WD 800JB's traag op 3Ware 7500-4LP

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Ik heb voor een zacht prijsje een 3Ware Escalade 7500-4LP op de kop getikt, en hij werkt perfect in een 32bits/33MHz PCI slot op mijn moederbord. Behalve als ik mijn Western Digital Caviar 800JB's eraan hang. Dan haal ik, ongeacht of ik RAID 0 of 1 of JBOD gebruik, slechts ~500KB/sec read & write.

Om te kijken of het aan de controller lag heb ik een testopstelling gemaakt met 2 andere schijven. Een antieke Seagate Medalist 4321 (ST34321A) samen met een Western Digital Caviar 100BA in RAID0. De Seagate hing aan port 0 en de WD aan port 1, als kabels gebruikte ik oude 40-aderige IDE kabels. Met deze setup haal ik wel ongeveer 20MB/sec read. Niet supersnel, maar voor zulke oude schijven vind ik het acceptabel.

Vervolgens heb ik die 2 oude schijven vervangen door mijn 2 800JB's, ook in RAID 0 en met dezelfde kabels. Ik kom dan niet verder dan de eerder genoemde ~500KB/sec. :( Als ik de schijven aansluit door middel van 80-aderige kabels veranderd er niets, ook het omwisselen van de schijven van port 0 naar 1 en vice versa bied geen verbetering. Ook heb ik de schijven aan 3 & 4 geknoopt, maar dat heeft ook geen effect.

Als ik de RAID array verwijder en de schijven in JBOD zet (zodat de 3Ware niks meer is dan een veredelde ATA133 controller) stijgt de schrijfsnelheid iets, maar boven de 1MB/sec kom ik nooit. Wel verbeterd de situatie behoorlijk als ik slechts 1 schijf aansluit, dan haal ik de normale snelheid van ~55MB/sec.

Sluit ik een 800JB aan met de Seagate of Western Digital die wel gewoon werken, haal ik ook zo'n ultiem brakke snelheid.

Concreet: 1 800JB werkt, meerdere niet.

Ik heb gekeken of ik de firmware en het BIOS van de controller kan flashen, maar zo te zien zit de nieuwste versie er al in. Wel heb ik op een obscure Duitse site een beta BIOS gevonden, maar bij de release notes van dat BIOS staat niets vermeld over compatibility issues met bepaalde schijven. Ook flash ik liever geen beta BIOS, en al helemaal niet als die van een onofficiele site afkomstig is.

Bij de motherboard compatibility list is mijn moederbord niet expliciet genoemd, maar wel 1 van Abit met dezelfde chipset (nForce2). Voor de zekerheid heb ik ook verschillende BIOS-en geprobeerd: 1006, 1007 (über BIOS) en 1010. Dat helpt niets. Ook heb ik alle PCI sloten getest, behalve die direct onder mijn grafische kaart. Ook heb ik de kaart even in een oude Compaq Deskpro (P3 600) gezet, samen met mijn WD's. Daar treedt hetzelfde probleem op.

Meest relevante specs:
CPU: AMD Athlon XP 2600+
Moederbord: Asus A7N8X (bios 1010)
Grafische kaart: XFX Geforce 6600GT (128MB, AGP8x)
Voeding: Antec Truepower 380 (380w)
Geheugen: 2x MDT 256MB PC3200 en 1x Trascend 512MB PC2700

De processor was overgeclocked, van 11.5x166 naar 11.5x200. Dit heeft nooit problemen opgeleverd, en doordat mijn moederbord een PCI & AGP lock heeft lijkt het me ook sterk dat de snelheid van de PCI bus verhoogd zou zijn. Mijn moederbord ondersteund ook Athlons met 200MHz FSB, dus mocht de lock onverhoopt niet werken dat zou door de divider de snelheid alsnog kloppen.

Geteste schijven:
Werkend
-Seagate Medalist 4321 ST32321A (4GB)
-Western Digital Caviar 100BA (10GB)
Niet werkend
-Western Digital Caviar 800JB (model: WDC WD800JB-00ETA0, firmware: 77.07W77, 80GB)
-Western Digital Caviar 800JB (model: WDC WD800JB-00FMA0, firmware: 13.03G13, 80GB)

De snelheid heb ik op verschillende manier gemeten. Onder Windows met HD_Speed, en onder Linux (kernel 2.6.15) met hdparm. Onder Linux is de snelheid ongeveer 100KB/sec hoger dan onder Windows, maar het blijft veel te traag.

De schijven zijn volgens diverse SMART tooltjes en de controller zelf kerngezond, en worden actief gekoeld. De temperatuur is op het moment van schrijven ongeveer 30 graden. Ook presteren ze aan de onboard IDE controller van mijn moederbord dus gewoon goed, ik denk dus niet dat het aan brakke schijven ligt.

Aangezien ik juist deze 2 schijven aan de controller wil hangen, is het voor mij behoorlijk belangrijk dat het gaat werken. Omdat ik er zelf niet meer uitkom, hoop ik dat jullie nog een geniaal idee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Ok, de oplossing. 8)7 In plaats van als master moeten ze als Cable Select eraan gehangen worden. Dan werkt het wel. Bij die oude Seagate en WD weigerde het juist te werken als ze niet als master gejumperd werden. Een snel testje in RAID0 laat ~85MB/sec zien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
AtleX schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 11:40:
Ok, de oplossing. 8)7 In plaats van als master moeten ze als Cable Select eraan gehangen worden. Dan werkt het wel. Bij die oude Seagate en WD weigerde het juist te werken als ze niet als master gejumperd werden. Een snel testje in RAID0 laat ~85MB/sec zien. :)
Ik heb ook alleen bij WD meegemaakt dat ik de jumper op CS moest zetten om de disk te laten werken..denk dat dit met WD zelf te maken heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-06 21:39
Ik heb dezelfde controller met 4x wd2000jb eraan. Dit werkt perfect. Ik denk wel dat ik ze op master gezet heb, alle 4 de schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Wd heeft ook vier jumperinstellingen : master without slave, master with slave, slave en cable select.
Daar zit je fout.

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Ik heb ze op master without slave gehad, aangezien ik immers geen 2 schijven aan 1 controller poort kan knopen. Mijn oude testschijven moesten ook per sé als master gejumperd worden, anders werden ze niet eens gezien. Maar deze schijven moeten echt op cable select, aangezien master without slave, master with slave en slave alledrie niet werken.
Pagina: 1