[auto] richtingaanwijzer niet te repareren

Pagina: 1
Acties:
  • 1.498 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Hallo!
Mijn vriendin heeft een Mazda 323 (1987... ja, ik weet het :P) waarvan de richtingaanwijzer het op een gegeven moment niet meer deed (maar dan alleen links voor). Dat ging vanzelf weer over. Inmiddels is het probleem terug... en het is niet te repareren.

Symptomen: zij- en achter (links) richtingaanwijzers knipperen extra snel. Vóór werkt niet.

Geprobeerd: ander lampje (het bestaande lampje (5W, 12V), was echt stuk! Werkt nog niet.
Alle zekeringen gecheckt (sowieso nutteloos maar OK).... Werkt nog niet.

Lampje + draad vanaf aftakpunt doorgemeten (weerstandsmeter)... OK (iets gecorrodeerde contacten)...
Op aftakpunt spanning gemeten... 0V.

Wie heeft nog suggesties? Bedankt alvast! _/-\o_

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-06 07:59
Misschien kun je nog de complete hendel vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152769

te snel knipperen wijst er toch op dat er iets kapot is in dat ding dat regelt dat je knipperlicht aan en uit gaat, maar waarvan ik de naam niet ken? (of ben ik nu mis)

edit: drukknopje op je stuur zetten, gewoon doorverbinden en manueel knipperen :+

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 152769 op 11-06-2006 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Het RLC circuitje gaat sneller oscilleren als 1 of meerdere lampjes niet branden, of bij een aardingsprobleem ofzo. Ik zou het toch in een los contact zoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
Anoniem: 152769 schreef op zondag 11 juni 2006 @ 12:12:
te snel knipperen wijst er toch op dat er iets kapot is in dat ding dat regelt dat je knipperlicht aan en uit gaat, maar waarvan ik de naam niet ken? (of ben ik nu mis)

edit: drukknopje op je stuur zetten, gewoon doorverbinden en manueel knipperen :+
Dat klopt, dat is bekend, van dat snelle knipperen. Ook de manier dus waarop het ontdekt is. Maar.... waar zou ik nog verder kunnen zoeken? Ik zit er nu over te denken een draadje te leggen vanaf de zij-richtingaanwijzer naar die aan de voorkant. Anders moet misschien de hele kabelboom vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Dat regelapp. heet een clignoteur.

Maar lijkt me eerder in de bekabeling te zitten (breuk, los stekkertje), of de houder waar het lampje ingaat (corrosie, verbogen contactjes).

Zet de richtingaanwijzer aan, sjor aan de kabel naar linksvoor en kijk of je op een gegeven moment toch weer een werkend lampje hebt.

Ik heb als het goed is nog ergens een werkplaatshandboek van een Mazda 323 model ´85 (zo´n vierkante), zal dalijk ff zoeken, misschien dat daar nog wat nuttige tips instaan mbt. weigerende knipperlichtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105758

Alleen in de zomer (hitte) te merken? Niet dat ik de oplossing weet, maar mijn vorige auto de 460 had last van slechte rubbers waardoor de richtingaanwijzer niet in zijn stand bleeft staan en meteen in neutraal sprong. Oplossing, rubber eruit halen of vervangen. Deze werden te warm. Alleen last van in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74137

Heb je wel het goede lampje vervangen, is 5watt niet wat weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
Anoniem: 74137 schreef op zondag 11 juni 2006 @ 19:52:
Heb je wel het goede lampje vervangen, is 5watt niet wat weinig?
Het is hetzelfde lampje als wat erin zat.

Voor alle duidelijkheid: er komt geen spanning op de +, dus ik denk aan een kapotte kabel. Er is niets mis met de hendel, of met de clignoteur zelf.
Iva_Bigone schreef op zondag 11 juni 2006 @ 13:17:
Dat regelapp. heet een clignoteur.

Maar lijkt me eerder in de bekabeling te zitten (breuk, los stekkertje), of de houder waar het lampje ingaat (corrosie, verbogen contactjes).

Zet de richtingaanwijzer aan, sjor aan de kabel naar linksvoor en kijk of je op een gegeven moment toch weer een werkend lampje hebt.

Ik heb als het goed is nog ergens een werkplaatshandboek van een Mazda 323 model ´85 (zo´n vierkante), zal dalijk ff zoeken, misschien dat daar nog wat nuttige tips instaan mbt. weigerende knipperlichtjes.
Inderdaad. Ik zal dat truucje met de kabel eens proberen. Wel gaaf als je dat wilt doen!

......

Paar uurtjes later: kabel doorverbonden vanuit zij-knipperlicht. Ook voor-richtingaanwijzer werkt weer maar het rare is dat de knipperfrequentie nog steeds hoger ligt dan normaal. Waarschijnlijk reageert die clignoteur op meerdere "uitgangen" (voor, zij, achter). Maar goed, voorlopig werkt het zo.

[ Voor 13% gewijzigd door pinockio op 11-06-2006 23:37 . Reden: later ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hij knippert waarschijnlijk sneller omdat er minder weerstand is, maar ja waarom is er minder weerstand? :?
Daarom dacht ik misschien een te zwak lampje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:50

Wok

Dakloos...

Controleer je zekeringenkast zelf eens :) Het kan zijn dat het paneel zelf niet geheel fris meer is en dan zoek je je inderdaad een ongeluk naar de oorzaak. ;) En inderdaad, het doorverbinden van de draad is dan een werkende noodoplossing, maar dan knippert-ie (zoals je zelf beschrijft) sneller dan normaal, omdat er minder weerstand is.

Exact hetzelfde probleem hebben mijn ouders een aantal jaren geleden ook gehad en ook toen was de oorzaak niet te achterhalen. Met een nieuw zekeringetje leek het probleem opgelost te zijn, maar een week later was het weer raak. Uiteindelijk van de sloop een nieuwe zekeringkast erin gezet en toen was het probleem voorgoed verdwenen :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44

GaMeOvEr

Is een hork.

Knipperlicht is zover ik weet altijd een 21 watter? Net zoals remlicht. Normaal achterlicht en stadslicht is 5 Watt. Mistlamp achter ook 21. Achterruitrijlicht weet ik zo niet. ;) Zo'n richtingaanwijzer gaat idd altijd sneller knipperen als er te weinig belasting op staat.

Als je dus aan één kant een stuk knipperlicht hebt, knippert hij daar sneller, als aan de andere kant waar wel beide lampjes het doen. In heel mijn autohistorie (zijn er een stuk of 10, japanners, duitsers en fransen) ben ik niets anders bij mijn knipperlichten tegen gekomen dan 21 Watt. (Behalve zijknippers, dat varieert tussen 5 en 10 Watt)

[ Voor 15% gewijzigd door GaMeOvEr op 12-06-2006 01:52 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Nou, werkplaatshandboek gevonden: knipperlicht-voor moet (zoals hierboven reeds gezegd) een 21W of 23W zijn (afh. van land; de 5W is voor stadslicht en kleine knipperlicht aan de zijkant).

Kabeltje naar knipperlichten-links is groen-wit vanaf je richtingaanwijzerhendel (en naar knipperlichten-rechts groen-zwart) .

Vanaf clignoteur naar hendel is de kabelkleur groen-rood, van clignoteur naar aarde is zwart.
Van zekering (10A) naar clignoteur is wit-blauw.

Samenvattend: probeer links-voor een lampje met hoger wattage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:39
Knipperlicht is normaal gesproken 21 watt. Kijk eens wat er rechtsvoor voor lampje inzit, voor zover ik het begrijp knippert je rechterlicht wel normaal, als dat 21 Watt is zit er linksvoor een verkeerde in :P

Als dat niet helpt zal de losse kabel van je knipperlicht wel ergens net tegenaan zitten waardoor de weerstand/capaciteit verandert en je knipperfreqeuntie dus ook. Vraag is of je daar wat aan wil doen, daarvoor zul je de kabel langs moeten lopen en daar kun je niet overal goed bij :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
Anoniem: 74137 schreef op maandag 12 juni 2006 @ 00:32:
Hij knippert waarschijnlijk sneller omdat er minder weerstand is, maar ja waarom is er minder weerstand? :?
Daarom dacht ik misschien een te zwak lampje.
Nope. (Zie ook onder.) Hij knippert mogelijk wel sneller omdat er MEER weerstand (dus minder stroom) is, op één van de drie draden (?).
Wok schreef op maandag 12 juni 2006 @ 00:39:
Controleer je zekeringenkast zelf eens :) Het kan zijn dat het paneel zelf niet geheel fris meer is en dan zoek je je inderdaad een ongeluk naar de oorzaak. ;) En inderdaad, het doorverbinden van de draad is dan een werkende noodoplossing, maar dan knippert-ie (zoals je zelf beschrijft) sneller dan normaal, omdat er minder weerstand is.

Exact hetzelfde probleem hebben mijn ouders een aantal jaren geleden ook gehad en ook toen was de oorzaak niet te achterhalen. Met een nieuw zekeringetje leek het probleem opgelost te zijn, maar een week later was het weer raak. Uiteindelijk van de sloop een nieuwe zekeringkast erin gezet en toen was het probleem voorgoed verdwenen :)
Interessant ervaringsfeit. Maar... het gaat er bij mij niet in dat het voorknipperlicht op een andere zekering draait dan zij- en achterknipperlicht. Bovendien heb ik alle zekeringen gecheckt en losgehaald (en teruggeplaatst).

Het absurde is:

Er ZAT een lampje in van 12 Volt, 5 Watt.
Afbeeldingslocatie: http://img114.imageshack.us/img114/2885/12v5w5ey.th.jpg
[img=http://img114.imageshack.us/img114/2885/12v5w5ey.th.jpg]
Toen deze nog werkte was de knipperfrequentie normaal.

Wat ik er in heb gezet is een lampje van 12 Volt, 5 Watt.
Afbeeldingslocatie: http://img114.imageshack.us/img114/2885/12v5w5ey.th.jpg

Daarnaast heb ik (zoals gezegd) een extra kabeltje aangebracht (zie boven).
Het knipperlicht werkt nu weer gewoon, met dezelfde lichtsterkte als rechts, maar met een hogere frequentie.

Het geplaatste lampje is identiek aan het lampje dat er in zat; past in de fitting, en is dus niet verschillend van het lampje dat er in zat, noch in uitvoering, noch in "wattage" (= vermogen).
De enige reden die ik kan bedenken dat nu, na het leggen van een extra kabeltje vanuit de zij-richtingaanwijzer naar de links-voor-richtingaanwijzer, de knipperfrequentie nog steeds (te) hoog ligt, is dat dit type clignoteur reageert op de stroom in drie kabels: voor, zij, achter. Vóór loopt geen stroom meer (kabelbreuk), zij heeft nu een hogere stroom, achter is gelijk.
Iva_Bigone schreef op maandag 12 juni 2006 @ 08:32:
Nou, werkplaatshandboek gevonden: knipperlicht-voor moet (zoals hierboven reeds gezegd) een 21W of 23W zijn (afh. van land; de 5W is voor stadslicht en kleine knipperlicht aan de zijkant).

Kabeltje naar knipperlichten-links is groen-wit vanaf je richtingaanwijzerhendel (en naar knipperlichten-rechts groen-zwart) .

Vanaf clignoteur naar hendel is de kabelkleur groen-rood, van clignoteur naar aarde is zwart.
Van zekering (10A) naar clignoteur is wit-blauw.

Samenvattend: probeer links-voor een lampje met hoger wattage
Super dat je het opgezocht hebt! Het blijft allemaal absurd, o.a. het volgende:

- Lampje brandt door, na vervanging werkt het nog niet
- Vervangen identieke lampje heeft schijnbaar niet het correct vermogen

Ik kijk er nog eens naar.

[ Voor 73% gewijzigd door pinockio op 12-06-2006 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
pinockio schreef op maandag 12 juni 2006 @ 08:35:
De enige reden die ik kan bedenken dat nu, na het leggen van een extra kabeltje vanuit de zij-richtingaanwijzer naar de links-voor-richtingaanwijzer, de knipperfrequentie nog steeds (te) hoog ligt, is dat dit type clignoteur reageert op de stroom in drie kabels: voor, zij, achter. Vóór loopt geen stroom meer (kabelbreuk), zij heeft nu een hogere stroom, achter is gelijk.
Volgens het schema dat voor m'n neus ligt, is er alleen een verdeling tussen links en rechts, en niet ook nog eens links-/rechts voor-/achter.
Dat je het aftapt van linker-zijkant zou niet uit moeten maken (tenzij je erg dunne kabeltjes gebruikt).

Kijk eens voor de gein wat voor lampjer er rechts-voor inzit, 5 of 21W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
Hmpf.... Ik heb een twee-aderige witte huisstroomkabel (0,75 mm2) gebruikt dus dat zit wel goed. En met een krimptang vastgemaakt. Mijn vriendin is nu weg met die auto (daarom ook op zondag gemaakt etc.) dus het komt later.
Wel een gedoe voor 1 lampje, maar een boete / ongeluk of zelfs de garage is duurder :)

Als er rechts een 21W-lampje in zit.... nu ja... dan vind ik het in ieder geval VREEMD.
Ik zie nu dat een 21W-lampje wel dezelfde fitting heeft als een 5W-lampje. Dus qua fitting moet die wel passen. Al met al een vreemde zaak dat voorheen de knipperfrequentie normaal was, ook met een 5W-lampje.

[ Voor 34% gewijzigd door pinockio op 12-06-2006 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:20

Meneer aard

Porsche rulez!

Ga een middagje contacten schrobben, dat is waarschijnlijk 99% van jou probleem..

Met zuurvrije vaseline, schuurpapier en contactspray. Begin eerst met alle massa contacten (ook in de kofferbak, motorkap etc en de centrale massa punten in het interieur) daarna de aansluitingen op je zekering/relais kast.

Het is even wat werk, maar je hebt er profijt van. Ik had hier ook last van, mijn rechterknipper licht deed het achter ook niet, doorgemeten helemaal niets. Dus ben maar gaan schuren (wel 3 dagen mee bezig geweest maar dat terzijde, omdat er zoveel gebeund was aan het elec. gebeuren).

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pinockio schreef op maandag 12 juni 2006 @ 08:35:
[...]

Nope. (Zie ook onder.) Hij knippert mogelijk wel sneller omdat er MEER weerstand (dus minder stroom) is, op één van de drie draden (?).

[...]

Interessant ervaringsfeit. Maar... het gaat er bij mij niet in dat het voorknipperlicht op een andere zekering draait dan zij- en achterknipperlicht. Bovendien heb ik alle zekeringen gecheckt en losgehaald (en teruggeplaatst).

Het absurde is:

Er ZAT een lampje in van 12 Volt, 5 Watt.
[afbeelding]
Toen deze nog werkte was de knipperfrequentie normaal.

Wat ik er in heb gezet is een lampje van 12 Volt, 5 Watt.
[afbeelding]

Daarnaast heb ik (zoals gezegd) een extra kabeltje aangebracht (zie boven).
Het knipperlicht werkt nu weer gewoon, met dezelfde lichtsterkte als rechts, maar met een hogere frequentie.

Het geplaatste lampje is identiek aan het lampje dat er in zat; past in de fitting, en is dus niet verschillend van het lampje dat er in zat, noch in uitvoering, noch in "wattage" (= vermogen).

[...]

Super dat je het opgezocht hebt! Het blijft allemaal absurd, o.a. het volgende:

- Lampje brandt door, na vervanging werkt het nog niet
- Vervangen identieke lampje heeft schijnbaar niet het correct vermogen

Ik kijk er nog eens naar.
toon volledige bericht
Je hebt gelijk, ik zat even aan het voorbeeld van ledjes op een knipperrelais te denken. Dan heb je zo waar een stroboscoop lamp (overdreven, i know). Maar je hebt dan idd minder stroom lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
Hehe.. mysterie opgelost.

Wat wil het geval? Bij mijn auto zit de voor-knipperlicht naast de koplamp. Bij een Mazda 323 zit daar... het stadslicht. En ik heb dat lampje vervangen, het was nl. stuk... Maar... het knipperlicht voor zit op de bumper. En daar zit een 21W lampje in, óók stuk!

Kortom: lampje vervangen, draadje weer weg gehaald, normale draad terug, en het werkt weer.

Eigenlijk wel een les: als je je ergens (letterlijk) op blind staart, lukt het niet, door het even te laten rusten bekijk je de zaken op een andere manier en lukt het wel.

Nogmaals allen bedankt!

Pagina: 1