Schermfrequentie buiten Windows instellen

Pagina: 1
Acties:
  • 642 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 10:25
LS,

Ik heb vandaag een probleem gekregen waar ik tot noch toe niet uitgekomen ben. Het probleem is als volgt:

Bij een computer van een kennis is het zo, dat zodra Windows opgestart is het beeldscherm de melding weergeeft dat de frequentie / refresh rate buiten het bereik is (hij geeft 119 Hz aan). Dit kwam sinds een zoon van die kennis een spelletje had gespeed, welke vroeg of het de kleurinstellingen aan kon passen. Waarschijnlijk was dit Commandos 3, maar zet me daar niet op vast.

Het probleem is dus dat de refresh rate veel te hoog ingesteld is. Hierdoor is er geen beeld in Windows, en kan ik dit niet veranderen naar een normale waarde. Ik dus op internet gezocht, en je kunt dat aanpassen in het windows register. Nog even verder gezocht, en het moet mbv Knoppix kunnen.

Ik had nog een oudere versie van Knoppix (3.3), dus die geprobeerd. Regedit geprobeert te draaien in WINE, maar die gaf een kritieke error en hield ermee op. Ik ben er vrij zeker van dat dit kwam doordat de harde schijf beveiligd was tegen schrijven, omdat het met NTFS geformatteerd was.

Daar liep ik dus op vast. Ik ben nu bezig met de nieuwste versie van Knoppix te downloaden, misschien dat dat soelaas biedt. Daarnaast wil ik morgen nog proberen om een andere videokaart in de computer te doen, misschien dat Windows dan de instellingen van de video terugzet naar een normale waarde, dan weer de oude terugzetten.

Mijn vraag, hoe kan ik dit probleem het beste oplossen? Is het mogelijk / veilig om het register aan te passen via Knoppix als die schijf in NTFS is geformatteerd? Werkt het (tijdelijk) vervangen van de videokaart in dit geval?

Ik heb GoT (inderdaad) al afgezocht, Google afgezocht voor zover dat mogelijk was (iemand nog goede hints voor zoekopdrachten daarover?), maar tot nu toe heb ik het probleem nog niet op kunnen lossen. Ik ga er morgen weer heen.

Een ultieme redmiddel is misschien Windows er weer opnieuw opzetten, maar dat is echt het laatste wat ik wil proberen. Heb ik ook al eerder gedaan op de betreffende computer.

Iemand verder nog ideeën over hoe ik dit probleem op kan lossen?

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-07 14:10
Windows opstarten in veilige modus of VGA Modus?

We are shaping the future

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Nakebod

Nope.

Denk eens niet zo moeilijk en ga eens simpel proberen via veilige modus op te starten (F8 tijdens boot dus).
Dan kan je ook gewoon regedit uitvoeren mocht iets anders niet werken.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:04
Inderdaad, gewoon bij het opstarten van windows ( na de bios ) gewoon op F8 duwen ( de functie toetsen dus hé ;) ) en dan kan je daar VGA modus selecteren.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02:09

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Alex schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 21:13:
Windows opstarten in veilige modus of VGA Modus?
Yep, daar een instelling aanpassen en vervolgens weer "goed" zetten in de normale modus.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:07

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Vervangen van de videokaart zou inderdaad kunnen helpen. Mits het ook echt een andere kaart is dan er al in zit dan he ;)
Maar het lijkt mij veel makkelijker om te doen zoals velen anderen hier zeggen. Even booten in Veilige modus en dan de boel even opnieuw goed zetten.
Mocht dat niet werken dan kun je altijd nog een videokaart drivers even uninstallen en ze er vervolgens weer op zetten. Mocht dat ook niet werken dan is het insteken van een andere kaart een goede optie 3.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• YopY
Zoals al in de startpost, veilige modus werkt gewoon niet, de computer blijft hangen op zo'n knipperend streepje in de linkerbovenhoek. VGA modus heb ik ook geprobeerd, die heeft hetzelfde probleem met de frequentie.

Ik ga vanmiddag een andere videokaart proberen. Ik bedenk me echter net dat het standaard een geintegreerde video chip is... Moet nog zien of dat lukt.

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-07 20:45

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

De veilige modus van windows 2000 is ERG traag, met sommige drivers etc kan die van XP ook een tijdje duren om op te starten. Soms kan je idd 5 minuten lang die cursor zien voordat ie verder boot.

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• YopY
Ik had hem geprobeerd op te starten in veilige modus gisteren, na een paar minuten ben ik erbij weggegaan om thuis een paar CD's op te halen en op internet een oplossing te zoeken. Ik kwam na een goed half uur terug en hij stond nog steeds te knipperen :p.

Ik ga er nu weer heen met m'n videokaart en een nieuwe versie van Knoppix, kijken hoe het gaat.

Edit: Ok, dat was waardeloos. Knoppix CD werkte niet, waarschijnlijk iets misgegaan tijdens het branden (MD5sum klopte wel), en er zat geen AGP-slot in het moederbord.

De processorventilator zat wel vast door het stof trouwens, lol.

Het enige wat ik nu nog kan bedenken is Knoppix opnieuw branden en het daarmee weer proberen, indien dat niet werkt misschien een PCI-videokaart zien te vinden, of Windows er helemaal opnieuw opzetten. alweer.

[ Voor 40% gewijzigd door YopY op 10-06-2006 14:06 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:07

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

PCI videokaartje is inderdaad iets wat je kunt doen. Integrated videochippie voor de zekerheid even uitschakelen in het BIOS en dan moet het goedkomen.
Zorg er wel voor dat je in Windows dan ook de drivers van de geintegreerde videochip er goed afgooit. Eventueel een driver cleaner tooltje voor gebruiken.
Om zo te voorkomen dat Windows weer doodleuk terug valt op die andere chip op de verkeerde settings.
YopY schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 12:00:
Zoals al in de startpost, veilige modus werkt gewoon niet
For the record moet je me toch even aanwijzen waar dat in je startpost staat of moet ik een... B)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat je ook nog zou kunnen proberen: ff op de CD met drivers nagaan welke bestanden er nodig zijn vro de videodriver, n die middels het booten van een floppy / bootcd hernoemen. Dan kan windows ze niet meer vinden, en valt ie met een betje mazzel terug op zijn standaarddrivers. En dan kun je wel verder. Of hij geeft op zijn minst een mooie foutmelding ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Volgens mij gaat het nooit werken met knoppix, knoppix = linux en zover ik weet kan linux alleen ntfs partities lezen. Dus niet naar een ntfs partitie schrijven.

Als ik mis ben moet iemand mij maar verbeteren.

Heb ik ook eens gehad, ik kon er maar niet aan uit dat mijn dos opstart diskette mijn C schijf niet herkende, tot mijn pa (ja inderdaad mijn gepensioneerde pa, erg hè 8)7) mijn vertelde/vroeg of het niet kon zijn omdat mijn schijf in ntfs stond.

Nu ja mijn pa kent wel redelijk wat van pc's af, toch meer als de gemiddelde huisvader.

Verwijderd

Als je Captive installeert kan knoppix ook NTFS schrijven. Ik heb ergens gehoord dat een toekomstige versie van Knoppix Captive zal bevatten, maar nu moet je het nog zelf installeren.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik zou op zoek gaan naar de ouderwetse CRT-bak die deze frequentie wel aankan. Met bakken die zo 100 kHz (horizontaal) aankunnen kan je 'm aankoppelen en dan gaat die frequentie ook goed.

Windows XP is een totale hell qua frequenties, ik vraag mij af of een veilige modus werkt, want dan kan je niet bij de resoluties komen die je normaal hebt (omdat je in die safe-mode zit). Dan zou je namelijk alleen de drivers kunnen uninstallen en zodoende weer regulier booten.

Mijn laptopscherm was stuk en thuis had ik een LCD-bak staan en op het werk een CRTbak. Op het werk heb ik ooit 75 Hz aangeklikt om te kunnen werken, die LCD-bak thuis trok het niet en ik heb een weekend kunnen wachten zonder PC voordat ik weer op het werk de resolutie kon terugzetten. Bij Microsoft zijn dus een hoop programmeurs die gewoon tegen de muur gezet moeten worden wegens ultradom progwerk.

• Alex)
Als je veilige modus niet werkt zou ik toch een herinstallatie overwegen, veilige modus hoort altijd te werken om je systeem te redden. Mijn advies: maak een image (True Image is prima, je kunt losse bestanden herstellen), wis de schijf, installeer opnieuw, en zet veel dingen terug uit je image.
Enne, test je veilige modus dan nog eens ;)

• YopY
Tsja, Windows heb ik er al eerder een keer helemaal opnieuw opgezet, veilige modus startte sowieso altijd langzaam op op die computer. Ik kan er misschien mijn eigen CRT opzetten, misschien dat dat werkt... nee dus, net even gekeken, kan alleen 60 Hz aan. We hebben er ook al een LCD-scherm opgezet, zelfde probleem.

Drivers verwijderen kan ook nog een optie zijn, dan moet ik nog wel een Windows opstartdiskette zien te vinden die ook op NTFS kan. En nagaan welke drivers er gebruikt worden, word misschien een groter probleem. Misschien, zien we nog wel.

Hartelijk dank voor alle replies, ik kan hier denk ik wel iets mee. Ik kan er pas volgende week weer heen, echter, maarja.

• Alex)
Kun je niets met BartPE?
http://www.nu2.nu/pebuilder

Wanneer je de XPE-module toevoegt, heb je een ideaal werkende bootable CD die Windows aankan:
http://oss.netfarm.it/winpe/

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
tc982 schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 21:15:
Inderdaad, gewoon bij het opstarten van windows ( na de bios ) gewoon op F8 duwen ( de functie toetsen dus hé ;) ) en dan kan je daar VGA modus selecteren.
Lees niet over deze tip heen aub, kan je een hele hoop tijd schelen. In VGA-mode (das iets anders dan Veilige modus) starten, resolutie laag instellen of displaydriver verwijderen, rebooten en gaan. Wat ook wil helpen, Windows gewoon laten booten zonder aangesloten monitor. Als hij daarvoor een PnP monitor had default ie naar 60 Hz. Als ie klaar is met booten, monitor aansluiten, et voila..

[ Voor 3% gewijzigd door BèR op 10-06-2006 17:05 ]

• YopY
quote: mij
VGA modus heb ik ook geprobeerd, die heeft hetzelfde probleem met de frequentie.
Dat BartPE ziet er interresant uit, enige ding waar ik nog een beetje mee zit is of je daarmee het register op de andere harde schijf aanpassen?

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:46

kraats

Ik rol

is op afstand VNC te installeren en de machine over te nemen, misschien? Vast iets over te vinden op internet.

[ Voor 30% gewijzigd door kraats op 10-06-2006 19:43 ]

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Er zijn van die programma's (exe bestandje) waarmee je de schermresolutie in Windows kunt veranderen, roep je zo aan bijv changeres 1024 768 32 75 ( 32bit 75hz)

Is er geen mogelijkheid waarmee je een BAT file met een aanroep naar zo'n programma in de Startup map van Windows kunt krijgen, of een snelkoppeling als een BAT niet werkt in die map ofzo :)

[ Voor 12% gewijzigd door roelio op 10-06-2006 19:51 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:04
Ik dacht dat als je de pci kaart van slot veranderd de resolutie opnieuw standaard zal zijn aangezien deze opnieuw geinstalleerd word.

Maar als VGA modus niet werkt, dan begin ik te twijfelen dat het niet aan jouw scherm ligt. Dat heb ik nog nooit gehoord dat dat niet werkt

Misschien beter herinstalleren aangezien je ook niet in veilige modus kunt. De pc is redelijk fubar ...

PS : Misschien eens NLite proberen op de pc, dan draait het wat sneller ( aangezien je geen AGP slot hebt neem ik aan dat het een oude pc is! ). Nlite : www.nliteos.com

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Alex)
YopY schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 19:39:
[...]

Dat BartPE ziet er interresant uit, enige ding waar ik nog een beetje mee zit is of je daarmee het register op de andere harde schijf aanpassen?
Als je de goede bestanden inlaadt wel :D
• Start RegEdit
• Klik op HKEY_LOCAL_MACHINE
• Kies Bestand > Component laden (File > Load hive)
• Blader naar de map van de Windows-installatie\system32\config
• Hier staan enkele bestanden zonder extensie, ik meen dat je hier SYSTEM moet hebben
• Geef het een naam (AnderePC bijvoorbeeld)
• Ga bladeren totdat je de goede waarden vindt (laad eventueel andere bestanden in)
• Wanneer je klaar bent kies je voor Bestand > Component verwijderen. (File > Unload hive)
• Reboot terug naar Windows, en probeer maar uit...

• YopY
Juist, dank je daarvoor :). Ik ben nu bezig met NLite een Windows CD te maken met SP2 erop en een aantal tooltjes, altijd handig voor in de toekomst, en met die cd maak ik weer een BartPE-cd. Met de instructies die je me net gegeven hebt moet het volgens mij wel lukken.

• Alex)
Ok, succes ermee :)

Maar ik blijf erbij: geen veilige modus is geen goede pc, kijk hier ook nog eens een keertje naar...

Verwijderd

hev ej niet toevallig winvnc draaien

of rdp

probeert anders radmin eens volgens mij kan die zichzelf instaleren op een remote pc

Anders even een ander systeem pakken met hetzelfde os en kijken welke toesaanslagen er nodig zijn om bij de instelingen te komen

of een een andere monitor aansluiten, windows wil wel eens de andere monitor zien en omschakelen
Pagina: 1