Sluit ik me bij aan, die tweaks leveren vaak meer problemen op dan dat ze goeddoen. Al die waardes die taskmanager aangeeft, worden slechts deels gebruikt, een deel is gewoon gereserveerd. Het is namelijk vrijwel onmogelijk de werkelijke waarde neer te zetten, schijnt nogal ingewikkeld te zijn.
MAX3400 schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 12:06:
[...]
Euh... Hou me ten goede maar een BSOD-log, wat ik altijd volledig wil hebben en niet een gedeelte omdat ik dan mijn servers niet meer kan troubleshooten,
vereist volgens Microsoft een pagefile ter grootte van (RAM-geheugen-grootte + 1MB) waardoor de TS minder voordelig uit is dan de waarden die nu door Windows worden opgegeven.
Je ergens gelijk, alleen dan krijg je dus het complete log van alles wat er in het geheugen zit. Dat is voor servers inderdaad handiger om exact de schuldige te vinden. Echter voor de doorsnee gebruiker voldoet de kernel dump en met de debug tool van Windows heb je daar ook vrijwel altijd de dader mee (alleen kans is dus iets kleiner). Dus voor TS is dat dus niet nodig en is 20MB ruim voldoende (in het geval hij dus zijn pagefile helemaal wil uitschakelen, wat ik hem zeker niet aanraad).
MSalters schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 12:40:
[...]
Waarom zou je dat willen? Windows zet alles in RAM, ook dingen die niet/nauwelijks worden aangesproken, als er ruimte genoeg is. Waarom wordt er dan toch "swap gebruikt"? Omdat Windows zo handig is om dingen alvast naar swap te schrijven. Op het moment dat een programma ineens 400 Mb wil hebben kan Windows simpelweg alle RAM vrijgeven wat al een kopie in swap heeft. Dat betekent dat de allocatie heel veel sneller is.
Deze tweak zou dat dus moeten verhelpen. Maar nogmaals, het zet enkel dingen erin die niet/nauwelijks gebruikt worden, dus de vertraging is nihil. Bovendien, mocht je een programma openen wat heel veel geheugen nodig heeft, dan ben je enorm lang aan het swappen. Eerst laad je het programma van je HDD in je RAM, dat zit vrij snel vol, waardoor hij gaat swappen. Aangezien hij dan én laadt én dingen swapt, gaat het tergend langzaam (je wil niet voor niets je pagefile zo min mogelijk aanspreken vanwege de traagheid). Aangezien je ontzettend veel moet swappen, is deze manier van geheugengebruik dus veel inefficiënter, aangezien bij normaal gebruik de boel amper versneld en bij intensief gebruik de boel dus enorm vertraagd.