Toon posts:

Schijfruimte delen

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Een klant van ons heeft vele vestigingen en mensen die thuis werken. Nu willen ze graag 1 gedeelde schijf waar iedereen bij kan. Dit hebben wij als volgt gemaakt:

- Op onze gehoste server een FTP site aangemaakt;
- NetDrive gedownload http://law.wustl.edu/comp...elp/NetDrive/netdrive.htm
- Iedereen blij gemaakt.

Netdrive mapt een schijf op je PC namelijk naar de FTP locatie en op zich werkt dat bijzonder goed (en is gratis). Nu is er alleen een probleem.

Het probleem

Het blijkt dat deze mensen grotendeels word en excel bestandjes even snel openen, iets kleins aanpassen en weer wegschrijven. Op een of andere magische manier duurt het openen van een word of excelfile al ongeveer 12 seconden voordat er iets gebeurd. Dit terwijl kopieren naar een locale schijf in 0,1 seconde is gebeurd. Misschien dat office niet goed overweg kan met netdrive.

De situatie is dus eigenlijk niet werkbaar en ik ben nu op zoek naar een betere manier om een gedeelde schijfruimte aan te bieden.

Wat heb ik al geprobeerd

-Vrijwel elke optie in NetDrive, ook het koppelen via WebDav i.p.v. FTP, maar dit versnelt het proces niet.

-Gekeken of de klant kon leven met "kopier het bestand locaal, wijzig deze en post deze terug". Dit is alleen geen optie (daarom vonden ze FTP ook niks).

-Gezocht naar een alternatief voor NetDrive. Die lijken er alleen niet echt te bestaan. Er zijn wel tools die een gedeelde schijf maken via een browser interface, maar die zijn stukken trager dan NetDrive.

-Gedacht om ze een terminal service sessie aan te bieden zodat ze volledig overal aanmelden op deze virtuele werkplek. Dit zal alleen weer veel meer gaan kosten.

Iemand nog enig idee om een wel snelle gedeelde schijf via het internet aan te bieden?

Verwijderd

Werken de mensen allemaal in 1 domein?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, zijn allemaal verschillende domeinen, sommige mensen werken ook gewoon thuis op een eigen pc-tje. Ook wanneer medewerkers mobiel zijn willen ze dat deze met GPRS nog bij de bestanden kunnen komen. Een FTP achtige constructie leek mij dan ook het meest ideaal.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Kijk eens in de serverlogs als iemand een bestand opent?
Je zal merken dat het ding snel begint te scrollen maar op gegeven moment even blijft hangen.
Kijk of dat aan de serverkant is of dat het bij de cliënt zelf is.

Sommige FTP-servers zijn nu eenmaal sloom ;) omdat ze bv een verkeerde instelling hebben die eindeloos aan het wachten is. Na 12 seconden krijg je dan n timeout en gaat hij weer verder.
Zoiets zal 't wel zijn denk ik.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• ripperke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-10-2025

ripperke

w00t!

ik zou je aanraden eens naar nfs te kijken.

als je server windows draait moet je verder kunnen met http://opensource.franz.com/nfs/
als je server linux draait moet je eens kijken in je kernel, daar kan je nfs support aanvinken :)

je clients gaan dan wel of linux moeten draaien (prolly geen optie) of een nsf client voor windows installeren, nog nooit mee gewerkt maar google levert toch al snel wat hits op
http://www.google.be/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=

If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO/WASSUP

Verwijderd

Topicstarter
@DarthPlastic: Het vreemde is dat hij vanaf die schijf wel heel snel is met kopieren en plakken. Ook als we direct connecten naar de FTP site dan gaat dit allemaal heel snel. De wonderbare vertraging komt wanneer we vanuit word of excel (/een willekeurige office app) het document op die schijf willen openen. Dan duurt het min. 12 seconden voordat deze op het scherm komt te staan.

@ripperke: Dat klinkt als iets wat nog zou kunnen werken. Hopelijk heeft die niet het zelfde probleem. Ik ga het in elk geval eens proberen.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Is vpn geen optie ?

Maar hoe je het ook wil benaderen, juist omdat je vanaf buiten komt zullen er altijd vertragingen optreden omdat er meer gekke dingen geregeld moeten worden (inloggen, security checks etc.)

Je kan en mag het nooit vergelijken met het lan op kantoor.
Dat heb je zelf onder controle, en het internet nog ff niet.

Edit : gaat het om Bestand, Openen in Word of Excel ?
Dan zou het ook nog te maken kunnen hebben met de Places bar aan de linkerzijkant.

[ Voor 19% gewijzigd door aZuL2001 op 11-06-2006 13:07 . Reden: Aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm..., het blijft vreemd, want een bestand gewoon van die X: schijf af bijvoorbeeld kopieren naar je C: schijf is echt in notime gedaan (word bestandje van 60kb). Als ik hem dubbelklik dan opent word, blijft 12 seconden uit z'n neus vreten en opent dan dat bestand.

Als ik Word open en zeg "bestand, openen, x:\mijnwordbestand.doc" dan gaat hij ook weer 12 seconden lang niks doen voordat hij deze opent.

Een word bestand van 100Kb opslaan op de X: schijf is echter in 0,1 seconden gebeurd.

Volgens mij moet deze oplossing dan ook snel te maken kunnen zijn omdat hij met copy-paste ook snel is en alles dus blijkbaar wel gewoon snel kan doen. Omdat dubbelklikken op de .doc ook zo lang duurt denk ik niet dat de places bar er invloed op heeft, maar was in elk geval een slimme om te overwegen.

Heeft iemand ervaring met nfs? Ik nog helemaal niet. Het lijkt inderdaad alsof je hier ook een schijf op afstand mee kan koppelen, dus dat is op zich wel positief. Als het alleen vanuit word weer net zo langszaam is dan heeft het weinig nut. + het kost geld om dit te implementeren.
Pagina: 1