Ik ben voor de hobby een model aan het bouwen dat de verschillende componenten van energie verbruik aan een auto berekent. Op zich werkt alles vrij goed, maar ik krijg het niet voor elkaar om de energie die gaat zitten in de aero goed te berekenen.
Wat ik wil hebben (als dat kan) is een formule die de drag over een tijdspanne met gegeven vaste acceleratie kan berekenen. Deze acceleratie kan ook nul zijn en dan moet de formule nog steeds kloppen.
Wat ik nu heb is het volgende:
Luchtweerstand:
F=0.5 rho Cd A V2=CxV2
Voor vermogen geldt:
P=F x V=C x V3[/code]
Wordt de snelheid nu variabel omdat er een constante acceleratie toegevoegd wordt, dan kom ik voor de snelheid op:
V=V0+at
Energie over een tijdspanne is vermogen geintegreerd over tijd, dus:
E=int (C x V3) = C int (V0+at)3 dt
Als je dit integreert loop je er tegenaan dat de acceleratie in een breuk in de noemer gaat komen:
C int (V0+at)3 dt=C(1/4a)(V0+at)4
Bovendien kan de acceleratie nul zijn dus dit gaat niet zo maar werken. Iets zegt me dus dat er wat ontbreekt in de formule, maar wat?
Wat ik wil hebben (als dat kan) is een formule die de drag over een tijdspanne met gegeven vaste acceleratie kan berekenen. Deze acceleratie kan ook nul zijn en dan moet de formule nog steeds kloppen.
Wat ik nu heb is het volgende:
Luchtweerstand:
F=0.5 rho Cd A V2=CxV2
Voor vermogen geldt:
P=F x V=C x V3[/code]
Wordt de snelheid nu variabel omdat er een constante acceleratie toegevoegd wordt, dan kom ik voor de snelheid op:
V=V0+at
Energie over een tijdspanne is vermogen geintegreerd over tijd, dus:
E=int (C x V3) = C int (V0+at)3 dt
Als je dit integreert loop je er tegenaan dat de acceleratie in een breuk in de noemer gaat komen:
C int (V0+at)3 dt=C(1/4a)(V0+at)4
Bovendien kan de acceleratie nul zijn dus dit gaat niet zo maar werken. Iets zegt me dus dat er wat ontbreekt in de formule, maar wat?
[ Voor 6% gewijzigd door VROEM! op 11-06-2006 12:35 ]
ieeeepppppp :P