Windows gebruikt pagefile ook al is er RAM vrij?

Pagina: 1
Acties:
  • 304 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sourcey
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:30
Hallo,

Ik zat net even te kijken in EVEREST, en ik kwam op de geheugen tab het volgende tegen:

Fysiek geheugen
Totaal 1023 MB
Gebruikt 645 MB
Vrij 377 MB
Percentage 63 %

Wisselbestandgrootte
Totaal 2455 MB
Gebruikt 530 MB
Vrij 1925 MB
Percentage 22 %

Virtueel Geheugen
Totaal 3479 MB
Gebruikt 1176 MB
Vrij 2303 MB
Percentage 34 %

Er is op dit moment dus 377mb RAM geheugen vrij, terwijl windows al 530mb van mijn swap file heeft aangebroken. Het is toch de bedoeling dat eerst het RAM wordt opgebruikt?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:33

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

http://support.microsoft.com/?kbid=555223

Nee dus.

In modern operating systems, including Windows, application programs and many system processes always reference memory using virtual memory addresses which are automatically translated to real (RAM) addresses by the hardware. Only core parts of the operating system kernel bypass this address translation and use real memory addresses directly.

Virtual Memory is always in use, even when the memory required by all running processes does not exceed the amount of RAM installed on the system.

offtopic:
Of ik lees verkeerd maar het is al laat en excuses in dat geval

[ Voor 90% gewijzigd door MAX3400 op 09-06-2006 17:57 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• The__Virus
  • Laatst online: 27-05 11:34
Virtueel geheugen is RAM + Swap (pagefile dus :P). Windows zet de dingen die het de hele tijd nodig heeft in het RAM, maar een aantal dingen die niet/nauwelijks aangesproken worden zet het in je pagefile (swapbestand). Zo laat het dus ruimte over voor dingen die wel belangrijk zijn. En zo doen alle programma's het. Mocht je nou 2GB of meer geheugen hebben dan zou je een registertweak uit kunnen voeren, welke ervoor zorgt dat vrijwel alles in het RAM verdwijnt. Maar daar heb je veel te weinig RAM voor dus dat is niet aan te raden.

• Sourcey
  • Laatst online: 20:30
Hoeveel ram zou je voor zo'n tweak nodig hebben? 1,5gig 2gig of nog meer?

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik heb die tweak een tijdje gedraaid maar momenteel niet meer, maar het werkte altijd wel lekker, met 1gb ram, toen draaide ik nog SP1.
Denk dat ik het bij de volgende clean windows installatie weer ga doen.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:11

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

The__Virus schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 19:15:
Virtueel geheugen is RAM + Swap (pagefile dus :P). Windows zet de dingen die het de hele tijd nodig heeft in het RAM, maar een aantal dingen die niet/nauwelijks aangesproken worden zet het in je pagefile (swapbestand). Zo laat het dus ruimte over voor dingen die wel belangrijk zijn. En zo doen alle programma's het. Mocht je nou 2GB of meer geheugen hebben dan zou je een registertweak uit kunnen voeren, welke ervoor zorgt dat vrijwel alles in het RAM verdwijnt. Maar daar heb je veel te weinig RAM voor dus dat is niet aan te raden.
Over welke registertweak heb je het hier?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• MAX3400

MAX3400

Bor de Wollef schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 00:30:
[...]

Over welke registertweak heb je het hier?
De "tweak" om je pagefile gewoon uit te zetten in je System Properties? Is in mijn ogen meer common knowledge dan een tweak, maar ja...

• The__Virus
Nee want dan kun je flinke problemen krijgen, ook al heb je 4GB RAM of meer. Helemaal bij BSOD's, zegt Windows zelf al, omdat het geen log aan kan maken. Je hebt iig een minimum van 20MB nodig.

En ik heb het over deze tweak:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management]
"DisableExecutivePaging"="1"
(en eventueel "LargeSystemCache"="1")

[ Voor 35% gewijzigd door The__Virus op 10-06-2006 11:43 ]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:11

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Thanks, zal het eens gaan testen hier met 2GB.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• MAX3400

MAX3400

The__Virus schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 11:37:
Nee want dan kun je flinke problemen krijgen, ook al heb je 4GB RAM of meer. Helemaal bij BSOD's, zegt Windows zelf al, omdat het geen log aan kan maken. Je hebt iig een minimum van 20MB nodig.

En ik heb het over deze tweak:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management]
"DisableExecutivePaging"="1"
(en eventueel "LargeSystemCache"="1")
Euh... Hou me ten goede maar een BSOD-log, wat ik altijd volledig wil hebben en niet een gedeelte omdat ik dan mijn servers niet meer kan troubleshooten, vereist volgens Microsoft een pagefile ter grootte van (RAM-geheugen-grootte + 1MB) waardoor de TS minder voordelig uit is dan de waarden die nu door Windows worden opgegeven.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 22:08
The__Virus schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 19:15:
Virtueel geheugen is RAM + Swap (pagefile dus :P). Windows zet de dingen die het de hele tijd nodig heeft in het RAM, maar een aantal dingen die niet/nauwelijks aangesproken worden zet het in je pagefile (swapbestand). Zo laat het dus ruimte over voor dingen die wel belangrijk zijn. En zo doen alle programma's het. Mocht je nou 2GB of meer geheugen hebben dan zou je een registertweak uit kunnen voeren, welke ervoor zorgt dat vrijwel alles in het RAM verdwijnt.
Waarom zou je dat willen? Windows zet alles in RAM, ook dingen die niet/nauwelijks worden aangesproken, als er ruimte genoeg is. Waarom wordt er dan toch "swap gebruikt"? Omdat Windows zo handig is om dingen alvast naar swap te schrijven. Op het moment dat een programma ineens 400 Mb wil hebben kan Windows simpelweg alle RAM vrijgeven wat al een kopie in swap heeft. Dat betekent dat de allocatie heel veel sneller is.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ook wordt er ruimter gereserveerd, zonder het ook meteen hard te gaan pagen.

Disablepagingexecutive klinkt leuk maar het doet maar een heel klein beetje, en largesystemcache kan ook onwijs in je nadeel gaan werken. Eigenlijk moet je er gewoon van afblijven.

Een van de beste tips om te zorgen dat je programma's niet weggepaged worden is: houd je windows open, en minimaliseer ze dus niet :)

specs

• The__Virus
Sluit ik me bij aan, die tweaks leveren vaak meer problemen op dan dat ze goeddoen. Al die waardes die taskmanager aangeeft, worden slechts deels gebruikt, een deel is gewoon gereserveerd. Het is namelijk vrijwel onmogelijk de werkelijke waarde neer te zetten, schijnt nogal ingewikkeld te zijn.
MAX3400 schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 12:06:
[...]

Euh... Hou me ten goede maar een BSOD-log, wat ik altijd volledig wil hebben en niet een gedeelte omdat ik dan mijn servers niet meer kan troubleshooten, vereist volgens Microsoft een pagefile ter grootte van (RAM-geheugen-grootte + 1MB) waardoor de TS minder voordelig uit is dan de waarden die nu door Windows worden opgegeven.
Je ergens gelijk, alleen dan krijg je dus het complete log van alles wat er in het geheugen zit. Dat is voor servers inderdaad handiger om exact de schuldige te vinden. Echter voor de doorsnee gebruiker voldoet de kernel dump en met de debug tool van Windows heb je daar ook vrijwel altijd de dader mee (alleen kans is dus iets kleiner). Dus voor TS is dat dus niet nodig en is 20MB ruim voldoende (in het geval hij dus zijn pagefile helemaal wil uitschakelen, wat ik hem zeker niet aanraad).
MSalters schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 12:40:
[...]
Waarom zou je dat willen? Windows zet alles in RAM, ook dingen die niet/nauwelijks worden aangesproken, als er ruimte genoeg is. Waarom wordt er dan toch "swap gebruikt"? Omdat Windows zo handig is om dingen alvast naar swap te schrijven. Op het moment dat een programma ineens 400 Mb wil hebben kan Windows simpelweg alle RAM vrijgeven wat al een kopie in swap heeft. Dat betekent dat de allocatie heel veel sneller is.
Deze tweak zou dat dus moeten verhelpen. Maar nogmaals, het zet enkel dingen erin die niet/nauwelijks gebruikt worden, dus de vertraging is nihil. Bovendien, mocht je een programma openen wat heel veel geheugen nodig heeft, dan ben je enorm lang aan het swappen. Eerst laad je het programma van je HDD in je RAM, dat zit vrij snel vol, waardoor hij gaat swappen. Aangezien hij dan én laadt én dingen swapt, gaat het tergend langzaam (je wil niet voor niets je pagefile zo min mogelijk aanspreken vanwege de traagheid). Aangezien je ontzettend veel moet swappen, is deze manier van geheugengebruik dus veel inefficiënter, aangezien bij normaal gebruik de boel amper versneld en bij intensief gebruik de boel dus enorm vertraagd.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 20:12

ThaHandy

Discovery Channel

zelf gebruik ik 3GB intern met swap ingesteld op 500-1500 maar die wordt sins de pc is opgestart niet meer gebruikt en is nog steeds 524MB met de datum van 8 mei :) pc uptime is atm 33 dagen

Daarbij heb ik niet eens een regtweak gebruikt

/offtopic
ik wil graag weten hoe ik mijn kernelgeheugen vergroot
Pagina: 1