Toon posts:

Welke Router

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste GoT,

ik heb nu 2 weken mijn nieuwe pc en sinds 2 dagen heb ik een nieuwe modem van UPC waardoor ik me volledige snelheid van me abbnoment haal
rond de 900kb/s down
120kb up

Nu zijn er 2 pc's aangesloten op dit internet maar moet mijn pc aan staan wil de andere internet hebben .. nu wil ik een router installeren zodat dit probleem verholpen is, maar ik kan niet egt een topic vinden met advies op wat ik moet letten of welke routers gewoon duidelijk beter zijn dan een ander.

Tis uiteraard de bedoeling dat me snelheden hetzelfde blijven en dat ik ook hetzelfde ping naar servers aangezien ik online game en me ping 16 tot 28 wil houden!

Groet
Mitchell

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 17:06

Bergen

Spellingscontroleur

Tja, de standaard GoT-style reply zou zijn: "Heb je zelf al gezocht? Tussen welke routers twijfel je? Heb je al gegoogled en reviews doorgenomen?" en even later zou het topic gesloten kunnen worden.

Maar misschien is het beter om eens een goeie opsomming samen te stellen van de voor- en nadelen van verschillende routers. Dan kan er voortaan naar dit topic verwezen worden bij een zelfde soort vraag over routers voor kabelmodems.

Ik kan mijn mening verder niet geven, want ik gebruik een ouwe pc met Debian/IPTables als router.

In principe zou elke router moeten voldoen, echter zijn er waarschijnlijk routers die niet de geadverteerde snelheid kunnen doorgeven, of regelmatig crashen, of waarvan de webinterface ontzettend onduidelijk is, of waarmee portforwarding heel beperkt is in te stellen. Betreft dat enkelingen? Of betreft dat complete series van bepaalde merken? Zo ook zijn er vast merken die geweldige routers maken, met prachtige webinterface, veel mogelijkheden, veel poorten, forwarding goed in te stellen, etc. Misschien zijn er van een bepaald merk daar ook weer uitzonderingen op.

Vergeet niet dat je zelf van veel routers alvast de webinterface kunt bekijken door simpelweg de handleiding van de bijbehorende website te downloaden, die staan vaak vol screenshots.

[ Voor 44% gewijzigd door Bergen op 11-06-2006 13:47 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Meer "hops" in je verbinding is altijd enige vertraging. In hoeverre dat meetbaar is verschilt natuurlijk per apparaat. Maar je zal er altijd ietsjes op achteruit gaan. (maar of je het merkt en kan meten?)
(ik praat hier dan over layer 3 apperatuur, switches zijn layer 2, merk je niks van)

Wil je zo min mogelijk vertraging, dan zit je over het algemeen wel goed met een router van een van de grotere merken. Denk aan Cisco, maar ik verwacht niet dat je daarmee overweg kan. Dat vereist namelijk een opleiding.

Maja, goed, een huis-tuin-en-keuken routertje geld het eigenlijk ook wel voor dat de betere merken over het algemeen betere routers maken.
Denk aan de WL-5xx serie van Asus of verscheidene Linksys routers bijvoorbeeld.
Welke nou de snelste is, is niet bekend. Daar wordt nooit op getest eigenlijk.
Maar koop gewoon geen Sweex, Trust en dat soort rommel.

Persoonlijk ben ik altijd heel tevreden geweest met softwarematig routen.
Neem een PC die dedicated gaat routen icm een goed routingpakket.
Er zijn een aantal Linux distributies die puur bedoelt zijn als router. Denk aan Smoothwall bijvoorbeeld.
Onder windows is het standaard ook mogelijk om te routen dmv Microsft ICS (Internet Connection Sharing) maar dat is nogal beperkt. Wil je het goed doen, dan moet je op zoek naar een goed routing pakket. Ik zweer zelf bij Kerio Winroute Firewall. Erg uitgebreid pakket, en ik denk dat voor de meeste mensen Kerio Winroute Pro ruimschoots voldoet.
Grote nadeel is dat een PC als router dus meer geld kost en ook in de papieren loopt qua energie. Werk je onder windows, dan kan het ook nog eens in de papieren lopen op het gebied van Software.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

McKaamos schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 07:54:
Grote nadeel is dat een PC als router dus meer geld kost en ook in de papieren loopt qua energie. Werk je onder windows, dan kan het ook nog eens in de papieren lopen op het gebied van Software.
Groot voordeel is dat je op dezelfde pc ook andere leuke dingen kan draaien, zoals een fileserver, mailserver, webserver, dat soort dingen.

Linksys is trouwens (sinds enkele jaren?) een divisie van Cisco. Dat Cisco zijn goede naam aan een merk als Linksys verbindt wil natuurlijk ook wel wat zeggen over routers van Linksys!

[ Voor 18% gewijzigd door Bergen op 10-06-2006 09:15 ]

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-04 18:13
Elke router voldoet, omdat je niet echt bijzondere eisen stelt, zoals Wifi wel of niet. Kwa vertraging zijn de routers van grote merken zoals linksys of asus aan te raden.
Maar stel eens wat eisen, wat moet het ding kunnen, en wat mag het kosten?

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Topicstarter
nou een router is totaal nieuw voor mij heb me er nooit mee bezig gehouden

Het moet er gewoon voor zorgen dat ik nog steeds met volle download en upload snelheid haal
900kb/s down
120 kb/s up
en ik ping goed
begint bij 16 naar nl servers en rond de 28 - 32 UK etc

dit is gewoon een MUST (voor online games)

en qua prijs ik heb geen idee ...
die prijzen verschillen nogal heb ik gezien van een paar honder euro's tot 20 euro ..

In welke classe ik moet zijn voor goed kwaliteit weet ik dus niet ..
verder worden er maar 2 pc's op aangesloten en heb ik een Chello Classic abbnoment (kabel)

• NEn
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-03 15:01

NEn

Zekersteweten

zou vooral niet teveel geld uitgeven aan een router in jouw geval, een sweex is misschien niet zo sjeik in de ogen van veel mensen, maar draait bij mijn ouders thuis al jaren icm Chello zonder enige problemen, met een lage ping naar gameservers (veel lager dan toen we nog van een pc met routerfunctie gebruik maakten), ding kost echt helemaal niets, en aansluiten is kinderlijk eenvoudig, ik zou juist geen dure kopen, zitten allemaal instellingen op die je toch niet gebruikt, die het instellen alleen maar lastiger maken, als ik je zo hoor zit je met een sweex router à een eurootje of €25 op de eerste rij. Eenvoudige portforwarding hebben ze tegenwoordig allemaal..

http://tweakers.net/pricewatch/133217

[ Voor 5% gewijzigd door NEn op 10-06-2006 16:00 ]

-- Maar dat is natuurlijk puur persoonlijk --

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-04 21:21

BHQ

Wat al meermaals gepost is: 'elke' router voldoet wel :) evt. kan je naar een model met QoS kijken als je wil dat je gaming echt 100% voorrang krijgt, maar da's redelijk duur.

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-04 19:29
Ik zelf geef de voorkeur aan Linksys, goed merk enzo goede ervaringen er mee. Is bij mijn weet op verschillende plekken waar ik deze geinstalleerd heb nog nooit echt gecrashed. En veder is het (nu ben ik niet helemaal zeker) een dochter onderdening van Cisco voor de SoHo markt.

verdwaalde ict'er op elektro!

• BHQ

BHQ

Dat tweede klopt, dat eerste advies kun je het beste negeren. Die linksysjes worden heerlijk traag als je serverlijsten pingt (of iig de WRT54G v5).

• 5mebibyte
Yapser schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 16:27:
Dat tweede klopt, dat eerste advies kun je het beste negeren. Die linksysjes worden heerlijk traag als je serverlijsten pingt (of iig de WRT54G v5).
Wat bedoel je? ben eens wat duidelijker, ik volg niet waar je het over hebt en wat je duidelijk wilt maken.

• punisher007
  • Laatst online: 04:13
5mebibyte schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 19:15:
[...]

Wat bedoel je? ben eens wat duidelijker, ik volg niet waar je het over hebt en wat je duidelijk wilt maken.
De v5 staat niet bekend als zo'n geweldig apparaat in het kort ;) Weet het niet 100% zeker, maar geloof dat deze minder geheugen heeft en niet meer linux basis heeft. Dit heeft als gevolg dat er minder zelf mee valt te knutselen (bijv custom firmwares etc).

Als ik me niet vergis, is er nu wel de GL reeks welke wel op Linux gebaseerd is.

http://blog.bjornhouben.com

• titan_pi8
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-04 19:11
Daar kies je nu ook een voorbeeld uit.

De WRT54G v5 is niet te vergelijken met de vorige revisies van de WRT54G, die waren allemaal perfect, de v5 is eigenlijk gewoon een bezuiniging voor linksys.

Eender welke router zal voldoen voor de TS, kies bij voorkeur een gerespecteerd merk zoals Linksys of D-link (hoewel ik met D-link toch ook al wel eens problemen heb ondervonden), er zijn nog tal van andere merken maar het beste wat je kan doen is gewoon een uitkiezen die je niet te duur vindt, en daar een review van zoeken om te zien of die niet zwaar tegenvalt.

Over dat 'softwarematig' routen: volgens mij gebeurt elk 'routen' softwarematig. Een router is namelijk niets anders dan een soort 'mini-pc' die software draait om de pakketjes te routen...

• 5mebibyte
Punisher007 schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 19:21:
[...]

De v5 staat niet bekend als zo'n geweldig apparaat in het kort ;) Weet het niet 100% zeker, maar geloof dat deze minder geheugen heeft en niet meer linux basis heeft. Dit heeft als gevolg dat er minder zelf mee valt te knutselen (bijv custom firmwares etc).

Als ik me niet vergis, is er nu wel de GL reeks welke wel op Linux gebaseerd is.
Ik heb tot nu toe in al die tijd nog de oudere versies kunnen krijgen bij verschillende winkels, dus ik heb nooit met die problemen gezeten. En zo lang de mensen waarbij ik computer problemen en zo fix en ze er geen problemen mee hebben en ik thuis zelf ook niet blijven het voor mij goede producten ;) .

• punisher007
titan_pi8 schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 19:22:
Over dat 'softwarematig' routen: volgens mij gebeurt elk 'routen' softwarematig. Een router is namelijk niets anders dan een soort 'mini-pc' die software draait om de pakketjes te routen...
Bij consumentenapparaten denk ik ook ja :)

Verwijderd

Topicstarter
thnx voor de info iedereen :)
ik bestel deze router :)
Edimax Broadbandrouter+Switch 10/100Mbps 4 Ports Kabel/ADSL

http://www.cool-prices.nl...--4,sgid--134,artId--2593

• punisher007
Zou wel leuk zijn als je straks ... nadat je tijdje in gebruik hebt gehad, nog even post of hij voldoet aan je wensen :)

[ Voor 5% gewijzigd door punisher007 op 10-06-2006 19:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
sure zal ik doen :)

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Punisher007 schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 19:21:
[...]

offtopic:
Custom firmwares? Waar kun je die krijgen voor de BEFSR41?
Verwijderd schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 19:32:
thnx voor de info iedereen :)
ik bestel deze router :)
Edimax Broadbandrouter+Switch 10/100Mbps 4 Ports Kabel/ADSL

http://www.cool-prices.nl...--4,sgid--134,artId--2593
Kon t nog goedkoper?

[ Voor 24% gewijzigd door Pingelmonster op 10-06-2006 23:58 ]

Verwijderd

Sommige tweakers hier slaan echt door vind ik. Je kan met een routertje van 30 euro waarschijnlijk al prima af. Bij ons thuis (@home snelste) hangen er 7 computers aan zo'n sitecom router (dc-207) en alles werkt prima. Iedereen kan gewoon alles doen, gamen etc (ja, als de een volledige uploadsnelheid gaat gebruiken dan gaat de ping bij het gamen bij de ander omhoog, maar dat heb je met elke router, tenzij je speedcaps per client instelt).

Verwijderd

Topicstarter
maar dat adviseerde men toch ook :)
vandaar mijn keuze voor een router van 27 euro :)

Verwijderd

Topicstarter
pingelmonster schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 23:57:
[...]

offtopic:
Custom firmwares? Waar kun je die krijgen voor de BEFSR41?

[...]

Kon t nog goedkoper?
ja het kon

• 5mebibyte
Moet alleen niet opkijken als je over een paar weken een nieuw topic aan maakt omdat je router niet goed werkt dat je hulp nodig hebt. Dan krijg je het verhaal van die zooi had je nooit moeten kopen :+ .

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op zondag 11 juni 2006 @ 13:34:
maar dat adviseerde men toch ook :)
vandaar mijn keuze voor een router van 27 euro :)
Nou, er zijn ook mensen die adviseren een Linksys te nemen omdat je dan zeker zou weten dat je wat goeds hebt. Maar als jouw router straks prima bevalt heb je toch ook 'wat goeds'? Die Linksys routers beginnen bij ongeveer 50 euro. Er zou toch een reden moeten zijn waarom je een Linksys zou moeten nemen ipv jouw router van 27,50?

[ Voor 9% gewijzigd door Bergen op 11-06-2006 13:53 ]

Verwijderd

Bergen schreef op zondag 11 juni 2006 @ 13:52:
[...]
Nou, er zijn ook mensen die adviseren een Linksys te nemen omdat je dan zeker zou weten dat je wat goeds hebt. Maar als jouw router straks prima bevalt heb je toch ook 'wat goeds'? Die Linksys routers beginnen bij ongeveer 50 euro. Er zou toch een reden moeten zijn waarom je een Linksys zou moeten nemen ipv jouw router van 27,50?
ik heb ook een draadloze router van 25 eurotjes merk x
aleen als je goed kijkt in de manual staat bovenin de titlebar van ie nog gewoon linksys ;)
dus naam veranderen en verkopenmaar :>

Verwijderd

Topicstarter
Bergen schreef op zondag 11 juni 2006 @ 13:52:
[...]
er is meerdere malen gezegt dat bijna " elke " router wel zou voldoen aan mijn eizen ..
en er zijn idd een paar merken genoemd die zeker goed zijn ...
dus mijn conclusie is dan dat zo'n router van €50 goed is maar niet nodig, omdat een goedkopere waarschijnlijk ook aan mijn eizen voldoet

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2006 16:00 ]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Murcielago schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 09:27:
Elke router voldoet, omdat je niet echt bijzondere eisen stelt, zoals Wifi wel of niet.
Onzin. Behoorlijk wat budget routers kunnen geen downstream van 900KB/sec aan hoor.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:44
als je gewoon een betrouwbare router zoekt, moet je gewoon een linksys kopen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 11 juni 2006 @ 14:23:
[...]

ik heb ook een draadloze router van 25 eurotjes merk x
aleen als je goed kijkt in de manual staat bovenin de titlebar van ie nog gewoon linksys ;)
dus naam veranderen en verkopenmaar :>
Toch gek dan dat die Sweex/Edimax rommel vaker RMA gaat dan Linksys spul....

[ Voor 5% gewijzigd door Pingelmonster op 11-06-2006 22:15 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:56

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Bor de Wollef schreef op zondag 11 juni 2006 @ 16:01:
[...]

Onzin. Behoorlijk wat budget routers kunnen geen downstream van 900KB/sec aan hoor.
Uhm, volgens mij hebben ze allemaal wel minstens een 10mbit WAN poort. Het gaat alleen veel kans mis door een groot aantal connecties zoals bij allerlei p2p programma's.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Orion84 schreef op zondag 11 juni 2006 @ 22:19:
[...]

Uhm, volgens mij hebben ze allemaal wel minstens een 10mbit WAN poort. Het gaat alleen veel kans mis door een groot aantal connecties zoals bij allerlei p2p programma's.
Het hebben van een 10mbit WAN poort zegt helaas niets over het feit of de routing engine dit ook kan verwerken. Goedkope routertjes laten het daar nog wel eens afweten.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-04 17:17
in een eerdere reply werd aangegeven dat bv. QoS zeldzaam is onder de goedkopere routertjes, nu heb ik zelf een linksys voor 9 tientjes destijds(2 of een krappe 2 jaar terug inclusief usb adapter) aangeschaft, WRT54G, v2 of v3, geen problemen mee, mooie uptime aardig wireless bereik, en wat ik vooral ideaal vind is de ondersteuning van QoS waarmee je dus mooi je netwerkje kunt configureren zodat niet bv je ftp server alle bandbreedte weg kan vreten.

[ Voor 3% gewijzigd door Ceaser op 11-06-2006 22:24 ]

• BHQ

BHQ

Ja, en dat gaat -weer- over een nog niet verneukte versie. Wil je nu een goedwerrkende WRT54G, Dan mag je meer geld uitgeven een WRT54GL kopen.
Pagina: 1