Toon posts:

''Mp3-speler-PC'' maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste forummers,
Ik heb een vraagje,en ik zou echt heel blij zijn als het kan...
Ik heb nog een oude pc (PII 350mhz,96mb-r,6gb Hdd etc.) en ik zou daar graag een soort van ''Mp3-speler-PC'' maken. (beetje vergelijkbaar met die Muziek-Pc's wat ze vaak in kroegen hebben!)...Maar wat bedoel ik daar nou mee?...Nou gewoon,dat als je 'm opstart,dattie bevoorbeeld alleen Winamp (of wat voor een progje dan ook) opstart,en mijn mp3's afspeel...
Mijn vraag is dus : Kan dit?? en zoja,welk OS moet ik dan gebruiken (voor de beste performance) en welk progje kan ik dan het beste gebruiken?..
Het idee is uiteindelijk om het voor in me bandoefenruimte te gebruiken,zo hebben we (nadat er een grotere Hdd in zit) voor iedereen wat wils om te luisteren,en uitaard geen gezeik met cd's :) ..

Ik hoop dat zoiets mogelijk is en dat jullie mij dat uiteraard kunnen vertellen _/-\o_ ...

Groetjes! Bvd,
Michel

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik zal even voor je zoeken, want er was iemand die een speler had gemaakt van een oude bak hier op GoT, 't is alleen al een tijdje geleden...

edit:
Ik kan hem nergens meer vinden :'(

[ Voor 18% gewijzigd door TheZeroorez op 11-06-2006 13:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
TheZeroorez schreef op zondag 11 juni 2006 @ 13:47:
Ik zal even voor je zoeken, want er was iemand die een speler had gemaakt van een oude bak hier op GoT, 't is alleen al een tijdje geleden...

edit:
Hmm,dat is jammer.. :(

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Natuurlijk kan het wat je wil, maar hoe stel je je de bediening dan voor? Je verhaal is niet erg concreet.

En opzich is een PC daarvoor natuurlijk ook overkill. Een kleine streaming client of zelfs een portable MP3-speler zijn denk ik betere opties. Maar nogmaals, leg eens preciezer uit wat je wilt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Windows met Winamp + VNC en remotecontrol-plugin voor Winamp :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

TheZeroorez schreef op zondag 11 juni 2006 @ 13:47:

edit:
Misschien bedoel je deze: [CiP] MP3deck

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-07 21:03
gewoon win2k installeren, alle services die je niet nodig hebt uitschakelen, remote hd maken naar je mp3 schijf/partitie en laat winamp/foobar/whatever je mp3 gewoon streamen, dan heb je geen last van je 6gh hd

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-07 11:53
Heb hier nog een oude P2 400 128Mb passief gekoeld staan die ik ook voor dat doel aan het uitrusten ben. Met een Pentium 166 kan je al mp3's afspelen dus je hardware is zeker stevig genoeg.

Mijn plan was: win xp minimaal installeren met xp lite voor de opstarttijd wat te beperken. Je kan winamp in opstarten directory zetten. Winamp laadt toch altijd de laatste playlist automatish.

http://www.microsoft.com/..._trucs_windowsxp_4.aspx#3

via remote desktop, vnc of radmin kan je de pc overnemen. Ik heb een 9 inch zwart-wit display met vga resolutie :9~ en zo'n soort externe trackballmuis voor het toestel eventueel te bedienen.

Het leuk aan zo'n opstelling is dat je het ook kan gebruiken als gewone cdspeler voor je oude cd'tjes af te spelen en je kan mp3's streamen van je andere pc's.
Het lijkt voor sommige mensen nutteloos maar wat doe je anders met een P2 400...

[ Voor 40% gewijzigd door FragileM64 op 11-06-2006 14:04 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Verwijderd

Topicstarter
Exirion schreef op zondag 11 juni 2006 @ 13:55:
Natuurlijk kan het wat je wil, maar hoe stel je je de bediening dan voor? Je verhaal is niet erg concreet.

En opzich is een PC daarvoor natuurlijk ook overkill. Een kleine streaming client of zelfs een portable MP3-speler zijn denk ik betere opties. Maar nogmaals, leg eens preciezer uit wat je wilt.
Wat de bediening betreft,gewoon een muis+keyboard...Ik wil dit doen,omdat deze pc toch wegrot in een hoek hier,en (uiteindelijk) de 30 gb aan muziek die er (dan) op moet komen,koop ik liever een HDD dan een portable mp3speler...Ik bedoel dus echt,je zet je pc aan,hij start op..en je ziet ''alleen'' een media-speler in beeld,die je met je muis en keyboard bestuurd... Ik heb in me bandoefenruimte trouwens ook geen internet,of een netwerk tot me beschikking..

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2006 14:07 ]

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Zou best kunnen, maar aangezien ik de foto's niet meer kan zien weet ik het niet..

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

er is een windows registry setting welk je in staat stelt in "kiosk mode" op te starten.

Hiermee kun je een shell laden. Mogelijk dat je bvb winamp als shell kunt op starten. Maar dat zou je moeten testen De setting voor kiosk mode kun je vinden op de locatie:
[HKEY_LOCAL_MACHINE]\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\Shell = "MijnProgramma.exe"

Mogelijk is dit voor jou functioneel, aangezien de pc toch in een semi openbaare ruimte komt te staan.

[ Voor 16% gewijzigd door Four op 11-06-2006 14:13 ]

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Dan zou ik bijvoorbeeld een programma als Virtual DJ of BPM Studio ofzo als shell instellen. Dit vind ik zelf een stuk fijner dan Winamp bijvoorbeeld.

Je hebt trouwens ook kant-en-klare Linux distro's daarvoor die dat kunnen. Ik zou bijvoorbeeld GeeXboX eens proberen. Gewoon op CDtje branden, CD erin stoppen en starten maar.

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Een linux distibutie met daarop mpd en bedienen met behulp van een van de cliënts.

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor al jullie reacties..maar ik snap de helft niet kwa termen :+ ...Ik ben vrij erg computer-naab..Maar GeeXboX, is dus..: GeeXboX op cd fikke, pc formatteren,dan dat installeren als een soort van ''OS'' of?

Verwijderd

Four schreef op zondag 11 juni 2006 @ 14:12:
er is een windows registry setting welk je in staat stelt in "kiosk mode" op te starten.

Hiermee kun je een shell laden. Mogelijk dat je bvb winamp als shell kunt op starten. Maar dat zou je moeten testen De setting voor kiosk mode kun je vinden op de locatie:
[HKEY_LOCAL_MACHINE]\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\Shell = "MijnProgramma.exe"

Mogelijk is dit voor jou functioneel, aangezien de pc toch in een semi openbaare ruimte komt te staan.
als je niet in je register wilt liggen kloten kan je ook dit doen:
start => run (uitvoeren) =>gpedit.msc => user configuration (gebruikersconfiguratie) => administrative templates (?) => System (Systeem) => Dan in het rechter venster kiezen voor: Custom user interface => dit dan op enabled zetten, in het kaderke er onder het volledige pad invoeren naar bv winamp...
Dit werkt in windows 2000 & xp (vista & 2003 d8 ik ook nog ni getest)

Ik heb dit zelf ook toegepast op een gelijkwaardige pc, die ik gebruik als mp3 speler met als OS windows 2000 in combinatie met winamp, om het nog wat te verbeteren kan je ook nog via services alles afzetten wat je niet gebruikt zoals netwerk en dergelijke... En dit gaat echt zalig goed, nog nooit gecrashed en ik kan zelfs films afspelen met winamp als ik wil.
eventueel kan je ook foobar gebruiken dit is nog iets simpelder/minder vereisend dan winamp.. (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1058181///foobar)

Edit...

Linux zou ik niet aan beginnen als je zegt dat je niet echt zo'n pc crack bent...
Ik heb vanalles zitten uitproberen van linux software en media centers (wel heel eenvoudige aangezien het hier maar gaat om een 350mhz pc) en da sucked een pak, drivers die ni goed werken, geluid dat precies klinkt als een slecht afgestemde radio..; hou het maar prober bij windows...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2006 14:59 ]

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-07 12:30

killercow

eth0

Verwijderd schreef op zondag 11 juni 2006 @ 14:53:
Hartelijk dank voor al jullie reacties..maar ik snap de helft niet kwa termen :+ ...Ik ben vrij erg computer-naab..Maar GeeXboX, is dus..: GeeXboX op cd fikke, pc formatteren,dan dat installeren als een soort van ''OS'' of?
YUp geexBox, is inderdaad een vervangend OS,

Gebaseerd op linux, dus ook geen gekut met licenties, en ook geen gezeur met allerhande updates. (ik gok dat geexbox alles zelf in een keer up-t-date kan houden.

Daarnaast is het natuurlijk leuk om binnen geexbox rond te snuffelen en zo langzaam aan ook de linux wereld te ontdekken.

openkat.nl al gezien?

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Ik heb hier een p2 350, met 512MB ram. iets ruimer in het ram dus, maar ik draai gewoon win 2k. Het enige dat bij mij problemen geeft zijn mp3's met een hogere bitrate dan 192 b/s. Maar dat is waarschijnlijk te wijten aan m'n Soundblaster in een ISA slot :P

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-07 07:48

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Paar jaar geleden hetzelfde gedaan met DOS 6.22 en een mp3 player. Kon zelfs een lcd aansturen via de parallele poort. Ik kan ook niet meer erop komen hoe het heette....

http://www.damp-mp3.co.uk/ Dit komt wel in de buurt overigens.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

FragileM64 schreef op zondag 11 juni 2006 @ 13:59:
Heb hier nog een oude P2 400 128Mb passief gekoeld staan die ik ook voor dat doel aan het uitrusten ben. Met een Pentium 166 kan je al mp3's afspelen dus je hardware is zeker stevig genoeg.

Mijn plan was: win xp minimaal installeren met xp lite voor de opstarttijd wat te beperken. Je kan winamp in opstarten directory zetten. Winamp laadt toch altijd de laatste playlist automatish.
Lijkt me niet zo'n strak plan om XP op een P2 400 te draaien, zeker met zo weinig geheugen, dan hou je gewoon te weinig recourses over om nog netjes MP3's te kunnen beluisteren... De hardware om MP3's te kunnen luisteren mag dan wel goed zijn, maar dan moet je niet al je recourses aan je OS geven... ;)

Ik zou dan gewoon Windows 2000 (als hoogste) nemen en anders Windows 98. Dan hou je gewoon een heleboel recourses (voornamelijk geheugen) over, waardoor je media speler ook sneller zal werken... :) En dat lijkt mij op zich ook wel weer lekkerder... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik toch voor GeeXboX kies..

Voordelen :

Meteen in 1 keer wat ik zoek;simpel mp3's afspelen
De pc is voorderest vrijwel ''leeg'' ipv van een Winxp van 2 gig,met allemaal shit die ik niet gebruik.
Simpel te installeren

Nadelen:
Simpele interface (aan de screens te zien)
Gezeur met codecs (bijv .MPC etc.)
Updaten?

Klopt dat wat ik zeg,of zeggen jullie van; ''Nou je kan beter voor iets anders kiezen dan GeeXboX...''

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
je zou ook ff kunnen kijken naar XP lite. ik geloof dat er zelfs een win98 is die op een 16 mb usb stick kon. alles is er uit gesloopt wat ze niet nodig hadden

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Verwijderd

Topicstarter
SonOfSam schreef op zondag 11 juni 2006 @ 15:07:
je zou ook ff kunnen kijken naar XP lite. ik geloof dat er zelfs een win98 is die op een 16 mb usb stick kon. alles is er uit gesloopt wat ze niet nodig hadden
Misschien is het ook wel veel fijner,kan je gewoon normale progjes installeren waar je gewend aan bent,maar scheelt het echt HEEL veel dan? Die gestripte versies?

Verwijderd

Topicstarter
Oke,ik ga dat proberen van die stripped version...

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2006 15:18 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 juni 2006 @ 15:16:
Oke,ik ga dat proberen van die stripped version...
mss een domme vraag maar euhm waarom geen windows 2K?

Verwijderd

om je een idee te geven, even mijn pc ongeveer naar jouw standaard herleid (wat ram eruit dat er maar 64mb meer in zit en de P3 800mhz naar 400mhz getrokken, lager kon ik niet).

Windows XP Pro SP2 (dus niet de light) start om in een luttele 1minuut18 seconden met alle services nog aan, samen met radmin en speedfan.
MP3's zijn gewoon te openen, een playlist met 70 mp's laden duurder ook nog geen 5 seconden, dus op zich zeker niet storend. Als je dan nog eens wat meer ram hebt, en er XPlite op gooit, gaat dat zeker vlot gaan en blijf je de programma's zoals VirtualDJ en BPMstudio kunnen gebruiken (dat draait die nu ook nog, zij het weliswaar redelijk traag; vermoed dat het door gebrek aan ram komt)

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-07 21:54
Wat je misschien anders (als software) doen / gebruiken gebruiken, is wat makkelijkere voor de leek. zoek een creative geluidskaart of iets in die geeft met een afstandbediening en dan kun je makkelijk en lekker lui muziek afspelen en werkt ongeveer hetzelfde als winamp ook een libary enzo. Dan hoef je niet meer op te staan. En je kunt heel eenvoudig via het register het programma standaard laten starten en je kunt met de software de pc uitzetten en een beetje primitief browsen in IE

[ Voor 20% gewijzigd door 5mebibyte op 11-06-2006 15:37 ]

verdwaalde ict'er op elektro!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07-2025
beste pak je een Linux bak en installeer je Apache, PHP en MySQL en douw je er Ampache op...

www.ampache.org

;) die houdt je cataloguses bij, speelt 't af, etc... kan je ook bv. vanaf je werk erbij ;)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-07 12:30

killercow

eth0

teh_twisted schreef op zondag 11 juni 2006 @ 15:45:
beste pak je een Linux bak en installeer je Apache, PHP en MySQL en douw je er Ampache op...

www.ampache.org

;) die houdt je cataloguses bij, speelt 't af, etc... kan je ook bv. vanaf je werk erbij ;)
Of vanaf een andere Pc, of een een PDA/ipaq

openkat.nl al gezien?

Pagina: 1