[IDE} CF I-ram achtig systeempje

Pagina: 1
Acties:
  • 442 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 15:03
Ik was aan het rondkijken op Ebay en toen kwam ik dit tegen:

Afbeeldingslocatie: http://i2.ebayimg.com/04/i/07/12/10/70_1_b.JPG

Nou is bijv. 2 gig CF geheugen ongeveer 50€

Dus dan neem je een ietwat afgeslankte versie van windows bijv. En stop je die erop.
Nu kon ik een hoop vinden over dat het stil was (joh :+ ) Maar of er ook snellere toegangstijden waren werd nergens over gerept.

Maar toen dacht ik;

Kan je die dan ook in raid stoppen.

Dus 2 keer 2 gig in raid 0 bijv.

Bijv. D.m.v. zoiets pricewatch: Q-Tec RAID133 PCI Card (2x ATA133 RAID, PCI)

Zou dit niet een mooie budget oplossing zijn voor zoeen I-ram setup?
I-ram: Gigabyte i-RAM - DDR RAM als hard disk?

Of is dit compleet verwaarloosbaar, en ben je met een 1 raptor disk ( ongeveer even duur als je het indd raid 0 schakelt.) even snel?

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb vandaag pogingen gedaan om dit apparaat van Addonics te testen maar dat is helaas nog op niets uitgelopen:

Afbeeldingslocatie: http://www.addonics.com/products/flash_memory_reader/images/adsacf_detail.gif

Dat is een CF-reader met een SATA-interface die slechts 34 euro kost. Het leek me wel interessant om te gaan kijken of zoiets bruikbaar is een Windows-systeem vanaf te booten, maar helaas lukt het niet om cf-kaarten te benaderen. Ze worden wel herkend maar er iets mee doen resulteert in vastlopers of foutmeldingen. Ik heb dit probleem zowel met de nForce Pro-controllers als de Silicon Image Sil 3124.

Je moet niet verwachten dat zo'n cf-kaart erg snel is maar voor bepaalde toepassingen (bijvoorbeeld een zeer stil of energiezuinig systeem) kan het wel handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voordeel met Raid0 met 2 van die dingetjes is wel dat je in totaal 4Gb ruimte overhoud wat meer dan genoeg is voor je windows :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de snelheid moet je het niet doen, want dit gaat enorm traag zijn.
MAAR wel super-zuinig, en 100% stil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
ééntje van 2GB is voldoende.
Gebruik een ramdisk en zet daar de complete swapfile op zodat er niets geswapt wordt op de CF (traagheid, maar ook een klein beetje slijtage misschien).

WindowsXP is iets over de 1.0GB, dus met een eventueel tweede disk voor programma's zal het goed zijn.

De accesstimes zijn 0 tot 1 ms, lekker snel dus, maar de max transferrate is rond de 20MB/s, verkijk je daar niet op. Lees je namelijk veel files dan is dit de beperkende factor (RAID0 handig dus)

Maarja, leuk iig :)
Je kan met een beetje handigheid die connector ook zelf maken, CF past direct op IDE.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 22:20

RetepV

ALLES valt te repareren

Vooral interessant als je bijvoorbeeld met een VIA Epia bordje een volledig stil systeem wil maken.

Windows? Waarom zou je Windows op zo'n systeempje willen zetten?

Ten eerste neemt het belachelijk veel systeemresources in beslag, maar ten tweede zou je zelfs met 4Mb (in raid) nog niet ver komen. Kun je Windows er misschien wel opzetten, maar verder bijna niks. Bedenk ook dat er een swapfile nodig is, hé. Die is standaard 1.5 keer de grootte van je geheugen (tenminste... op Win2K dan).

Wil je zelf software ontwikkelen? Misschien is Minix dan wat voor je? http://www.minix3.org. Lekker makkelijk systeem, nog meer open dan Linux, en minder hongerig.

[ Voor 100% gewijzigd door RetepV op 09-06-2006 20:23 ]

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
:?

edit: Hieronder XD :*

[ Voor 10% gewijzigd door DarthPlastic op 09-06-2006 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

DarthPlastic schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 20:23:
quote:
-------------------------------------------------------------------------------------------
RetepV schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 20:20:
Bla?
-------------------------------------------------------------------------------------------
:?
Eh ja, sorry, ik moest mijn nieuwe password eventjes uitproberen. :+

Tik je een heel bericht in. Blijkt het nog niet goed te zitten met je password. Kun je alles opnieuw intikken :/. Beter om dan iets stoms te posten en het later dan te veranderen. Maar weet ik veel dat iemand er al zo snel op reageert... :+

[ Voor 4% gewijzigd door RetepV op 09-06-2006 20:26 ]

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
RetepV schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 20:20:
Vooral interessant als je bijvoorbeeld met een VIA Epia bordje een volledig stil systeem wil maken.

Windows? Waarom zou je Windows op zo'n systeempje willen zetten?

Ten eerste neemt het belachelijk veel systeemresources in beslag, maar ten tweede zou je zelfs met 4Mb (in raid) nog niet ver komen. Kun je Windows er misschien wel opzetten, maar verder bijna niks. Bedenk ook dat er een swapfile nodig is, hé. Die is standaard 1.5 keer de grootte van je geheugen (tenminste... op Win2K dan).

Wil je zelf software ontwikkelen? Misschien is Minix dan wat voor je? http://www.minix3.org. Lekker makkelijk systeem, nog meer open dan Linux, en minder hongerig.
Hm, laten we het nog een keer quoten dan... ;)

Windows op een Epia roelt gewoon, je hebt dan een servertje wat in principe echt 0dB geluid maakt, alleen het brommen van de trafospoelen hoor je nog :+
Je zorgt dat je een ramdisk maakt (zet er dus 1GB ram in dus bv) van een paar honderd mb en je laat Windows daar de swapfile op zetten.
Zo komt écht alles in het RAM, ook datgene wat geswapped zou moeten worden.
Windows op 2gig kan makkelijk, met 4gig kun je er zelfs wat programma's bijzetten.
Grote downloads etc op een harddisk die alleen aanspringt als dat nodig is :)

Maarja, Linux kan ook, maar onder Windows is het opeens voor een veel groter publiek beschikbaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb net zo'n zelfde iets gemaakt. maar dan met damn small linux erop. als je 128mb werkgeheugen hebt draait het daar volledig in. das pas snel.
als je toch een cf gaat kopen kijk dan naar eentje die aan de cf 3.0 specificaties voldoet. dan heb je ook dma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

[quote]DarthPlastic schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 20:40:
Maarja, Linux kan ook, maar onder Windows is het opeens voor een veel groter publiek beschikbaar :D[/quote]

Ja goed, maar je praat toch al over een boardje met een beperkte kracht. Met Windows kun je dan alleen wat oudere programma's draaien die niet te veel van je systeem vragen.

Oeps, ik begreep je reply even verkeerd. :+

Als je het alleen maar voor Internet wil gebruiken en om wat brieven te schrijven, dan zou ik je echt Linux aanraden. IE is toch al niks, Firefox of Opera zijn toch al beter. En om een brief te schrijven hoef je echt niet persee Word te gebruiken.

Nog een voordeel met Linux: je hebt ineens niet zo veel illegale software meer! Want veel is gewoon gratis en doet in niets onder voor hun Windows tegenhanger.

Magoed. Ieder z'n meug natuurlijk. Als je Windows wil draaien zou ik je Windows 2000 aanraden. Is een stuk minder systeemhongerig dan Windows XP. En er is maar weinig software die niet op Windows 2000 draait.

[ Voor 7% gewijzigd door RetepV op 09-06-2006 20:54 ]

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Check ook eens Conrad, die leveren ze ook (alleen voor een single CF kaartje).

COMPACTFLASH DRIVE IDE
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/m/9000_9999/9700/9740/9745/974515_LB_00_FB.EPS.jpg

COMPACT FLASH IDE ADAPTER
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/m/9000_9999/9700/9740/9745/974530_LB_00_FB.EPS.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door RetepV op 09-06-2006 20:55 ]

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
Ok,

maar als ik het goed begrijp is het dus niet een (snelle) oplossing voor en stuk minder € dan I-ram?!

En wat is een ramdisk?

***********ben er al uit, hmm interesant, gaan we daar maar eens in verdiepen ******

[ Voor 25% gewijzigd door Mielmania op 09-06-2006 21:15 ]

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Een ramdisk is een virtuele harde schijf die in je geheugen draait. Eigenlijk dus gewoon een stukje geheugen die benaderbaar is als harde schijf via bijvoorbeeld Windows Verkenner. Het voordeel is dat het supersnel is, je geheugen is immers een stuk sneller dan een harde schijf. Het nadeel is is dat het tijdelijk is, als je computer uitgaat/reboot/whatever dan ben je alles op die ramdisk kwijt.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-09 20:56
Ik ben al een tijd aan het bekijken als ik vier CF kaartjes in RAID0 kan laten lopen.
Nu heb ik ook een andere controller gevonden die ook nog andere kaart types kan lezen:

sata: http://www.picco.nl/produ...ath=91_43&products_id=107
ide: http://www.picco.nl/produ...th=91_43&products_id=1542

(btw geen reclame, maar wel de enige webshop uit nederland die dit verkoopt zo ver ik weet)

Wel even een opmerking. Je kan maar 1 slot tegelijkertijd gebruiken, dus je kan geen SD en CF tegelijkertijd uitvoeren.

Het probleem van dit apparaat is dat ik niet weet hoe snel deze echt kan lopen met SD kaarten.
Voordeel is wel dat dit apparaat in een HD-bay past. >:).

BTW SD-kaarten kunn iets sneller lopen 150x dan CF(133x), maar CF kan je weer tot 8GB kopen.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
Interresant!

Dit was dus ook mijn hersenspinsel/idee/brainwave/etc.

Laat ons weten hoe het gaat en welke snelheden je haalt!

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-09 15:44
Wat dacht je van deze? Dit 2x, samen met 4 goedkope CF kaartjes en je hebt volgens mij wel een vlot systeem. Als je raid0 op 4 kaarten zet, gaat het alles bij elkaar wel vlot denk ik. Als 1 kaartje ongeveer 20MB/s doet, komt je dan toch redelijk in de buurt van een echte HD, maar dan met veel lagere access tijden.

Zijn er trouwens benchmark pagina's voor Compact Flash kaarten? Ben even aan 't googlen, maar zie zo snel nog niks.

--- Na wat zoekwerk ---

De snelste die ik zie doen trouwens 10MB/s, dus zelfs in raid0 kom je dan nog niet echt van de grond qua startsnelheid. Of kijk ik nu zo scheel? Ik kijk met mijn neus... Hmm, 53 euro voor 1 GB, dat keer 4 gaat ook weer niet low budget worden. Samen met 26 euro voor 2 adapters en dan op 80 mb/s uitkomen. Ook nog ergens een raid controller scoren, dan is het alles bij elkaar toch nog wel ruim 250 euro voor een 4 gb diskje. Stil is het wel ja, maar verder...

[ Voor 48% gewijzigd door DaCoTa op 10-06-2006 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals ik al zei, de voordelen aan een CF oplossing is het lage energieverbruik, het ontbreken van bewegende delen, en de stilte.
Als je snelheid wil, ben je beter (en zelfs goedkoper) af met een raptor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunoke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Eehm, 't mag aan mij liggen, maar een ramdisk aanmaken om daar je swapfile op te zetten lijkt mij bijzonder nutteloos. Tenzij windows niet draait zonder swap, maar dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Verder is Flash niet zo heel snel als je er naar schrijft, en is het beperkt beschrijfbaar, dus zet daar geen swapfile op.

Verder ben ik het eens met enkrypt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-09 23:01

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

sunoke schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 15:31:
Eehm, 't mag aan mij liggen, maar een ramdisk aanmaken om daar je swapfile op te zetten lijkt mij bijzonder nutteloos. Tenzij windows niet draait zonder swap, maar dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Verder is Flash niet zo heel snel als je er naar schrijft, en is het beperkt beschrijfbaar, dus zet daar geen swapfile op.

Verder ben ik het eens met enkrypt.
windows maakt altijd gebruik van een swap file, zelfs als je m uit zet ;)

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Pagina: 1