Op het moment heb ik een thuis server met daarin:
- MSI K7D master moederbord
- 1x athlon xp 2200+
- 1 GB registred ddr ram
- Intel Pro 1000 GB netwerkadapter
En wat specifiek de opslag betreft:
- 3Ware 7506 raid controller
- 4x WD2000JB harde schijven (200 GB/stuk)
- geconfigureerd in raid 5
Op het systeem staat Fedora Core 4, voornamelijk gebruikt voor samba, ftp, maar ook http en mysql.
Nu is het de laatste tijd zo dat er soms 1 disk uitgaat, zodat ik de array moet rebuilden. Bovendien werkt 3DM monitor niet meer onder fedora core 4. Ik moet het systeem dus telkens herstarten.
De belangrijkste eisen die ik stel voor een thuisserver is (van belangrijk naar minder belangrijk)
1. Veiligheid
2. Snelheid (over het netwerk uiteraard)
3. Grootte van disk array
De huidige prestaties zijn ook niet erg denderend, ik haal gemiddeld volgende snelheden:
Download
via samba:
tussen de 20 en 25 MB/s gemiddeld
ftp:
ongeveer hetzelfde
Upload
via samba:
tussen 15 en 25MB/s
via ftp:
soms pieken tot 47MB/s!
Bovendien heb ik lang problemen ondervonden met deze controller in linux. De performance ging er beter op vooruit toen ik van ext3 naar reiserFS ben overgeschakeld als filesystem.
In de toekomst is dus vooral de kwaliteit (veiligheid van bewaarde data, monitoring array,...) belangrijk. De grootte minder. Nu het dus gerust liever kwalitatief ipv kwantitief. Ik ben niet meer van plan om 100'den gigabytes aan divx en/of dvd's daarop te bewaren. Het gaat in eerste plaats om data die vaak nodig is, en belangrijk genoeg om daarop geplaatst te worden.
Nu heb ik wel enkele eisen m.b.t. de raid array:
Ideaal zou zijn een raid 5 array met 3 betaalbare harde schijven (tussen de 250 en 320 Gb). Ook niet meer schijven (aanvankelijk) het moet nog enigszins energie zuinig zijn (voor zover deze server dat nog is).
Wat de controller betreft, ben ik niet streng in eisen:
Alvast bedankt
- MSI K7D master moederbord
- 1x athlon xp 2200+
- 1 GB registred ddr ram
- Intel Pro 1000 GB netwerkadapter
En wat specifiek de opslag betreft:
- 3Ware 7506 raid controller
- 4x WD2000JB harde schijven (200 GB/stuk)
- geconfigureerd in raid 5
Op het systeem staat Fedora Core 4, voornamelijk gebruikt voor samba, ftp, maar ook http en mysql.
Nu is het de laatste tijd zo dat er soms 1 disk uitgaat, zodat ik de array moet rebuilden. Bovendien werkt 3DM monitor niet meer onder fedora core 4. Ik moet het systeem dus telkens herstarten.
De belangrijkste eisen die ik stel voor een thuisserver is (van belangrijk naar minder belangrijk)
1. Veiligheid
2. Snelheid (over het netwerk uiteraard)
3. Grootte van disk array
De huidige prestaties zijn ook niet erg denderend, ik haal gemiddeld volgende snelheden:
Download
via samba:
tussen de 20 en 25 MB/s gemiddeld
ftp:
ongeveer hetzelfde
Upload
via samba:
tussen 15 en 25MB/s
via ftp:
soms pieken tot 47MB/s!
Bovendien heb ik lang problemen ondervonden met deze controller in linux. De performance ging er beter op vooruit toen ik van ext3 naar reiserFS ben overgeschakeld als filesystem.
In de toekomst is dus vooral de kwaliteit (veiligheid van bewaarde data, monitoring array,...) belangrijk. De grootte minder. Nu het dus gerust liever kwalitatief ipv kwantitief. Ik ben niet meer van plan om 100'den gigabytes aan divx en/of dvd's daarop te bewaren. Het gaat in eerste plaats om data die vaak nodig is, en belangrijk genoeg om daarop geplaatst te worden.
Nu heb ik wel enkele eisen m.b.t. de raid array:
- De array moet bootable zijn: het os moet ook OP de array komen. Geen apparte bootdisk.
- De status van de array moet te monitoren zijn.
- De performantie moet aanvaardbaar zijn over een gigabit netwerk met on board nic in de desktop (Marvell Yukon gigabit) en voor laptop (zelfde nic, 5400 rpm hd).
Ideaal zou zijn een raid 5 array met 3 betaalbare harde schijven (tussen de 250 en 320 Gb). Ook niet meer schijven (aanvankelijk) het moet nog enigszins energie zuinig zijn (voor zover deze server dat nog is).
Wat de controller betreft, ben ik niet streng in eisen:
- De controller mag software based werken, maar ik wil wel dat ik geen raid array moet configureren onder linux (zoals de ingebouwde raid controller op m'n client met via chipset is niet te gebruiken onder linux, enkel software raid mogelijk in linux).
- Zoals al gezegd, het os moet OP de array staan. Kan dit met software raid in linux?
- De controller hoeft geen parade paardje te zijn zoals de controllers van Areca: zolang er goede Linux support is en het OS op de array kan is alles ok.
Alvast bedankt
[ Voor 6% gewijzigd door Tom_G op 11-06-2006 00:10 ]