XDM wordt te vroeg gestart en start niet goed

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:17

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik heb met xdm (kdm) 2 probleempjes, waarvan er 1 op 2 pc's zich voor doet.

Het eerste is dat sinds een tijdje (een maand of 2 à 3) xdm eerder wordt gestart tijdens het booten dan voorheen.
Het was altijd gebruikelijk dat xdm pas helemaal aan het einde van de reeks gestart werd, maar dat is blijkbaar veranderd om het systeem sneller gebruiksklaar te maken (gok ik zo). Op zich is dat ook wel het geval, alleen gaan er daardoor bij mij een aantal dingen mis.
Als ik een USB-opslag apparaat heb aangekoppeld of een cd in speler heb zitten, kan ik deze als gewone gebruiker niet meer unmounten, en moet ik dat als root doen. Daarnaast gaat op mijn laptop met een ati Radeon 9600 mobile de beeld opbouw verkeerd. Er blijft namelijk een deel van m'n boot-splash staan. Ik heb daardoor een mismaakt beeld, wat pas hersteld bij het vernieuwen van m'n desktop.

Het tweede probleem dat ik heb, heeft waarschijnlijk ook met het eerste te maken, maar is nog veel iritanter.
M'n gewone pc, met een nVidia GeForce2 start normaal op. Bij het starten van kdm schakelt m'n monitor ook om, om vervolgens weer terug te vallen op m'n terminal scherm. In de Xorg-logs is vervolgens te lezen dat het starten mislukt is omdat de nvidia-kernel module niet geladen is.
lsmod leert mij echter dat deze wel geladen is, en ook als ik xdm niet automatisch laat starten, is deze netjes geladen. Herstarten van xdm werkt ook gewoon, en ik kom dan wel in m'n inlogscherm, zoals het hoort.
Heel af en toe start m'n pc wel zoals het hoort, met direct een grafische omgeving, maar dat is maar sporadisch. Ook hier heb ik sterk het vermoeden dat ik de oorzaak moet zoeken in het mogelijk te vroeg starten van xdm, voordat al m'n hardware goed geïnitialiseerd is...

Wat ik dus in eerste instantie wil proberen is om xdm als allerlaatste te laten starten. Hoe moet ik de depend-lijn in /etc/init.d/xdm daarvoor aanpassen?

Even wat specs:
Laptop (Ati Mobile Radeon 9600):
Gentoo linux met Xorg 7.0 en KDE-3.5.2

PC (nVidia GeForce2 GTS):
Gentoo linux met Xorg 7.1 en KDE-3.5.3

ps.
Ik weet dat er mogelijk wat stabiliteitsproblemen zijn met de binairy drivers van ati en nvdia met Xorg 7.1. Ik had het echter ook al met 7.0 en heb sinds een week ofzo geen echte vastlopers meer gehad. Omdat ik vergelijkbare problemen met 2 totaal verschillende machine's heb, vermoed ik dat ik het eerder in een config foutje moet zoeken...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Als je xdm later wilt starten moet je S20xdm in /etc/rc5.d/ hernoemen in S99xdm ofzo. Dan start 'ie als laatste.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:34

BoAC

Memento mori

Voor het te snel opstarten van XDM kijk ff in je /etc/conf.d/rc:
code:
1
2
3
4
# Set to "yes" if you want the rc system to try and start services
# in parallel for a slight speed improvement.

RC_PARALLEL_STARTUP="no"
Burne schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 15:21:
Als je xdm later wilt starten moet je S20xdm in /etc/rc5.d/ hernoemen in S99xdm ofzo. Dan start 'ie als laatste.
PS: het is Gentoo geen SuSE of redhat iod ;)

[ Voor 42% gewijzigd door BoAC op 09-06-2006 15:27 ]

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
RC_PARALLEL_STARTUP staat bij mij uit. Maar zelfs als die aan zou staan, moet de DEPEND daar ook invloed op hebben.

@Burne
ik draai gentoo (zie specs) ;)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Gentoo beweert een Sys-V distro te zijn. Blijkbaar stellen dat soort beweringen dus niet al te veel voor.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik weet niet hoe het met de opstart procedures zit tenopzichte van Sys-V, maar ik weet wel dat ze in de dirs als /usr en /var meer volgens sys-v te werken dan de meeste andere mainstream-distro's.
Daarnaast is /etc/rc.5 ook niet het meest gelukkige systeem om opstart volgorde te bepalen.

Maar dat is een discussie waar het sowiezo niet over gaat, als je commentaar erop hebt, moet je maar een draadje opengooien op het gentoo forum (officiëel of van Boudewijn).

Maar dan komen nog terug dat ik nog lang geen antwoord heb op m'n probleem...

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

deepbass909 schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 03:39:
Maar dan komen nog terug dat ik nog lang geen antwoord heb op m'n probleem...
En ik kan je er ook niet verder mee helpen, dat zal wel duidelijk zijn. Ik heb danwel 10 jaar linux- en unixervaring, maar die is met OSsen die strikt aan sys-V en BSD zijn blijven hangen.

Overigens: heb je jouw vraag al eens op dat gentoo-forum gezet?

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
heeft er iemand een idee waar ik wel wat mee kan???
Ik weet dat er veel Gentoo gebruikers hier zijn en de antwoorden hier zijn vaak toch wat behulpzamer dan op het gentoo-forum...

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:34

BoAC

Memento mori

Ik neem aan dat je etc-update wel draait na een emerge?

Zie je tijdens het booten ook dat XDM eerder wordt op gestart dan (ik meen) local?

Misschien een idee:
code:
1
2
rc-update del xdm
rc-update add xdm default

;)

[ Voor 25% gewijzigd door BoAC op 12-06-2006 07:54 ]

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
in /etc/conf.d/xdm staat het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# Tell X to always start on VT7. Otherwise it autodetects the first available
# VT, which means it has to wait until all gettys are started so it doesn't suck
# up a VT that should have had a login prompt (very slow).
# If XSTATICVT is on, the login manager will start as soon as possible during
# the boot process. If you want X to dynamically start on the first unoccupied
# VT after all gettys have started and you are using xdm, also remove the "vt7"
# from /etc/X11/xdm/Xservers.
XSTATICVT="yes"

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Uiteraard draai ik na een emerge netjes etc-update (of eigenlijk dispatch-update, de opvolger van etc-update). Ook opnieuw aan m'n rc toevoegen heb ik al een keer geprobeerd.

Het stukje uit /etc/conf.d/xdm heb ik ook gelezen. Daar heb ik niks aan veranderd. Dat staat dus in princiepe ook goed.

Wat mij wel opvalt is dat eerst KDM gestart wordt (setting up kdm). Op dat moment schakelt m'n monitor al om naar vt7. Pas een paar regels lager, als aller laatste komt er dan "starting XDM" te staan... Ik vermoed dat het daar fout gaat...

• Surfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Surfer

~

Ik weet niet of het een oplossing biedt voor je probleem, maar ik herinnerde me ineens iets dat ik heb gelezen in de Gentoo XGL wikipage. Misschien kun je iets met de ServerTimeout optie in kdmrc.

code:
1
2
3
4
You will also have to change the ServerTimeout setting in the same section since Xgl might take a little longer to start up than normal X:
File: /usr/kde/<your version>/share/config/kdm/kdmrc

ServerTimeout=30

Ik draai zelf geen kdm maar gdm, dus ik heb nooit iets met deze optie gedaan, maar ik heb hem een keer voorbij zien komen.

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

• Surfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Surfer

~

Nog iets dat je kunt checken: Je hebt wel alleen xdm in de startuplist staan he?
Ik weet niet of er een startupscript kdm bestaat, maar volgens mij is de geeigende manier als volgt:

Je vult in /etc/rc.conf bij de Displaymanager je dm of choice in (gdm of kdm)
Daarna zet je alleen xdm in je startuplist (rc-update add xdm default). Voor de rest zou kdm of gdm daar niet in voor moeten komen afaik.

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Surfer schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 10:08:
Nog iets dat je kunt checken: Je hebt wel alleen xdm in de startuplist staan he?
Ik weet niet of er een startupscript kdm bestaat, maar volgens mij is de geeigende manier als volgt:

Je vult in /etc/rc.conf bij de Displaymanager je dm of choice in (gdm of kdm)
Daarna zet je alleen xdm in je startuplist (rc-update add xdm default). Voor de rest zou kdm of gdm daar niet in voor moeten komen afaik.
Hey, je kent me toch (ok, het was met wat biertjes op, maar toch) :p

Maar ik start inderdaad xdm, die via rc.conf kdm start. Op m'n laptop start kdm wel netjes, maar alleen met die bootsplash die m'n login scherm vernaggeld...

Het rare is dat xorg.log meldt dat m'n nvidia module niet geladen is, terwijl dat wel het geval is... Deze wordt tijdens init1 al geladen en mag dus absoluut niet het probleem vormen... En doet dat ook eigenlijk niet, aangezien xdm vanaf de console wel goed start (met het herstarten van /etc/init.d/xdm).

Ik heb ook geprobeerd wat er gebeurd als ik xdm als displaymanager instel, en dan start xdm wel op, maar weigerd kde te starten... Na invullen van gebruikersnaam en wachtwoord verdwijnt m'n login dialoog scherm, maar die verschijnt na een paar seconden weer zonder opgaaf van reden... (ik heb in rc.conf netjes aangegeven dat hij kde-3.5 moet starten...)

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik ben er inmiddels achter wat er nu precies mis ging.
Mijn driver versie (1.0.7174) maakt geen device nodes aan in /dev (gevolg van "oude" drivers en udev). Daarvoor heeft nvidia een script mee geleverd, namelijk NVmakedevices.sh, welke ik startte in via /etc/init.d/local.
En daar ging het fout. XDM had geen dependency op local, en startte dus al voor NVmakedevices.sh gestart werd.
Aangezien er op dat moment nog geen device nodes aanwezig zijn, werkt de X driver nog niet, maar tegen de tijd dat m'n console beschikbaar kwam, was NVmakedevices.sh inmiddels gedraait, en daarmee waren m'n device nodes dus wel aanwezig.

Ik heb nu de /etc/init.d/xdm zo aangepast, dat xdm pas gestart mag worden als ook local gestart is. Elegant is dit alleen niet...

Ik ben nu aan het kijken hoe ik een udev regel kan maken die NVmakedevices.sh start zodra de kernel de kaart detecteerd, maar ik kan de goede regel daarvoor nog niet voor elkaar krijgen...

Waarschijnlijk moet het iets als dit worden:
code:
1
kernel=="nvidia*", NAME="%k", GROUP="video", RUN+="/sbin/NVmakedevices.sh"

maar helaas doet deze regel niks... en ik ben nog niet echt thuis in udev...

Wie kan mij hiervoor een duwtje in de goede richting geven?

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
je kunt local toevoegen aan het boot-runlevel, of het eerder vermelde XSTATICVT op "no" zetten, om xdm als laatste te starten.
je kunt ook udev vertellen dat-ie /dev opslaat bij afsluiten en weer herstelt bij opstarten(RC_DEVICE_TARBALL="yes" in /etc/conf.d/rc)

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
local starten in het boot-runlevel is misschien wel het domste wat je kunt doen. Veel services willen/moeten voor local gestart worden, en als gevolg daarvan zou het starten van local als boot-service niet echt een positieve uitwerking hebben voor het systeem...

RC_DEVICE_TARBALL op "yes" zetten is ook een lapmiddel, waarmee ik eigenlijk het hele voordeel van udev (een flexibele /dev) weer omzeep help...

XSTATICVT moet ik nog even proberen, maar ik zou nog veel liever willen dat ik niet meer afhankelijk ben van local om mkNVidiadevices.sh te draaien. Dit is eigenlijk een taak voor udev, en zou die dus ook liever zo configureren dat hij op een kernel message reageerd...

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik heb inmiddels XSTATICVT op NO gezet, en nu wordt xdm netjes na local gestart, en dus ook nadat NVmakedevices.sh gedraait is.

/me Is weer helemaal blij, kan linux weer gaan promoten als zo'n mooi OS :P

Pagina: 1