[ACCESS] Hoe filteren op een sterretje (*)?

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008

• source
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08-2025
Hallo, ik heb een database met achternamen en voorletters in 1 veld, hier kan ik helaas niets aan doen en zo moet het helaas ook blijven staan. Nu staat er bij sommige namen een spatie tussen de achternaam en de voorletter(s) maar ook soms een sterretje (*). Dit is aardig vervelend want filteren op een * gaat natuurlijk niet aangezien je dan gewoon weer alle records terug krijgt, find & replace werkt ook helaas ook niet.

Weet iemand hoe ik die sterretjes eruit kan rossen?

Diplomacy is the ability to tell a person to go to hell in such a nice way that he looks forward to the trip.

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 16:15
select * from tabelmetsterretjes where tekstveld LIKE '*'

Dit zou alle velden met een sterretje erin op moeten halen. Niet getest trouwens.

Hail to the king baby!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Idd, dat heb je niet getest, want je zou ook een wild-card character moeten specifieren, zodanig dat je zegt dat er nog iets voor of na dat sterretje komt.
Probleem is ook dat het * het wildcard character is van access, dat zal je dus moeten escapen.
code:
1
select * from tabel where veld LIKE '*#**' ESCAPE #

of, als je die query gebruikt in een applicatie en je benaderd die app met ADO of whatever:
code:
1
select * from tabel where veld like '%*%'

https://fgheysels.github.io/

• source
helaas wil dat niet, * is net zoals een % in asp is. Je krijgt dus alle records terug op deze manier.

Diplomacy is the ability to tell a person to go to hell in such a nice way that he looks forward to the trip.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:44

BCC

\* ?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Edit:
Hier stond onzin...

[ Voor 90% gewijzigd door bigbeng op 09-06-2006 10:28 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Uit de help file van Access (zoeken op *, derde link):
When using wildcard characters to search for an asterisk (*), question mark (?), number sign (#), opening bracket ([), or hyphen (-), you must enclose the item you're searching for in brackets. For example, to search for a question mark, type [?] in the Find dialog box.
Ik heb even geprobeerd, dit werkt niet in het 'Filter for' veld als je de rechter muisknop doet, maar als je bij 'Filter by Form' invult
[code]Like '*• *'werkt het perfect.

[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 09-06-2006 10:30 ]

Signatures zijn voor boomers.

• source
Maasluip schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 10:29:
Uit de help file van Access (zoeken op *, derde link):

[...]

Ik heb even geprobeerd, dit werkt niet in het 'Filter for' veld als je de rechter muisknop doet, maar als je bij 'Filter by Form' invult
[code]Like '*• *'werkt het perfect.
Relaxed!! • werkt inderdaad, eigenlijk is het weer erg sim-pel! :)) tnx

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Mooi dat het opgelost is, maar dat was dus wel erg makkelijk zelf op te lossen he? Access heeft dus inderdaad gewoon een helpfile. ;)

Daarnaast: Waar hoort mijn topic? Access-vragen horen in Officesuites en -software. Maar aangezien ze daar ook niet vrolijk zullen worden van een topic dat je in 2 minuten kan oplossen door even de help te gebruiken doe ik je topic dicht in plaats van het te verplaatsen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.