Toon posts:

[Delphi] Query met group by

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik voer de volgende query uit
SELECT RecRegel.ReceptNr, Patient.PAchternaam, Patient.PGeboorteDatum, Recept.Datum
FROM Recept, Patient, RecRegel, Opname
WHERE RecRegel.AantalAang>RecRegel.AantalUitg And Opname.PatientNr=Patient.PatientNr And Opname.OpnameNr=Recept.OpnameNr And Recept.ReceptNr=RecRegel.ReceptNr
GROUP BY RecRegel.ReceptNr;

Helaas werkt dit niet waarschijnlijk omdat Patient.PAchternaam dubbel voor komt. De volgende fout krijg ik als ik de adoquery uitvoer: u probeert een query uit te voeren waarbij de opgegeven expressie PAchternaam geen deel uit maakt van een statische functie
Wat doe ik fout?

Alvast bedankt

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Zou je in het vervolg eerst eens de plaatselijke FAQ's door willen nemen voordat je een topic opent? :) Je vraag staat letterlijk in onze FAQ beantwoord: Programming FAQ - SQL: Hoe werkt dat GROUP BY nu eigenlijk?

Wanneer je GROUP BY gebruikt zul je moeten groeperen op elk veld in je select dat geen onderdeel is van een aggregate function. Je hebt hier trouwens niet eens GROUP BY nodig, maar ORDER BY omdat je wil sorteren, niet groeperen. Grouperen zonder aggregaat betekent namelijk niks. Je DBMS weet dan immers niet wàt er weggegroepeerd moet worden. ;)

Aangezien dit dus letterlijk in de FAQ staat moet je er verder wel uit kunnen komen. Dit topic doe ik in elk geval op slot. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Dit topic is gesloten.