Toon posts:

Exchange 2003: tijdelijk mail parkeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We hebben hier een Small Business Server (2003) achter een ADSL lijn. Het probleem is de vakantiesluiting en een ADSL modem dat nog al eens gereset moet worden. Normaal gesproken is dat even de stekker eruit en weer aanzetten, maar dat gaat nogal lastig als er niemand is. Bovendien zou ik de server ook liever uitzetten voor deze weken.

Mijn idee was om op onze Win2003 Std Ed. webserver die in colo staat een tijdelijke opvang te maken. Heel simplistisch: de "opvangbak" ontvangt alle mail, bewaart die en levert die af op het moment dat de Exchange server weer in de lucht komt. Dat zou eventueel handmatig kunnen.

Ik kan zo'n "opvangbak" niet vinden. De enige oplossing die ik zie is een mailserver installeren op de colo-bak en dan na de vakanties per account via POP alles binnentrekken.

Kan het simpeler?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ja

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-02 14:07

TheZoo

Animals Behind Bars

Tijdschakelaar aan de spanningskabel van je ADSL?

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• prammen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-02-2023

prammen

Mike Judge for president

als je mail server niet benaderbaar is cached je provider wel je mail en levert weer af als je weer online bent.

correct me if i'm wrong

Verwijderd

Wat dacht je ervan om je modem te vervangen???

Kijkend naar de hedendaagse techniek:

Mx records zorgen ervoor dat mail de kant op gaat waar het heen moet.
Stel je zet op de Collo-server ook een back-end Exchange of andere mailserver.
Je laat bij je Registrar je Mx records wijzigen naar die Collo-server en op die Collo server redirect je de mail naar jullie huidige server met dat brakke modempje..

Technisch gezien kan het, installatie technisch zou ik ff de nodige white papers er op na slaan bij Microsoft.

Ik hoop voor je dat het lukt maar vele malen makkelijker is een nieuw modem ;)

Verwijderd

prammen schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 16:24:
als je mail server niet benaderbaar is cached je provider wel je mail en levert weer af als je weer online bent.

correct me if i'm wrong
Naar mijn mening wordt de mail maar voor een periode gecached dan wel ge-retried door de verzendende partij....Na een bepaalde periode, zeg bijvoorbeeld 3 dagen krijg de verzendende partij een non-deliverable van de server...

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:05

Rmg

Hier is een handleidingkje voor het opzetten van een exchange fallback mailserver http://www.adslforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=14699

die cached je mail en zal het proberen door te sturen naar je hoofd server. je moet wel goed kijken naar de opties voor het bewaren en retryen anders donderd hij het weg na een paar dagen ;)

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:54
Als je niet de beschikking hebt over een 2de mailserver op een andere locatie dan moet je even met jouw provider contact opnemen. Ik weet in ieder geval van Tiscali, Xs4all en Euronet dat zij een relayserver voor jouw domein beschikbaar stellen als je daarom vraagt. Kost niets (of wellicht een paar tientjes administratiekosten).

Hans van Zijl

Verwijderd

Topicstarter
TheZoo schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 16:14:
Tijdschakelaar aan de spanningskabel van je ADSL?
Het is een linksys WAG54GX2 (Wat een but modem, maar dat terzijde) en die zet zichzelf niet aan na een stroomonderbreking.
Verwijderd schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 16:28:
Je laat bij je Registrar je Mx records wijzigen naar die Collo-server en op die Collo server redirect je de mail naar jullie huidige server met dat brakke modempje..
Dat was ook mijn idee, maar een hele mailserver installeren op een webserver is nogal een zware oplossing. Geen exchange iig want dan moet ik ook nog eens de AD installeren op een simpele webserver. Vandaar mijn vraag: bestaat er iets van simpele software die alleen mail opvangt, vasthoudt en later doorstuurt
jwpmzijl schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 16:45:
Als je niet de beschikking hebt over een 2de mailserver op een andere locatie dan moet je even met jouw provider contact opnemen. Ik weet in ieder geval van Tiscali, Xs4all en Euronet dat zij een relayserver voor jouw domein beschikbaar stellen als je daarom vraagt. Kost niets (of wellicht een paar tientjes administratiekosten).
Thnx, dat ga ik eens even uitzoeken

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:53
Waarom vervang je het modem niet door een goeie? Als je zoveel klachten hebt en mail is bedrijfs kritisch zou ik even een Draytekje halen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ahh - Draytek. Eerst de 2200, toen de 2900 en toen besloot om een Linksys te kopen |:(

Nu ga ik OT in mijn eigen topic, maar de enige die in aanmerking zou komen is een 2800 en die springt wel weer aan na een stroomstoring, maar daar hoor en lees ik weinig geode verhalen over.

• Archie_T
Verwijderd schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 17:18:
Ahh - Draytek. Eerst de 2200, toen de 2900 en toen besloot om een Linksys te kopen |:(

Nu ga ik OT in mijn eigen topic, maar de enige die in aanmerking zou komen is een 2800 en die springt wel weer aan na een stroomstoring, maar daar hoor en lees ik weinig geode verhalen over.
Ik bedoel dan een ander merk... Het was maar een ideetje, ik heb goede ervaring met Drayteks.. Maar mijn stelling is eigenlijk: Waarom zou je een oplossing zo moeilijk zoeken als je weet dat het modem het slecht doet? Dat kost gewoon niet zoveel geld en ben je klaar voor een goede vakantie.

Verwijderd

Topicstarter
Archie_T schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 17:25:
Ik bedoel dan een ander merk... Het was maar een ideetje, ik heb goede ervaring met Drayteks.. Maar mijn stelling is eigenlijk: Waarom zou je een oplossing zo moeilijk zoeken als je weet dat het modem het slecht doet? Dat kost gewoon niet zoveel geld en ben je klaar voor een goede vakantie.
Sorry, het was niet lullig bedoeld, maar met 30 graden hier komt niet alles even soepel uit mijn handen. Dat het modem niet meer aanspringt is onhandig, maar de werkelijke boosdoener is de grote afstand tot de centrale. Ik heb hier al heel veel modems gehad en altijd dezelfde problemen: wegvallende verbindingen, continue opnieuw intrainen. Ik vrees dat ik daar geen oplossing mee in huis haal.

• Archie_T
Verwijderd schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 18:07:
[...]

Sorry, het was niet lullig bedoeld, maar met 30 graden hier komt niet alles even soepel uit mijn handen. Dat het modem niet meer aanspringt is onhandig, maar de werkelijke boosdoener is de grote afstand tot de centrale. Ik heb hier al heel veel modems gehad en altijd dezelfde problemen: wegvallende verbindingen, continue opnieuw intrainen. Ik vrees dat ik daar geen oplossing mee in huis haal.
Ok.. tja dan wordt het inderdaad één van bovenstaande opties.. Of je provider vragen waarom dit aldoor gebeurt. Je geeft zelf ook aan dat je de server wilt uitzetten, heb je daar nog een reden voor? Anders kan je inderdaad als goedkoopste oplossing een tijdklok op je ADSL modem zetten.

• wvkreg
  • Laatst online: 29-03 10:55
Kijk eens naar de NetScreen 5GT met ADSL. Problem solved denk ik.

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02-2025
Of een goeie SMC machine, dat moet het ook oplossen. Zelf jaren ervaring mee en nog nooit problemen mee gehad. Ik zit zelf ook ver van de centrale.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Sjeez, wat weer een gezwets hier.

Gaat FF naar de properties van je default SMTP service en klik op domains.
Rechts klikken, new domain aanmaken.
Rechts klikken op je domain en properties | advanced
Het vinkje bij "queue messages for remote delivery" aanzetten
Accountje opgeven en op google opzoeken hoe je met ATRN kunt de-queuen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1