Volume dimmer speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 4.840 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RTBravo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-10 09:03

RTBravo

Verkopen jullie ook jojn?

Topicstarter
Hallo allemaal,

Eindelijk heb ik mn eigen huisje gekocht en daar wil ik nu wat leuke apparatuur installeren ;) Ik was een tijd terug in een hotel op Malta en daar hadden ze in de badkamer een speaker hangen welke het geluid van de tv doorgaf. Dat vond ik een geweldig systeem en dat wil ik thuis ook erg graag gaan maken.

Ik heb een Media Center, waar ik met een optische kabel het geluid doorgeef naar mijn losse surround versterker. De left en right uitgangen zijn 100W. Nu wil ik dus op beide de standaard speakers hangen die in de woonkamer komen bij de TV, en ik wil in beide uitgangen de boxen in de badkamer aansluiten. Volgende de verkoper in de winkel was dit mogelijk als het totaal van de boxen aan de uitgang maar max 100W was.

Nu komt er nog wat leuks, ik wil namelijk een dimmer in de muur maken waarmee ik het volume kan regelen van de boxen. Deze dimmer komt dus NA de versterker. Nu vraag ik me af of ik een simpele pot-meter kan gebruiken, of dat ik ergens een wand monteer dimmer kan kopen om dit voor elkaar te krijgen en hoe heet dit (wand monteer dimmer lijkt me geen bestaande term ;))?

Zouden jullie mij hier meer info over kunnen geven en weten jullie of de verkoper gelijk heeft en ik tot max 100W parallel boxen aan de uitgangen kan hangen? Mocht het met een potmeter kunnen, weten jullie dan ook hoe je dat berekend (natuurkunde was niet mijn sterkste vak :P)

Alvast bedankt!!! :)

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:32
Of je er boxen parallel aan kan zetten hangt ook af van welke impedantie de versterker leuk vindt (twee 8 ohm boxen parallel maakt 4 ohm immers). Mischien is het handiger om in de badkamer een extra versterkertje oid neer te zetten.

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Hmm, leuk dat die verkoper dat er niet bij verteld heeft :( Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten? Bestaan er kleine versterkers die je in de muur kunt bouwen dan? Hoop vragen he ;)

• Invisible_man
Afhankelijk van de geluidskwaliteit die je wilt (en onder de douche hoor je die verschillen toch niet echt meer :) ) zou je een setje met computerspeakers neer kunnen zetten. Deze hebben meestal al een ingebouwde versterker en kunnen voor een veel echo-ende badkamer meer dan hard genoeg.

Wat dan alleen nog moet is een stereo-snoertje van je media center, of ergens uit je versterker (bijvoorbeeld koptelefoon aansluiting, of de aansluiting bedoeld voor cassette recorders enzo) naar je badkamer leggen.

• Invisible_man
Kijk trouwens ook eens op conrad.nl, die heeft luidsprekers speciaal voor natte gebieden (op boten enzo). Deze hebben dan een versterker nodig (maar die hoeft zeker niet zwaar te zijn wegens de vele echo's in een badkamer).

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Hee das wel een slim idee :) Echter moeten die boxen wel altijd stroom hebben met een adaptor en dat wilde ik eigenlijk voorkomen in de badkamer. Enig idee of een simpele potmeter gebruikt zou kunnen worden? Of gaan er dan dingen doorfikken? ;)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:05
Volgens mij is dat van vermogens optellen gewoon bullshit. Je moet idd naar de impendantie kijken, twee speakers van 8 ohm parralel zetten levert een belasting van 4 ohm op. Als je versterker dat red zou het in principe geen probleem mogen zijn, maar ik zou niet weten of je dit (reeds versterkte geluid) dan makkelijk kunt gaan 'dimmen'. Ik zou het niet doen.

Ik zou gewoon voor een aparte versterker gaan, imo een veel nettere oplossing. Voordeel daarbij is dat je meteen een aparte volumeregeling hebt voor in je badkamer. :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Invisible_man schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 20:01:
Kijk trouwens ook eens op conrad.nl, die heeft luidsprekers speciaal voor natte gebieden (op boten enzo). Deze hebben dan een versterker nodig (maar die hoeft zeker niet zwaar te zijn wegens de vele echo's in een badkamer).
Waterdichte speakers is imho sowieso geen slecht idee. ZIjn iets prijziger, maar scheelt wel :)
Wat ik zou doen: paar (waterdichte) speakertjes in de badkamer, en gewoon een klein apart inbouwversterkertje dat ze aanstuurt. Vanaf je hoofdversterker zelf de line-out (zal ie wel hebben, tape uitgang kun je er anders wel voor misbruiken) verbinden met de line in van je badkamer versterker. Kun je de lijn ook een stuk langer maken als je wilt, en geen gedonder met volumeregeling van je normale versterker :)

Edit: ^^^ met stom dus, zelfde antwoord, zelfde tijd. Alleen brabbel ik nog wat over line-in en -out :P

[ Voor 8% gewijzigd door The Eagle op 09-06-2006 20:07 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Hmm dat klink idd als de ideale oplossing! Maar geeft die receiver wel altijd het geluid naar de (bijvoorbeeld) tape uitgang door en naar de ingebouwde uitgang? Ik moet natuurlijk in de woonkamer dan ook nog geluid hebben ;) Een inbouw versterker klinkt goed, maar waar kun je die vinden? Bij conrad zie ik ze niet staan?

Verwijderd

gewoon potmeter plaatsen die een 5A kan verdragen, een elektronische dimmer gaat niet omdat deze in u sinusen gaan snijden en dan hebde geen goed geluid meer, een goedkope dimmer gaat wel want deze hebben gewoon een spoeltje

• Invisible_man
Heb even op conrad.nl gekeken naar die speakers, er zijn een aantal types, maar zitten allen rond de 30 euro per paar. Let wel op, deze zijn ongevoelig voor vocht, maar dat houdt niet in dat je ze "in" je douchecabine moet hangen. Beste is bijvoorbeeld in hat plafond ofzo, zover van douche en bad vandaan. En zoals ik zij, voor de badkamer moet je echt niet te veel op kwaliteit van het geluid letten wegens echo enzo.

edit:

Voor deze boxen ff zoeken op "marine luidsprekers" op www.conrad.nl.

[ Voor 11% gewijzigd door Invisible_man op 09-06-2006 20:17 ]

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Jah ik ben zoiezo geen audiofiel, dus ik hoef geen super geluid, want dat verschil hoor ik niet eens :D Ik wil wel een waterdichte box kopen, welke ik idd aan het plafond zal hangen die hooguit een spatje water zo nu en dan zal vangen als iemand perongeluk wat water spat op het plafond.

Ace2k4, weet je zeker dat dit kan? Dat leek mij namelijk ook het mooist, gewoon een dimmertje in de muur voor het volume. Dan hoef ik ook geen extra stroom te hebben voor de versterker.

Wat ik me dan nog wel afvroeg was of het geluid van speaker die parallel of serieel aangesloten zijn zachter wordt, dan speakers die enkel aangesloten zijn? Of maakt dit helemaal niets uit?

[ Voor 17% gewijzigd door RTBravo op 09-06-2006 20:21 ]

• Invisible_man
Ik wil wel een waterdichte box kopen, welke ik idd aan het plafond zal hangen.
Die conrad dingen zijn overigens wel inbouw speakers, dus als je ze echt wilt ophangen moet je er ook ff een spatwaterdicht kastje omheen toveren.

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Jah dat zag ik ook net, maar ze zijn niet duur en zien er best mooi uit :) misschien kan ik wel gewoon een gat in het plafond boren om die dingen in te bouwen, dat lijkt me het mooist :P

• Invisible_man
Wij hebben vier van deze dingen in ons zwembad hangen en kan je vertellen dat er toch wel een net geluidje uitkomt.

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
offtopic:
In ons zwembad?! Wow jij hebt een relaxed huis :D

Maar het lijkt me echt relaxed om dit werkend te krijgen, was heel leuk in Malta omdat je daar ook radio kon luisteren via de tv en dat kan ik ook met mn Media Center :P

• Invisible_man
offtopic:
In ons zwembad?! Wow jij hebt een relaxed huis :D
Ja zeker wel, moet ik wel ff bijzeggen dat mijn moeder zwembad instructrice is en daar, samen met een collega, babyzwemmen en aquarobbic geven. Bij dat aquarobbicen staan die vier speakers dus ook vrij hard aan (hangt overigens een JVC stereotorentje van 100W aan, de 4 boxen staan dan parallel).

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Ah op die manier. Nou ik wil hem eigenlijk als vriendelijk achtergrond muziekje alleen hebben, alles klinkt zoiezo al snel hard in een badkamer ;) Maar aangezien als ik mn tv harder zet, de speakers in de badkamer ook harder zouden gaan wil ik er een volume control tussen zetten en zelfs helemaal uit kunnen zetten. Ik hoop dat Ace2k4 gelijk heeft en het op die manier kan.

• Invisible_man
Nog ff voor de geïntereseerden:

http://www.erik-hoek.nl/T...%20thuis%202005%20003.jpg

Hierop zie je in de rand tussen de schuifdeuren en het dak her en der een speaker zitten.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:46

BHQ

kan je nog relaxter wonen? :X

Verwijderd

@Invisible_man: Zou je kunnen zeggen om welke speakers op Conrad het gaat? Want ik ben ze allemaal langs geweest maar ik kan ze niet vinden.

Ik heb een huurhuis dus ik kan geen gaten in het plafond frezen, iemand nog leuke ideeen voor een decoratieve behuizing?

Verwijderd

maakt dat echt zoveel uit? ik heb hier een standaard stereoketentje staan (jvc'tje, 200€ ooit eens) en daar hangen ook 4 boxen aan, aan de ene kant 2*4ohm (dus in totaal 2), en aan de andere kant 1*4+1*8, dus in totaal 3 ohm.
Die radio speelt vaak uren aan een stuk op echt het maximale volume zonder dat die ooit miserie gegeven heeft...

ik zou dat er gewoon aan hangen

• Invisible_man
Welke van die marine-luidsprekers maakt opzich niet zoveel uit, maar aangezien het om een badkamer gaat, heb je aan het goedkoopste paar meer dan genoeg (bestel no. 300149 - 89 deze kost 24,95 per paar).

Bij deze speakers komt het kastje wat er omheen komt niet zo heel erg precies . Ze zijn gemaakt voor inbouw in wanden/plafonds en doen het prima zonder klankkast, zolang er maar geen "audio-kortsluiting" (waarbij de lucht die aan de voorkant weg geduwt wordt te snel weer bij het aan de achterkant gecreërde vacuüm komt en niet naar de oren van de luisteraar). Met een paar plankjes MDF bij de bouwmarkt vandaan kan je een heel eind komen (en natuurlijk lekker dicht kitten vanwege het vocht).

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Invisible_man schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 12:31:
[...]
Bij deze speakers komt het kastje wat er omheen komt niet zo heel erg precies . Ze zijn gemaakt voor inbouw in wanden/plafonds en doen het prima zonder klankkast, zolang er maar geen "audio-kortsluiting" (waarbij de lucht die aan de voorkant weg geduwt wordt te snel weer bij het aan de achterkant gecreërde vacuüm komt en niet naar de oren van de luisteraar).
[...]
:/

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Invisible_man
Vanwaar die smiley, zeg ik iets wat niet klopt ofzo?

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-11 06:52

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Kijk hier en hier even. Ik heb zelf een speakertje in het plafond van mijn badkamer ingebouwd en regel het volume via een potmetertje naast de spiegel. De bron van het geluid komt uit de line-out van mijn versterker in de woonkamer waar ik alles over kan gooien. Het signaal wordt versterkt door een Conrad mono-blokje.

• Invisible_man
Bijde linkjes werken niet.

Verwijderd

Bedankt! Ik heb net een setje besteld.

• Invisible_man
Veel plezier ermee :)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Invisible_man schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 13:17:
[...]

Vanwaar die smiley, zeg ik iets wat niet klopt ofzo?
lucht wordt niet weggeduwd maar samengedrukt, geluid = drukverschil.
Verder hebben die drukgolven nog een richting ook en is het dus niet zo dat één speaker zomaar de druk die ie zelf genereerd ongedaan kan maken.
weggeduwde lucht en vacuum hebben beide erg weinig met speakers te maken... dus ja, wat je zegt klopt niet :)

offtopic:
"Beide linkjes werken niet."
De reden hiervoor is dat ze in de HK staan

[ Voor 10% gewijzigd door Arjan op 17-06-2006 18:48 ]

• Invisible_man
lucht wordt niet weggeduwd maar samengedrukt, geluid = drukverschil.
Hoe bouw je druk op, door ergens tegen aan te drukken, oftwel een verplaatsende beweging. Naar mijn weten is wegduwen net zo goed een verplaatsende beweging als samendrukken. Mischien niet de meest duidelijke term, maar zeker niet fout.
Verder hebben die drukgolven nog een richting ook en is het dus niet zo dat één speaker zomaar de druk die ie zelf genereerd ongedaan kan maken.
Ik heb het ook niet over ongedaan maken, maar dempen (term heet trouwens geen audio kortsluiting, maar akoestische kortsluiting, maar goed dat is een foutje aan mijn kant :) ). Meer over dit verschijnsel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Akoestische_kortsluiting
weggeduwde lucht en vacuum hebben beide erg weinig met speakers te maken... dus ja, wat je zegt klopt niet :)
Heb ik nog steeds ongelijk? :)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Invisible_man schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 20:10:
[...]

Hoe bouw je druk op, door ergens tegen aan te drukken, oftwel een verplaatsende beweging. Naar mijn weten is wegduwen net zo goed een verplaatsende beweging als samendrukken. Mischien niet de meest duidelijke term, maar zeker niet fout.

[...]

Ik heb het ook niet over ongedaan maken, maar dempen (term heet trouwens geen audio kortsluiting, maar akoestische kortsluiting, maar goed dat is een foutje aan mijn kant :) ). Meer over dit verschijnsel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Akoestische_kortsluiting

[...]

Heb ik nog steeds ongelijk? :)
Je zit in de goede richting, maar de verklaring op wikipedia rammelt. akoestische kortsluiting is, op die manier gesteld, niet de reden dat er geen lage tonen worden weer gegeven. Het kán een rede zijn, maar ik kan me eigenlijk geen praktische situatie voorstellen waarbij je hier last van hebt. Wel bij twee of meer speakers, maar dat is weer een ander verhaal. De rede dat een klankkast de bastonen versterkt moet je zoeken in de richting van resonantie en de gevangen lucht als 'vering' van de conus.

• Invisible_man
Het kán een rede zijn, maar ik kan me eigenlijk geen praktische situatie voorstellen waarbij je hier last van hebt.
Bij auto's zie je dit veel bij in deuren ingebouwde speakers. Normaal gesproken zijn deze zo ingebouwd dat de voorkant van de speaker tegen de binnenzijde (kant die je dus van binnen in de auto ziet) van de deur is geplaatst (meestal door de speaker eerst in een ombouw te plaatsen welke weer tegen de binnenzijde rust). Het komt vrij vaak voor dat wanneer deze vervangen worden, de nieuwe speakers niet in de ombouw passen en dan maar zonder ombouw geplaatst worden. Resultaat is dus dat er hoorbaar minder geluid van de speaker komt. Vooral lagere tonen worden meer gedempt omdat die door een langere golflengte de afstand tussen de voor- en achterkant van de conus wel kunnen afleggen in tegenstelling tot de hogere tonen met kortere golflengte. De golflengte waarboven dit gebeurt is ongeveer gelijk aan de diameter van de conus.

Wikipedia is overigens niet de enige bron die dit verschijnsel meld, zoek maar eens op Google. Als je vindt dat de info daar niet klopt staat het je vrij om dat aan te passen ,zo werkt wikipedia immers.

Maar kom eens met argumenten waarom ik verkeerd zou zitten.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:21

voodooless

Sound is no voodoo!

Atgast schreef op zondag 18 juni 2006 @ 02:19:
Het kán een rede zijn, maar ik kan me eigenlijk geen praktische situatie voorstellen waarbij je hier last van hebt.
Denk aan een dipool subwoofer. Hier is de diepte van het frame bepalend voor de diepgang van de woofer, want dit bepaald de afstand voor voor tot achterkant, en dus ook het punt waarop de kortsluiting plaatsvind.

Zet je een dergelijke speaker in een muur ofzo, is hier natuurlijk geen strake van. Dan heb je meer een infinite baffle idee.
Invisible_man schreef op zondag 18 juni 2006 @ 12:55:Het komt vrij vaak voor dat wanneer deze vervangen worden, de nieuwe speakers niet in de ombouw passen en dan maar zonder ombouw geplaatst worden. Resultaat is dus dat er hoorbaar minder geluid van de speaker komt. Vooral lagere tonen worden meer gedempt omdat die door een langere golflengte de afstand tussen de voor- en achterkant van de conus wel kunnen afleggen in tegenstelling tot de hogere tonen met kortere golflengte. De golflengte waarboven dit gebeurt is ongeveer gelijk aan de diameter van de conus.
Ik vrees dat het daar niks mee te maken heeft. Als je "kast" dusdaning lekt, dan kun je natuurlijk waardeloos geluid verwachten. Dat ligt dan gewoon aan de misafstemming van de kast. Met kortsluiting heeft dat niks te maken. Goflengte van je conus is doorgaans zo'n 3 tot 4 Khz trouwens. En op die frequenties bundelt je conus ook al behoorlijk.

[ Voor 50% gewijzigd door voodooless op 18-06-2006 13:54 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Woef
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
jfeelders schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 13:27:
Kijk hier en hier even. Ik heb zelf een speakertje in het plafond van mijn badkamer ingebouwd en regel het volume via een potmetertje naast de spiegel. De bron van het geluid komt uit de line-out van mijn versterker in de woonkamer waar ik alles over kan gooien. Het signaal wordt versterkt door een Conrad mono-blokje.
Misschien vreemde kick, maar ik wil graag weten wat voor een potmeter ik moet bestellen voor die conrad badkamer boxjes. Waar moet ik op letten?
En is zo'n mono-blok persé nodig?

• jfeelders

jfeelders

Je kan een speaker niet direct voeden met een lijn-signaal, dus ja, een versterker (in dit geval een monoblokje) is nodig. Op de Conrad-site kan je alle informatie vinden waaronder een gebruiksaanwijzing waarin staat dat je een 10k-potmeter nodig hebt...

• Woef
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
jfeelders schreef op maandag 11 september 2006 @ 00:27:
Je kan een speaker niet direct voeden met een lijn-signaal, dus ja, een versterker (in dit geval een monoblokje) is nodig. Op de Conrad-site kan je alle informatie vinden waaronder een gebruiksaanwijzing waarin staat dat je een 10k-potmeter nodig hebt...
En wat als ik 'm op een speaker uitgang van mijn versterker (in de woonkamer) zet? Hoe is het dan mogelijk de volume te regelen?

• jfeelders

jfeelders

Als je hem op een luidspreker-aansluiting van je versterker aansluit regel je hem met de volumeknop van die versterker.
Misschien moet je je wat meer inlezen en kijken op de Conrad-site. Maar wat achtergrondinfo van o.a. mijn systeempje kan ook geen kwaad:
Zoals ik hem heb aangesloten heb ik de line-out van mijn versterker mono naar de douche lopen. Op het plafond ligt het monoblokje. Vanaf het monoblokje loopt wat multi-aderige kabel naar de douche-spiegel waar ik de 10k-pometer heb ingebouwd. De potmeter knijpt dus het lijn-signaal af wat door het monoblokje wordt versterkt. Vanaf het monoblokje gaat dus ook de bekabeling naar het speakertje. In de handleiding op de Conrad-site staat een en ander grafisch uitgelegd...
Pagina: 1