Toon posts:

Corrupte data op Sony Vaio USB stick (2GB)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van iemand een Sony USB stick gekregen. Ik heb geen idee wat het exacte typenummer is maar de stick is uit de Vaio serie (althans, het Vaio logo staat op de stick) en 2GB groot. Ik kan de stick op meerdere computers formatteren en er data naartoe kopieëren zonder foutmeldingen.

Maar, nu komt het, wanneer ik deze data nu terug wil lezen is deze bijna altijd corrupt. Sommige kleine bestanden zoals tekst bestanden kan ik meestal wel lezen maar grotere bestanden geven problemen. Bij Winrar bestanden krijg ik bijvoorbeeld bijna altijd een "Unexpected end of archive" error en set-up bestanden doen helemaal niets meer.

Het vreemde is dat ik de data van de stick wel terug kan kopieëren van de stick naar mijn of een andere computer en wanneer ik dan de bestandsgrootte vergelijk met het originele bestand dan is deze indentiek. Het enige verschil is dat het terug gekopieerde bestand onbruikbaar is (een EXE bestand bijvoorbeeld start gewoon niet en heeft ook geen set-up icoontje meer maar gewoon het standaard Windows programma icoon gekregen).

Kan ik de stick weggooien of is er iets anders te verzinnen? Ik heb verder geen software bij de stick. Bedankt voor de informatie en hulp alvast.

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Hoe formateer je dat ding ? Wat voor bestandssyteem (volgens mij moet het FAT zijn geen NTFS!) ?

Verder is het bij sommige sticks ook zo dat er 2 partities opzitten. Dan is er 1 voor je data en de andere voor bijv usb boot tools /locktool enz. Maar deze utilpartities zijn vaak een fixed size en als ze dan andere afmetingen hebben (doordat jij verkeerde partities hebt aangemaakt) wil de stick wel eens de boel verkeerd wegschrijven en corrupt worden. Zoek dus eens uit hoe de stick gepartitioneerd moet worden.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de suggestie HerbieNL. Ik zal nogmaals proberen of ik de specs van deze stick kan vinden. Ik formatteer de stick overigens als FAT32 in Windows (rechtermuisknop, formatteren). Ik zie verder geen partities op de stick staan, hij is helemaal leeg zover ik kan zien. Zou ik de stick als FAT moeten formatteren? Dat zal ik ook eens proberen voor de zekerheid.

Verwijderd

Topicstarter
Formatteren als FAT of FAT32 helpt niets. Na nog meer zoeken op internet heb ik alleen maar mensen gevonden die precies hetzelfde probleem hebben. Zie dit bericht bijvoorbeeld:
I get one of the following errors, 1 – “The Parameter is Incorrect” or 2 – “Only part of a Read Process Memory or Write Process Memory request was Completed”, or 3 – a dos window will open for about 3 sec.
Precies hetzelfde wat er bij mij gebeurt en zover ik kan zien is het een hardware probleem. Ik denk dat ik de USB stick maar teruggeef. Jammer maar helaas :(