[HarmanKardon 335] alleen stereo geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 835 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 15:43
Ik ben sinds gisteren de eigenaar van een HarmanKardon 335 AV-reveiver + HK DVD23 i.c.m. een KEF KHT2005.2 surroundset :9

De DVD-speler is aangesloten met S-video op de DVD ingang, analoge tulpen op de analoge ingang, een optische kabel op optic1.

Speakers zijn aangesloten als 5.1 set.

Ik heb echter een probleem: alles aangesloten, maar ik krijg uit geen enkele modus behalve stereo [met surround off] geluid. Er komt echt helemaal niks uit. Ik heb de receiver al gereset naar standaardinstellingen, spanning eraf gehad, maar het helpt helemaal niks. Zelfs de subwoofer geeft helemaal geen geluid (die krijgt niet eens een signaal getuige het feit dat ie niet vanzelf inschakelt)

En ik weet ZEKER dat het gisterenavond wel functioneerde, want toen heb ik nog wat aan de controls van de sub zitten draaien en die deed toen vrolijk mee.
Enige dat ik me niet kan herinneren is of ik gisteren surroundmodes gebruikt heb, maar alleen al het feit dat de sub helemaal niks doet snap ik al niet want op de display staat de sub aan :( Denk wel dat ik gisteren ook surroundmodes aankon, alleen had ik gisteren alleen maar de front- center en subspeakers aangesloten (dus geen noodzaak voor surround)

Wat doe ik verkeerd!?! :'(

In de handleiding komt het niet verder dan dat diverse surroundmodes gebruikt kunnen worden i.c.m. bijv. CDs maar ja, als ik ze inschakel blijft het stil.

[ Voor 11% gewijzigd door Stefke op 09-06-2006 20:51 ]

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-02 16:01
Ik zelf heb een wat oudere HarmanKardon (geen 5.1 maar wel dolby surround, dus wel rear speakers enzo) en daar zit een knopje "speakers" op. Ik heb zelf wel eens gehad dat ik daar perongeluk tegen aan kwam oid en ben er toen achter gekomen dat dit knopje je rear speakers uit zet.

[ Voor 4% gewijzigd door Invisible_man op 09-06-2006 20:52 ]

• Stefke
zal het proberen, maar in andere dan stereo modi komt er uit geen enkele speaker nog geluid. Onder stereo komt er geen geluid uit de sub (terwijl dat wel zou moeten)

edit: niks

O ja, voor ik het vergeet, de testmodus doet niets (geen geluid :( ), en daarvan weet ik zeker dat ik deze gisterenavond gebruikt heb

[ Voor 32% gewijzigd door Stefke op 09-06-2006 21:07 ]

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-02 16:01
Klinkt mij toch als dat "speaker" knopje, of deze je subwoofer ook meepakt weet ik niet aangezien mijn B&W zuil-speakers meer bas geven dan menig subwoofertje :) en dus geen subwoofer nodig heb.

Heb overigens de receiver destijds open geschroefd om wat metingen te doen omdat ik het euvel niet kon vinden, totdat ik uit frustratie wat knopjes ging indrukken en het speakerknopje tegenkwam...

[ Voor 3% gewijzigd door Invisible_man op 09-06-2006 21:10 ]

• Stefke
Dat zou je kunnen denken maar zoals ik net al zei maakt het niks uit. De frontspeakers zijn niet eens uit te schakelen met dat knopje (sub wel, maar aan of uit maakt voor de sub niks uit; hij geeft geen kick). Daarbij laat de display eventueel uitgeschakelde speakers zien, en in alle modi staan de betreffende luidsprekers ingeschakeld dus staan ze ook geactiveerd.

Ik heb nu de DVD op de CD ingang aangesloten, aangezien per ingang de instellingen bewaard worden (alsof die met het resetten al niet gewist waren ... ) en ik met die ingang nog niks gedaan heb zou je denken dat ie op die ingang op meer dan 1 van de 23 surroundmodi geluid zou moeten geven...maar niks :( :(

Shit wat baal ik van dit gezever, gisteravond nog muziek geluisterd, met sub, vanmorgen deed ie niks meer :( (behalve stereo geluid uit de frontspeakers)

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 09-06-2006 22:11 ]

• Stefke
Nog wat tests gedaan, toen maar terug naar de winkel. Blijkt het gewoon een DOA te zijn! Het hele digitale geluidscircuit doet niks (vandaar alleen maar stereo zonder surround, dat is een analoog cicruit)

Scheisse, nou ja, niemand kan daar iets aan doen. Ws. woensdag krijg ik een nieuwe receiver.

Helaas geen film dit weekend boehoe

• Stefke
Nou, lekker is dat dan. Nieuwe versterker gekregen, deze heeft ook de geest gegeven! :(

Afgelopen weekend wilde ie niet goed inschakelen (met afstandbediening vanuit standby aanzetten). Telkens als ik op de knop drukte klikte ie meteen weer in standby. Na een keer of 5 was het weer oke.

Vanmorgen hetzelfde: paar keer klikken, echter dit keer na een aantal maal proberen niks meer. Dit exemplaar wil niet meer uit standby ontwaken. Resetten gaat niet, de stroom eraf een dag lang doet ook niks.

HK is toch geen prullenzooi? Ik begin een beetje te balen van dit spul :(

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 27-06-2006 22:01 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 19:15
Lijkt me als een brakke batch die ze hebben, misschien even de serienummers van je huidige en je vorige vergelijken?

|>

• Stefke
Vandaag weer wat zitten pielen, er kwam weer wat uit :) . Ik vermoed dat het antennestopcontact niet goed geaard is waardoor de versterker in de standby springt uit beveiliging, zoiets. Nog maar eens wat testen

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:49

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Misschien een stomme vraag hoor, maar weet je zeker dat je de speakerkabels goed hebt aangesloten? Ik weet niet of een HK een melding weergeeft als de akbels kortsluiting maken.

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Een vriend van mij heeft ook achter elkaar 3 kapotte/beschadigde HK's gehad.
Een hifi zaak bij mij in de buurt is met HK gestopt omdat ze zoveel kapot terug kregen.
Het zijn goede producten, maar het percentage met gebreken is relatief hoog.
Jouw verhaal klinkt echter verdacht veel als kortsluiting, dus kijk in ieder geval even de speakerdraad na. Een maat van mij had bij zijn Marantz versterker de plus en min door elkaar gedraaid (gestript) omdat het dan 'lekker makkelijk één draad is' :P
Ik zeg niet dat jij ook van zo'n niveau bent (hoop het niet, hij doet ook nog TECHNISCHE bedrijfskunde ;)), maar het kan snel gebeuren.
Dus kijk het even na voordat we met zijn allen HK afzeiken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2006 20:59 ]

• Stefke
Geen verkeerde aansluitingen. Op dit moment draait ie weer probleemloos, de laatste keer dat ik straks het probleem had zag ik het standby ledje vaag knipperen (als een TL zeg maar), op dat moment kon ik m niet uit standby krijgen. Toen ik de antenne loskoppelde was het vage knipperen over en kwam ie weer uit standby. Blijkbaar sloeg ie op beveiliging?
Vandaar dat ik vermoed dat de antenne (kabelantenne) er iets mee te maken heeft. Zal dit weekend alle draden nog eens netjes vastzetten.

Als het goed is zit er 5 jaar garantie op die dingen, dus zo waardeloos zou het niet mogen zijn. Ik hou het voorlopig in de gaten, het de winkel alvast verteld dat als het probleem niet op te lossen lijkt/blijkt ik kom ruilen voor een ander merk.

EDIT: zojuist is ie weer op standby gesprongen. Ik kan vaag onderscheiden dat het standby lampje wat knippert maar dat kan ook normaal zijn. Het loskoppelen van de antenne biedt nu geen oplossing. Heb alle speakerkabels bekeken, alle rood zit op plus, alle wit zit op min, alle aansluitingen zitten netjes in de stekker.

Nu alle aansluitingen eraf (alleen optisch zit er nog in), maar niks.

:(

btw, het apparaat wordt ook wel erg warm. Wellicht een thermische beveiliging? Maar ja, is dat nodig bij kamertemperatuur? Lijkt mij niet. Daarbij, eergisteren wilde ik m 's ochtends aanzetten (koud dus) dat deed ie toen al niet.
En hij heeft vanavond een uur of 3-4 gedraaid.

Net nogmaals even in de manual gekeken. Er staat:
- lichtnetindicatie rood: versterkerbeveiliging actief, intern probleem - neemt contact op met leverancier

Lekker dan.

[ Voor 42% gewijzigd door Stefke op 28-06-2006 21:52 ]

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Hup, gewoon weer omruilen. :)
Net zolang totdat je een goede hebt.

• Stefke
Sja, had dat vandaag eigenlijk al willen doen, maar ja, toen deed ie het ineens weer. Morgen gaat ie retour. Ik wil dit de komende jaren niet één keer hebben met het apparaat dat ik uiteindelijk heb staan (desnoods ander merk) :(

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-10-2025

BruT@LysT

Fear and Loathing

Dit lijkt mij weldegelijk een aardlus oid. oftwel een vorm van kortsluiting. Hoeft niet direkt werkelijk kapot te gaan overigens, meestal gewoon de zekering vervangen. Uit mijn zelfbouw eindversterker is ook wel 80x de zekering gevlogen door dit soort grappen. Bijvoorbeeld de pc aansluiten (geluidskaart) en ook de tv audio aansluiten. Bijde apparaten zijn los van elkaar geaard op een andere lokatie, waardoor en een licht spanningsverschil tussen bijde zit. Zo is mijn NAD voorversterker ook eens doorgefikt. Het is echter altijd zo handig als je instaat bent om het spul gewoon open te maken, vergrootglas erbij en de fout op te sporen en vervolgens de soldeerbout erbij te pakken. En hoppa alles werkt weer.

Ik kan dus eigenlijk bijna niet geloven dat zo'n HK versterker echt slechte productie modellen heeft, niet zo erg als jij nu beschrijft. Het komt gewoon steeds vaker voor dat mensen de boel verkeerd aansluiten. Nou ben ik zelf nogal een knutseltype dus ik vraag er ook om, maar kan ook mijn problemen altijd zelf oplossen. Ik zal ook uitkijken met het dubbel aansluiten van randapparatuur, digitaal, maar niet ook nog eens analoog, met het idee dat elk gat gevuld moet zijn. Het is het een of het ander, anders heb je weer lusjes.

Overigens het verkeerdom aansluiten (rood/wit etc) boeit geen zak. Ook luidsprekerkabels verkeerdom boeit geen zak, in elk geval niet voor de versterker!. Alleen wij willen uiteraard geen faseverschillen horen omdat dat het geluidsbeeld verkracht dus doen we alles netjes zoals het hoort :P Maar als je nu overal wit/rood omdraait en van elke spreaker de +/- omdraait krijg je weer precies hetzelfde. Het is puur als indicatie, zodat wij ons niet hoeven te vergissen en niet langs alle draden hoeven te lopen om te kijken of het allemaal wel gelijk aan elkaar is.

Om dus maar eens een oplossing te zoeken. Sluit in het vervolg een DVD speler aan en hang deze vervolgens aan je tv maar sluit verder helemaal niets aan zodat je zeker bent dat je versterker maar via 1 weg geaard is, namelijk via de antenneaansluiting achter de TV!, als je nu je versterker ook nog eens van een antenne kabel gaat voorzien (voor radio oid) krijg je een lus, doe dat dus maar niet.

[ Voor 33% gewijzigd door BruT@LysT op 28-06-2006 22:41 ]

• Stefke
Waarschijnlijk is er niks kapot, maar als dat ding niet uit de beveiliging komt heb ik er ook niks aan. En kwa aansluitingen:

- 5.1 speakers
- DVD-optisch (audioin)
- DVD-svid (videoin)
- TV-svid (videouit)
- TV-audio (vid1-audio-in)
- antenne in TV
- antenne in AV

TV en versterker zitten op hetzelfde blok. De (HK) DVD-speler krijgt zijn power van de receiver.

Lijkt me erg basic allemaal...

Ik snap dat verhaal van de plus en min van speakers met fase en zo, maar als je de plus en min doorlust lijkt me niet handig (maar goed dat heb ik zowieso niet gedaan).

Maar in het kort: je kunt maar beter niks aansluiten op zo'n apparaat ondanks de ontelbare aansluitingen :| ?

[ Voor 25% gewijzigd door Stefke op 28-06-2006 22:45 ]

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Ik neem aan dat de apparaten die je nu opnoemt helemaal niet geaard zijn via het stopcontakt (het 'blok' waar jij het overhebt), meestal hebben deze apparaten gewoon een standaad voedings stekker zonder aarde. De TV wordt dus geaard via de antennekabel (dat is vaak het enige wat geaard is). Je DVD speler is vervolgens geaard via de S-video kabel naar de tv, en je versterker is weer geaard via de DVD speler door middel van audiokabeltjes oid. Als je nu nog een antennekabel rechtstreeks aan de versterker hangt komt er aarde van 2 kanten, namelijk via de tv door alle externe kabeltjes en rechtstreeks. In zo'n situatie zit er bijna altijd een verschil tussen bijde aard-verbindingen en zorgt vaak voor de problemen die jij beschrijft.

Maar ik ben het er helemaal mee eens dat dit soort ongein echt een drama kan zijn. En het lijkt natuurlijk stom om al die aansluitingen niet te benutten, maar gebruik zeker niet meer dan nodig is. En ik zal in het vervolg daarom wel heel erg oppassen en langzaam steeds meer aansluiten om er zo in elk geval achter te komen waar de boosdoener zit. Er bestaat namelijk een erg grote kans dat je dit zelfde probleem met een andere versterker net zo goed hebt.

[ Voor 29% gewijzigd door BruT@LysT op 28-06-2006 22:52 ]

• Stefke
De stekkers zijn niet geaard inderdaad (welk audioapparaat wel?? Ik kan me niet herinneren dat ooit gezien te hebben, terwijl het lbijkbaar nogal belangrijk is). Op de wandcontactdozen zit ook geen aarding (huis bj 1980). Wel in de (nieuwe) keuken, dat zou ik eventueel kunnen door laten trekken naar een wandcontactdoos bij de AV-hoek (alhoewel natuurlijk geen enkele stekker aarding heeft)

De DVD-speler zit met s-vid op een ingang van de AV. Er gaat een videomonitoruitgang van AV naar TV

Het is dus:

antenne > AV
antenne > TV

DVD-optisch > AV
DVD-svid > AV

AV-svid > TV
TV-audio > AV

Hoe kan ik dan de antenne op beide aansluiten? Ik wil wel graag radio kunnen luisteren én TV kijken in deze moderne tijd...
Is zo'n versterker niet te aarden of zo? bijv. op de verwarming of zo?

En dan te bedenken dat er nog een multimediacompu en een beamer bij moeten komen :/ ;( :'( hoe gaat dat ooit goed komen.

[ Voor 52% gewijzigd door Stefke op 28-06-2006 23:06 ]

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Je hebt inderaad niet echt wat aan geaarde stopcontacten vanwege de stekkers die toch deze aansluiting niet hebben.
Meestal zijn de hele dure en wat meer robuuste versterkers zoals PA versterkers WEL geaard door middel van zo'n 220v kabel die je ook aan je PC voeding hebt hangen. Mijn zelfbouw versterker heeft ook zo'n aansluiting. Maar ik moet moet toegeven dat ik jouw probleem zelf altijd uit de weg ben gelopen door gewoon geen radio te nemen. Ik probeer zoveel mogelijk van dergelijke aardlussen te voorkomen. En toch moet het zeker kunnen, dat zou gewoon belachelijk zijn als het niet kan. Ik heb wel eens verhalen gehoord over ontkoppelen etc. door er ergens een weerstand tussen te plaatsen of iets dergelijks. Misshien dat er versterkers zijn die dit standaard ingebouwd hebben waardoor die er dus WEL tegen kunnen, maar dat zou ik zo niet 1,2,3 met zekerheid kunnen zeggen, mocht dat inderdaad zo zijn valt het me wel tegen van zo'n HK versterker.

Misschien dat ze in die winkel waar je hem gehaald hebt weten hoe je dit het best kan oplossen? En anders, wie weet is HK inderdaad wel prutspul gaan leveren zonder goeie beveiligingen en ben je toch genoodzaakt om iets anders te nemen. Helaas kan ik nu niet zomaar even een passende oplossing voor je uit de mouw schudden. Ik hoop voor je dat het allemaal naar wens gaat werken. Veel suc6.

[ Voor 4% gewijzigd door BruT@LysT op 28-06-2006 23:21 ]

• Stefke
Ik kijk films of ik luister radio. het zou toch van de zotte zijn als dat niet gaat omdat die versterker zo belachelijk gevoelig is? Wellicht is HK wel overgevoelig voor dit soort zaken.

Ik durf te wedden dat als ik mijn computer op die plek zet, met ongeveer dezelfde aansluitingen (heb een TV-kaart), dat deze probleemloos werkt.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:49

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Kan hetniet zijn dat er per ongeluk een hoge spanning op de aarding van de antenne kabel zit?

Life is not about specs, it is about joy!

• Stefke
In mijn vorige huis voelde ik soms duidelijk een flinke prik in mn vinger als ik de antenne aanraakte, dat lijkt me niet helemaal normaal? Heb dat hier nog niet echt gemerkt.

Maar wat zou daar tegen te doen zijn dan? In de meterkast komt een groene coax binnen, die zit met zeg maar zo'n buskoppeling aan een witte gekoppeld die rechtstreeks naar de wandcontactdoos gaat (splitst naar radio en TV). Die bus is van metaal, zou het helpen om die bus nog eens op de aarding in de meterkast aan te slutien?

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Dat is wel normaal. Op de aarde, of de 0 staat ongeveer 110volt, als je een antennekabel vastpakt bij het uiteinde, en je hebt tegelijk iets vast wat geaard is, zoals de verwarming, of de behuizing van een ander geaard apparaat loopt er 110volt door je heen en dat voelt erg vreemd, maar wees gerust het zijn geen grote stromen die gaan lopen, je lichaam fungeert als een grote weerstand, maar het kan best even schrikken zijn :)
Als een stereo niet geaard is staat er ook 110volt op het chassis, dan voelt het oppervlak enigsinds 'ribbelig', dat is de 50Hz wisselspanning die je voelt.

Ik weet wel iets, maar niet zo veel dat ik je advies kan geven over aarding in huis en hoe je dit beter kunt aanleggen, stel dat ik iets verkeerds zeg!

Ik zou over deze problemen in een ander topic nog even een draadje openen, er zijn zat techneuten hier die er alles vanaf weten.

[ Voor 38% gewijzigd door BruT@LysT op 30-06-2006 01:38 ]

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 17:01
stefijn schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 22:54:
De stekkers zijn niet geaard inderdaad (welk audioapparaat wel?? Ik kan me niet herinneren dat ooit gezien te hebben, terwijl het lbijkbaar nogal belangrijk is).
Volgens mij heeft mijn onkyo toch echt een aarde stekker er aan :X

(daar heb ik persoonlijk dan niet zo veel aan want mijn stopcontacten zijn niet geaard :/ )

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-02 10:16

sphere

Debian abuser

911GT2 schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 09:03:
Volgens mij heeft mijn onkyo toch echt een aarde stekker er aan :X

(daar heb ik persoonlijk dan niet zo veel aan want mijn stopcontacten zijn niet geaard :/ )
In je euroconnector is de aardepin vast weggeknipt ;)

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Stefke
Gisteren AV teruggebracht. Hij wilde niet meer uit standby, en het netspanningsledje (rood, bij actief wordt dat blauw) knipperde duidelijk. Ook toen het apparaat uit de doos kwam en aangesloten werd bij de leverancier. Ze hebben zelf in principe het idee dat het apparaat gewoon weer niet goed was, en het serienummer leek behoorlijk op die van de vorige (ook al had die in principe een ander probleem).
In ieder geval gaven ze aan dat ondanks eventuele aardingsproblemen het apparaat niet zó over de flos zou moeten gaan.

Ze nemen het op met de importeur daar hoor ik nog van.

Ze gaven daar aan dat ik in principe de boel al zou kunnen aarden door de buitenmantel van de antenne (naar de radio) door te verbinden op bijv. de verwarming (of een nieuw aan te leggen aardingsdraad vanuti de keuken naar de wandcontactdoos?)

Er zit achterop de AV naast de kabelantenneaansluiting ook een aardingsaansluiting (zelfde aansluiting als die van de kamer-FMantenne). Zou die ook als aardingsaansluiting kunnen dienen?

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 30-06-2006 11:29 ]

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 20:57
Even een paar tips:

NOOIT aarden op de cv leiding!!! mocht er ooit iemand onderhoud plegen aan het cv systeem, kan hij een opdonder krijgen! Ook worden steeds vaker leidingen uit PVC of ander kunststof vervaardigd, waardoor de aarding ook niet meer werkt. CV aarding = not done. Staat volgens mij ook in de FAQ.

Volgende punt over je eerste receiver: ik lees dat je de dvd met tulp's op de receiver hebt aangesloten. Als ik het goed heb begrepen heb je dan dus 6 stekkertjes doorverbonden? dus zeg maar analoog aangesloten? Daarmee gaat je receiver automatisch op direct input staan en kan hij geen surround meer genereren, omdat het signaal door de dvdspeler wordt geprocessed. Wil je je receiver later processen, dan zul je optisch of digitaal (coax) moeten aasluiten. Dan kan je receiver het signaal omzetten naar surround o.i.d.. Zelfs de bass en treble zouden dan uitgeschakeld zijn, als ik het goed gelezen heb in hun manual. Dus dat is eigenlijk niet de manier waarop je het wilt aansluiten.

Laten we hopen dat je ondertussen een werkend systeem hebt gekregen, maar kijk even naar m'n tips!

• Stefke
DVD is enkel optisch aangesloten momenteel. Bij de eerste versterker had ik uiteindelijk ook analoog aangesloten omdat er met de optische kabel geen geluid uitkwam. Ik dacht: dit werkt dan zeker alleen bij DVDs of zo (vond dit wel vreemd, maar goed, aangezien er niks uit kwam)
Uiteindelijk bleek het digitale circuit naar zn grootje.

Maar voglens mij kun je gewoon dolby (niet alle versies) etc luisteren als je enkel analoog aansluit hoor! DTS zal niet lukken.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 30-06-2006 16:16 ]

Pagina: 1