In een mysql tabel moet ik voor elke rij 30 id nummers opslaan. Nu kan ik 30 kolommen maken genaamd id1, id2, ..., id30. Nu hoorde ik van iemand die beweerde dat dat niet erg efficient is omdat je tabel zo 30 keer groter zou worden dan als je 1 kolom maakt en daar een string indoet met alle ids gescheiden door komma's. In het programma dat de database gebruikt programmeer je dan ff een lijn die die string ontrafelt en opslaat in een array voor gebruik in het programma.
Nu weet ik niet of dit een betere oplossing is dan 30 kolommen aanmaken. Het lijkt me dat de database meer werk gaat hebben in het geval dat er 30 kolommen komen, maar dat het programma dat de data gebruikt meer werk gaat hebben in het andere geval, want die moet dan voortdurend een array aanmaken met 30 variabelen in. Zowel de database als het programma staan op dezelfde machine.
Dus eh... welke oplossing is beter?
Nu weet ik niet of dit een betere oplossing is dan 30 kolommen aanmaken. Het lijkt me dat de database meer werk gaat hebben in het geval dat er 30 kolommen komen, maar dat het programma dat de data gebruikt meer werk gaat hebben in het andere geval, want die moet dan voortdurend een array aanmaken met 30 variabelen in. Zowel de database als het programma staan op dezelfde machine.
Dus eh... welke oplossing is beter?