Computer bevriest

Pagina: 1
Acties:
  • 780 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:00
Hallo,

Ik heb een zeer irritant en lastig probleem met mijn computer.

Sinds een week bevriest mijn windows na ongeveer 20 minuten, het maakt niet uit wat ik aan het doen ben: msn'en, spel, gewoon desktop, hij bevriest helemaal, zelfs de lampjes op mn toetsenbord werken niet meer.

Ik ben toen een memtest86 gaan draaien, en kreeg heel veel errors, toen heb ik mijn 2 ram sticks in de 2 andere sockets gedaan. Na nog een memtest te hebben gedraaid, kreeg ik zelfs na 4 passes geen errors meer.

Helaas bevriest mijn systeem nog steeds, zelfs in safemode. Ook bevriezen de meeste programma;s tijdens het instaleren.

Mn computer is niet oververhit, het is winter waar ik zit, dus temperatuur is het probleem niet. Mn kast is ongeveer 30 graden, en de cpu iets van 45-50.

Wat ik verder nog heb geprobeerd:
-cpu ondergelockt van 2500mhz naar 1900mhz.
-al het stof uit de ventilatoren verwijderd
-met een gummetje over de contacten van mn geheugenmodules gegaan (iemand vertedle me dat dat hielp)
-hele lading antispyware en virusscanners ertegenaan gegooid

Mn specs:
AMD athlon XP 2500+ (nu op 1900mhz)
Gigabyte 7n400pro 2 moederbord (nforce 2)
2 x 512mb ram (generic brand)
Ati 9600xt 256mb
300w psu (icute)
1 sata & 1 ATA hardisk

Ik draai windows xp professional met sp2, windows heb ik ongeveer 1-2 maanden geleden geherinstaleerd.

Alvast bedankt voor jullie tips!

ps, ik hoop dat dit de goeie plek is voor dit topic, ik denk namenlijk dat het een hardware probeem is

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-05 19:14
Probeer je ramgeheugen eens los van elkaar. Als je nog een pci videokaartje hebt zet die er eens in ipv je ati. Mocht je nog een andere voeding hebben liggen , probeer die en koppel de hd waar je winxp install niet op staat eens los.

Veel proberen dus :)

Trouwens, het is niet nodig om elk topic te openen met "hallo" en te sluiten met een dankwoord, het is wel heel vriendelijk van je maar het is hier niet nodig omdat het als vanzelfsprekend wordt gezien :)

[ Voor 92% gewijzigd door Chiel op 11-06-2006 05:21 ]

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:02
gummetjes verhaal lijkt mij wat onwaarschijnlijk btw.

• Stefan118
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-01-2025
Je zegt dat je hem onder geclocked hebt van 2500 naar 1900.
Hoe heb je dit gedaan dan?
De 2500 draait op 1833 WERKELIJKE Mhz's

Kun je misschien in de bios ook een FSB kiezen van 100 ipv 133?

De temeratuur die de bios aangeeft wil wel eens afwijken.
Bij Abit zelfs wel tot 10 graden verschil.
Je zegt dat de temp tussen de 45 en de 50 ligt. dat is dus ongeveer een minuut na het bevriezen.
Het systeem heeft dan dus vanaf het moment dat hij vast loopt tot dat jij hem opnieuw aanzet de tijd om af te koelen. de werkelijke temperatuur ligt dus hoger.
Ik zou toch eens een andere cooler er op zetten. ding kost eens 10 euro en is nooit verkeerd.

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

• Basekid
Ik betwijfel het zeer of het aan de temperatuur kan liggen, want ik heb een thermaltake cpu cooler, dat van massief koper is, ik betwijfel of overhitting dus mogelijk is met een ondergeclokte cpu.

De cpu is undergecklockt door de fsb van 166mhz naar 133mhz terug te draaien, ik zit nu op school, maar ik zal zo 100mhz eens proberen.

Een andere videokaartje heb ik niet, en ook geen psu:( dus daar kan ik niet mee testen.

Ik heb wel wat zitten rommelen met mn ram sticks, en daar kwamen rare resultaten uit:

Als mijn stick in slot 1 en 3 zitten, dan crasht de computer dus after 20 min.
Als ik 1 stick in slot 1 of in slot 3 hebt, dan werkt de computer gewoon.
Als ik 2 sticks in slot 1 en 2 hebt, dan krijg ik een bsod.

Straks probeer ik nog even slot 3 en 4, en slot 1 en 4, hopelijk levert dat wat op:)

EDIT: met slot 3 en 4 start de computer helemaal niet meer op, maar met slot 1 en 4 draait de computer weer normaal. (nog wel wat crashende programma's, maar geen bevroren windows meer)

EDIT 2: Helaas, windows bevriest nog steeds, wel iets minder vaak, maar het is nog niet opgelost:(

[ Voor 18% gewijzigd door Basekid op 12-06-2006 09:35 ]

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Wat voor waarden levert je voeding ? 10% afwijking is oké. Verder kun je ook even proberen je case eraf te halen en een tafelventilator op je PC richten, als het dan wel goed gaat is het toch een warmte probleem (je videokaart kan de boel ook opwarmen ;) ). En probeer je vinger eens aan de heatsink te houden (50 C is de pijngrens).

@ blup met een gummetje over de contacten gaan is geen onzin. Je verwijderd dan namelijk vetrestjes ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Herby op 12-06-2006 09:54 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:24

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Basekid schreef op maandag 12 juni 2006 @ 03:31:
De cpu is undergecklockt door de fsb van 166mhz naar 133mhz terug te draaien, ik zit nu op school, maar ik zal zo 100mhz eens proberen.
Zet de processor op 11 x 166 MHz. De multiplier moet dus op 11 staan.
Het voltage (vCore) is 1,65V

Dat het geheugen errors gaf, is misschien wel logisch. Het was overgeclockt.

Een 2500+ hoort dus op 1866MHz te werken, op die snelheid verzet hij ongeveer evenveel werk als een Pentium4 2,5GHz. Vandaar het rating-systeem.

[ Voor 26% gewijzigd door PD2JK op 12-06-2006 14:48 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Welke randapparatuur heb je? Mijn Asus WLAN-stick doet mijn pc hangen met dit warm weer.

• Basekid
Mn randapparatuur: creative webcam, microsoft sidewinder pro, audigy 2 zs (ok niet echt randapparatuur)

Ik zit hier in nieuw zeeland, en daar is het winter, warm weer is het dus niet. Ik heb ook een temp sensor aan de achterkant van mijn videokaart hangen, en die geeft onder desktop omstandigheden 28c aan. Dat is toch niet bijzonder warm? ook voelen de heatsink cpu, ram sticks en videokaart helemaal niet warm aan.

Resultaten van MBM: (als settings heb ik MBM voltage sensor als core 0 gedaan, en als voltage configuration GA-7N400-L)

Core 0: 1.69V
Core 1: 2.69V
+3.3: 3.18V (daalt aardig vaak naar 2.85V)
+5: 4.96V
+12: 11.97V
-12: 1.52V
-5: -4.86V

Mijn cpu heb ik nu op 1831MHz draaien (166x11), wat dus gewone stock clockspeed is.

De computer blijf nu trouwens ook op 1 stuk ram hangen:(

• Jellerbert
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-09-2025
Zet je ATI Radeon kaart eens op agp 4x? Is bekend verschijnsel bij 9600 serie.. dat ze vaak uitvallen. Heb hier hetzelfde probleem, heb hem nu sinds gister op agp4x en hij is nog niet 1x uitgevallen!!

Ga naar www.jellerbert.nl

• Basekid
Ok ik zal het proberen. Maar ik blijf gewoon beeld hebben, het scherm wordt niet zwart ofzo, kan het dan nog steeds de videokaart zijn?

Verwijderd

Maar als je nog gewoon memerrors krijgt lijkt het me duidelijk dat je eerst dat is moet oplossen. Het kan nog steeds aan je ram liggen namelijk. Toevallig een mogelijkheid om de ram in een andere PC / bij iemand anders te testen?

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Ik weet niet wat voor mobo je hebt ,maar hoe staan de geheugen timings en voltages in je BIOS ingesteld ? Probeer je ze een wat hoger te zetten en test dan nog eens (je timings that is).

Verder kun je ook gewoon eens je CMOS clearen als je niet helemaal zeker bent van de instellingen.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Basekid
Ik heb geen idee wat de voltages zijn op mn ram (ze staan op default) maar de timings staan op 8-3-3-4 (ook default)

Ik merk ook dat heel veel programma's niet instaleren, ze blijven hangen en "not responding", vaak gebeurt dat ook met programma's die ik wil starten.

Ik wordt echt gek van dit ding :'(

[ Voor 46% gewijzigd door Basekid op 13-06-2006 10:10 ]

• wols
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10-2024
De meest voorkomende oorzaken voor vastlopers liggen bij het ram geheugen, de voeding, de harde schijf of eventueel lekkende elco's op je moederbord. Maar dat is hierboven doorgaans al uitgebreid naar verwezen.

Een minder voor de hand liggende oorzaak, en dat is wat ik en mijn broer aan de hand hebben gehad (in het bijzonder bij warm weer zoals afgelopen week) moet gezocht worden bij USB apparaten. Ik werd er zelf zot van, want ik vond nergens een fout. Het vastlopen gebeurde dan ook enkel wanneer de pc enige tijd aanstond en ik draadloos aan het surfen was (met een USB wireless stick). Door daar een koelvin op te plaatsen heb ik er al een hele tijd geen last meer van gehad.

Ik zou dus allereerst alle USB devices ontkoppelen en zien wat dit geeft, mocht de oorzaak niet te vinden zijn bij de bovenstaande mogelijke oorzaken.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
wols schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 15:04:
De meest voorkomende oorzaken voor vastlopers liggen bij het ram geheugen, de voeding, de harde schijf of eventueel lekkende elco's op je moederbord. Maar dat is hierboven doorgaans al uitgebreid naar verwezen.

Een minder voor de hand liggende oorzaak, en dat is wat ik en mijn broer aan de hand hebben gehad (in het bijzonder bij warm weer zoals afgelopen week) moet gezocht worden bij USB apparaten. Ik werd er zelf zot van, want ik vond nergens een fout. Het vastlopen gebeurde dan ook enkel wanneer de pc enige tijd aanstond en ik draadloos aan het surfen was (met een USB wireless stick). Door daar een koelvin op te plaatsen heb ik er al een hele tijd geen last meer van gehad.

Ik zou dus allereerst alle USB devices ontkoppelen en zien wat dit geeft, mocht de oorzaak niet te vinden zijn bij de bovenstaande mogelijke oorzaken.
Klopt, heb ook een keer een dergelijke situatie gehad met een USB device wat niet lekker wilde werken, waardoor de pc heel erg instabiel was of niet eens wilde opstarten!

Instagram / YouTube

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Het bevriest?... het is al zo warm :+

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

Verwijderd

kahm-jai schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 00:04:
Het bevriest?... het is al zo warm :+
Jongens, Nog een keer...
Hij zit in NIEUW ZEELAND... andere kant van de wereld... Pak ff Google Earth erbij...
Het is nu winter daar... dus koud... dus geen overhitting..

Goed, ontopic:
Hoe zit het daar met de spanning van het stroomnet? Heb veel klachten gehad met 110V Aperatuur in gebieden met Bovengrondse kabels..(heb enkele computers/delen kunnen vervangen in dit soort gebieden). Misschien helpt het om een spannings regelaar te kopen. Dit soort dingentjes: http://www.computer-netwe.../detail.aspx?prodid=56636
Totaal willekeurig gekozen dus weet niets van deze speciaal... Misschien is dit niet het probleem, maar misschien wel de oplossing op grotere baan...

• Basekid
Alle andere computers in het huis hebben helemaal geen problemen. Ik denk niet dat dat dan de oorzaak kan zijn?

De meeste stroom loopt inderdaad boven de grond, maar de wijk waar ik woon ligt alles gelukkig onder de grond, dus veel spanningsfluctuatie zal er niet zijn.

Al mijn usb apparaten heb ik er uitgehaald (behalve mn muis), hopen dat dat werkt.

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Basekid schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 05:07:
Core 0: 1.69V
Core 1: 2.69V
+3.3: 3.18V (daalt aardig vaak naar 2.85V)
+5: 4.96V
+12: 11.97V
-12: 1.52V
-5: -4.86V
De -12 V lijn lijkt me wel aan de erg lage kant!

We have just one world, but we live in different ones...

• Basekid
USB kabels eruit trekken werkt ook niet.

Wat ik dus het raarst vind is dat ie altijd na een bepaalde tijd crasht. Is het dan misschien toch een software probleem? Als ik meteen na de crash de reset knop indruk werkt alles weer ok, of is dat ook mogelijk als het aan de psu ligt.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:32
Ik kan me voorstellen dat je gek wordt van dit probleem. Ik heb er namelijk ook last van.
Geheel willekeurig. Soms na een uurtje, soms pas na een dag bevriest het hele systeem, ongeacht wat ik aan het doen ben: CPU intensieve taken zoals DVD comprimeren met CCE, maar ook gewoon als de CPU niks te doen heeft en ik alleen maar een brief aan het tikken ben of aan het surfen.
Ik heb 3 GHz aan geheugen (2x512mb en 2x1024mb) en heb dit onafhankelijk van elkaar getest en ook met memtest en mem86 worden er geen errors gevonden. Ook is het geen temperatuurprobleem omdat het systeem volledig watergekoeld is (puur vanwege stilte, ik doe niet aan overclocking). De temperatuur van de CPU (AMD Athlon 64 X2 4800+) komt nooit boven de 45 graten stressed uit en de videokaart (ATi Radeon X1600) alsmede de chipset zijn ook opgenomen in het watercircuit en blijven beide heerlijk koel.

Moederbord is een ASUS A8N-SLI SE. Systeem heb ik onlangs nog geheel opnieuw geïnstalleerd met XP Prof, maar helaas komen de random bevriezingen weer terug. Ik heb ooit eerder zoiets gehad met AMD maar met Intel nog nooit. Na alle goede verhalen van AMD met de Athlon 64 besloot ik toch maar weer de gok te wagen en over te stappen. Spijt, spijt... Helaas weer van die vage problemen en dit is voor mij dus de laatste AMD... Volgende keer toch maar weer oud en vertrouwd Intel..

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 18:34

Mojo

The Power Within

Mij lijkt die 3,3 volt niet echt gigantisch lekker. Vooral als die zakt naar 2,85v. Dat is een flinke afwijking. Ik denk dat een wat stevigere voeding geen overbodige luxe is.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

JazzySOB schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 10:00:
Moederbord is een ASUS A8N-SLI SE. Systeem heb ik onlangs nog geheel opnieuw geïnstalleerd met XP Prof, maar helaas komen de random bevriezingen weer terug. Ik heb ooit eerder zoiets gehad met AMD maar met Intel nog nooit. Na alle goede verhalen van AMD met de Athlon 64 besloot ik toch maar weer de gok te wagen en over te stappen. Spijt, spijt... Helaas weer van die vage problemen en dit is voor mij dus de laatste AMD... Volgende keer toch maar weer oud en vertrouwd Intel..
Het lijkt mij dat het eerder aan de combinatie moederbord-geheugen ligt en niet aan de AMD processors. Er zijn velen anderen die zo'n zelfde configuratie wel goed hebben lopen. Dus een beetje een overdreven reactie.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:20
Hoeveel watt aan voeding heb je er nu in zitten?

• Basekid
Een 300w met een max van 320w

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:20
Mijn pc heeft ongeveer de zelfde specs (had eerst ook een ati9600) maar daarin was de 300W voeding te zwak. Heb er nu een 450W inzitten en draait als een tierelier. En kijkend naar je spanningswaarden zou dat best wel eens de oplossing kunnen zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Invisible_man op 14-06-2006 22:20 ]

• Basekid
ok, bedankt. zaterdag komt er een vriend hierheen en die neemt een psu mee, kijken of dat wat oplevert dan maar.

• Basekid
Om de een of andere hele vage rede loopt mn computer niet vast als ik eerst het spel Beyond Good and Evil opstart/speel :?

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Dit heb ik ook gehad, alleen kreeg ik een BSOD.

Bleek dat de HDD kapot was..

• Basekid
Heb een paar dagen geleden een psu van een vriend erin gestopt (340w max) maar de computer loopt nog steeds vast.

Ik vond wel bij de oude psu bruine verkleuring in 2 van de plastic contacten van de 20pin connector.
Pagina: 1