Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Microcontroller en de RS232 poort

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:25

alienfruit

the alien you never expected

Topicstarter
Ik ben van plan om deze zomer eens te gaan kijken naar de mogelijkheden van microcontrollers in combinatie met interactieve installaties. Om simpel te beginnen wil ik een toetsenbord namaken met een microcontroller, dit lijkt mij allemaal niet zo erg moeilijk. Het probleem wat ik wel heb is dat ik geen computer heb met een seriële poort heb. Ik neem dus aan dat ik dan niet zo'n ding kan programmeren, of weet iemand toevallig of er ook geprogrammeert kan worden via USB?

Verder vraag ik me af tot in hoeverre ik een linux of MacOSX kan gebruiken voor dit hobby werk? Heeft iemand enig idee? Op SamenKopen.net kan je nu wel enkele PICs kopen zie:

http://www.samenkopen.net/action/618964

Ik wilde er daar eigenlijk een paar van halen.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:43
Je kunt een simpele USB to Serial converter aanschaffen, dan krijg je er een virtuele com- poort bij waarmee je je chipje kunt programmeren.

Voor Linux bestaan wel wat compilers voor microcontrollers, maar of ze er ook zijn voor PIC's weet ik niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Jaap-Jan op 11-06-2006 13:30 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 12:20

Super_ik

haklust!

voor pic controllertjes heb ik nog nix fatsoenlijks gevonden voor onder linux c code te compile
voor atmel controllertjes is er een gnu c compiler, wat mischien wel handiger is.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:43
Super_ik schreef op zondag 11 juni 2006 @ 13:28:
voor pic controllertjes heb ik nog nix fatsoenlijks gevonden voor onder linux c code te compile
voor atmel controllertjes is er een gnu c compiler, wat mischien wel handiger is.
Mja, je hebt inderdaad de C- compilers avr-gcc of sdcc, waarbij de eerste voor Atmel's AVR is en de 2e voor 8051 en nog wat architectuurtjes.

Blijkbaar bestaat er wel een JAL- compiler voor PIC's onder Linux, maar of JAL nu zo fijn programmeert?

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ja er kan ook geprogrammeerd worden via usb, usb = serieel.

Kijk ook maar eens naar bordjes zoals: BIGPIC3.
USB connector for In- System programming with PIC FLASH programmer.
Voor linux compilers in C: Hier, en hier kun je ook eens kijken. (2de link leek interessant)

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:34
Op SamenKopen.net kan je nu wel enkele PICs kopen zie:

http://www.samenkopen.net/action/618964

Ik wilde er daar eigenlijk een paar van halen.
Je kan ze natuurlijk ook gratis krijgen. Dit kan doormiddel van het aanvragen van samples op microchip.com, hier moet je eerst een account aanmaken (kan overigens niet met standaard hotmail adressen ed). Vervolgens kan je per type kijken of deze te sampelen is, en in welke package. Ik heb zelf al enkele pic16F877a en pic18F4431 liggen.

Als je via USB de pic wil programeren, kan je natuurlijk altijd een ICD2 gebruiken, hier kan je ook dsPIC's programeren.

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Invisible_man schreef op zondag 11 juni 2006 @ 14:57:
Je kan ze natuurlijk ook gratis krijgen. Dit kan doormiddel van het aanvragen van samples op microchip.com, hier moet je eerst een account aanmaken (kan overigens niet met standaard hotmail adressen ed). Vervolgens kan je per type kijken of deze te sampelen is, en in welke package. Ik heb zelf al enkele pic16F877a en pic18F4431 liggen.
Daar gaan we weer met het samplegebeuren. PICs zijn heel goed te krijgen, sample die dan ook niet onnodig.

Ik ben zelf meer van de AVR maar daar zijn zat USB programmers voor. Je hebt de officiele programmers van Atmel die ook allemaal in USB versies te krijgen zijn, je hebt goedkopere klonen daarvan en je hebt de echte zelfbouw programmers. Alle drie zijn wel op ebay te vinden (officiele wat minder). Er is ergens een programmer met alleen een atmega8 en nog wat klein spul waar de USB code ook in de AVR zit (gebaseerd op igorplug). Verder heb je nog veel programmers die een usb->serieel chip hebben, iets meer componenten dus.

Als je geen linux/mac zou gebruiken zou ik zeggen dat je het best een programmer kan kiezen die met AVR studio samenwerkt, maar aangezien dat een windows programma is heb je daar weinig aan. Avr-gcc kan met veel programmers samenwerken en is ook makkelijk aan te passen.

Nog in het algemeen: kant en klare usb naar serieel kabels zijn vaak slechte kwaliteit, die van mij (sweex geloof ik) houdt ermee op zodra je het licht aandoet. Zelf iets maken met een usb-serieel chipje en een seriele programmer is waarschijnlijk beter. Wel zijn er vooral voor de PIC veel programmers die de seriele poort misbruiken door em te bitbangen, dat gaat nooit lukken via een usb-serieel converter (en terecht). Dat soort programmers kun je zowieso beter links laten liggen.

Als laatste is het fijn een programmer te hebben die tegen wat misbruik kan, zeker als deze aan USB hangt. Zorg in ieder geval dat je niet je USB poort makkelijk kunt opblazen, optische scheiding is ideaal. Bij de officiele atmel programmers kun je de ISP connector verkeerd om aansluiten of te hoge/negatieve spanning op de pinnen zetten zonder dat ze stuk gaan.

www.madwizard.org

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:25

alienfruit

the alien you never expected

Topicstarter
Aha, ik heb nu namelijk alleen maar computers zowel MacOSX als Windows computers die geen seriele poort meer hebben. Daarom zat ik dus met name mee, als het alleen maar met Windows kan dan moet ik mijn Windows computer maar gebruiken. Ik heb namelijk nog een intelmac ;)

Ik zal eens rondkijken naar de genoemde programmers, weet iemand misschien winkels in de regio Eindhoven waar je die dingen gewoon zo kan ophalen?

Wat ik uiteindelijk wil hebben is een soort bordje waarbij ik waardes van sensoren kan inlezen op mijn computer via de USB poort. Zoals lichtsensoren, knopjes e.d. Te vergelijken met die oplossingen van http://www.makingthings.com/. Hun oplossing is een rib uit je lijf om te laten overvliegen. Zoiets in een ander topic hier geoppert met licht meten via ledjes lijkt uit eindelijk iets leuks om te maken, multitouch interactie -- kan je erg leuk dingen mee doen als interaction designer ;)

[ Voor 38% gewijzigd door alienfruit op 11-06-2006 16:24 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Op voti zijn er wel wat goedkope proggers te vinden, ik heb goeie ervaringen met die webshop.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

als je een (als voorbeeld) atmel atmega 8515 neemt, gebruik dan avr studio icm ponyprog. Geen idee of die usb compatible zijn maar met paralelle poort (dongle) werkt dat uitstekend, en voor direct aansturen via seriele poort zijn progsels gemaakt in pascal wel geschikt

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Een beetje controller heeft een seriele aansluiting (UART), zet daar een usb-serieel chip tussen en je bent klaar. Voti heeft er een aantal, vooral de FT232RL is een erg eenvoudige chip met bijna geen externe componenten. Ze maken bijna allemaal een virtuele COM poort aan die je dan gewoon met je computer kunt openen en kunt lezen/schrijven.

www.madwizard.org

Verwijderd

Op www.obdev.at vind je de nodige firmware om een avr rechtstreeks aan een USB-poort te hangen.
Verder kan een avr eenvoudigweg geprogrammeerd worden via de parallele poort met als enige "interface" een viertal weerstanden.
Pagina: 1