Onkyo TX-SR503E Actief koelen?

Pagina: 1
Acties:
  • 323 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 17:01
Ik heb gisteren mijn Onkyo TX-SR503E opgehaald. Werkt perfect, alleen nou sloeg het een half uurtje geleden af, ik denk door de hitte. Hij was bijna te heet om aan te pakken. Nou staat er bovenop de receiver dat hij idd er warm kan worden en dat je de luchtflow vrij moet laten aan de bovenkant.
Ik heb daar ongeveer 2 cm vrij. (hij staat in een kast). Nou wil ik dus niet dat hij iedere keer na 2 uur muziek kapt omdat hij te warm is. Plus dat ik denk dat het nooit goed kan zijn voor dat ding om zo warm te worden. (normaal worden er toch ook gewoon cd-spelers bovenop geplaatst? 8)7

In ieder geval ik wil er dus een grote 12 cm fan in hangen om de warmte wat meter de receiver uit te blazen. Nou heb ik hem al open gehaald, ruimte is niet het probleem. Aansluiting wel.

Hoe en waar vandaal haal ik het makkelijkste stroom om een 12 cm fan aan te sluiten?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:35

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Je mag de bovenkant niet afdekken zoals op de Onkyo staat. Het plaatsen van een cd speler is dan ook zeker niet verstandig. Waarom ga je niet gewoon terug naar de winkel om het probleem voor te leggen? Het lijkt mij persoonlijk niet de bedoeling om je dure nieuwe kwaliteits Onkyo zelf te gaan modden omdat hij af slaat. Modden of zelf open maken zou ik ook niet doen ivm garantie.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Idd niks veranderen ivm garantie.

Ik heb zelf ook een Onkyo en deze wordt ook erg heet, maar stopt er niet mee ofzo.
Ik zou het nog eens proberen om te kijken of de versterker weer in de beveiliging slaat. En dan niet in de kast maar er even buiten zetten op de grond ofzo.

Het lijkt mij niet echt normaal dat hij zo snel in de beveiliging slaat, ook al is er maar een klein beetje ruimte boven. In principe zou je denken dat als er maar een beetje ruimte is om de luchtstroom te laten ontsnappen, het voldoende moet zijn.

Mijn advies: Nog eens proberen (ook eens buiten de kast). En anders even contact opnemen met de winkel waar je hem vandaan hebt?

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:24
Probeer hem eens zonder obstructie, slaat ie dan ook af na een tijdje?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• 911GT2
Dat lijkt voorlopig goed te gaan... misschien kan ik een gat maken achterin de kast.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Mijn yamaha wordt ook erg warm op sommige momenten. Van belang is het om genoeg ruimte boven de receiver over te laten, zoals reeds vermeld. Het feit dat de receiver passief gekoeld is utigevoerd wil zeggen dat het op zichzelf wel redelijk goed met de warmte overweg kan. Kijk maar eens door de koelopeningen aan de bovenkant, waarschijnlijk zul je een enorm koellichaam zien.
En daarbij is de lucht nu sowieso erg warm, dat bevordert de koeling nu eenmaal niet zo heel erg :P

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Ik had achter in mijn audio meubel gewoon een fan om de hitte af te voeren van mijn Xbox360 en Sony STRDB1070QS Receiver. Die combinatie stond ook altijd gegarandeerd voor een hoop warmte ontwikkeling.

Ik heb gewoon een stekker uitgang op mn receiver dus kon de fan er makkelijk op aansluiten. Receiver aan > fan aan!

• bartvl
  • Nu online

bartvl

Inderdaad, maar ook overbodig geluid aan.(tenzij het niet veel geluid maakt natuurlijk.

• 911GT2
Verwijderd schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 15:47:
Ik had achter in mijn audio meubel gewoon een fan om de hitte af te voeren van mijn Xbox360 en Sony STRDB1070QS Receiver. Die combinatie stond ook altijd gegarandeerd voor een hoop warmte ontwikkeling.

Ik heb gewoon een stekker uitgang op mn receiver dus kon de fan er makkelijk op aansluiten. Receiver aan > fan aan!
Hoe had he dat gedaan want dat heb ik ook... heb je gewoon een standaard pc fan gebruikt of een ventilator?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

met een 220V fan lijkt me :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• 911GT2
Voorlopig lijkt het probleem niet meer te bestaan 8)7
Hij wordt nog steeds wel warm maar slaat niet meer af. Uit voorzorg ga ik toch nog wat extra gaten maken in de achterkant van de kast. Hhet is namelijke de bedoeling dat de voorkant van de kast dicht blijft.

• 911GT2
Ok in princiepe gaat het nu dus goed (wat het verschil is weet ik nog steeds niet, misschien heb ik het volume nu minder hoog staan (tv-gebruik)).

Toch ben ik niet helemaal zeker van het geheel. Zeker omdat de voorkant van de kast afgesloten moet worden.
Dus ben ik op zoek gegaan naar een 230v Fan
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/xl/5000_5999/5300/5380/5381/538132_BB_00_FB.EPS.jpg

Deze wil ik dus aansluiten op de 230v uitgang van mijn Onkyo, zodatwanneer de Onkyo aan gaat de fan ook aan gaat. Nu is alleen de vraag reageerd die 230v uitgang ook op de standby of is dat alleen als je ook gebruik maakt van een RI koppeling, en blijft de fan dus altijd aan staan?

[ Voor 36% gewijzigd door 911GT2 op 13-06-2006 10:19 ]

• bartvl
  • Nu online

bartvl

Die is geschakeld met de standby (tenminste, bij Yamaha) gaat je receiver aan, schakelen de 220 aansluitingen aan. Schakel je je receiver uit, stopt de spanninglevering aan de 220 aansluitingen.

Verwijderd

911GT2 schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 20:38:
[...]

Hoe had he dat gedaan want dat heb ik ook... heb je gewoon een standaard pc fan gebruikt of een ventilator?
Zoals JvS aangaf.. ja..

Volgens mij is zo je probleem opgelost. Het kan overigens nooit kwaad om je apparatuur goed te koelen. Minder warmte is minder slijtage :)

• 911GT2
Ok dus versterker aan stroom op de fan... versterker in standby stroom van de fan af?

Mooi! Dan ga ik zo'n fan bestellen

Verwijderd

Ik heb zelf de Onkyo TX-DS989 waarvan bekend dat dit tochwel het toppunt is van warmte...
Deze bak werkt als een centraleverwarming met 2 cooling fans die haast nooit aanslaan alleen met extreme temperaturen wat zelden tot nooit voorkomt.

En hij is nooit uitgeslagen.
Hij staat op een audiorack met 1cm speling aan de bovenzijde, een cdspeler kan er dus best op.
Pagina: 1