[Showcase] Chasevakantie in de V.S.

Pagina: 1
Acties:
  • 567 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Allereerst even een korte uitleg over wat nu een chasevakantie is. Ik ben een aangeboren weergek (8)) en ben dan ook gefascineerd door alles wat met het weer en klimaat te maken heeft. Dit jaar kreeg ik de mogelijkheid om samen met drie vrienden, net als ik allemaal werkzaam in de meteorologie of meteorologie studerend, naar de V.S. af te reizen om daar te gaan 'jagen' op zware onweersbuien en alles wat daarbij voorkomt zoals windstoten, mooie wolkenluchten en mogelijk ook tornado's. Needless to say, het was op zich een geweldige vakantie met veel natuurschoon, ondanks dat het qua zwaar weer een beetje tegenviel. We hebben dan ook geen tornado gezien. De dagen dat er echter wel flinke buien waren, hebben we ons ook helemaal kunnen uitleven met foto- en filmcamera's :9 .

Hieronder een paar shots van de vakantie, allemaal aanklikbaar voor een grotere versie. Eén van de foto's had ik al geplaatst in de solotestcase/soloshowcase topics.

1. Hill City, Nebraska - zware onweersbui met goede organisatie
Afbeeldingslocatie: http://benlanka.tweakdsl.nl/temp/0139_s.jpg
2. Af en toe een wolk-naar-grond ontlading, weinig actief
Afbeeldingslocatie: http://benlanka.tweakdsl.nl/temp/0197_s.jpg
3. Badlands, South Dakota - uitzicht over het woeste landschap
Afbeeldingslocatie: http://benlanka.tweakdsl.nl/temp/0001_s.jpg
4. Nog meer woest landschap
Afbeeldingslocatie: http://benlanka.tweakdsl.nl/temp/0040_s.jpg
5. Door het nationaal park van de Badlands loopt één slingerende weg met soms stijle gedeelten
Afbeeldingslocatie: http://benlanka.tweakdsl.nl/temp/0058_s.jpg
6. Rode mieren in overvloed
Afbeeldingslocatie: http://benlanka.tweakdsl.nl/temp/0022_s.jpg
7. Naderende zware onweersbui met gladde begrenzing
Afbeeldingslocatie: http://benlanka.tweakdsl.nl/temp/0048_s.jpg
8. Nabije onverwachte ontlading voor de bui uit
Afbeeldingslocatie: http://benlanka.tweakdsl.nl/temp/0071_s.jpg
9. Felle regenboog met soms ook bliksem erdoor heen
Afbeeldingslocatie: http://benlanka.tweakdsl.nl/temp/0065_s.jpg
10. De zonsondergang was nog een spektakel op zich
Afbeeldingslocatie: http://benlanka.tweakdsl.nl/temp/0096_s.jpg
11. Een kleine maar wilde bui, de wolkenstructuren groeiden en roteerden zichtbaar voor je ogen
Afbeeldingslocatie: http://benlanka.tweakdsl.nl/temp/0100_s.jpg
12. Iets dichterbij en wat later met al een rode gloed van de zonsondergang
Afbeeldingslocatie: http://benlanka.tweakdsl.nl/temp/0144_s.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door MeteoVir op 10-06-2006 14:01 . Reden: Nummers met beschriften toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
erg veel supermooie fotos! Kan je ze misschien nummeren, dat is makkelijker voor commentaar. Ik vind bij de laatste de boom een beetje jammer. Nummer 0048_s en 0058_s zijn mijn favorieten.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:13
Prachtig, echt heel mooi! :) 1,5,7,8,9,11,12 zijn erg goed gelukt (nummer ze even)

De prachtig gedetailleerde wolken en het vlakke landschap, en de kleurencombinatie tussen beiden maken de foto's. Topper is foto 7, alhoewel 8 ook een interessante foto is, en bijvoorbeeld foto 12 ook prachtig de wolk laat zien (wellicht dat de boom er niet op had moeten staan)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Wat een luchten, * simon is echt jaloers :P soms wel zo'n storend element als zo'n boom erop. Verder wel erg vet.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Niet online
Foto's zijn nu genummerd. Op de laatste foto heb ik bewust een boom erbij opgezet, omdat het landschap verder ongeveer kaal was... Maar ik heb ook een foto zonder boom natuurlijk ;) :

Afbeeldingslocatie: http://benlanka.tweakdsl.nl/temp/0145_s.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Misschien had, ja, beetje achteraf, meer van 't weggetje kunnen pakken, wat landschappelijke elementen, maakt 't nog spannender

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128143

Prachtige serie zeg. Kleuren zijn echt top. Mijn favoriet zou 12 zijn als die boom er niet op stond, op de foto zonder boom is de weg helaas bijna niet te zien, dat maakt de plaat extra mooi vind ik.

Bij 7 en 8 bleef ik langer hangen, ik ga voor 7 :)

/Edit: Simon is met mij eens zo te zien.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 128143 op 10-06-2006 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:44
5 en 12 zijn zer knap! Zou het mogelijk zijn op 12 in high-ress te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Niet online
jvvv schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 15:45:
Zou het mogelijk zijn op 12 in high-ress te krijgen?
Jawel, klik hier (3,92 mb). Dit is toevallig een van de weinige foto's van die avond die ik niét op statief heb geschoten. De gebruikte lens is een Tokina 12-24 mm.

[ Voor 44% gewijzigd door MeteoVir op 10-06-2006 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:40
Het valt me op dat op veel foto's er veel meer inzit met een beetje fotoshop:

Voorbeeldje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Niet online
Ik ben absoluut geen fan van het bewerken van foto's naar eigen inzicht enkel om ze mooier te laten lijken. Ik pas alleen levels en witbalans aan om indien nodig het beeld iets te corrigeren zodat het beter klopt met wat ik zag, maar naast soms een klein tikje unsharpen doe ik verder niets. Ik vind die bewerking dan ook persoonlijk veels té, naast dat de kleuren nu niet kloppen (veels te hard) is het te veel verscherpt en het contrast opgeblazen. De realiteit was juist dat alles er erg zacht en soepel uitzag met een vrij flets contrast, dankzij het laatste beetje flauw zonlicht, en dat is wat in de originele foto juist heel goed naar voren komt. Ik ben het op zich met je eens dat de foto er aantrekkelijker op zou worden als in ieder geval het contrast wat groter zou zijn, maar principieel wil ik mijn foto's zo houden dat ze precies weergeven wat ik zelf zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Laatst online: 06:40
Tsjah dat kan ook. Je kan willen "fotograferen" (met alle bewerkingen naderhand) naar de werkelijkheid of naar perfectie. Ik ga voor het laatste jij voor het eerste. (Bedenk wel dat iemand niet weet hoe jij het hebt gezien en dan graag voor het mooiste beeld gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
timcooijmans schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 16:44:
Het valt me op dat op veel foto's er veel meer inzit met een beetje fotoshop:

Voorbeeldje
Ik vind deze bewerking echt over de top. Verder vind ik deze stelling
Je kan willen "fotograferen" (met alle bewerkingen naderhand) naar de werkelijkheid of naar perfectie.
onzin. Je kan namelijk ook proberen de werkelijkheid perfect weer te geven. Wat jij perfectie noemt is niet meer dan het overstimuleren van zintuigen. Voor sommigen (velen, zie reclame) werkt dat, voor anderen niet.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 11:58
Wow! Hele mooie, inspirerende en dromerige foto's :) . Toppie! Hoe heb je de bliksem's d'r trouwens opgekregen? Lang proberen en uiteindelijk 1tje pakken of had je een soort van druk knopje wat je los kon laten ofzo? (zie je wel eens op national geographic of discovery channel)

Ennuh, dat storm chasen, kan dat in georganiseerd verband? :? Of moet je er helemaal zelf op uit gaan? Lijkt me ook erg cool om mee te maken.

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zonder twijfel: de mooiste showcase die ik ooit heb gezien. Ben geen kenner, maar ik weet wat ik mooi vind. Ik vroeg me ook of je gen nabewerking had gedaan, maar als ik je zo lees heb je dat niet of nauwelijks. Hulde :)
Overigens: de meeste mensen willen op vakantie naar het goede weer ipv ons hollandse weertje...en jij zoekt gewoon het ergste rotweer op :D Oh well, ieder zijn meug ;)
Overigens zou ik je foto's even copyrighted maken - voor je het weet eindigen ze ergens op een fotoboek / artafdeling waar je ze niet wilt hebben ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-06 11:35

oXygeN

oftewel oxje...

Prachtige foto's, vooral #7 vind ik erg netjes

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Niet online
Yonni schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 20:02:
Hoe heb je de bliksem's d'r trouwens opgekregen? Lang proberen en uiteindelijk 1tje pakken of had je een soort van druk knopje wat je los kon laten ofzo?

Ennuh, dat storm chasen, kan dat in georganiseerd verband? :? Of moet je er helemaal zelf op uit gaan? Lijkt me ook erg cool om mee te maken.
De bliksem kan je vangen met een lange sluitertijd (ik heb meestal 10-30 s gebruikt, de activiteit was daar vaak hoog genoeg voor) en groot diafragma en dan gewoon maar de sluiter openzetten. Het voordeel van digitaal schieten is dat je een lege foto gelijk weer kan weggooien en direct de sluiter weer kan openzetten. Je kan ook opnames maken met bulb en een draadontspanner zodat je een opname maakt van niet-voorgedefinieerde tijd... dat is met dat drukknopje, maar die heb ik niet nodig gehad deze vakantie.

Stormchasen kán in georganiseerd verband, er zijn enkele bedrijven die tours organiseren voor 10-20 mensen, maar het is niet echt aan te bevelen. Je komt vaak niet op de plekken waar je zou willen zijn voor de mooiste shots en het allerleukste is naast je bewegingsvrijheid voor ons als meteorologen natuurlijk het maken van een weersverwachting en dat dan precies op de plek die jij hebt uitgekozen ook daadwerkelijk de zware buien ontstaan. Verder is het stormchasen in feite meer rijden dan zien: in vier weken tijd is er dik 12.000 mijl afgelegd terwijl we misschien maar 10% van de tijd feitelijk iets hebben gezien. Het is dus geen vakantie voor ongeduldige mensen maar uiteindelijk is het het allemaal wel waard. Voor mij i.i.g. wel ;) .

[ Voor 4% gewijzigd door MeteoVir op 10-06-2006 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

MeteoVir schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 15:59:
[...]

Jawel, klik hier (3,92 mb). Dit is toevallig een van de weinige foto's van die avond die ik niét op statief heb geschoten. De gebruikte lens is een Tokina 12-24 mm.
Mooie foto's! :) Heb je nummer 5 toevallig ook in high res? Beter kijken Ernst, hij staat al online ;) Hou wel van dat soort foto's van verlaten wegen :P

[ Voor 8% gewijzigd door _Ernst_ op 10-06-2006 22:12 ]

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:00

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Wow, erg fraai. Als je van #8 de voorgrond misschien iets lichter zou maken, is het echt een topfoto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8888

#8 is erg mooi gedaan! Hoe maak je nu zo'n foto? Die wolken zijn erg scherp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Anoniem: 8888 schreef op maandag 12 juni 2006 @ 14:43:
EXIF zit in de foto, maar man, wat een prachtplaat inderdaad :9 Hulde _O_ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCaleb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-01-2022
Dit is echt subliem!!

Ik wil zo graag zulke prachtige foto's van de lucht maken. Dat is echt me passie, maar ik bak er helemaal niets van.
Wat een prachtige exemplaren, mag je echt trots op zijn.
Geweldig!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Niet online
Anoniem: 8888 schreef op maandag 12 juni 2006 @ 14:43:
Ehm, ik heb heel vaak scherpgesteld op iets onder oneindig. Het helpt echter natuurlijk als de luchten van zichzelf al meewerken ;) . Onderstaande foto is zo een voorbeeld van een combinatie van mooie wolkenstructuur, bliksem en valstrepen wat zuiver toevallig precies zo goed samenkwam.

Afbeeldingslocatie: http://benlanka.tweakdsl.nl/temp/0005_s.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:17

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Geweldige foto's!!! 1 en 8 zijn mijn favo's. Super werk! _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door SnoeiKoei op 13-06-2006 11:14 ]

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
7 vind ik erg mooi. Vooral hoe de berg tegen de donkere lucht afsteekt vind ik erg goed. En dan natuurlijk de geweldige kleuren. Prachtige serie benlanka!

Storm chasing behoort ook tot mijn lijstje van toekomstige bestemmingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-06 23:53

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Hele mooie foto's maar je had deze week in de VS moeten zitten dan had je wel "lekker" zwaar weer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
Nou, zeggen dat je vakantie niet voor niets geweest is, zou een behoorlijke understatement zijn! Ik heb de foto's op je site ook ademloos bekeken. Heel indrukwekkend en fantastisch vastgelegd. Met zulke prachtige kleuren is nabewerking bijna misdadig; Ik sta helemaal aan jouw kant wat dat betreft. Een aantal van je foto's zou zo in een tijdschrift kunnen en bij enkele (#7!!!) zou ik me voor kunnen stellen dat ze als kaft van een SF-boek niet zouden misstaan. Onwereldlijk, in een woord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
  • Laatst online: 08-06 15:46
Ongelooflijk! Die foto's zijn bijna perfect! Genoeg contrast en alleen al die bliksems!
Pagina: 1