RAM timings

Pagina: 1
Acties:

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik zat eens door mn bios te neuzen en het viel me op dat mn timings op 2-3-3-7 stonden. (OEM geheugen wel te verstaan) CAS 2 nooit echt errors mee gehad. (wat zijn eigenlijk de symptomen als je CAS te laag staat?) bij google krijg je alleen maar uitleg wat het precies betekend.

Het betreft hier 2 DIMM's (1x 512 en 1x 256)

Alles loopt hier op een

Pentium 4, 3 GHZ
768 DDR 333 RAM
Ati Radeon 9700 pro
Asrock 775i48

Ik vroeg me af hoe ik er achter kon komen wat mijn optimaalste timings zijn.
kan iemand mischien een ruwe schatting doen? of bestaan daar software voor?

alle hulp is welkom.

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Nja, het belangrijkste bij deze vraag is natuurlijk welke ram reepjes heb je? Mijn kingston hyperX setje is 2-3-2-5 terwijl een kingston valueram rond de 3-4-3-8 zit (beide uit m'n hoofd, pin me er niet op vast)

• Imperium
  • Niet online
Zo ver ik weet zijn het gewoon OEM reepjes

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:10
Zet je cas maar is op 1.5 . Denk dat je pc niet meer boot en je een biosreset nodig heb:)
Wat het precies is, geen idee. Maar zover ik weet heeft het allemaal te maken met de snelheid waarop je geheugen 'data' verwerkt. Als je dit sneller zet dan je geheugen aankan, krijg je dus fouten wat weer tot crashes zal leiden.

(mijn geheugen loopt stock op 2.5 - 4 - 4 - 7, maar heb t gisteren naar 2 - 3 - 3 -6 gezet en Memtest gedraaid). Zou zeggen, experimenteer er wat mee. Maar ik zou de 'CAS' op 2 laten staan

[ Voor 25% gewijzigd door mrFoce op 11-06-2006 00:31 ]

• Imperium
  • Niet online
Lager dan 2 gaat niet in mn bios.
maargoed. als je bijv DRAM RAS# to CAS# Delay iets te laag zet kom je ook niet meer in het bios zonder je batterij er voor 20 sec uit te halen? :/

• mrFoce
Imperium schreef op zondag 11 juni 2006 @ 00:37:
maargoed. als je bijv DRAM RAS# to CAS# Delay iets te laag zet kom je ook niet meer in het bios zonder je batterij er voor 20 sec uit te halen? :/
Als je iets te enthousiast bezig ben zal je inderdaad je bios moeten resetten. Maar meestal kan dit met een jumper (check je manual). Anders inderdaad het batterijtje of een andere optie die het moederbord biedt :)

Tip: Als je de settings gaat aanpassen, run dan tenminste www.Memtest.org om te checken of alles ok is.

[ Voor 1% gewijzigd door mrFoce op 11-06-2006 00:52 . Reden: http://www.memtest.org/ ]

• Imperium
  • Niet online
Nog 1 vraag. kan het niet zo zijn dat als je CAS of andere timing te laag is. dat dit kan resulteren in fouten op de hdd? en evt een overleden hdd?

• mrFoce
Imperium schreef op zondag 11 juni 2006 @ 00:53:
Nog 1 vraag. kan het niet zo zijn dat als je CAS of andere timing te laag is. dat dit kan resulteren in fouten op de hdd? en evt een overleden hdd?
Nee, lijkt me niet. Zover ik weet kan je niets 'breken' met verkeerde timings (tenzij je met het aantal volt gaat kutten).

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-05 21:23
2.5-3-3-7 is veel beter voor je. Loopt zeker sneller dan 2-3-3-7. Het verschil merk je niet bij Intel pentium niet zo erg.

Je kan testen met memtest of je huidige 2-3-3-7 wel echt stabiel is, maar raad je 2.5-3-3-7 aan.

symptonen verkeerde timings= bsod, windows start niet, of pc start niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Kakulukia op 11-06-2006 09:48 ]

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-05 00:25
Kakulukia schreef op zondag 11 juni 2006 @ 09:47:
2.5-3-3-7 is veel beter voor je. Loopt zeker sneller dan 2-3-3-7. Het verschil merk je niet bij Intel pentium niet zo erg.
2-3-3-7 is sneller als 2.5-3-3-7

die timings zijn puur delays, 2 clocktikken is nog altijd korter dan 2,5 clocktik wachten. belangrijk is iig wel dat het stabiel loopt maar als je geheugen probleemloos op 2-3-3-7 loopt zou ik hem altijd zo laten staan

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Imperium schreef op zondag 11 juni 2006 @ 00:37:
Welke BIOS heb je dan?

Vast geen Award bios, want deze zet automatisch de timing terug naar de fabrieksopgave. Als je een CAS-timing van bijvoorbeeld 2 hebt, dan doet je CPU er 2 cycles over om de data van je RAM te verwerken. Te hoge latency kan er dus voorzorgen dat de CPU achter de feiten aan loopt en de integriteit niet meer kan worden gewaarborgd. Het kan dan juist veel langer gaan duren om de informatie te verwerken.
Een CAS 4 RAM-reepje bijvoorbeeld is relatief langzaam, omdat de CPU er 4 cycles over doet om de data in het RAM te verwerken.

• Ceaser
nu weet ik niet meer waar iedere timing bv. voor staat maar tis ook juist belangrijk om je cas latency zo laag mogelijk te hebben omdat je die `hop als het ware´ altijd moet maken, ras zou bv. 2+3+3 tikken duren ipv 2,5+3+3 en zo geld dat ook voor de laatste hop 2+3+3+7, van vooraf aan je timings zo laag mogelijk proberen te houden, 2-3-3-8 vs. 2-3-3-7 heeft minder effect dan 2,5-3-3-7 vs 2-3-3-7.
nja en ach trekt je geheugen de timings niet even bios resetten, heb nog geen gevallen gehoord dat ram stuk is gegaan door met de timings te spelen, voltage is een ander geval natuurlijk..

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-05 15:25
Ceaser schreef op zondag 11 juni 2006 @ 09:55:
[...]

2-3-3-7 is sneller DAN 2.5-3-3-7

die timings zijn puur delays, 2 clocktikken is nog altijd korter dan 2,5 clocktik wachten. belangrijk is iig wel dat het stabiel loopt maar als je geheugen probleemloos op 2-3-3-7 loopt zou ik hem altijd zo laten staan
leer je nog wel op de school voor grote mensen ;) 8)7

met AMD schijnt de CAS latency niet zo belangrijk te zijn (maakt weinig verschil in snelheid), bij Intel ligt dat weer anders, dus baseer daarop dan de optimale instelling :)
Intel boeit de CAS latency dus wat minder :) bij AMD is dat wel weer veel van belang

[ Voor 8% gewijzigd door Moning2 op 11-06-2006 23:52 ]

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 14:51
het is juist andersom bij amd zijn de timings wel belangrijk hoe lager hoe beter maar bij een intel maken de timings niet zoveel uit. Maar als je op 2-3-3-7 geen fouten of crashes krijgt mooi zo laten staan.

• Ceaser
Moning2 schreef op zondag 11 juni 2006 @ 22:57:
[...]

leer je nog wel op de school voor grote mensen ;) 8)7

[Intel boeit de CAS latency dus wat minder :) bij AMD is dat wel weer veel van belang
offtopic:
als je je eraan ergert kijk dan aub de andere kant op

een intel heeft dan wat minder voordeel bij een lagere cas latency dan een amd, feit is wel dat lagere latency's altijd betere performance geeft, ondanks dat je dat vaak alleen maar in de cijfertjes ziet en op gevoel toch wat minder.
lager altijd beter ook voor intels :)

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 10:35

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Misschien wel handig om even door te nemen: RAM FAQ Daar staat ook in wat welke timing doet enz.

Over het algemeen is 2-2-2-5-1T het snelst, tenzij je moederbord 1,5-2-2-5-1T aan kan. Als ik jou was zou ik gewoon eens even spelen met de instellingen en kijken hoe laag je de timings kan krijgen.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

M. Mulder schreef op zondag 11 juni 2006 @ 13:02:
Welke BIOS heb je dan?

Vast geen Award bios, want deze zet automatisch de timing terug naar de fabrieksopgave. Als je een CAS-timing van bijvoorbeeld 2 hebt, dan doet je CPU er 2 cycles over om de data van je RAM te verwerken. Te hoge latency kan er dus voorzorgen dat de CPU achter de feiten aan loopt en de integriteit niet meer kan worden gewaarborgd. Het kan dan juist veel langer gaan duren om de informatie te verwerken.
Een CAS 4 RAM-reepje bijvoorbeeld is relatief langzaam, omdat de CPU er 4 cycles over doet om de data in het RAM te verwerken.
offtopic:
Het gaat trouwens over interne (RAM) clockcycles, geen cpu-cycles. En aan het einde van al die 'stages' gaat het pas naar je processor. ;)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Pagina: 1