AMD64 3700+ oververhit na 5 minuten MoHAA

Pagina: 1
Acties:
  • 376 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GemAye
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04-2025
Al een tijdje zit ik met het probleem dat zodra ik een spel als Medal of Honor Allied Assault speel, de pc na 5 - 10 minuten zichzelf compleet uitschakeld.

Na alle denkbare drivers van de hardware en directx te hebben opgewaardeerd bleek het probleem nog steeds te bestaan.

Nu heb ik PC ProbeII geinstalleerd en laat ik deze automatisch een waarschuwing geven wanneer de temperatuur van de CPU hoger wordt dan 75 graden celc.
Als ik nu weer MoHAA speel krijg ik na ongeveer 5 minuten de waarschuwing dat de temperatuur van 75 graden celc is bereikt.

Mijn vraag is nu, hoe komt het dat die temperatuur zo snel omhoog gaat??
Normaal zit de temperatuur van de CPU rond de 44 graden celc.

Het moederbord betreft een Asus A8N-SLI SE.
De processor is een AMD64 3700+ die wordt gekoeld door een Zalman CNPS7700.
De grafische kaart is een niet overgeklokte Asus Geforce 7800GTX.
Het geheel zit in een Antec P180 kast waarin 3x 120mm TriCool Fan zijn geinstalleerd.
1 Fan onder in het midden, 1 Fan aan de achterzijde en 1 Fan aan de bovenkant van de kast.
De Fan aan de bovenkant heb ik omgedraaid zodat deze lucht naar binnen blaast i.p.v. naar buiten, de Fan aan de achterkant blaast de lucht naar buiten.
Deze Fan's kunnen niet op het moederbord worden aangesloten.
Wel hebben ze een switch waarmee je ze op low-medium-high kan zetten.
Momenteel staan ze allemaal op medium.

Voorheen, toen de Fan aan de bovenkant lucht naar buiten blies hing de temperatuur van de CPU rond de 48 graden Celc.

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-04 15:18

Colan

sucks @ solderen

heb je de koelpasta wel goed aangebracht?

op de site van zalman staan instuctiefilmpjes hiervoor...

Simplicity is de bom...

• Wim8282
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 07:27
Frequently Asked Questions T&C die fan aan de bovenkant moet naar buiten blazen, niet naar binnen.

Maar dat zal volgens mij ook maar een paar graden schelen. Kan eigenlijk gewoon niet dat een Athlon 64 op zo'n hoge temperatuur zit, een Athlon is altijd relatief koel. Zit er inderdaad misschien geen koelpasta op?

[ Voor 15% gewijzigd door Wim8282 op 09-06-2006 15:43 ]

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Als je de kast open hebt, kun je dan ook voelen of de cpu koeler echt zo heet is? En is het niet verstandiger om de bovenste ventilator te laten blazen en de onderste te laten aanzuigen omdat warme lucht stijgt?

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
En bij 75 graden hoort ie in principe al dood te zijn, aangezien de max. echt al bij 70 graden ligt. Draait je fan wel? Heb je wel de bijgeleverde bracket gebruikt en niet de standaard (met de standaard kan ie veel moeilijker goed vast zitten en uiteindelijk zelfs loslaten met alle gevolgen van dien).

* The__Virus ziet een koperen blok van bijna 1kg al van de socket afvallen :P.

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:00
The__Virus schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 15:44:
En bij 75 graden hoort ie in principe al dood te zijn, aangezien de max. echt al bij 70 graden ligt. Draait je fan wel? Heb je wel de bijgeleverde bracket gebruikt en niet de standaard (met de standaard kan ie veel moeilijker goed vast zitten en uiteindelijk zelfs loslaten met alle gevolgen van dien).

idd.. De max van CPU's ligt dicht bij wat jij daar haalt... Zit je CPU cooler goed en recht op je CPU? Genoeg koelpasta gebruikt?

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Verwijderd

Mja ff je kast door google images gehaald hebben is het opzich een goed geventileerde kast. Ik denk ook dat het hier niet aan zal liggen, ook niet aan je omgekeerde fan, hoewel warme lucht stijgt ;).

Je zal even moeten kijken naar het contact tussen de CPU & de zalman koeler. Als deze slecht is kan je idd temps van 75 graden gaan verwachten. Controleer dat dus even :)

Verwijderd

|:( Niet te veel bedoel je.

Een cpukoeler van 75° zou al heel heet moeten aanvoelen (en kan je in principe aan verbranden). Dus simpelweg voelen aan de temperatuur of het koelblok zelf ook zo warm wordt.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2006 15:49 ]

• GemAye
Helaas heb ik de pc niet zelf in elkaar gezet maar dit door Perfect Systems ([url]http://http://tweakers.net/shopsurvey/222[/url]) laten doen.
Ik heb dus ook geen idee of er wel/geen/voldoende/teveel koelpasta is aangebracht.
Wel heb ik voorzichtig gevoeld hoe heet de cpu is maar of mijn pijngrens ligt hoger dan bij de gemiddelde mens of ik moet nog een poging wagen of de cpu is gewoon koel en ligt het probleem misschien bij de sensors?

Met de kast open scheelt het trouwens 1 graad, dus de aangegeven cpu-temperatuur is nu 43 graden celc.
Ik zal eens een goede studie maken van de aansluiting tussen de zalmancooler en de cpu.

En ja, die warme lucht gaat naar boven ... 8)7

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
Knap dat je aan de CPU gevoelt hebt terwijl hij draait :)

Waarschijnlijk heb je je koeler gevoeld, en als die bijna niet warm is, is er geen goede verbinding tussen je CPU en koeler. Toch eens naar de pasta kijken!

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21

Dood niet, wel aan de krappe kant. Uit ervaring weet ik dat ze heel wat meer kunnen hebben dan in je handleiding o.i.d. staat. 90 kan, maar dat wil je niet lang, dan gaat ie wel dood. 70 is wel het max wat ie langdurig mag draaien.

Daarnaast ligt het ook aan de proc. XP's trekken over het algemeen en nog wat hogere temp, AMD64's zijn al wat gevoeliger. Over het algemeen hoe ouder hoe meer ze kunnen hebben ;)

Niet om je te verbeteren, je info is in princiepe correct (als je die richtlijn van jou aan houd zit je goed), just for your information.

Verwijderd

In ieder geval even die fan omdraaien, het is namelijk niet fijn dat wanneer je warme lucht opstijgt, je die weer terug richting je moederbord blaast. Daarnaast wordt daar nog eens extra warmte geproduceert dus dit zal denk ik wel meer schelen dan 1 graad, 10 graden zou me zelfs niet verbazen. Maarja, dan zou het nog maar 10 graden zijn. Ik zou ook denken aan je koelpasta. Probeer eens gewoon een heel dun laagje aan te brengen op je CPU en je koeler en niet gewoon die hele tube erop spuiten. (deed een vriend van me ook, maar kan me niet voorstellen dat ze dat in de winkel ook hebben gedaan. Dan zouden het wel hele domme l*llen zijn)

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 10:35

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

GemAye schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 16:05:
Helaas heb ik de pc niet zelf in elkaar gezet maar dit door Perfect Systems ([url]http://http://tweakers.net/shopsurvey/222[/url]) laten doen.
Ik heb dus ook geen idee of er wel/geen/voldoende/teveel koelpasta is aangebracht.
Wel heb ik voorzichtig gevoeld hoe heet de cpu is maar of mijn pijngrens ligt hoger dan bij de gemiddelde mens of ik moet nog een poging wagen of de cpu is gewoon koel en ligt het probleem misschien bij de sensors?

Met de kast open scheelt het trouwens 1 graad, dus de aangegeven cpu-temperatuur is nu 43 graden celc.
Ik zal eens een goede studie maken van de aansluiting tussen de zalmancooler en de cpu.

En ja, die warme lucht gaat naar boven ... 8)7
Dan zou ik als ik jou was toch maar even de CPU koeler eraf halen en 'm opnieuw monteren (of je PC terugbrengen naar Perfect Systems), want dit lijkt verdacht veel op een verkeerd gemonteerde CPU koeler. Athlon 64's horen met een Zalman CNPS 7700 echt geen 75 graden te worden.

De pijngrens van de gemiddelde mens was dacht ik rond de 45 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door Rhannie op 09-06-2006 16:21 ]

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• GemAye
Een witte vingertop zonder blaren, is dit voldoende bewijs dat er koelpasta is aangebracht en dat de temperatuur redelijk genoeg is?
Trouwens, dit experiment is uitgevoerd met de stekker uit het contact. ;)
Marck21 schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 16:09:
Knap dat je aan de CPU gevoelt hebt terwijl hij draait :)

Waarschijnlijk heb je je koeler gevoeld, en als die bijna niet warm is, is er geen goede verbinding tussen je CPU en koeler. Toch eens naar de pasta kijken!
Is er verder een manier om het contact tussen de zalmancooler en de cpu te controleren zonder dat er onderdelen moeten worden uitgeschroefd?

Alle Fan's draaien.
En ik heb geen idee welke bracket ze gebruikt hebben, maar ik denk dat dat wel goed zit.

Het ziet ernaar uit dat de zalman er af moet om te kijken of deze wel goed gemonteerd is.

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

GemAye schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 16:44:
Een witte vingertop zonder blaren, is dit voldoende bewijs dat er koelpasta is aangebracht en dat de temperatuur redelijk genoeg is?
Je moet het als volgt doen, want een CPU wordt niet warm als de stekker er niet in zit en de PC niet aan staat:
- Je haalt het zijpaneel van je kast af.
- Je start je PC en MoHAA op.
- Je speelt een paar minuten het spel waardoor de CPU temperatuur stijgt.
- Je duikt in je kast en je voelt aan het koelblok van de CPU of die warm/heet/koel is.

Dit is totaal niet gevaarlijk voor je PC en de onderdelen, maar daardoor weten we wel waar we verder moeten zoeken.
Is er verder een manier om het contact tussen de zalmancooler en de cpu te controleren zonder dat er onderdelen moeten worden uitgeschroefd?
Voor zover ik weet niet.
Alle Fan's draaien.
En ik heb geen idee welke bracket ze gebruikt hebben, maar ik denk dat dat wel goed zit.

Het ziet ernaar uit dat de zalman er af moet om te kijken of deze wel goed gemonteerd is.
Waarschijnlijk wel. Of je moet je PC terug brengen naar Perfect Systems met de klacht dat de CPU veel te heet wordt.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 15:09
[...]
Wil je nu zeggen dat je zo verbrand bent? Heb ik nog eens van mijn soldeerbout gehad, na een uurtje of 4 begint dat enorm pijn te doen.

Dan heeft ie idd véél te warm, er moet dan echt iets verkeerd gaan. Draait de fan op je cooler goed, en staat het core voltage niet te hoog?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Das zeker gewoon stof???
Voel eens dicht bij de CPU hoe heet de koeler wordt....
Ik denk dat het een kapotte koeler is.....hij heeft toch immers goed gedraait???

Verwijderd

Wat je ook kan doen is:
- je sluit de pc af en laat hem een tijdje afkoelen
- je duikt in je kast en plugt de fan van de cpu-koeler los zodat de fan niet gaat draaien als je pc aanzet
- je zet de pc aan voelt met je vinger aan het koelblok (en houden zo)
- bij het opstarten ga je in de bios en monitor je de cpu-temp

Normaal ga je nu de cpu-temp moeten zien stijgen. Als je koeler goed gemonteerd is ga je ook de temp van de koeler voelen stijgen.
Rond 45 tot 50 graden zou de gevoelstemperatuur al moeten voldoen aan de definitie "heet maar nog niet om te verbranden".
Naarmate de temp nog stijgt ga je echt gaan moeten lossen dat blok (zeker bij 75°). Vanaf 70° plug je best de fan terug in of zet je pc uit. Nu heb je wel een goed idee of je koeler goed is aangesloten of niet.

Bij het voelen aan de koeler in de kast, zorgen dat je alleen het aluminium (of koper) van de koeler aanraakt met je ene hand. Voor je de koeler aanraakt, eerst de kast vastgrijpen met je andere hand. Je bent dan geaard en kan geen last hebben van statische elektriciteit en bent dan compleet safe bezig.

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Verwijderd schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 17:35:
Wat je ook kan doen is:
- je duikt in je kast en plugt de fan van de cpu-koeler los zodat de fan niet gaat draaien als je pc aanzet
- bij het opstarten ga je in de bios en monitor je de cpu

Normaal ga je nu de cpu-temp moeten zien stijgen. Als je koeler goed gemonteerd is ga je ook de temp van de koeler voelen stijgen.
Rond 45 tot 50 graden zou de gevoelstemperatuur al moeten voldoen aan de definitie "heet maar nog niet om te verbranden".
Naarmate de temp nog stijgt ga je echt gaan moeten lossen dat blok (zeker bij 75°). Vanaf 70° plug je best de fan terug in of zet je pc uit. Nu heb je wel een goed idee of je koeler goed is aangesloten of niet.

Bij het voelen aan de koeler in de kast, zorgen dat je alleen het aluminium (of koper) van de koeler aanraakt met je ene hand. Voor je de koeler aanraakt, eerst de kast vastgrijpen met je andere hand. Je bent dan geaard en kan geen last hebben van statische elektriciteit en bent dan compleet safe bezig.
Opzich wel een goeie tip, maar ik zou de fan niet in je moederbord pluggen als de PC aanstaat. Er is een grote kans dat je daarmee de fanheaders op je moederbord om zeep helpt.

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-05 15:25
Verwijderd schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 17:19:
[...]

Das zeker gewoon stof???
Voel eens dicht bij de CPU hoe heet de koeler wordt....
Ik denk dat het een kapotte koeler is.....hij heeft toch immers goed gedraait???
... :?
euhm als de koeler kapot is dan draait ie niet meer... dat valt toch best wel op, een koelblok is pas kapot als ie in 2 stukken ligt ;)
volgens mij gewoon opnieuw monteren en dan moet het werken :) mijn 3500+ wordt niet warmer dan 48 graden na een potje battlefield 2 :)

Verwijderd

Paddixx schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 17:37:
[...]

Opzich wel een goeie tip, maar ik zou de fan niet in je moederbord pluggen als de PC aanstaat. Er is een grote kans dat je daarmee de fanheaders op je moederbord om zeep helpt.
Correct. Pc uitzetten dan.

Ik doe dat nochtans altijd, nooit problemen mee gehad ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2006 17:40 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 17:35:
Wat je ook kan doen is:
- bij het opstarten ga je in de bios en monitor je de cpu-temp

Leuk bedacht....maar de temp. sensor draadje zit in hetzelfde stekkertje als de fan....
Dus dan geeft ie geen waardes ;)

• GemAye
Misschien heb ik iets te weinig informatie gegeven.
Het gaat om een splinternieuwe pc die tot nu toe nog niet goed heeft gedraaid.
Het apparaat is al 2x bij de winkel teruggeweest.
Een keer omdat de pc niet meer opgestart kon worden (lag volgens de winkel aan het moederbord Asus A8N-SLI) en een andere keer omdat de vervoerder de pc defect aan de deur leverde (processor lag half uit de socket, waarschijnlijk gevallen dus).
Ik aarzel nu dus wel erg om de pc voor de 3e keer terug te sturen.

En ik vrees dat ik ook iets te cryptisch ben geweest in mijn vorige post.
Het wit op de vinger is gewoon koelpasta dus geen 3e graads verbranding of zoiets. :)

Ik zal de pc nog eens aanzetten, MoHAA opstarten en dan nog eens proberen of ik kan waarnemen of de cpu echt heet wordt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 17:39:
[...]

Leuk bedacht....maar de temp. sensor draadje zit in hetzelfde stekkertje als de fan....
Hu?
GemAye schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 17:39:
Een keer omdat de pc niet meer opgestart kon worden (lag volgens de winkel aan het moederbord Asus A8N-SLI) en een andere keer omdat de vervoerder de pc defect aan de deur leverde (processor lag half uit de socket, waarschijnlijk gevallen dus).

Het wit op de vinger is gewoon koelpasta dus geen 3e graads verbranding of zoiets. :)

Ik zal de pc nog eens aanzetten, MoHAA opstarten en dan nog eens proberen of ik kan waarnemen of de cpu echt heet wordt.
In dat geval teruggan met de pc en eens goed van je oren maken !

Als de cpu al half uit de socket is gesleurd kan die goed defect zijn. De winkel is nalatig als ze dat niet getest hebben. Eventueel kan er ook andere schade door gekomen zijn: alle hardware moet perfect werken, dit moet getest worden, zo niet is de winkel nalatig.
Als er koelpasta tegen het koelblok hangt waardoor het op je vinger komt, en dit zonder dat de koeler is gedemonteerd geweest, dan wil ik toch graag weten welke winkel dat dat is en dan komt die mooi bij mij op de blacklist :( (kan je hier een foto van maken en posten eventueel ?)

Ze leveren nu eenmaal een niet goed werkend systeem en het is de verantwoordelijkheid van de winkel om dit in orde te brengen !

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2006 17:47 ]

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

[...]

Dat is de RPM meter :X

De tempsensor zit meestal in de CPU, of zoals bij sommige oudere processors in de socket.

Sja, dan kan ik me voorstellen dat je geen zin hebt om 'm nog een keer terug te sturen. Dan moet je de cooler er zelf maar even afhalen. Zo moeilijk is dat tenslotte niet. :)

• Haribotje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 14:56
[...]

De sensor zit in de processor zelf, want het lijkt me sterk dat hij de temp van je fan gaat weergeven die veel te ver van de processor zit. Ik heb zelf een 3500+ met een 7700 en die fan gaat pas draaien als ik aan het gamen ben, dus normaal mag hij geen 75 graden halen.

• Lolhozer
  • Laatst online: 00:19

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Als jij "gewoon" koelpasta aan je vingers krijgt, wanneer jij even je processor en koeler aanraakt, zonder de koeler te demonteren, dan is dat gewoon waardeloos in elkaar gezet. Bij montage van de processorkoeler moet er een drupje koelpasta ter grote van een rijstkorrel gebruikt worden. Als er teveel gebruikt wordt, zorgt dat alleen maar voor isolatie tussen je koeler en processor, dus werkt het niet meer.

Weer terug met die PC, aangezien je je processor al een aantal maal tot de 75C hebt opgestookt, en dat zal die niet lekker vinden. En je pc-boer een rotschop geven meteen.

Waarom? Omdat het kan!!

• GemAye
Verwijderd schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 17:41:

In dat geval teruggan met de pc en eens goed van je oren maken !

Als de cpu al half uit de socket is gesleurd kan die goed defect zijn. De winkel is nalatig als ze dat niet getest hebben. Eventueel kan er ook andere schade door gekomen zijn: alle hardware moet perfect werken, dit moet getest worden, zo niet is de winkel nalatig.
Als er koelpasta tegen het koelblok hangt waardoor het op je vinger komt, en dit zonder dat de koeler is gedemonteerd geweest, dan wil ik toch graag weten welke winkel dat dat is en dan komt die mooi bij mij op de blacklist :( (kan je hier een foto van maken en posten eventueel ?)

Ze leveren nu eenmaal een niet goed werkend systeem en het is de verantwoordelijkheid van de winkel om dit in orde te brengen !
No worries :), de pc werkte toen al helemaal niet dus moest ik 'em weer terug sturen (dit was de 2e keer dat de pc terug moest).
Paddixx schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 17:44:

Sja, dan kan ik me voorstellen dat je geen zin hebt om 'm nog een keer terug te sturen. Dan moet je de cooler er zelf maar even afhalen. Zo moeilijk is dat tenslotte niet. :)
Is dat zo? Ik hoop het want dit zal de 1e keer zijn dat ik dit doe.
Eigenlijk, nu ik er wat langer over nagedacht heb, is het misschien toch beter om Perfect Systems maar weer een belletje te geven (of een mailtje, dat werkt bij hen beter).
Want stel dat ik een "foutje" maak bij het losschroeven van de cooler en er ontstaat schade, dan ben ik helemaal de pineut want naar de garantie kan ik wel fluiten dan.

Wel een dillema dit want de laatste keer heeft iemand van het bedrijf zelf de pc aan de deur geleverd (op een zaterdag avond zelfs).
Wat dat betreft is de service wel erg super.

Is het mogelijk dat er iets mis is met de sensor?
Dus dat er een verkeerde waarde wordt gegeven?

Verwijderd

Paddixx schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 17:44:
[...]

Dat is de RPM meter :X

De tempsensor zit meestal in de CPU, of zoals bij sommige oudere processors in de socket.
Ik ben misschien eigenwijs....maar hier ben ik het niet mee eens....
een kameraad van mij heeft dezelfde CPU...hetzelfde moederbord...aleen een andere cpukoeler..
En bij hem geeft hij geen CPU temps aan...omdat er geen temp sensor op zit...

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Verwijderd schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 18:15:
[...]

een kameraad van mij heeft dezelfde CPU...hetzelfde moederbord...aleen een andere cpukoeler..
Ik weet niet welk programma je daar dan voor hebt gebruikt, maar in CPU koelers zitten geen tempsensors die met het moederbord kunnen communiceren. Een CPU koeler heeft 2 of 3 draden en die horen bij de fan die op de koeler zit. De versies met 2 draden hebben alleen een +12 en een groundlijn en de versies met 3 draden hebben een +12, ground en RPM meter (de gele kabel).
GemAye schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 18:13:
[...]

Eigenlijk, nu ik er wat langer over nagedacht heb, is het misschien toch beter om Perfect Systems maar weer een belletje te geven (of een mailtje, dat werkt bij hen beter).
Want stel dat ik een "foutje" maak bij het losschroeven van de cooler en er ontstaat schade, dan ben ik helemaal de pineut want naar de garantie kan ik wel fluiten dan.
Het is zeker niet moeilijk. Als ik het installatiefilmpje op de site van Zalman mag geloven, dan is het een kwestie van 2 schroeven losdraaien, de fanconnector los halen en dan kan de CPU koeler er zo afgehaald worden..

[ Voor 5% gewijzigd door Rhannie op 09-06-2006 18:36 ]

Verwijderd

GemAye schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 18:13:
No worries :), de pc werkte toen al helemaal niet dus moest ik 'em weer terug sturen (dit was de 2e keer dat de pc terug moest).
Als ik het zo hoor lijkt dat syteem wel heel onprofessioneel in mekaar gezet hoor. Nog zou het gewenst zijn om een foto te zien van heel het boeltje.

Wel een dillema dit want de laatste keer heeft iemand van het bedrijf zelf de pc aan de deur geleverd (op een zaterdag avond zelfs).
Wat dat betreft is de service wel erg super.

Is het mogelijk dat er iets mis is met de sensor?
Dus dat er een verkeerde waarde wordt gegeven?
Maakt allemaal geen zak uit in principe.
Is er iets mis met de sensor: terugsturen.
Is het verkeerd gemonteerd de pc: terugsturen (en eens goed van je tak maken!)
Iets anders? Hoogstwaarschijnlijk dan ook: terugsturen

Als je er zelf aan gaat handelen dan kan je idd garantie verliezen.
Feit is en blijft dat je een perfect systeem hoort te krijgen, en dat dit nu niet het geval is. Daar moet de winkel maar de verantwoordelijkheid voor nemen.

Perfect Sytems |:( ze doen niet echt hun naam veel eer aan he

Heb je nu al kunnen testen of de koeler mee warm wordt met de cpu? Is simpel uit te voeren en je moet zelf niet dingen gaan zitten demonteren in je pc.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2006 18:49 ]

• c0sm0s
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:53
Het lijkt wel een probleem met de bios ofzo.
Dat die niet de juiste temperatuur weergeeft.

Nieuwste Bios versie al geprobeerd. (Niet zelf flashen dan vervalt garantie)

Asus A8N-SLI serie had veel problemen.

Chipset fans die binnen maand kapot gingen.
Problemen bios.

• keldererik
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-05 12:26
Als de koeler niet heet word maar de cpu wel 75 graden is maakt deze gewoon slecht contact met de cpu. Lijkt me duidelijk toch? Terugsturen of hermonteren...

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-05 13:25
Verwijderd schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 18:15:
[...]

LOL,

Zo'n 3pins kabelte heeft de RPM meter, Power en Ground. Er zit GEEN temp. sensor in...

Wellicht heeft je vriend een andere revisie mobo of gebruikt hij het verkeerde programma.
(Speedfan hier geeft überhaupt geen sensors aan terwijl Smartguardian alle voltages/temps/RPM's netjes weergeeft.)

• GemAye
Op verzoek, een paar plaatjes van de binnenkant van de kast.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~reis/Files/P6090004a.jpg

en ..

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~reis/Files/P6090005a.jpg

Verder heb ik het programma Aida er maar even bijgehaald en ... nou ja kijk zelf maar 8)7

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~reis/Files/temperature.JPG

Het rijtje voltages, temperatuur van de CPU en MB en de rpm's komt van het programmatje PC Probe II
Deze geeft de temperatuurwaarde aan die ook in de bios wordt aangegeven.
Aida geeft echter een hele andere temperatuur aan (26 graden celc).

Op aanraden van het winkelpersoneel (advies per email) had ik de bios al een paar dagen geleden opgewaardeerd naar de meest recente versie (0502).

• DECOY88
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
sloop eens die 7800 gtx eruit heeft bij mij goed geholpen:P heb nu een xfx 7800 gt. eerst was de luchtstroom uit de voeding 50+ graden en nu iets van 20 bij mij was het wel de top versie.

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 10:58
GemAye schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 19:10:
Op verzoek, een paar plaatjes van de binnenkant van de kast.

[afbeelding]

en ..

[afbeelding]

Verder heb ik het programma Aida er maar even bijgehaald en ... nou ja kijk zelf maar 8)7

[afbeelding]

Het rijtje voltages, temperatuur van de CPU en MB en de rpm's komt van het programmatje PC Probe II
Deze geeft de temperatuurwaarde aan die ook in de bios wordt aangegeven.
Aida geeft echter een hele andere temperatuur aan (26 graden celc).

Op aanraden van het winkelpersoneel (advies per email) had ik de bios al een paar dagen geleden opgewaardeerd naar de meest recente versie (0502).
Volgensmij is dat meetprogramma van jou een beetje brak. Ik denk dat die 40&70 graden van de GraKa zijn, die 26 graden van de CPU in Aida is realistisch (kast open met Zalman-Cu'tje.. )

Kijk eens bij de eigenschappen van je videokaart, en kijk welke temp hij daar aangeeft.. Zelfde als de CPU in dat ene proggie van je?

Verwijderd

zwahillius schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 15:41:
Frequently Asked Questions T&C die fan aan de bovenkant moet naar buiten blazen, niet naar binnen.

Maar dat zal volgens mij ook maar een paar graden schelen. Kan eigenlijk gewoon niet dat een Athlon 64 op zo'n hoge temperatuur zit, een Athlon is altijd relatief koel. Zit er inderdaad misschien geen koelpasta op?
Nee, mijn AMD64 3500+ Clawhammer wordt onder de zwaartse belasting nooit warmer dan Delta 25-30 graden. Is het in mijn huiskamer 30 graden dan is mijn CPU stressed 55-60 graden. En laten onze CPU's allebij precies evenveel stroom gebruiken.

Een goede koeling bestaat uit een metalen/aluminium kast met 2 casefans waarvan een voorin de kast die de lacht aanvoert en een achterin die de warme lucht afvoert. De fan van een gemiddelde voeding is zeker niet afdoende voor moderne hardware. Verder moet inderdaad de koelpasta goed verdeeld zijn.

Onze CPU's mogen maar 70 graden hebben, dus ik hoop voor je dat de CPU verkeerd meet, anders is het zo afgelopen. Wat dat betreft is AMD geen INTEL met haar Throttletechniek

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2006 19:49 ]

• ReZ1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-05 13:17
Is het trouwens normaal dat die fan op < 1k RPM draait? :)
Ik heb zonet even gekeken bij m'n eigen waardes, en CPU fan draait hier @ 2,25k RPM, maar aan die foto's te zien zit er op die van jou weinig stof, of staat hij mss op de "Silent Mode"? :)

Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~reis/Files/P6090004a.jpg

Geen stilleven in ieder geval. Die outtakefan is oké, maar die fan boven je CPU koeler zit daar niet goed. Die belemmerd de luchtstroom van je CPU naar je outtakefan (links) wat zorgt voor het rondzingen van warme lucht die wil opstijgen tegen de koele lucht die van rechtsonder komt.

Verder vermoed ik sterk dat er iets mis is gegaan bij de montage. Te weinig of teveel koelpasta of misschien zit de koeler te los (Zalman werkt toch met schroefjes?). Ook niet té vast zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2006 19:54 ]

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05 08:30
Ik heb niet alle antwoorden gelezen, dus misschien is onderstaande wel een echte spuit-11 post:

Er van uitgaande dat dat witte echt verbrande hoornhuid is, wil dit hooguit zeggen dat de processor kennelijk goed contact maakt met de heatsink. Dat is mooi, want dat wil je ook. Dit kan er nog aan de hand zijn:
1) processor genereert teveel warmte. Misschien staat het voltage verkeerd ingesteld voor de CPU?
2) heatsink voert de warmte niet snel genoeg af.

Wordt de heatsink zelf NIET warm, maar de processor zelf WEL, is er iets in het contact tussen beide niet goed (een heatsink van 75 graden celsius zou je hooguit een seconde vast kunnen pakken, gevolgd door een pijnscheut).
Kort door de bocht (en niet per definitie waar): In een optimale situatie is de heatsink net zo warm als de processor.

[ Voor 22% gewijzigd door 0siris op 09-06-2006 20:08 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Moning2
bij mij draait mijn 7700Cu koeler ook meestal op 900-1000 rpm, temperatuurgeregeld door de bios :) , volgens mij heb je een brakke sensor-lezer om het zo maar te zeggen, deze werken niet altijd even goed, dat PC Probe II dus, dat is meer 'kijk wij zien er leuk uit met kleurtjes...', probeer eens speedfan of lavalys everest of andere programmas en kijk wat die er van vinden :)

• GemAye
Ik ben eens gaan kijken op de Zalman site en nu zie ik dat de de CNPS7700 Cooler van Zalman niet compatible is met de "A8N-SLI SE" (die ik dus heb), maar wel met de "A8N-SLI", de "A8N-SLI Deluxe" en de "A8N-SLI Premium".
Omdat er dus kennelijk geen ondersteuning is voor de "A8N-SLI SE" kan het zo zijn dat daarom de processor niet voldoende wordt gekoeld??? :(

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Neuh, voor zover ik weet is die compatability alleen maar voor het inbouwen van die dingen. En ik zie die SE niet staan in het incompatible lijstje hoor, daar staat alleen een opteron mobo van asus. Ik denk dat de heren van Zalman die SE gewoon over het hoofd zien (en ik neem aan dat het verschil met de normale niet dusdanig groot is dat je koeler er niet goed op past.)

• Moning2
GemAye schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 13:54:
Ik ben eens gaan kijken op de Zalman site en nu zie ik dat de de CNPS7700 Cooler van Zalman niet compatible is met de "A8N-SLI SE" (die ik dus heb), maar wel met de "A8N-SLI", de "A8N-SLI Deluxe" en de "A8N-SLI Premium".
Omdat er dus kennelijk geen ondersteuning is voor de "A8N-SLI SE" kan het zo zijn dat daarom de processor niet voldoende wordt gekoeld??? :(
hoezo niet compatible ? past de bracket niet goed of het stekkertje...

Verwijderd

Test gewoon nu al eens op de manieren die hier al zijn aangedragen of de heatsinktemperatuur goed overeenkomt met de cpu-temperatuur.
Zowel zonder fan aangesloten opstarten en in bios in het oog houden, als een keertje met fan idle-temp vergelijken met load-temp, beiden cpu-temp uitlezen en ondertussen ook voelen.

Als je van deze testjes de resultaten hebt, dan kan je al veel oorzaken uitsluiten en dan moet je niet blijven gokken.

• GemAye
Moning2 schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 21:18:
bij mij draait mijn 7700Cu koeler ook meestal op 900-1000 rpm, temperatuurgeregeld door de bios :) , volgens mij heb je een brakke sensor-lezer om het zo maar te zeggen, deze werken niet altijd even goed, dat PC Probe II dus, dat is meer 'kijk wij zien er leuk uit met kleurtjes...', probeer eens speedfan of lavalys everest of andere programmas en kijk wat die er van vinden :)
Ik heb speedfan geprobeerd en daarin werd aangegeven dat 1 van de sensoren een temperatuur opgeeft van rond de 50 graden celc.
Of dit een sensor is van de cpu of van de voeding of het moederbord kan ik uit dit programma niet opmaken.

Meerdere keren heb ik geprobeerd om te voelen of de cpu echt zo warm is als wordt aangegeven (toen de pc net uit stond) maar de enigste wat warm/heet aanvoelde was de Geforce kaart en het kleine "ASUS" ventilatortje die op het moederbord is geplakt.
Vandaag heb ik weer even in de bios gekeken en wat het bios aangaf was dat de temperatuur binnen 2 minuten van ongeveer 44 graden celc. naar de 61 graden celc. is steeg.

Ik heb hierover maar weer een mail gestuurd naar de zaak waar ik de pc heb besteld.

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:12
Nee, dat is het niet. De SE versie is identiek qua lay-out rondom de socket. Het bord mist enkel een aantal functies ten opzichte van de gewone versie.

Mijn advies:
Niet verder rommelen en gewoon terugsturen. Als je zelf dingen aanpast heb je kans dat de winkel dit straks tegen je gebruikt en probeert jou de schuld in de schoenen te schuiven. Zij hebben die PC gebouwd, en hebben zoals eerder wederom gefaald. Aan hun dus de taak om het deze keer wel naar behoren op te lossen. Na 3x hoor je gewoon een werkende PC te hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door Crash op 10-06-2006 16:10 ]

Verwijderd

GemAye schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 15:28:
Meerdere keren heb ik geprobeerd om te voelen of de cpu echt zo warm is als wordt aangegeven (toen de pc net uit stond) maar de enigste wat warm/heet aanvoelde was de Geforce kaart en het kleine "ASUS" ventilatortje die op het moederbord is geplakt.
Vandaag heb ik weer even in de bios gekeken en wat het bios aangaf was dat de temperatuur binnen 2 minuten van ongeveer 44 graden celc. naar de 61 graden celc. is steeg.

Ik heb hierover maar weer een mail gestuurd naar de zaak waar ik de pc heb besteld.
In dat geval lijkt me de koeler geen goed contact te maken met de cpu (hoewel het gissen blijft als je enkel test met de pc net uitgeschakeld). Het feit dat je thermal paste op je vinger kreeg vind ik ook al verdacht. kan je hierin misschien iets duidelijker zijn? Heb je de koeler toen gedemonteerd, of plakte het goedje gewoon op het koelblok waar je er aan kon zonder te demonteren. In dat geval is het installeren sowieso niet netjes gebeurd, en is er hoogstwaarschijnlijk vééééél te veel thermal paste gebruikt.

Koeler gaat dus opnieuw geinstalleerd moeten worden en dit keer door iemand met kennis van zaken !

Ik zou ook terugdoen naar de winkel, en dit maal met de duidelijk boodschap dat je wenst dat de koeler deze keer wél op de goede manier wodt geinstalleerd.
Na 3X kan je zelfs al ontbinding van de koop vragen dacht ik...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2006 16:16 ]

• Moning2
GemAye schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 15:28:
[...]

Ik heb speedfan geprobeerd en daarin werd aangegeven dat 1 van de sensoren een temperatuur opgeeft van rond de 50 graden celc.
Of dit een sensor is van de cpu of van de voeding of het moederbord kan ik uit dit programma niet opmaken.

dat asus ventilatortje heb ik reeds vervangen met een zalman koelblok (ik heb een A8N-E :) ), grote stilte en de temp bleef hetzelfde 8)
als je pc eindelijk eens goed werkt kun je dat overwegen aangezien dat ventilatortje een beste kabaal maakt ;)
gezien dat de temp zomaar stijgt zonder dat je wat met je pc doet zit de koeler er echt brak op gemonteerd, terugbrengen die handel voordat de helft wegbrand :)

[ Voor 8% gewijzigd door Moning2 op 10-06-2006 16:17 ]

• GemAye
Verwijderd schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 15:28:

Test gewoon nu al eens op de manieren die hier al zijn aangedragen of de heatsinktemperatuur goed overeenkomt met de cpu-temperatuur.
Zowel zonder fan aangesloten opstarten en in bios in het oog houden, als een keertje met fan idle-temp vergelijken met load-temp, beiden cpu-temp uitlezen en ondertussen ook voelen.

Als je van deze testjes de resultaten hebt, dan kan je al veel oorzaken uitsluiten en dan moet je niet blijven gokken.
Je hebt gelijk en dus heb ik zojuist de pc zonder cpufan opgestart en in het bios de temperatuur bekeken.
Ik moet zeggen dat de temperatuur net zo snel steeg als toen de cpufan was aangesloten.
Verder heb ik geprobeerd te voelen maar voelde ik weer helemaal niets ...
Ik vraag me af of ik er wel bij kan met m'n vinger.

De idle-temps (CPU Usage 0-5%) zijn:
Sensor 1: 49C
Sensor 2: 33C

De load-temps zijn (zie plaatje):
Sensor 1: van 44C naar 61C
Sensor 2: 34C

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~reis/Files/P6100005a.jpg

• Moning2
GemAye schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 16:48:
[...]

Je hebt gelijk en dus heb ik zojuist de pc zonder cpufan opgestart en in het bios de temperatuur bekeken.
Ik moet zeggen dat de temperatuur net zo snel steeg als toen de cpufan was aangesloten.

De idle-temps (CPU Usage 0-5%) zijn:
Sensor 1: 49C
Sensor 2: 33C

De load-temps zijn (zie plaatje):
Sensor 1: van 44C naar 61C
Sensor 2: 34C

[afbeelding]
hoe krijg je je cpu op 100% gebruik in de bios :/

Verwijderd

Dat er geen verschil is tussen wanneer de fan draait en wanneer de fan niet draait duidt er volgens mij nogmaals op dat de koeler gen goed contact maakt (anders zou er wel verschil zijn).
GemAye schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 16:48:
En voor de duidelijkheid, je moet dus voelen gewoon aan het koper van de waaierkoeler (dewelke heel duidelijk zichtbaar is op je foto's). Als deze niet warm aanvoelt maar gewoon kamertemp. terwijl je cpu al 61° is, dan maakt de koeler gewoonweg geen goed contact (of helemaal geen contact).

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2006 17:23 ]

• GemAye
Het is mij helemaal duidelijk nu.
Het koper voelt inderdaad gewoon "koel" als op kamertemperatuur.

De pc gaat daarom maar weer voor de 3e keer naar Perfect Systems. :|

Iedereen bedankt voor het posten van tips en opmerkingen. :)
En een ding is zeker, dankzij jullie is in de afgelopen paar dagen mijn hardware kennis echt ontzettend gegroeid! ;)

Verwijderd

Je gebruikt de pc best niet meer tot het probleem is opgelost. De cpu wordt in feite gewoonweg niet gekoeld. Zelfs bij idle denk ik dat hij al volle bak throttled (of hoe het ook geschreven wordt) om te overleven, laat staan bij het spelen van MOHAA (vandaar ook de slechte prestaties).

• iNSANiTi
  • Niet online

iNSANiTi

...eM HaeY ! eNaSNi b2 ToG u

je hebt toch ook ihs. misschien geeft die wel een probleem ofzo.

Nu ik erover nadenk B) vraag ik me af of er wel koelpast tussen ihs en heatspreader moet ?
Ik heb iig wel gedaan , maar misschien is mijn warmtegeleiding nu slechter.

* DPAD * : DF! LP U-D S939 V2N!C2 3K+ @ +2.8GHz 24/7 TR XP-90C - AMD GeekZ : LvL 2 #1 @ 3024Mhz

Verwijderd

Nou ik heb een Amd athlon 64 3000+ die 2400mhz draait en een zalman Fatal1ty 120mm cpu cooler in een guardian casemode van NeXt hij komt in deze setup bij mij tijdens BF2 nooit boven de 35oC dus ik adviseer je eens te kijken op www.nzxt.com voor een beetje leuke en goed gekoelde behuizing,
die van mij heeft 4X een 80mm fan waarvan 1 front,1 zijplaat,en 2 in een speciale bak aan de achterzijde naast de uitgangen en een zalman fatal1ty cpu cooler en allemaal aangestuurd door een chromatic windmill
Dus ik zou zeggen koop een modcase en fatal1ty fan dan benn je klaar.Groeten Dennis Almelo
DjDwazeD@hotmail.com
:9 :P

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Verwijderd schreef op zondag 11 juni 2006 @ 07:34:
Nou ik heb een Amd athlon 64 3000+ die 2400mhz draait en een zalman Fatal1ty 120mm cpu cooler in een guardian casemode van NeXt hij komt in deze setup bij mij tijdens BF2 nooit boven de 35oC dus ik adviseer je eens te kijken op www.nzxt.com voor een beetje leuke en goed gekoelde behuizing,
die van mij heeft 4X een 80mm fan waarvan 1 front,1 zijplaat,en 2 in een speciale bak aan de achterzijde naast de uitgangen en een zalman fatal1ty cpu cooler en allemaal aangestuurd door een chromatic windmill
Dus ik zou zeggen koop een modcase en fatal1ty fan dan benn je klaar.Groeten Dennis Almelo
DjDwazeD@hotmail.com
Uhm... Heb je de TS wel gezien? :X

Hij heeft een Antec P180 en die is qua ventilatie echt ontiegelijk veel beter dan die NZXT Guardian. De Antec P180 heeft plaats voor 4 120mm fans en 1 80mm fan. Ook heeft 'ie een Zalman CNPS7700 welke exact hetzelfde is als die Zalman Fatal1ty koeler, behalve dan dat er een stillere fan op zit die minder toeren maakt. Dus kijk de volgende keer even voordat je iemand allemaal spullen aan raadt die die niet nodig heeft. ;)

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 12:13

Dood bij 70c is onzin. 120c en dan kunnen ze beschadigen. Even zo'n temp is niet erg maar moet niet lang zijn. Die Thermal protection dat de pc uit gaat schakeld pas bij iets van 120c in. Hebben ze bij tomshardware getest door cpu temp te meten toen ze de cooler er af trokken.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

Moning2 schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 17:09:
[...]

hoe krijg je je cpu op 100% gebruik in de bios :/
Is het niet zo dat in het bios de CPU altijd op 100% gebruik komt te staan? De bios kon dat niet regelen ofso dacht ik.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 19:27
ReZ1987 schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 19:45:
Is het trouwens normaal dat die fan op < 1k RPM draait? :)
Ik heb zonet even gekeken bij m'n eigen waardes, en CPU fan draait hier @ 2,25k RPM, maar aan die foto's te zien zit er op die van jou weinig stof, of staat hij mss op de "Silent Mode"? :)
Silent mode inderdaad, heb hier een Al-Cu en die draait ~1300 rpm.
Verwijderd schreef op zondag 11 juni 2006 @ 07:34:
DjDwazeD@hotmail.com
Het valt me steeds vaker op dat er mensen posten zonder ook maar na te denken. Die kast wat jij noemt is echt niet beter dan die antec wat de TS heeft. En daarbij komt dat 4 80mm fans vast een herrie van jewelste zullen maken. Ik denk dat de processorkoeler van de TS niet goed is geinstalleerd. Mijn AMD64 was niet voorgeinstalleerd maar me mobo was een DOA. Toen is hij teruggestuurd en kreeg ik hem op elkaar gemaakt terug. Nog deed hij het niet, dus wij in de laatste poging de processorkoeler eraf halen. Wat bleek: de winkel had veel maar dan ook veel te veel koelpasta gebruikt. Alles schoongemaakt en opnieuw gedaan, en gelukkig deed hij het toen wel! :) Zo zie je maar dat een winkel niet altijd goed installeert. Dus laat er even iemand naar kijken die er verstand van heeft.

[ Voor 66% gewijzigd door LuPo op 11-06-2006 10:28 ]

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 juni 2006 @ 10:20:
[...]

Is het niet zo dat in het bios de CPU altijd op 100% gebruik komt te staan? De bios kon dat niet regelen ofso dacht ik.
CPU staat in meeste gevallen gewoon "Idle" en zal dan ook niks uitvoeren dan de instructies van het bios op dat moment.

• Stefan118
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-01-2025
grannymark schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 15:46:
[...]

idd.. De max van CPU's ligt dicht bij wat jij daar haalt... Zit je CPU cooler goed en recht op je CPU? Genoeg koelpasta gebruikt?
Nee, ik heb een keer windows geinstalleerd en de fan niet aangesloten.
Na de install liep het systeem vast, en ik brande mijn vingers aan he heatsink.
de bios gaf aan 107 Graden Celcius!

cpu werkt nu 3 jaar later trouwens nog steeds

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

• dude123
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

tip :

check je bios metingen eens, als deze afwijken ligt t daaraan
zelf heb ik al eens gekut gehad met de asus probe dat de versie niet compatible was met de chipset waardoor de temps verkeerd werden uitgelezne

Meneer 1000 has spoken......

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

dude123 schreef op zondag 11 juni 2006 @ 23:40:
tip :

check je bios metingen eens, als deze afwijken ligt t daaraan
zelf heb ik al eens gekut gehad met de asus probe dat de versie niet compatible was met de chipset waardoor de temps verkeerd werden uitgelezne
Als je die foto van de bios hierboven ziet, weet je dus al dat het niet door Asus Probe komt maar waarschijnlijk door een foutief gemonteerde CPU koeler.

• GemAye
De zaak waar ik deze pc heb aangeschaft verzekerd mij dat er niet meer dan een druppel koelpasta gebruikt is.
Dus volgens hen ligt het probleem niet aan de cpu-cooler.
Een citaat uit een mail die ze me gestuurd hebben:

We monteren de Zalman coolers al jaren, en altijd met een klein druppeltje
cooling pasta. Uiteraard zit dit, ook omdat de cooler er enkele keren op
gezet is, ook een beetje aan de zijkant. Dit is echter geen enkel probleem.

En nog een citaat uit een andere mail.

Wat de CPU betreft: dit is bijzonder vreemd, omdat we de pc hier altijd 2u
duurtesten voordat hij de deur uit gaat, en we dan metname op de temperatuur
van de CPU letten. De fan draait wel gewoon op vol vermogen?

Bij de mail die ik hen gestuurd had zat als bijlage een foto van het bios scherm met daarop de cpu temperatuur, bij toeval staat daar ook de rpm van de cpu-cooler op (ik heb een paar keer foto's gemaakt).
De aangegeven rpm was of 1917 rpm of 1939 rpm (zie voorbeeld).
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~reis/Files/P6100005a.jpg
Een Zalman-cooler van het type dat ik heb (CNPS7700) is volgens mij bedoeld voor een maximale rpm van 2000 rpm, of heb ik dit ergens verkeerd gelezen?
Kan het zijn dat een 1939 rpm te weinig is voor een cpu cooler?
Ik heb de Zalmancooler nu direct op het moederbord geplugt, dus de Fan-Mate is bypassed.
De temperatuur van de cpu, zoals deze is aangegeven in de bios, is nu 62C.
De heatsink is echt gewoon koel.
Ik weet dat jullie al 10x gezegd hebben dat het probleem aan de montage van de cooler zal moeten liggen, maar stel als dit niet zo is.
Is het mogelijk dat dit probleem in de bios zit?
Deze heb ik ge-updated naar de meest recente versie (0502).
Is de combinatie van een zalman CNPS7700, een ASUS A8N-SLI SE moederbord en een AMD64 3700+ processor wel een gezonde combinatie?
Ik wil, voordat ik deze pc terug stuur, zeker weten dat het probleem aan een montage fout ligt en niet aan een foutieve sensor-reading.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 19:27
GemAye schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 00:48:
De zaak waar ik deze pc heb aangeschaft verzekerd mij dat er niet meer dan een druppel koelpasta gebruikt is.
Dus volgens hen ligt het probleem niet aan de cpu-cooler.
Een citaat uit een mail die ze me gestuurd hebben:

We monteren de Zalman coolers al jaren, en altijd met een klein druppeltje
cooling pasta. Uiteraard zit dit, ook omdat de cooler er enkele keren op
gezet is, ook een beetje aan de zijkant. Dit is echter geen enkel probleem.

En nog een citaat uit een andere mail.

Wat de CPU betreft: dit is bijzonder vreemd, omdat we de pc hier altijd 2u
duurtesten voordat hij de deur uit gaat, en we dan metname op de temperatuur
van de CPU letten. De fan draait wel gewoon op vol vermogen?

Bij de mail die ik hen gestuurd had zat als bijlage een foto van het bios scherm met daarop de cpu temperatuur, bij toeval staat daar ook de rpm van de cpu-cooler op (ik heb een paar keer foto's gemaakt).
De aangegeven rpm was of 1917 rpm of 1939 rpm (zie voorbeeld).
[afbeelding]
Een Zalman-cooler van het type dat ik heb (CNPS7700) is volgens mij bedoeld voor een maximale rpm van 2000 rpm, of heb ik dit ergens verkeerd gelezen?
Ik heb de Zalmancooler nu direct op het moederbord geplugt, dus de Fan-Mate is bypassed.
Ik weet dat jullie al 10x gezegd hebben dat het probleem aan de montage van de cooler zal moeten liggen, maar stel als dit niet zo is.
Is de combinatie van een zalman CNPS7700, een ASUS A8N-SLI SE moederbord en een AMD64 3700+ processor wel een gezonde combinatie?
Ik wil, voordat ik deze pc terug stuur, zeker weten dat het probleem aan een montage fout ligt en niet aan een foutieve sensor-reading.
Ik heb zelf de CNPS7000B-AlCu en deze zou dus minder goed moeten zijn dan die van jou. Aangezien de jouwe groter is en meer koeloppervlak heeft. Toch blijft mijn AMD64 3000+ netjes rond de 40 graden hangen. Met dit heette weer misschien net erboven (42) maar met iets koeler weer zoals vorige week gaf hij in bios 37 graden aan. _/-\o_

En dan staat hij op silent_mode en dus op 5v. De fan draait iets van 1200 toeren. Bios gaf steeds een CPU Fan error omdat hij te langzaam zou draaien, dus die staat nu op ignored omdat ik geen zin heb om telkens dat tekstje te zien.

Oftewel, het kan eigenlijk alleen maar aan een fout gemonteerde koeler liggen. Tenminste, dat lijkt me toch? :+

[ Voor 3% gewijzigd door LuPo op 13-06-2006 09:34 ]

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

GemAye schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 00:48:
Een koeler zal bijna nooit het exacte aantal RPM draaien als aangegeven in de specs, maar 1939 RPM komt toch wel aardig in de buurt van de 2000?
Eerder overkill. Zelfs met 1200 RPM zou deze CPU koeler je CPU al veel koeler moet houden.
Dat kan. Het kan zijn dat de temperatuur verkeerd wordt uitgelezen of dat de temperatuursensor kapot/gaar is.
Als het goed is hoort dit gewoon te werken.

• Kurios
  • Niet online
Ik heb alles gelezen en volgens mij kunnen het inderdaad 2 dingen zijn.

1. de koeler is inderdaad niet goed gemonteerd, want de koeler kan je CPU prima aan op silent mode.
2. De temperatuur-meting in je mobo klopt niet, waardoor je bios denkt dat hij 60+graden wordt, maar het in werkelijkheid niet wordt.

Maar in feite maakt het niet uit welke van de 2 het is, de TS heeft een systeem gekocht dat moet werken en dat doet het nu niet, dus altijd teruggaan naar Perfect Systems.

Verwijderd

Je zou ook je kast kunnen retouren met als boodschap dat misschien de temp sensor kapot is, dan kunnen ze daar bij die winkel testen met andere onderdelen, aangezien ze er daar een stuk meer hebben dan dat een gemiddelde pc-gebruiker thuis heeft. Alsnog zou het niet jouw fout zijn en heb je dus ook geen reparatiekosten eraan.

Verwijderd

Of de tempsensor nu kapot is of dat het probleem nu ligt aan een verkeerd gemonteerd koeler maakt in feite niets uit voor het feit dat het systeem goed werkend geleverd moet worden.
In feit is het jou taak niet om uit te testen wat nu exact de oorzaak is, maar goed, dit kan de zaak wel een handje helpen.
Een verschil in fanspeed (bvb 1200 rpm versus 2000rpm) gaat niets uitmaken als je heatsink sowieso niet warm wordt. Lijkt me dan ook niet de oorzaak. Probleem lijkt mij wel degelijk te liggen aan:

1) verkeerde temp uitlezing waarna uit veiligheid pc zelf uitvalt
en/of (je weet nooit "en")
2) slecht gemonteerde koeler

Het is niet per definitie dat als een koeler met maar 1 druppeltje gemonteerd wordt dat die goed staat, ook dan kan er een probleem zijn.

Voor de duidelijheid:
Doet het probleem zich enkel voor wanneer je mohaa speelt? Of ook bij andere zaken waarbij de cpu belast wordt? Zo kan je bijvoorbeeld een prime95 installeren en de torturetest laten lopen en dan zien wat er met de temp gebeurd.

• ProgMAN
  • Laatst online: 22-05 17:05
Ik heb ook een ASUS A8N-SLI moederbord en krijg ook vreemde temperaturen via Asus Probe. Deze geeft voor de CPU temperatuur bij idle 40°C aan, terwijl Everest maar 25°C aangeeft bij idle. Kijk ik bij Speedfan geeft die aan:

Temp1: 39C
Temp2: 40C (is moederbord oftewel nforce4 chip, dezelfde waarde als bij Asus Probe / Nvidia monitor)
Temp3: 25C (volgens Everest zou dit de CPU temp moeten zijn, maar Asus Probe / Nvida geven dus de temp1 aan als CPU temperatuur). Zie afbeelding (klikken)

Afbeeldingslocatie: http://img218.imageshack.us/img218/3957/everestpcprobeoutput1ro.th.jpg

Ik heb zo'n vermoeden dat de temperatuur van de CPU niet goed wordt gemeten door de verschillende programma's. Ik heb ook het moederbord geflashed naar bios 0502. Misschien heeft het probleem toch iets te maken met de bios? Ik kan mijn koeler gewoon aanraken terwijl de CPU stressed op 52°C staat volgens Asus Probe. Erg vreemd allemaal. Ik denk dat het gewoon een probleem is van het moederbord (nog een voorbeeld: http://www.hardware.info/forum/showthread.php?t=94988

N.B. temperaturen gemeten op warme dag (+/- 28°C in kamer).

• ProgMAN
  • Laatst online: 22-05 17:05
Misschien een goede tip, lees het volgende artikel over cpu temperaturen en de afwijking bij het lezen daarvan. Artikel op silentpcreview: http://www.silentpcreview.com/article191-page2.html

Ik heb de test even gedaan (met CPUburn) en het blijkt dat everest de goede CPU temperatuur uitleest en niet de bios. Zodra je de test stopt zou de temperatuur gelijk moeten zakken en dan heb je de goede temp. Stressed op 36°C naar 25°C na 1 seconde later. Betekent dat je de diode in de CPU uitleest.

• iNSANiTi
  • Niet online

iNSANiTi

...eM HaeY ! eNaSNi b2 ToG u

Dit is toch alleen bij socket A.

Maar goed bij mijn dfi ultra-d ( s939 ) reken ik 10 + bij mijn temp sensor van cpu.

* DPAD * : DF! LP U-D S939 V2N!C2 3K+ @ +2.8GHz 24/7 TR XP-90C - AMD GeekZ : LvL 2 #1 @ 3024Mhz

Verwijderd

Komt het niet gewoon door het warme weer buiten?

Mijn PC draait met dit warme weer ook rond de 40 a 42 Graden idle, terwijl normaal mijn pc tussen de 28 a 35 graden idle zit. (Ik heb een Asus A8N-E met AMD Athlon 64 3700+ en Zalman CNPS-7700AlCu)

Verwijderd

Als de pc opgestart wordt met de fan van de cpu-koeler losgekoppeld, en de koeler voelt na een aantal minuten nog niet warm aan, dan moet er toch iets schelen in contact tussen koeler en cpu. Als de pc na verloop van tijd uitvalt omdat de cpu-temp zogezegd te hoog was gestegen, dan is er nu eenmaal een probleem.

• GemAye
De pc is nu onderweg naar de winkel waar hopelijk een oplossing wordt gevonden voor dit probleem.
Bij deze wil ik alvast iedereen bedanken voor de hulp die ik heb gekregen op dit forum. :)
En zodra er weer nieuws is zal ik het even laten weten. ;)

Verwijderd

Heb msi K8 Neo2 platinum edition met amd 64 3000+ (venice) @ 2,7 ghz met Zalman CNPS-7700AlCu.

wordt idle 44C
stressed 48C

met dit weer.

kweet het is niet koel maar geeft dus aan dat indd er wat met zn koeler montage/aanraking is.

hoop dat het snel voor je opgelost wordt en je weer kunt gamen :-)

• GemAye
De pc staat nog steeds bij de zaak maar volgens hen is het probleem opgelost nadat ze de pc (of een aantal onderdelen) hadden gedemonteerd en daarna weer terug gezet.
Ze kunnen helaas niet zeggen waaraan het probleem nu precies heeft gelegen.
Wel hebben ze het temperatuur probleem kunnen bevestigen.
Misschien dat de pc deze week nog word gebracht en anders hopelijk volgende week.

Verwijderd

GemAye schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 09:59:
De pc staat nog steeds bij de zaak maar volgens hen is het probleem opgelost nadat ze de pc (of een aantal onderdelen) hadden gedemonteerd en daarna weer terug gezet.
Ze kunnen helaas niet zeggen waaraan het probleem nu precies heeft gelegen.
Wel hebben ze het temperatuur probleem kunnen bevestigen.
Misschien dat de pc deze week nog word gebracht en anders hopelijk volgende week.
mooi zo :)
1) ze erkennen dus het probleem
2) het ging dus waarschijnlijk om een verkeerdelijk gemonteerde koeler

Wel vaag dan dat ze dat de eerste keren niet hebben opgelost. Lijkt nog maar eens dat je als consument op je strepen moet staan.
Hopelijk krijg je hem nu snel terug, en is alles in orde. Zeker nakijken of het probleem zich nog voordoet dan !
Pagina: 1