[WIN XP] PC in 2 domeinen ??

Pagina: 1
Acties:

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-04 08:56

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Ik zit met volgend probleem :

ik heb 2 domeinen : domein a en domein b
domein a is het publiek domein en domein b het administratief domein.
domein a draait op een Win 2003 SBS domeinserver en domein b op een Win NT 4 domeinserver.
Echter moet een bepaalde applicatie beschikbaar zijn vanop domein a voor de mensen van domein b.

Rechtstreeks gaat het niet omdat NT4 geen thrusted domeins ondersteund enz als ik me niet vergis.
tevens zit domein a onder de IP range 192.168.0.X en domein b zit onder de range 192.168.1.X
de subnetmask voor beide is 255.255.255.0

Nu had ik gedacht om een WIndows XP machine met 2 netwerkkaarten aan te sluiten op beide domeinen en de 2 netwerkkaarten een fixed IP te geven : 1 van domein a en 1 van domein b.
in theorie is deze PC dan aanspreekbaar via deze vaste IPs vanop beide netwerken.
Maar hoe zit dit dan verder in elkaar ? Hoe gebeurd het aanmelden ? Moet ik de PC in de 2 domeinen toevoegen en kan ik dan kiezen op welk domein ik wil aanloggen op deze PC ? Of mag deze PC net niet in een domein gezet worden, maar gewoon als losstaande PC, die gewoon aanspreekbaar is vanop de 2 domeinen ?
Ik had graag op de PC's die een verbinding moeten maken met het programma op deze PC een snelkoppeling gelegd in de zin van : \\pcnaam\share ipv \\ipadress\sharenaam

Is dit mogelijk ?

-| Hit it i would ! |-

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Een pc kan member zijn van slechts een enkel domein, is het enige antwoord.

Een trust moet je echter wel kunnen maken, in elk geval tussen de PDC en een AD controller. Misschien moet je je wel eens af gaan vragen of het niet HOOG tijd wordt om NT4 uit te faseren, waarschijnlijk is de hardware waarop het draait al tweemaal afgeschreven en al lang buiten service...

Verwijderd

Maar goed, twee domeinen heeft soms zijn voordelen qua rechten.

je kan de pc in één domein aanmelden, en vervolgens met een extra netwerkkaart en ip-adres,
gewoon aanloggen tegen het domein middels.

net use h: \\server\share /user:gebruikersnaam wachtwoord

Dan heb je toegang tot de mappen

Verwijderd

Je kan maar 1 domein. Maar je moet niet extra kaartjes gaan kopen voor nog een netwerkverbinding.
Je stelt gewoon 2 ip'tjes per netwerkkaart in.(nadeel het moeten 2x statiche ip's zijn)

Oplossing:
- download deze tool: http://www.multiwave.be/kaetemi/projects/ktmhcfg.zip (dit heeft wel .NET Framework 2.0 nodig)
- nu vink je onderaan DHCP aan(dit is voor het ip van je provider te krijgen)
- stel nu een ip en een subnetmask in.
- doe dit op elke pc en je hebt een publiek en een private netwerk met 1 netwerkkaart

Waarom 2 domeinen? vul gewoon het ip adres of computernaam in de adresbalk(\\computernaam) en dit gaat ook

• thamoosio
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-01-2024

thamoosio

Ja-haaaaaa

Je kan toch een external trust maken?

Bij voorbaat sorry..