overzichtelijker en voorkomt onnodige topickicks :)

Ik heb het nu even voor je gedaan trouwens ;)
thanks. kan hem nu niet meer editen. het probleem met de refreshrates probeer ik op te lossen met hetgeen in de faq staat.

ik zal kijken of ik die temperatuur kan controleren. Ik moet zeggen dat ik 5 casefans en een zallman koeler heb draaien dus het probleem zou hier niet aan mogen liggen. ik gebruik voor de temperatuur het aiboosterprogje van asus.

zoals het er nu uit ziet is mijn proc 60 graden max 53 graden gemiddeld tijdens het spelen. maar dan loopt mijn pc nog soepel. wat me wel opvalt is dat mijn voeding flink wat hitte produceert.

het zal wel komen door de kamertemperatuur dan denk ik. want ook gisteren was dat weer 30 graden

[ Voor 33% gewijzigd door Goros op 12-06-2006 14:34 ]