Toon posts:

Gewicht gerelateerd aan prestaties?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Leute,

Ik heb zojuist de onkyo tx-sr803e besteld ter vervanging van mijn onkyo integra tx-ds838, maar nu viel mij het volgende op: de tx-sr803e weegt maar 13,5 kg terwijl mijn tx-ds838 ongeveer 30kg weegt!
Mijn vraag is: in hoeverre kun je de prestaties relateren aan het gewicht van de versterker? Ga ik er wel op vooruit?

Alvast bedankt voor antwoord....

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-02 16:01
Het gewicht van een versterker zit hem in de groote van het koelblok. Minder gewicht zou dus wijzen op minder koelblok, dus minder koelvermogen, wat weer sugereerd dat de versterker minder vermogen heeft (of minder kanalen, maar er even vanuit gaande dat deze beide evenveel hebben). Of dit een lagere kwaliteit inhoudt is echter een geheel ander punt.

• schnitzelcore
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-08-2021
Een koelblok is van alu, de trafo van weekijzer, daar gaat volgens mij dus meer gewicht in zitten. Bovendien is de trafo een duurder onderdeel en dus iets waar eerder op bezuinigd gaat worden.

Windows is exiting. Is this OK?

• Invisible_man
Een koelblok is van alu, de trafo van weekijzer, daar gaat volgens mij dus meer gewicht in zitten. Bovendien is de trafo een duurder onderdeel en dus iets waar eerder op bezuinigd gaat worden.
Zit zeker wat in, maar met al die kanalen in 5.1/7.1 versterkers heb je wel ontzettend veel koelblok in verhouding tot de trafo's.

Mischien kan nielsb14 wat meer specs van deze twee kastjes posten?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een fout ontdekt, de medewerker van TPG post heeft de tx-ds838 gewogen en zei dat hij 30 kg woog, terwijl op internet staat dat hij 15 kg weegt. Ik denk nu dat ze bedoelde dat de verzendkosten van het pakket dat ik verstuurde evenduur zijn als de verzendkosten van een pakket welke 30 kg weegt.

Toch blijf ik het erg raar vinden:

tx-sr803e heeft 7.1 dd,dts,thx, 140 watt per kanaal en weegt 13.5 kg
tx-ds838 heeft 5.1 dd, 90 watt front, 50 watt surround en weeegt 15 kg

Misschien komt het wel door de technische innovaties, resteert mij wel de vraag of ik een betere geluidskwaliteit ga horen, want de tx-ds838 is wel een integra.

• Invisible_man
tx-sr803e heeft 7.1 dd,dts,thx, 140 watt per kanaal en weegt 13.5 kg
tx-ds838 heeft 5.1 dd, 90 watt front, 50 watt surround en weeegt 15 kg
Hm, meer kanalen en meer vermogen en toch (een beetje danwel) lichter, ga ik idd aan mijn eigen "theorie" twijfelen :)

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Verwijderd schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 22:46:
Ik heb een fout ontdekt, de medewerker van TPG post heeft de tx-ds838 gewogen en zei dat hij 30 kg woog, terwijl op internet staat dat hij 15 kg weegt. Ik denk nu dat ze bedoelde dat de verzendkosten van het pakket dat ik verstuurde evenduur zijn als de verzendkosten van een pakket welke 30 kg weegt.

<knip>
15kg + al het gewicht van de doos, boekjes, kabels en vulmiddel zal wel net over de 20kg gegaan zijn, en dan kom je in het tariefgebied van 20-30kg te zitten. .pdf'je met tarievenoverzicht.

En zware onderdelen zijn zo zwaar omdat ze meer stroom aan kunnen of betere koeling hebben. Een 300VA trafo die 100W moet omvormen wordt minder warm dan een 200VA trafo die de zelfde 100W moet omvormen, dat is al winst in de kast qua warmte.
En grotere koelblokken koelen beter, misschien dikkere bekabeling... het gewicht kan overal in zitten.

En het ligt er net aan hoe het vermogen opgebouwd wordt, 100W verstoken bij 1V is 100A door een kabel, knap dikke kabel heb je dan nodig, maar als die zelfde 100W bij 100V is hoeft er maar 1A door de kabel, die blijft een stuk koeler.

[ Voor 11% gewijzigd door Resistor op 09-06-2006 22:55 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Pagina: 1