Invisible_man schreef op zondag 11 juni 2006 @ 14:57:
Je kan ze natuurlijk ook gratis krijgen. Dit kan doormiddel van het aanvragen van samples op microchip.com, hier moet je eerst een account aanmaken (kan overigens niet met standaard hotmail adressen ed). Vervolgens kan je per type kijken of deze te sampelen is, en in welke package. Ik heb zelf al enkele pic16F877a en pic18F4431 liggen.
Daar gaan we weer met het samplegebeuren. PICs zijn heel goed te krijgen, sample die dan ook niet onnodig.
Ik ben zelf meer van de AVR maar daar zijn zat USB programmers voor. Je hebt de officiele programmers van Atmel die ook allemaal in USB versies te krijgen zijn, je hebt goedkopere klonen daarvan en je hebt de echte zelfbouw programmers. Alle drie zijn wel op ebay te vinden (officiele wat minder). Er is ergens een programmer met alleen een atmega8 en nog wat klein spul waar de USB code ook in de AVR zit (gebaseerd op igorplug). Verder heb je nog veel programmers die een usb->serieel chip hebben, iets meer componenten dus.
Als je geen linux/mac zou gebruiken zou ik zeggen dat je het best een programmer kan kiezen die met AVR studio samenwerkt, maar aangezien dat een windows programma is heb je daar weinig aan. Avr-gcc kan met veel programmers samenwerken en is ook makkelijk aan te passen.
Nog in het algemeen: kant en klare usb naar serieel kabels zijn vaak slechte kwaliteit, die van mij (sweex geloof ik) houdt ermee op zodra je het licht aandoet. Zelf iets maken met een usb-serieel chipje en een seriele programmer is waarschijnlijk beter. Wel zijn er vooral voor de PIC veel programmers die de seriele poort misbruiken door em te bitbangen, dat gaat nooit lukken via een usb-serieel converter (en terecht). Dat soort programmers kun je zowieso beter links laten liggen.
Als laatste is het fijn een programmer te hebben die tegen wat misbruik kan, zeker als deze aan USB hangt. Zorg in ieder geval dat je niet je USB poort makkelijk kunt opblazen, optische scheiding is ideaal. Bij de officiele atmel programmers kun je de ISP connector verkeerd om aansluiten of te hoge/negatieve spanning op de pinnen zetten zonder dat ze stuk gaan.