Aansluiten ISRA punt?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.973 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-01 15:48

Not Pingu

Dumbass ex machina

Topicstarter
Ik heb sinds gisteren Wanadoo ADSL Family (zonder telefonie), maar bij het aansluiten van de modem bleek dat er geen signaal (en geen kiestoon) was op de telefoonkabel.
Hiervoor hadden we Planet ADSL, wat altijd goed werkte op dezelfde kabel. We zijn ruim een maand geleden met een schone lei begonnen wat aansluitingen betreft, omdat zowel internet als de telefoonaansluiting opgezegd waren.

Als telefoonaansluiting hebben we nu KPN Budgetbellen. Als ik het nummer bel, gaat de telefoon over, maar er wordt niet opgenomen. Dit kan kloppen omdat we geen enkel telefoontoestel hebben aangesloten.

Nadat de Livebox geen verbinding kon krijgen (ADSL lampje bleef knipperen) heb ik ergens een oud telefoontoestel opgeduikeld, waarmee dus bleek dat er geen kiestoon was.

We wonen in een oud huis waar kwa aansluitingen en bekabeling het een en ander nogal vaag is.
We delen het pand met een winkel en het vermoeden is dat we de telefoonaansluiting delen. Ik kon echter zonder problemen een telefoonnummer aanvragen op ons huisadres.

Op de begane grond (onderaan onze trap) zit een luik waaronder een kastje zit waar de telefoonlijn op uitkomt. Ik vermoed dat dit het ISRA punt is, maar het komt niet overeen met 1 van de 4 ISRA punten die in de Wanadoo handleiding vermeld staan.

Ik heb het even nagetekend:
Afbeeldingslocatie: http://www.simmetric.nl/phone.gif

Het is een doos aan de muur met twee kapjes. De rechterkap kon ik eraf halen, de linker niet.
Eronder zitten twee witte blokken met elk 2 rijen contactpunten. De rechter rij is genummerd van 1 t/m 0, met aan weerszijden van elk nummer een contactpunt (vermoedelijk dus 1A/B, 2A/B etc.)
Tussen de blokken zit een hele wirwar van lichtblauwe, lichtgroene en witte adertjes, die niet uit lijken te komen op een kabel die uit het kastje loopt.

De zwarte kabel (loopt helemaal onder het linkerkapje door) is de telefoonkabel die naar de modem loopt, deze eindigt in een RJ11 stekker die aan een splitter zit. De adertjes hebben aan het eind een koperen contactpunt met daaraan een ombuigbaar lipje.
Toen ik het kastje openmaakte zaten de rode en de groene ader van die kabel in punt 1A en 1B van het rechter blok. Dit is de situatie waarin Planet ADSL tijdenlang gewerkt heeft.

Ik ben wat gaan kloten en heb de rode en groene ader in enkele andere contactpunten gestopt, daarna ook de zwarte en gele, en met alle vier tegelijk. Op geen van de combinaties slaagde ik erin een kiestoon te krijgen op het telefoontoestel, ook als ik deze direct aansloot op de zwarte kabel (en de splitter er dus tussenuit haalde).

Kan iemand mij vertellen of dit inderdaad mijn ISRA-punt is, en zoja: waarop ik de zwarte kabel moet aansluiten? Of is dit iets waarvoor ik een KPN monteur moet laten opdraven?

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Je hebt een KPN telefoonie abonnement en die werkt niet (geen kiestoon). De lijn komt niet aan blijkbaar bij het aansluitpunt waar jij je toestel op hebt aangesloten. Het kan zijn dat het de verkeerde lijn van je ISRA punt is, maar ook dat bij de oplevering van die telefoonlijn het niet juist is opgeleverd en niet bij je woning aankomt.

Of bij het aanleggen van Wanadoo DSL is er een foutje gekomen waardoor geen enkel signaal nu bij je woning aan komt meer.

Maar omdat je dus een KPN-telefonie abonnement hebt en daar geen kiestoon hebt kun je de KPN storingsdienst bellen gewoon.

Als je nummer weer werkt (met kiestoon) straks weet je ook op welke lijn je Livebox moet worden aangesloten en dat zou ook gelijk moeten werken dan. Werkt dat niet, maar je hebt wel kiestoon + juiste nummer kan je die storing bij Wanadoo melden.

Niet eerst naar Wanadoo, want je hebt niet eens een kiestoon op die lijn en KPN is vlotter in dit geval vaak.

[ Voor 25% gewijzigd door bjck op 09-06-2006 09:35 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:15
Het is in ieder geval je isra punt. Nou is het de vraag of KPN alles goed heeft gedaan natuurlijk. Het makkelijkst kun je dit controleren door elk paar contracten even te meten met een multimeter, 1 en 2 3 en 4 enz. Als je daar een spanning meet van ongeveer 40 tot 50 Volt gelijkspanning dan kun je proberen daar je telefoon op aan te sluiten en dan zou het moeten kloppen.

[ Voor 4% gewijzigd door Pino op 09-06-2006 09:43 ]

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• Not Pingu

Not Pingu

Dumbass ex machina

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Ik ga sowieso even met KPN bellen, maar voordat ik ga moeten dokken voor een monteur wou ik toch even checken of er geen makkelijkere manier was.

Ik heb helaas geen multimeter dus zelf doormeten kan ik niet.

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:15
Gunp01nt schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 09:43:
Bedankt voor de reacties. Ik ga sowieso even met KPN bellen, maar voordat ik ga moeten dokken voor een monteur wou ik toch even checken of er geen makkelijkere manier was.

Ik heb helaas geen multimeter dus zelf doormeten kan ik niet.
Je kan ook met een simpele telefoon testen, hoorn tegen je oor en dan met de twee middelste draadjes uit de platte telefoonkabel (rood en groen) de aders een stukje strippen en dan tegen de contactjes van de LSA strook (dat witte ding) leggen.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je geen kiestoon hebt dan is dat KPN probleem en dan wordt dat gratis opgelost. Het ISRA punt hoort bekabeld te zijn, daar mocht je vroeger zelf nog niet eens aankomen (oud huis=ISRA onder dop, dat is volgens mij nu nog officieel niet de bedoeling om er aan te komen). Vooral omdat je zegt dat voorheen ADSL wel werkte hebben ze waarschijnlijk in de centrale iets fout gedaan.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

... Ik ga sowieso even met KPN bellen, maar voordat ik ga moeten dokken voor een monteur wou ik toch even checken of er geen makkelijkere manier was ...
Van de KPN-site:
Als de oorzaak van de storing ligt aan uw eigen apparatuur of aan de bekabeling na het aansluitpunt in uw woning, dan betaalt u de reparatie- en monteurskosten.

Als je nu niet gaat lopen pielen aan je ISRA dan zijn de kosten gewoon voor KPN. Zij moeten ervoor zorgen dat het signaal 'goed' uit de PTT wandcontactdoos komt.

• Not Pingu

Not Pingu

Dumbass ex machina

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 10:25:

Als je nu niet gaat lopen pielen aan je ISRA dan zijn de kosten gewoon voor KPN. Zij moeten ervoor zorgen dat het signaal 'goed' uit de PTT wandcontactdoos komt.
Dan breng ik de situatie gewoon terug naar hoe het was voordat ik ermee ben gaan frotten. In die situatie is het aangebracht door een reeds verhuisde huisgenoot.

• harryslinger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-01 19:51
ik heb exact hetzelfde probleem gehad, monteur langs geweest, verkeerde aderpaar was aangesloten, geen verdere kosten, gewoon 08000407 bellen, livebox niet aansluiten, alleen een telefoon

• Not Pingu

Not Pingu

Dumbass ex machina

Topicstarter
De monteur is gisteren langsgeweest en heeft het gefixed.
Wat ik begreep was het ISRA-punt niet goed aangemeld (ofzoiets??) dus daardoor waren de kosten voor KPN.
Hij heeft meteen een nieuw kabeltje in het ISRA-punt gehangen en zelfs de binnenbekabeling doorgemeten _O_

iig hebben we nu weer internet :)

Pagina: 1