Toon posts:

[Delphi] Query met group by

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals mijn topic en niet gelijk sluiten aub. Vind het een beetje jammer dat mijn vorige post gelijk gesloten wordt omdat een mod een conclusie trekt terwijl hij niet eens heeft begrepen wat ik nu eigenlijk wil. Ten eerste zal de vraag inderdaad echt wel ergens letterlijk beantwoord staan: maar als ik dat niet krijg gevonden en niet helemaal snap vraag ik om verduidelijking. Moet het topic dan gelijk gesloten worden??
Ten tweede wil ik helemaal niet sorteren maar groeperen. Met sorteren heb ik dubbele receptnr erin staan terwijl ik in mijn overzicht maar 1x het recept wil laten zien. Als vervolgens iemand klikt op het recept verschijnt doormiddel van een nieuwe query de medicatie in het recept. De eerste query is dus een recept overzicht per recept nummer.

Heb inmiddels de faq doorgelezen: ik begrijp dat het dan dus op deze manier niet gaat maar kan iemand enige tips geven welke richting ik moet uitzoeken?

Ik voer de volgende query uit
SELECT RecRegel.ReceptNr, Patient.PAchternaam, Patient.PGeboorteDatum, Recept.Datum
FROM Recept, Patient, RecRegel, Opname
WHERE RecRegel.AantalAang>RecRegel.AantalUitg And Opname.PatientNr=Patient.PatientNr And Opname.OpnameNr=Recept.OpnameNr And Recept.ReceptNr=RecRegel.ReceptNr
GROUP BY RecRegel.ReceptNr;

Helaas werkt dit niet waarschijnlijk omdat Patient.PAchternaam dubbel voor komt. De volgende fout krijg ik als ik de adoquery uitvoer: u probeert een query uit te voeren waarbij de opgegeven expressie PAchternaam geen deel uit maakt van een statische functie
Wat doe ik fout?

Alvast bedankt

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Nogmaals, je moet groeperen op alle velden uit je selectlist die niet onderdeel van een aggregate function zijn. Dat staat uitgebreid in die FAQ behandeld en bovendien ook op sites als http://sqlcourse2.com.

Daarnaast, als je het niet eens bent met mijn slotje, dan kun je mij via mail bereiken. Het is op GoT not done om gewoon op hoge poten je topic maar opnieuw te openen.

Je topic is dicht en het is onterecht? Lees hier!

[ Voor 9% gewijzigd door NMe op 10-06-2006 14:49 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Dit topic is gesloten.