HDD in PIO modus ipv Ultra

Pagina: 1
Acties:

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:55
af en toe springt mijn hdd in PIO. Gebeurt als ik met quickpar iets aan het controleren ben, uitpakken met winrar. En net toen ik een dvd wilde branden (cyclische redundantie error) begon niet eens met branden

Na een paar keer booten staat ie meestal opeens wel weer goed en werkt alles weer. Iemand een idee wat het kan zijn?

Ik ben een beetje bang om powermax te draaien omdat ik las dat het dan in 1x over kan zijn met de HDD, en heb deze hard nodig komende weken.

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-02 22:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als je hem de komende weken hrd nodig hebt zou ik maar eens een nieuwe gaan halen en al je data overzetten. Dat je HD in PIO schiet betekend dat er fouten optreden bij het lezen/schrijven. Dat die fouten optreden is over het algemeen een teken dat de schijf niet zo heel lang meer mee zal gaan.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Flipm0de
hoorde van de winkel dat het ook aan de stroomvoorziening kan liggen. Was eerder terug geweest en toen was de voeding stuk, volgens hun lag dit aan overspanning. Ze hadden er een nieuwe voeding ingezet maar dit PIO probleem zou dus weer aan de stroom kunnen liggen volgens hun.

Wat kan ik aan die overspanning doen? Zou ik een speciale stekkerdoos moeten kopen als deze: https://www.dynabyte.nl/article.php?i=814

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dit kan ook gebeuren door een brakke kabel. Vervang de kabel eens, en installeer de chipset drivers opnieuw.

Ik had zelf dit probleem toen ik gebruik maakte van de slaapstand functie op de hd's. Door het trage opstarten van zo'n schijf ontstonden er lees en schrijffouten. Na 5x wordt de schijf automatisch naar PIO gezet.

• Flipm0de
ik heb de kabel die normaal in de dvdbrander gaat in de HDD gedaan, dit maakte geen verschil. Na ff zoeken kwam ik de oplossing tegen van het verwijderen van het primaire IDE. Dit heb ik gedaan en na een paar keer herstarten staat ie weer in Ultra DMA 6. _/-\o_ _/-\o_

Ben alleen benieuwd voor hoelang. Volgens de winkel is er dus iets niet helemaal goed met de stroomtoevoor, overspanning werd het genoemd.

Ik moet zeggen dat de kabel die van je voeding naar het stopcontact gaat wel een beetje verbrandt ruikt. Maar dit was al eerder, en daarna heeft ie het nog gedaan, totdat wederom de voeding stuk was.