Nope. (Zie ook onder.) Hij knippert mogelijk wel sneller omdat er MEER weerstand (dus minder stroom) is, op één van de drie draden (?).
Wok schreef op maandag 12 juni 2006 @ 00:39:
Controleer je zekeringenkast zelf eens

Het kan zijn dat het paneel zelf niet geheel fris meer is en dan zoek je je inderdaad een ongeluk naar de oorzaak.

En inderdaad, het doorverbinden van de draad is dan een werkende noodoplossing, maar dan knippert-ie (zoals je zelf beschrijft) sneller dan normaal, omdat er minder weerstand is.
Exact hetzelfde probleem hebben mijn ouders een aantal jaren geleden ook gehad en ook toen was de oorzaak niet te achterhalen. Met een nieuw zekeringetje leek het probleem opgelost te zijn, maar een week later was het weer raak. Uiteindelijk van de sloop een nieuwe zekeringkast erin gezet en toen was het probleem voorgoed verdwenen

Interessant ervaringsfeit. Maar... het gaat er bij mij niet in dat het voorknipperlicht op een andere zekering draait dan zij- en achterknipperlicht. Bovendien heb ik alle zekeringen gecheckt en losgehaald (en teruggeplaatst).
Het absurde is:
Er ZAT een lampje in van 12 Volt, 5 Watt.
[img=http://img114.imageshack.us/img114/2885/12v5w5ey.th.jpg]
Toen deze nog werkte was de knipperfrequentie normaal.
Wat ik er in heb gezet is een lampje van 12 Volt, 5 Watt.
[img=http://img114.imageshack.us/img114/2885/12v5w5ey.th.jpg]
Daarnaast heb ik (zoals gezegd) een extra kabeltje aangebracht (zie boven).
Het knipperlicht werkt nu weer gewoon, met dezelfde lichtsterkte als rechts, maar met een hogere frequentie.
Het geplaatste lampje is identiek aan het lampje dat er in zat; past in de fitting, en is dus niet verschillend van het lampje dat er in zat, noch in uitvoering, noch in "wattage" (= vermogen).
De enige reden die ik kan bedenken dat nu, na het leggen van een extra kabeltje vanuit de zij-richtingaanwijzer naar de links-voor-richtingaanwijzer, de knipperfrequentie nog steeds (te) hoog ligt, is dat dit type clignoteur reageert op de stroom in drie kabels: voor, zij, achter. Vóór loopt geen stroom meer (kabelbreuk), zij heeft nu een hogere stroom, achter is gelijk.
Iva_Bigone schreef op maandag 12 juni 2006 @ 08:32:
Nou, werkplaatshandboek gevonden: knipperlicht-voor moet (zoals hierboven reeds gezegd) een 21W of 23W zijn (afh. van land; de 5W is voor stadslicht en kleine knipperlicht aan de zijkant).
Kabeltje naar knipperlichten-links is groen-wit vanaf je richtingaanwijzerhendel (en naar knipperlichten-rechts groen-zwart) .
Vanaf clignoteur naar hendel is de kabelkleur groen-rood, van clignoteur naar aarde is zwart.
Van zekering (10A) naar clignoteur is wit-blauw.
Samenvattend: probeer links-voor een lampje met hoger wattage
Super dat je het opgezocht hebt! Het blijft allemaal absurd, o.a. het volgende:
- Lampje brandt door, na vervanging werkt het nog niet
- Vervangen identieke lampje heeft schijnbaar niet het correct vermogen
Ik kijk er nog eens naar.
[
Voor 73% gewijzigd door
pinockio op 12-06-2006 08:53
]
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.