PC aan --> fans draaien even en verder niets

Pagina: 1
Acties:

• 3Feet
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zoals de titel al zegt, zodra ik mijn pc aanzet gaan de fans even heel kort (fractie van een sec) draaien, daarna gebeurd er verder niets.

Specs:
- Moederbord : Asus p4p800 se
- Processor : P4 2.8ghz Prescott
- Geheugen : 2x 1GB ram (dual channel)
- Videokaart : XFX 7800GS Extreme Edition
- Voeding : Antec True 380 SP (volgens winkel stuk)
- Hardeschijven : 1x 160 GB PATA maxtor, 2x 160 GB SATA maxtor in RAID0, 20 GB maxtor (vervangen door 250GB samsumg)

Enkele dagen hiervoor is 1 van de twee '160 GB SATA maxtor' hardeschijf fouten gaan geven, daarom heb ik een nieuwe 250GB in het systeem gezet.
Deze heb ik eerst omgewisseld voor de 20GB zodat ik nog data van de raid0 array kon redden, dit is overigens voor een groot gedeelte gelukt.
Voor de duidelijkheid: de pc heeft dus wel gewerkt met de nieuwe schijf.

Na het lezen van de faqs en het doorlezen van verschillende topics heb ik tot nu toe geen oplossing kunnen vinden. Het volgende heb ik geprobeerd:
- Nieuwe voeding (De oude voeding heb ik laten testen bij een shop, ze zeiden dat deze stuk was)
- Bios reset
- 'Kaal' opstarten (mobo,proc,geheugen)
- Gecontroleerd op verbrande ic's

Vol goede moed heb ik de nieuwe voeding ingebouwd, helaas nog steeds hetzelfde resultaat.
Ik heb nu sterk het vermoeden dat (ook) mijn moederbord is overleden, maar ik wil dit graag zeker weten voor ik een nieuwe ga aanschaffen (geen garantie meer).
Heeft iemand nog ideeen over wat ik nog proberen kan? En kunnen er eventueel nog meer of andere onderdelen defect zijn?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Weet je zeker dat je de 4-pins stekker op je mobo hebt aangesloten?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Als alles héél even aanschiet om vervolgens weer uit te schakelen (dat de fans dus even een zwieper krijgen, verder niets ;)) is het meestal kortsluiting.
Vroeger gebeurde dit redelijk vaak ivm floppydrives, het is daar vrij makkelijk om de connector een positie naar links te plaatsen, zo maakte ik altijd leuk kortsluiting :/

offtopic:
Mocht het na een tijdje nog niet lukken, ga dan even buiten zitten ofzo en geniet van het mooie weer :Y), na een tijdje ('met frisse hersenen') ;) kijk je er anders tegenaan en is het misschien zo opgelost. Nu zit je misschien nog een uur te prullen terwijl het bloedheet is, da's ook niet fijn :)

[ Voor 35% gewijzigd door DarthPlastic op 10-06-2006 17:33 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• 3Feet
  • Niet online
fsfikke schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 17:28:
Weet je zeker dat je de 4-pins stekker op je mobo hebt aangesloten?
Yup
DarthPlastic schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 17:31:
Als alles héél even aanschiet om vervolgens weer uit te schakelen (dat de fans dus even een zwieper krijgen, verder niets ;)) is het meestal kortsluiting.
Vroeger gebeurde dit redelijk vaak ivm floppydrives, het is daar vrij makkelijk om de connector een positie naar links te plaatsen, zo maakte ik altijd leuk kortsluiting :/
Ik heb ook op kortsluiting gecontroleerd (mede door de PMG faq, daarom dacht ik in eerste instantie ook aan een defecte voeding)

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Voor zover ik weet heeft die 7800 GS van je 400 watt voeding nodig. (Mijn 7600 GT iig wel) Dus dat die vorige voeding stuk was zou dan wel kunnen. Volgens mij kan echt alles waar een stroom connector op zit stuk gaan, maar dat weet ik niet 100% zeker..

• 3Feet
  • Niet online
Rigi schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 18:00:
Voor zover ik weet heeft die 7800 GS van je 400 watt voeding nodig. (Mijn 7600 GT iig wel) Dus dat die vorige voeding stuk was zou dan wel kunnen. Volgens mij kan echt alles waar een stroom connector op zit stuk gaan, maar dat weet ik niet 100% zeker..
Het systeem heeft toch enkele maanden stabiel gedraaid... En van wat ik begrepen hebt zijn antec voedingen zijn erg goed.

• Stefan118
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-01-2025
Het lijkt er wel op dat er ergens contacten op de achterkant van je mobo contact maakt met je kast.

Makkelijkste om dat te controleren is je moederbord uit de kast halen en gewoon op tafel leggen en een test situatie maken.
Doet ie het op tafel wel, dan heb je dus ergens een kortsluiting tussen moederbord en kast.

Is het uitbouwen en daarna opnieuw inbouwen je te omslachtig, dan kun je het volgende doen:

Leg je kast plat neer en druk met een kunststof iets (achterkant van een schroevendraaier ofzo) op verschillende plekken van het moederbord terwijl je hem probeert aan te zetten. Eventueel juist andersom, het moederbord van de kast afbuigen aan de kanten.

Je zegt dat het systeem het nog een tijdje gedaan heeft met de nieuwe HDD.
Wat gebeurt er nu als je bv allebij de HDD's afsluit? data en stroomkabel er uit.
Als je pc nu wel probeert te booten, dan zit er daar toch iets fout.

Je voeding lijkt me wel OK, het duid hoe dan ook op kortsluiting ergens.

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

• Domokoen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 11:01
Toen ik hetzelfde had met een nieuwe voeding (fans even draaien en daarna schluss) bleek toch de voeding kapot te zijn. Dus sluit de voeding nog niet uit als de oorzaak.

• 3Feet
  • Niet online
Stefan118 schreef op zondag 11 juni 2006 @ 23:15:
Het lijkt er wel op dat er ergens contacten op de achterkant van je mobo contact maakt met je kast.

Makkelijkste om dat te controleren is je moederbord uit de kast halen en gewoon op tafel leggen en een test situatie maken.
Doet ie het op tafel wel, dan heb je dus ergens een kortsluiting tussen moederbord en kast.

Is het uitbouwen en daarna opnieuw inbouwen je te omslachtig, dan kun je het volgende doen:

Leg je kast plat neer en druk met een kunststof iets (achterkant van een schroevendraaier ofzo) op verschillende plekken van het moederbord terwijl je hem probeert aan te zetten. Eventueel juist andersom, het moederbord van de kast afbuigen aan de kanten.

Je zegt dat het systeem het nog een tijdje gedaan heeft met de nieuwe HDD.
Wat gebeurt er nu als je bv allebij de HDD's afsluit? data en stroomkabel er uit.
Als je pc nu wel probeert te booten, dan zit er daar toch iets fout.

Je voeding lijkt me wel OK, het duid hoe dan ook op kortsluiting ergens.
Ik heb het moederbord (nog) niet uit de kast gehaald, maar drukken gaat zeker niet helpen. Het moederbord zit met te veel schroeven vast. Hij buigt +/- een millimeter door terwijl de ruimte tussen het moederbord en de zijkant van de kast een ongeveer een halve centimeter is.
Alle HD's ontkoppelen had ik al gedaan (- 'Kaal' opstarten (mobo,proc,geheugen)).
Mr.Chinchilla schreef op zondag 11 juni 2006 @ 23:20:
Toen ik hetzelfde had met een nieuwe voeding (fans even draaien en daarna schluss) bleek toch de voeding kapot te zijn. Dus sluit de voeding nog niet uit als de oorzaak.
Je hebt gelijk dat de voeding stuk is (dat heeft een computerwinkel mij vertelt), maar zoals in de startpost al staat: 'Vol goede moed heb ik de nieuwe voeding ingebouwd, helaas nog steeds hetzelfde resultaat.'

• Potame
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:38
Lijkt mij gewoon een dood mobo... zelfde is mij ook een keer overkomen, zomaar uit 't niets :(

Ryzen 3700X, RX5700, 16gb ram

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Bij mij werd het geheugen niet ondersteund door het MB.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-05 21:51
Heb dit laatst ook gehad en 3 moederborden en 3 cpu's verder kwam ik erachter dat de koeler geen goed contact maakte met de cpu (lamme klem) waardoor Asus C.O.P de zooi weer uitschakelde...

* tafkaw heeft er wel een grappig serverparkje aan overgehouden :X....
Pagina: 1