Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Diodebrug aansluiten in nieuwe auto

Pagina: 1
Acties:
  • 3.205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
In mijn oude auto(Mercedes Vito) had ik een diodebrug voor vakantiedoeleinden ingebouwd, met een tweede accu, waardoor er, ook als de motor uit was, stroom was voor de koelbox en een tweede radio, terwijl deze de startaccu niet leeg konden trekken en je deze dus rustig 's nachts aan kon laten staan. Beide accu's werden wel door de dynamo opgeladen tijdens het rijden.

In de oude auto zat volgens mij de startaccu op de dynamo aangesloten en was een extra kabel aangesloten tussen dynamo en het middelste contact van de diodebrug, (merk Talamex). Het accu 1 contact daarvan was verbonden met de startaccu, en het accu2 contact met de boordaccu. De massa van beide accu's was doorverbonden. Ik vraag me af of de oude verbinding dynamo - startaccu nu wel nog nodig/wenselijk was. Het heeft altijd goed gewerkt in ieder geval.

Nu heb ik een modernere auto(Peugeot 807) met een volgens de dealer zeer gevoelig elektrisch circuit en zou de diodebrug nu voor problemen zorgen.

Kan ik de kabel voor de startaccu nu zelf onderbreken en op de diodebrug aansluiten - of moet er weer een aparte kabel van de dynamo komen? En gaat dan inderdaad het elektrisch systeem van de auto op tilt slaan? Het moet toch mogelijk zijn dit aan te sluiten, of hoe werkt het dan met een eventuele aparte accu van bijvoorbeeld een caravan? Of laadt die alleen op op de constante stroom van de contactdoos van de trekhaak?

Tja

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:34
of hoe werkt het dan met een eventuele aparte accu van bijvoorbeeld een caravan?
Caravans worden doorgaands opgeladen via een los netsnoer (met caravans ga je ook niet echt toeren zodat een caravan>auto systeem niet echt nodig is). Een beter voorbeeld zou een camper zijn. Bij mij thuis hebben we een VW transport T5 California, dit is dus een bestelbus welke (door VW zelf) omgebouwd is naar een campertje (met z'n hefdak enzo). In die california zitten vervolgens naast de startaccu, twee gelaccu's (deze hebben dus als voordeel dat deze over eenlangere tijd een constante stroom kunnen leveren in tegenstelling tot de startaccu die dus gemaakt is om kort stroom te leveren bij het starten).

Ook de T5 bezit aardig wat electronica zoals ABS, ASR en wat wel niet meer, en daarnaast nog de boordcomputer voor het camperdeel zelf voor bijvoorbeeld de koelkast en het hefdak. Ik zal mij er even in verdiepen hoe die extra accu's allemaal aangesloten zijn en zal in de loop van de middag wel met een antwoord komen.

• naftebakje
  • Laatst online: 19:33
Er bestaan wel splitter's, die intelligent schakelen tussen je batterijen. Door zoiets te gebruiken ben je zeker dat je startaccu altijd vol is, en die 2e nog kàn opgeladen worden (als je je motor niet gestart krijgt, is er niet veel opladen meer aan), dat schakelt wat intelligenter, dus met prioriteit.

Maar het lijkt me sterk dat je elektronisch circuit van een diodebrug en een extra accu van slag zou geraken, je dealer is ws een beetje uit zijn nek aan het lullen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Invisible_man
Ik heb even wat informatie opgedoken over hoe het in de T5 california gedaan is. Wat je wilt bereiken is dat als je stilstaat de camperaccu('s) (zo noem ik de extra accu' s maar even voor het gemak) niet de startaccu gaan opladen en dat de camperaccu alleen wordt opgeladen als de dynamo (dus de motor) loopt. In de California zit er dan ook op de dynamo een opnemer welke kijkt of de dynamo actief is. Deze opnemer schakeld vervolgens een relais om waarme de camperaccu's op de generator komen (dus parallel aan de startaccu). Hier zit wel een vertraging (of een ander mechanisme) op zodat de motor niet gestart wordt via de camperaccu's. De massa's van alle accu's zijn overigens ten alle tijden aangesloten.

In jouw situatie zou je dit relais ook gewoon via een schakelaar kunnen aansturen, dit vereenvoudigd de zaak aanzienlijk (maar dan heb je wel kans dat je deze schakelaar vergeet oid). Let er wel op dat het relais veel stroom aan moet kunnen!!

Nog ever over de diode-brug, het nadeel hiervan is dat deze een spannigsval van 0,7V oplevert. Het zal hiermee wel allemaal gaan werken, maar je camperaccu zal niet volledig geladen kunnen worden (tenzij je generator hierop berekend is en standaard 0,7V meer afgeeft, dus 14,9V ipv 14,2, maar dit vind je vooral in oudere campers). Voor je electronika moet het allemaal niet zoveel uitmaken, deze gebruiken niet rechtstreeks de spanning van de accu (ergens tussen 11 en 14,2, afhankelijk van hoe vol de accu is), maar halen dit eerst door hun eigen spanningstabilisators (bijvoorbeeld). Natuurlijk kan navraag bij mensen/bedrijfen die meer verstand van jouw type auto hebben nooit kwaad...

[ Voor 7% gewijzigd door Invisible_man op 10-06-2006 12:42 ]

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Bedankt dat je het onderzocht hebt. Een schakelaar is wel een hele makkelijke oplossing, maar ik ben bang dat we die inderdaad vaak gaan vergeten.

Ik zal maar even wat proberen, kijken of er inderdaad niets raars gebeurd met een extra accu + diodebrug.

Maar nu vraag ik me nog steeds af of het nuttig is om de startaccu zowel op de diodebrug als rechtstreeks op de dynamo aan te sluiten? Of zorgt dat laatste ervoor dat de startaccu wel helemaal wordt opgeladen?

Tja

• Invisible_man
Maar nu vraag ik me nog steeds af of het nuttig is om de startaccu zowel op de diodebrug als rechtstreeks op de dynamo aan te sluiten? Of zorgt dat laatste ervoor dat de startaccu wel helemaal wordt opgeladen?
Hoe bedoel je dit precies (mischien een verklarend tekeningetje :))?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17
Een diode kun je niet zondermeer tussen je alternator en je accu gooien, de spannings regelaar in de dynamo zorgt voor een spanning van 14,1V tijdens het rijden. Als je een beetje stroom door een diode trekt ( koplampen, achteruitverwarming, enz ) dan valt over een diode een spanning van ongeveer 1V.
Dus je hele boordnet zakt een volt, de meeste apparatuur zal wel gewoon werken onder die spanning, maar je accu is er minder blij mee.

Repareren doe je zo.

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Invisible_man schreef op zondag 11 juni 2006 @ 11:02:
[...]

Hoe bedoel je dit precies (mischien een verklarend tekeningetje :))?
Reken me niet af op mijn paint-kunsten ;) maar vooruit:

Afbeeldingslocatie: http://www.pointpro.nl/accusetup.GIF

Zo ziet het er nu uit. Zoals je ziet is de + van de startaccu twee keer aangesloten en ik vraag me af of dat noodzakelijk is...

Tja

• Invisible_man
Dit idee kreeg ik idd al uit je verhaal, en dit is juist niet de bedoeling. Zo sluit je de diodebrug alleen maar kort, zodat deze niets toevoegd.

Dat draadje tussen startaccu en diodebrug moet je weglaten.

Dan heb je dus startaccu direct op dynamo (zoals het orrigineel is). van je dynamo gaat er een draad naar de diodebrug, en vanaf de diodebrug naar de camperaccu. De massa's heb je verder wel goed.

Overigens is het mij nog niet helemaal duidelijk hoe de diodebrug zelf aangesloten is, maar ik zoek wel ff op internet om te kijken hoe dit hoort.

• Invisible_man
Kwam trouwens deze site tegen:
http://www.abgcampertechniek.nl/energie.htm

Geeft wel het een en ander aan informatie waar je wat mee kan.

En nog een linkje over een scheidingsrelais:
http://www.kerklied.com/adrie/Scheidingsrelais.html

En nog één die het zelfde bespreken als wij:
http://www.campercafe.nl/...6253ac600204d16935fd5827b

Dit moet wel genoeg mogelijkheden geven dacht ik zo.

[ Voor 57% gewijzigd door Invisible_man op 11-06-2006 12:54 ]

Pagina: 1