[MySQL] Access denied op WinXP

Pagina: 1
Acties:

• X-trace
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-11-2024
Was na een herinstallatie van mij OS gedwongen mijn lokale webserver opnieuw te installeren. Goed moment om deze direct te upgraden naar de laatste versies. Draai WinXP met SP2. Voor mijn webserver gebruik ik:
- Apache 2.0.58 (Win32)
- Php 5.1.4
- MySQL 5.0.22

Apache icm Php heb ik al draaiende. Het probleem kwam bij installatie van MySQL. Bij de installatie heb ik alleen het pad van de installatie gewijzigd, de rest met defaults. Na de installatie volgde ik de wizard om gegevens in te stallen. Alles op default laten staan. Aan het eind een wachtwoord toegevoegd voor de root. Vervolgens moet MySQL de acties uitvoeren, wat bij mij niet goed ging. Kreeg foutmelding 1045: Access Denied for user root@localhost. Na een X aantal keren weer proberen is het dan wel gelukt. Ook heb ik poort 3306 in mijn firewall open gezet.

Nu probeer ik met phpMyAdmin te connecten als 'root':'mijnPassword', wat niet lukt. Ik heb al van alles geprobeerd...default_user & default_password instellen in php.ini, ander wachtwoord, bij phpMyAdmin inloggen mbv cookie/http/config....maar nix helpt. Heb de service (mysql) ook al verwijderd en opnieuw toegevoegd, maar ook geen effect.

Iemand een oplossing?

You cannot not communicate

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Lijkt me geenszins een MySQL-probleem maar eerder een phpMyAdmin-probleem. ;)
PHP:
1
2
3
4
$cfg['Servers'][$i]['auth_type']     = 'cookie';    // Authentication method (config, http or cookie based)?
$cfg['Servers'][$i]['user']          = 'root';      // MySQL user
$cfg['Servers'][$i]['password']      = '';          // MySQL password (only needed
                                                    // with 'config' auth_type)

Wat heb je voor die waarden ingevuld? Ik heb bovenstaande, en dat werkt prima. Ow, en je moet een blowfish string invullen iets verderop.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• X-trace
Volgens mij is het ook een MySQL probleem. In oudere versies stond er volgens mij iets van de user en password in my.ini, maar is nu ook niet meer zo. mijn phpMyAdmin heb ik geconfigureerd mbv web-editor. de config.inc.php bevat:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
$cfg['Servers'][$i]['host'] = 'localhost';
$cfg['Servers'][$i]['extension'] = 'mysql';
$cfg['Servers'][$i]['connect_type'] = 'tcp';
$cfg['Servers'][$i]['compress'] = false;
$cfg['Servers'][$i]['auth_type'] = 'cookie';
$cfg['Servers'][$i]['user'] = 'root';
$cfg['Servers'][$i]['password'] = 'mijnPassword';
$cfg['blowfish_secret'] = '4488035f393891.07032081';

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dat wachtwoord hoef je niet in te vullen als je auth_type = cookie gebruikt. :P

Kun je wel zelf in een PHP-script verbinding maken? Lukt iets eenvoudigs als dit:
PHP:
1
2
3
$conn = mysql_connect('localhost', 'root', 'wachtwoord') or die(mysql_error());
$res = mysql_query('SELECT 1', $conn);
echo mysql_result($res, 0);

Als dat ook niet lukt, dan is MySQL inderdaad niet goed geconfigureerd. Lukt dat wel, dan zit het in phpMyAdmin.

• X-trace
hmmm...krijg helemaal geen feedback bij dit script. heb in php.ini de error_reporting op E_ALL & ~E_NOTICE staan, en display_errors staat op On. Ook in script zelf heb ik bovenaan een E_ALL staan. Gebeurt helemaal niets. De error reporting klopt volgens mij dus ook nog niet :'( zal dat eerst moeten fixen voordat ik weet of MySQL werkt, of klopt het dat er met dit script geen feedback is!?

<? moet bij mij <?php zijn |:(

Met root als user en geen password krijg ik een error, maar bij het invoeren van mijn password echo't ie 1. Connectie lijkt dus te kloppen. phpMyAdmin fout dus?

[ Voor 22% gewijzigd door X-trace op 10-06-2006 13:48 ]

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Je zou wel uitvoer moeten krijgen. :o Overigens kun je, als het een developmentbak betreft beter error_reporting in php.ini standaard op E_ALL | E_STRICT zetten, dan krijg je de meeste info terug. Controleer ook even op show_errors op 1 staat in php.ini.

Probeer dit anders eens:
PHP:
1
2
3
$conn = mysql_connect('localhost', 'root', 'wachtwoord') or die(mysql_error());
$res = mysql_query('SELECT 1', $conn) or die(mysql_error());
echo "gelukt hoor";

Hiervoor zou je hoe dan ook uitvoer moeten krijgen: ofwel een error, ofwel die echo.

Dan lijkt het me inderdaad een fout in je phpMyAdmin-config. :)

[ Voor 8% gewijzigd door NMe op 10-06-2006 13:52 ]

• X-trace
Error reporting in php.ini is aangepast ;) Die show_errors bestaat niet. Is volgens mij display_errors. Die staat uiteraard aan!

Je script returnt nu 'gelukt hoor'! Ligt volgens mij puur aan de phpMyAdmin versie die ik gebruik. Heb zonet even een oudere versie geprobeerd: Kom er gewoon in. Wel lelijk dat het zo aan een phpMyAdmin versie kan liggen. Heb ik enkele uurtjes in moeten steken, blijkt het daar aan te liggen :( Maar weet ik dat ook weer :) Ga nu wel even met phpMyAdmin v2.8.1 stoeien, want wil m wel aan de praat krijgen en weten waar het aan ligt ;)

TNX -NMe- voor je hulp! Kan ik iig mijn database weer gaan gebruiken bij ontwikkeling 8)

edit: mag wel slotje _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door X-trace op 10-06-2006 14:01 ]

Pagina: 1