Ik snap niets van programma's zoals Cakewalk en Reason

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Ja, de titel zegt het eigenlijk al. Maar ik zal e.e.a even verduidelijken.

Jaren geleden (1996, 1997) ben ik begonnen met muziek maken op de PC met FastTracker II.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/8/83/Ft2_screenshot_640.png/300px-Ft2_screenshot_640.png

Daarmee maakte ik voornamelijk easy-listening instrumentale songs, met samples geript uit andere 'modjes'. Het principe hiervan was dat 1 sample evenveel opleverde als, bij wijze van spreken, 1 toets indrukken op een piano. Dus om een liedje te maken pakte je die sample en liet je hem op verschillende toonhoogtes afspelen, en voor een akkoord moest je de sample drie keer afspelen op verschillende toonhoogtes. Logisch.
De reden dat ik dit zo uitgebreid uitleg, is omdat ik geen kont snap van de opzet van 'moderne' programma's zoals Reason, Cakewalk, Acid Loops, Rubber Duck en meer titels waar ik niet op kan komen.

Ik snap gewoon niet wat je ermee kan. Ik ben er al achter dat het werken met een 'tracker' iets totaal anders is. Maar ik heb (alweer jaren geleden) dus een keer Reason geprobeerd en kreeg een enorm paneel met een miljoen knopjes en filters, maar ik snapte niet hoe ik 'from scratch' met 1 sample, dus een enkele piano toon bijvoorbeeld, een liedje kon gaan pingelen. En wat voor samples ik ervoor nodig had. Produktinformatie schermt enkel met hoeveel functies het programma wel niet heeft, maar ik snap niet of dat voor mij ueberhaupt interessant is.

Ook in de zoektocht naar nieuwe, betere samples met minder ruis heb ik diverse sample packs gedownload, maar dat waren meestal kant-en-klare stukjes die je achter elkaar kan plakken. Wat moet je hiermee? Wel heb ik 'moderne' trackers gevonden zoals ModPlug en Skaletracker, maar iedereen werkt met Reason, dus ik wil wel eens weten waarom.

Wie is ook ooit begonnen met een tracker en werkt nu met die progamma's die ik net noemde? Wat is de opzet van die programma's? Welke weg kan ik het beste bewandelen, en wat voor soort samples heb ik daarbij nodig?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:05

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

ik heb reason ook eens geprobeerd maar vond idd ook te ingewikkkeld...

Koop een boek met uitleg en hard studeren dan :P

misschien moet je eerst met fruityloops beginnen of misschien is het een beter programma voor je..het is veel makkelijker om daar ff iets mee te maken.

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Reason is wel aardig te doen als je ook de tutorial goed bekijkt. (Quicktime vid.)

Edit:
En daarbij is het een kwestie van veel doen en proberen.

[ Voor 30% gewijzigd door JvW op 10-06-2006 16:48 ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• Captain Pervert
Mr_gadget schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 16:44:
met fruityloops beginnen of misschien is het een beter programma voor je..het is veel makkelijker om daar ff iets mee te maken.
Wat maak je dan, en op basis van wat?

Hoe werkt het? KAN je ueberhaupt 1 toon pakken en die op meerdere toonhoogtes afspelen (C,D,E,F,G....) en zo een liedje pingelen?
Of zijn Fruityloops en Reason programma's om kant en klare riedeltjes achter elkaar te plakken? Wordt het alleen maar gebruikt voor house enzo, of kan je er in theorie alle stijlen mee maken?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:57
Voor reason en andere programma's heb je volgens mij wel een los keyboard nodig en dan gaat het aardig neigen naar een tracker.. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook maar even naar gekeken heb, ben ook begonnen met ProTracker en OctaMed op de AMIGA en tot nu toe heb ik weinig gebruikersvriendelijke programma's gevonden die wat betere kwaliteit kunnen leveren.

• krisis1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 20:46

krisis1

Onder-watte?!

Als je wil zien wat die Reason net doet en kan, probeer dan eens de inleidende video op hun website:
deze dus. Duurt even, maar geeft je wel een leuk zicht op wat mogelijk is.

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-02 22:23

-d-

Ik mis Impulse Tracker ook wel :)

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:52
Een modernere Windowsversie is Madtracker (www.madtracker.org)

Afbeeldingslocatie: http://www.madtracker.org/img/th_main1.jpg

De onvermijdelijke Wiki link

[ Voor 31% gewijzigd door WEBsel op 10-06-2006 17:03 . Reden: Wiki ]

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• The Eagle
  • Laatst online: 14:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Captain Pervert schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 16:50:
[...]

Wat maak je dan, en op basis van wat?

Hoe werkt het? KAN je ueberhaupt 1 toon pakken en die op meerdere toonhoogtes afspelen (C,D,E,F,G....) en zo een liedje pingelen?
Of zijn Fruityloops en Reason programma's om kant en klare riedeltjes achter elkaar te plakken? Wordt het alleen maar gebruikt voor house enzo, of kan je er in theorie alle stijlen mee maken?
Met reason kun je alle stijlen maken die je wilt. Fruityloops is (oneerbiedig gezegd O-) ) meer een sequencer, maar kan zeker ook een hoop doen middels VSTI plugins.
Het wordt idd veel gebruikt voor house, maar da's op zich wel redelijk logisch dacht ik zo - als er 1 type populaire electronische muziek is dan is het wel house.
Maar als je met reason wilt beginnen, zou ik als ik jou was wel een midi-controller of -keyboard aanschaffen, want zonder dat ben je echt nergens in Reason.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Een van de trackers die zeker het proberen waard is, is Renoise.
Ik heb alle eerder genoemde trackers geprobeerd en bij Renoise had ik eindelijk weer het gevoel waar het bij een tracker om draait. Maar dan wel met het voordeel dat je ook VST instrumenten en effecten kan gebruiken.

Check eens:
www.renoise.com

Voor de manual
http://tutorials.renoise.com/?n=Renoise.Tracks

En op de site is ook een demo te downloaden. Hij kan alles, behalve de song opslaan als WAV.

• Captain Pervert
Wat is een sequencer en wat zijn VST instrumenten en waar haal ik die en hoe herken ik die?

[ Voor 14% gewijzigd door Captain Pervert op 10-06-2006 17:04 ]

• The Eagle
  • Laatst online: 14:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Captain Pervert schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 17:04:
Wat is een sequencer en wat zijn VST instrumenten en waar haal ik die en hoe herken ik die?
Google :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Captain Pervert
Verwijderd schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 17:02:
Een van de trackers die zeker het proberen waard is, is Renoise.
Ik heb alle eerder genoemde trackers geprobeerd en bij Renoise had ik eindelijk weer het gevoel waar het bij een tracker om draait. Maar dan wel met het voordeel dat je ook VST instrumenten en effecten kan gebruiken.

Check eens:
www.renoise.com

Voor de manual
http://tutorials.renoise.com/?n=Renoise.Tracks

En op de site is ook een demo te downloaden. Hij kan alles, behalve de song opslaan als WAV.
Dit programma bevalt me wel! Zeker als je kijkt bij de demo songs, er zijn zowaar mensen die er andere dingen mee maken dan enkel drum 'n base en acid spul en andere electro dingen.
Het voelt aan als een tracker, maar dan inderdaad met support voor betere instrumenten zodat het geheel veel zuiverder klinkt.
Ik vind het alleen jammer dat als je een liedje afspeelt, dat het beeld (de cursorbalk) dan niet meegaat en je zelf mee moet scrollen. Ik heb de optie om dat aan te passen nog niet gevonden.

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Zie ook

SKALE Tracer

Met:

*  FT2-like interface with a 100% configurable keyboard
    * Runs as a Windows/Linux application (ASIO & DirectSound) and as VST plugin client
    * 32 bit floating point mixer engine with 64 sequenzable channels,
      256x4 stereo virtual channels
    * VST plug-ins are supported by the sound engine
    * Support for Mono/Stereo samples with OGG compression stored in the songs
    * Support for SoundFont and Akai S5000/S6000 instruments
      (use your Akai/GigaStudio libraries)
    * MIDI in/out
    * Advanced tracker features such as Note Death (NNAs) or Realtime EQ/filters
    * C++ player library to use Skale Player in your applications, if needed

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Tja, een goeie oude tracker werkt alleen met samples (en is dus eigenlijk alleen een sampler). Reason en Fruity loops werken met verschillende soorten synthesizers (zo'n ding met heel veel knopjes), samplers, drum machines, etc etc. Daarnaast kan je gigantisch veel effecten op je geluid loslaten. Maw deze programma's zijn veel uitgebreider en dus lastiger te leren.

Ik heb zelf een hele tijd met Reason gekloot (erg leuk programa om mee te spelen) en inmiddels ik snap het programma aardig, maar toch blijf ik het moeilijk vinden om er een helder geluid uit te toveren. Het is alsof ik voor elk instrument de treble zwaar moet opendraaien om het fatsoenlijk te laten klinken. Daarom ben ik sinds kort met Fruity Loops begonnen, dit lijkt bij toch een beter programma dan Reason.
Ik heb wat simpele tutorials op internet opgezocht en gedaan... nu ga ik op zoek naar wat uitgebreidere tutorials en zo probeer ik Fruity loops te leren.

• potatox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10-2025

potatox

unz unz unz

Ben een 3-tal jaartjes geleden overgestapt van Impulse Tracker naar Reason. Ik het begin snapte ik er niets van en heb em maar weer verwijderd. Na een aantal weken begon het toch te jeuken en hoorde er wel goeie dingen over. Dus toch maar reason weer geinstalleerd.
Het is gewoon zo dat het in het begin erg erg rommelig en niet logisch overkomt, maar als je ff 2-3 weken verder bent, kijk je er erg anders tegen aan.
Programma's zoals cubase zijn niet mijn ding. Ook weken mee gewerkt aangezien ik mijn Access Virus B aan de praat zou krijgen. Nu ligt ie een beetje stof te happen aangezien Reason geen midi-out aankan :( En nee rewire is ook niet zo mijn ding.

Probeer eens voor Reason wat tutorials af te lopen, zoals deze: http://studwww.ugent.be/~mfvhauwe/wauter/reason/reason.html
Hoop dat je Reason net zo goed gaat vinden als ik em vind. Wil geen ander programma meer.

--

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-02 22:22
Hmm, ik heb hier ooit ook mee moeten werken voor mijn opleiding. Ik mocht toen kiezen tussen Cubase en Reason en heb al snel voor Cubase gekozen aangezien ik dat redelijk begrijpbaar vond (alhoewel het wel instabiel is...) en ik aan Reason geen hout vast kon knopen. Met Reason zijn echter wel meer mogelijkheden waardoor (imo) er ook makkelijker betere muziek (kwalitatief hoogwaardigere muziek) gemaakt kan worden.

Ik meende dat we toen ook iets hadden als een Bome MIDI keyboard, een prog wat een midikeyboard simuleerde onscreen en op je toetsenbord.

Verwijderd

Captain Pervert schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 17:04:
neem eens een kijkje op http://www.kvraudio.com/index.php . Hier vind je info over vst-instrumenten en ook gratis sound-banks. In het kort : VST-instrumenten zijn eigenlijk 'virtuele' synthesisers, zo bestaat er oa een software versie van de beroemde Korg M1. Voordeel is, dat je de originele geluiden van de 'hardware' toestellen kunt gebruiken.
Pagina: 1