[OC-Idee] Lagere temperaturen op een andere manier?

Pagina: 1
Acties:

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Ik zat net in het Arctic Freezer 64 Pro?-topic rond te bladeren, en toen kwam ik deze post van DaBlap tegen. Toen ging er bij mij een balletje rollen.

Ik ben even met Google aan de gang geweest en de volgende plaat gevonden die een beetje op mijn kast lijkt (zie pic 1). Nu zien jullie in het roodomcirkelde gedeelte het stuk waar de fan achter zit, achter het roostertje. Nu heb je de fan die in zijn eentje de lucht aan moet zuigen en door de kast moet sturen. Vaak is dit een zware taak waardoor de idle-temperaturen oplopen tot ergens in de 30 graden.

Nu zijn mijn ideeën het volgende:

Idee 1: als je nu eens een fan voor het rooster zet met de fan erachter, wordt er sowieso al sneller lucht aangetrokken. Hierdoor kan de lucht sneller doorgestuurd worden naar de échte casefan zodat die maximaal benut wordt. Dit is een simpel idee maar het gaat verder.

Idee 2: je hebt koelers met koelribben die zo geleidend zijn dat ze zodra de (sowieso al op kamertemperatuur zijnde) lucht die langskomt er meteen de warmte uitvissen. Stél dat je nu een soort box bouwt (zie pic 2, al ben ik niet zo'n held met Paint ;) ) met een open dak om de warmte af te voeren (ik weet niet zeker of dit nodig is, maar ik denk het wel om de warmte af te voeren die de koelribben hebben opgenomen. Iemand?).

Het idee is dus als volgt:
via de voorste fan wordt verse lucht aangezogen, en door de ''box'' heengeblazen. Uiteraard komt dit nu langs de koelribben die warmte (in de gevallen dat Piet Paulusma ooit nog eens gelijk krijgt in cases met 30 graden kamertemperatuur) opnemen en afvoeren via het open ''dak''. Immers, verwarmde lucht stijgt op en kan dus weg, koele lucht heeft de eigenschap om naar de grond te zakken. De koelere lucht gaat dus naar de tweede fan (op picture 2 op de achtergrond), en die kan de versnelde koele lucht meteen doortrekken... récht je kast in!

Als je daar nog eens een goede airflow hebt, dan gaat het volgens mij wel schelen in je OC (het uiteindelijke doel natuurlijk, want waarom zou ik dit anders gepost hebben in TCA? :+ ) En volgens mij heeft het nog een ander voordeel (in ieder geval theoretisch, maar ik hoop ook praktisch?), namelijk dat je de lucht op deze manier onder kamertemperatuur kan krijgen! >:)

Picture 1:
Afbeeldingslocatie: http://img107.imageshack.us/img107/9399/kast6wj.jpg

Picture 2:
Afbeeldingslocatie: http://img222.imageshack.us/img222/7302/ontwerp0kl.jpg

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
onder de gemiddelde kamertemperatuur, met zon warmteverplaatsing heb je altijd een delta-T en de bedoeling is hier zo koud mogelijke lucht onderaan aan te zuigen en bovenaan warmere lucht uit te braken, en hopen dat die niet weer zomaar naar onder gaat.

Dat principe zal waarschijnlijk wel werken , de beste aanpak is naar mijn mening een zo groot mogelijk nuttig contactopp te creëren en daar dan veel koude lucht laten langs lopen en om dat te bereiken is het meestal wel slim om onderaan koude lucht aan te zuigen en bovenaan weer warme lucht uit te braken. dit is ok zowat de basis van de BTX stanaard.

met heatpipes kan je een enorm veel nuttig opp creëren, als je het principe tenminste goed toepast , kijk maar naar de zalman cases.

Je kan ook zoveel lucht langs je koeler laten lopen dat de vinnen zowat kamertemp halen en je dus je delta-T houd, maar je zuigt koude lucht sneller aan , dus de lucht zal amper opwarmen aan de koelribben omdat er heel veel langs de ribben word geblazen en je de lucht dus maar een beetje opwarmt.

de vuistregels: - zuig zo koud mogelijke lucht aan
- zorg dat er heel veel lucht langs je koeler gat (radiaalfan@ 15000 rpm anyone?)
- zorg dat je heel veel nuttige oppervlakte heb om de warmte aan de lucht af te geven (dat kan met heatpipes, maar is soms niet noodzakelijk)

laat de laatste nu een grote troef zijn van WC , een gigantisch opp kunnen creëren

en ik snap je box niet ? wat doe je nu precies ? de lucht geleiden, als het dat is bestaat dat al lang...

trouwens door je fans heb je weinig tot geen effect van het convectie-principe dat warme lucht stijgt , dat heb je alleen bij heel traag draaiende fans en passieve koeling. Anders is dit verwaarloosbaar ....

[ Voor 15% gewijzigd door successor op 10-06-2006 18:09 ]

Out of the box? What box? There is no box.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Hmm fijn dat je het even zegt. Nog maar een keertje dan :P

Je maakt een box in de vorm van soort torso, met voorin een fan en achterin een fan.
De voorste fan zuigt lucht aan en blaast het over de koelribben in de box. Hierdoor koelt de lucht af en wordt versneld. De achterste fan kan de versnelde koele lucht weer aanzuigen en (mits goed gepositioneerd natuurlijk ;) ) dan jouw kast inblazen.

Trouwens om de box te ''bekleden'' koelribben is wel een leuk idee, als je er heatpipes bijzet om het direct af te voeren dan werkt het denk ik wel een tandje beter omdat de warme lucht amper opstijgt omdat de fans snel draaien. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Jejking op 10-06-2006 18:31 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:08

sapphire

Die-hard pruts0r

ik snap het niet :?
Door de lucht langs de koelribben in de box te blazen word de lucht kouder, dan meot je die ribben wel onder kamer temp zien te krijgen......

Gabriël AM5

Verwijderd

Als je de lucht versneld erlangs blaast worden de warme en dus snel bewegende moleculen weggeblazen door de lucht en blijven dus alleen de koelere en steviger vastzittende moleculen over waardoor je de koelvinnen dus onder kamertemperatuur kan krijgen. :)

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-01 23:13
Verwijderd schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 21:15:
Als je de lucht versneld erlangs blaast worden de warme en dus snel bewegende moleculen weggeblazen door de lucht en blijven dus alleen de koelere en steviger vastzittende moleculen over waardoor je de koelvinnen dus onder kamertemperatuur kan krijgen. :)
Naar mijn idee klopt dit niet.

Ten eerste worden er geen moleculen weggeblazen, anders slijt je koelblok en kan je om de paar maanden gaan vervangen.

Ten tweede kun je niet onder kamertemp komen met koelblokjes en wat snel verplaatsende lucht.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 09:24
edit:

ok dus effe samengevat:

idee 1 werkt wel, maar effectiever is het om de ventilator gewoon onder de andere te plaasten, of een strategisch gepalaatste take-out fan te plaasten

idee 2 is in strijd met de natuurkundige wetten, en kost alleen veel teken knip plak en knutselwerk, levert zweet en warmte op en dat wilde je net voorkomen, ook wordt lucht door de wrijving en de warmte die je evntilator afgeeft, een beetje opgearmd (beetje, maar toch)

ok dus stel dat het werkt, dat de koelere LUCHT in de buurt van de koelribben blijft, dan koelen je ribben, maar verward de LUCHT dis bestaat immers per saldo de warme moleculen. en die blaas je dan in je kast? ja nu snap ik het. je gaat lucht door de ribben blazen die opstijgt, maar tegelijkertijd wordt aangezogen door door de ventilator die het in je kast zuigt. drie keer raden waar de lucht heen gaat -> recht in je kast!

en dan nog. stel dat het waar is dan heb je een box met snel stromende hete moeculen terwijl de koude zouden blijven plakken aande ribben die koud worden. dan heb jij dus nu een s koude spot in een box uitgevonden. gefeliciteerd, maar daarmee los je dus niets op. de ribben zijn nu dus koeler en zullen dus weer opwarmen omdat ze ook in contact staan met nu dus warmere lucht in de kamer. of wou je nu weer beweren dat ook daar koude langzame moleculen er voor zorgen dat de warme lucht versneld naar bovenstroomt?

dat is tegen het pricipe dat de energie naar het koude oppervlak zal stromen om een evenwicht te krijgen qua temperatuur.
je beschrijf dus hele ingewikkelde dinegn die niet kloppen.

wat het wel oplevert is snel stromende lucht die door twee ventilatoren wordt aangezogen, terwijl eigenlijk de doorstroomcapaciteit van de "buis" die je hebt gemaakt maar bijvoorbeeld rond 11 cm blijft. en derhalve ook maar de maximale doorstroming kan bereiken met die geld voor een bepaalde over of onderdruk die je kunt creeren in de buis.
dus het effect is net zo groot of zelfs kleiner in mijn optiek, dan dat je de vetilatoren gewoon naast elkaar of onder elkaar lucht laat aanzuigen
take out fans worden ook wel gebruikt om een bepaalde routing te krijgen voor de luchtstroom, en de druk te verlagen in je kast ( is dus lagere temperatuur, al zal het niet echt veel druk schelen uiteraard.

hetapipes is ook wel leuk, en doet eigenlijk wat jij in je box nog mist. een heatpipe koelt eigenlijk niet, maar kan wel snel warmte verplaatsen. als je de warmte zo verplaats dat op de nieuwe plek beter gekoeld kan wprden( meer rumte vor koelvinnen oid)

je hebt namelijk aan het uieind van een heatpipe altijd veel meer koeling nodig dan aan de bron, omdat de energe door de heat pipe heel snel wordt afgevoerd, en op 1 put dus een temeratuurdaling veroorzaakt, en over de hele lengte va het uiteind, met koelribben kan koelen...
het si dus eigenlijk alsof je de armte door de lucht laat stromen ipv een ventilator langs de hete plek te laten stromen

helaas geld ook voor een heatpipe dat die niet je koelvinnen in de box kunnen vervangen, omdat je voor warmteoverdracht altijd een verschil in temperatuur nodig hebt om een warmte stroom et krijgen
aangezien je box op kamertemparatuur is, en de kamer ook. wordt je heatpipe dus wel gleoiend heet maar zal hij geen energie kunnen verplaatsen vanaf de box naar buiten
de stroming van et gat is de heatpipe komt namelijk pas op gang als de ene kant warmer wordt als de andere kant

als je een heatpipe in je hand houd zal die bij je hand opwarmen en aan de lucht gaan koelen. dit is nog niet zon groot effect denk ik. maar als je nu de heatpipe onder stromend water van 10 graden houd kun ej op je vingers natellen dat de heatpipe flink effectiever gaat worden, en dus ook erg warm bij je hand (AUW!)

[ Voor 8% gewijzigd door engelbertus op 10-06-2006 22:25 ]

Verwijderd

EyeWitness schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 21:53:
[...]

Naar mijn idee klopt dit niet.

Ten eerste worden er geen moleculen weggeblazen, anders slijt je koelblok en kan je om de paar maanden gaan vervangen.

Ten tweede kun je niet onder kamertemp komen met koelblokjes en wat snel verplaatsende lucht.
Nee natuurlijk worden de moleculen van het koelblok niet weggeblazen.. De moleculen van de lucht eromheen worden weggeblazen, en de koelere blijven achter. Scheikunde 3e klas, oeh! :P

Maar volgensmij kan het veel effectiever, temps van 10 graden..
/me mompelt iets over de werking van een koelkast..

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2006 17:33 ]

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-01 23:13
Verwijderd schreef op zondag 11 juni 2006 @ 17:31:
[...]

Nee natuurlijk worden de moleculen van het koelblok niet weggeblazen.. De moleculen van de lucht eromheen worden weggeblazen, en de koelere blijven achter. Scheikunde 3e klas, oeh! :P

Maar volgensmij kan het veel effectiever, temps van 10 graden..
/me mompelt iets over de werking van een koelkast..
Nee maar zo vertel je jouw verhaaltje wel,
en koelere lucht zal niet achter blijven ...

En een koelkast, dat is iets compleets anders ... B)

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Volgens mij wil hij de lucht af koelen met die koelribben, op zich een goed idee lijkt me? (ik ben ook maar noob :P)

Of koelen dan alleen je koelribben af?

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:47
Jejking schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 18:29:
Hmm fijn dat je het even zegt. Nog maar een keertje dan :P

Je maakt een box in de vorm van soort torso, met voorin een fan en achterin een fan.
De voorste fan zuigt lucht aan en blaast het over de koelribben in de box. Hierdoor koelt de lucht af en wordt versneld.
Ok, je zuigt lucht aan, maar de koelribben gaan de lucht niet afkoelen. Deze kunnen immers enkel warmte kwijt aan de lucht die daar rond een lagere temperatuur zou hebben.

Het gaat altijd van warm naar koud. Het resultaat dat je krijgt is dat na een tijdje al je koelribben de temperatuur hebben van de warme lucht die je binnen zuigt. Ze zullen dus warmte opnemen. De koelribben kunnen deze warmte echter niet kwijt en je gaat warmte aan de koelribben blijven toevoegen tot ze de temperatuur hebben van de warme lucht die je aanzuigt. Dit systeem gaat dus weinig zinvol zijn...

Je gaat in het begin misschien een héél klein beetje een schijnbaar koeleffect hebben tot je koelribben op temperatuur zijn van de warme lucht. Vanaf dan gaat er maar weinig warmte opgenomen worden door de koelribben.

Een artic freezer werkt anders: de ribben van het koelblok hebben nu een hogere temperatuur en men gaat koelere lucht door deze ribben blazen. Het gaat weer van warm naar koud. De warmte van de koelribben gaat dalen en temperatuur van de doorgeblazen lucht gaat stijgen.

[ Voor 81% gewijzigd door FragileM64 op 11-06-2006 20:56 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Pagina: 1