Welke laptop (Asus A6KT vs. Asus A7D)

Pagina: 1
Acties:

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:03
Ik ben dus druk opzoek naar een laptop en ben uiteindelijk uitgekomen bij deze twee:
-Asus A6KT
-Asus A7D

Ze zijn allebij ongeveer evenduur (de A6 is 125 eu duurder). Het vervelende van deze laptops is dat er nog weinig over te vinden is buiten de specs. Mijn prioriteiten zijn vooral 64bits (voldoen ze beide aan), accuduur, en daarna gaming (tis leuk als ik het kan). Opzich zijn de laptops vrij hetzelfde maar dit zijn de verschillen:

-A6 heeft X1600 GPU
-A7 heeft 17inch widescreen
-A6 heeft SiS chipset en A7 Ati.
-A6 heeft 60GB schijfje en A7 80GB (beide 5400rpm)

Vooral dat laatste vind ik wel een belangrijk punt. Ik vraag me dus af of zo'n SiS chipset wel goed is gezien het naar mijn weten een budget chipset altijd is. Die 17' widescreen vind ik dan wel weer een minpunt eigenlijk van die A7 gezien dat hem niet echt meer draagbaar maakt en ik vraag me af of dat ook gene invloed heeft op de accuduur.

De hoofdvraag is dus eigenlijk is zo'n SiS chipset wat of kan ik die beter mijden en voor de A7D gaan?

Hier nog linkje met de exacte specs verder:
http://www.laptops4u.nl/info/a7d-r001h-613.html
http://www.laptops4u.nl/i...-stel-zelf-samen-871.html

[ Voor 13% gewijzigd door XoReP op 09-06-2006 00:46 ]

• Ruzz321
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-01-2021
Mijn ervaringen met SiS zijn wat betreft gaming echt belabberd , verwacht niet dat je strakt een potje BF2 of Fifa 2006 zit te spelen (lees: meer dan 10 fps en normale graphics) . De ATi X1600 daarintegen schijnt zelfs vrij zuinig om te springen met je accu (voor een mid-end laptop graka) , maar lust natuurlijk nog wel aardig wat van je accuduur. De 17'' zorgt inderdaad voor meer accu verbruik , maar volgens mij is dit niet enorm in vergelijking met een 15,4''.

Dus langere accuduur maar geen games: SiS
Lekker Graka die HL2 of F.E.A.R. kan draaien: ATi X1600

Let wel , ik ben geen computer ''expert'' dit zijn puur mijn eigen ondervindingen en conclusies die ik heb kunnen trekken uit uren forums door spitten en eigen praktijk ervaring. (broertje heeft een A6Ja met X1600)

Groet,

Rush

EDIT: plaatje mag niet , maar interresant artikeld dan: http://www.pcper.com/article.php?aid=188

[ Voor 19% gewijzigd door Ruzz321 op 09-06-2006 00:53 ]

• XoReP
Zou het echt zou erg zijn wat betreft gaming... :/
Met welke SiS en omliggende onderdelen had je eigenlijk precies te maken?

EDIT: @onderstaande reactie: Oke dat wist ik idd al dat ze niet lekker GPU idd maken maar tog bedankt voor de reactie ;)

[ Voor 34% gewijzigd door XoReP op 09-06-2006 01:06 ]

• Ruzz321
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik zou het typenummer e.d. niet weten , maar 2 kennisen van mij hebben een flapflop met SiS graphics en allebij kunnen ze geen fatsoenlijk spel draaien. (1 betreft iig een Packerd Bell laptop en de andere weet ik niet)

Maar als je van plan bent om games te gaan spelen , dus HL2 , BF2 , F.E.A.R , ga dan alstjeblieft voor de X1600 voordat je dalijk een hoop geld uit gaat geven aan iets dat niet een je eisen kan voldoen. De X1600 is gewoon een pracht kaartje voor een laptop. Sinds gister heeft mijn broer een ASUS A6Ja en hij draait mijn Desktop AMD 64 3200+ , XFX 6600GT en Samsung Spinpoint 80 (7200 rpm) er in vrijwel alle teste ''dik'' uit . En dan zit er in die ASUS nog wel een 4200 rpm schijf wat volgens mij een behoorlijke bottleneck is voor die laptop , dus die wordt binnenkort vervangen voor een 5400 of 7200 rpm'tje.

Ik heb je post helemaal verkeerd begrepen , het ging om de SiS chipset , ik dacht om de Graphics , sorry

Qua chipset heb ik niet veel ervaring (voor zover ik weet) , maar die X700 daar is zeker mee te gamen hoor. X1600 is alsnog zo'n slordige 40-45% beter en ondersteunt H.264 support en Avivo technologie. Maar dat was je vraag niet , maar mijn standpunt blijft ga voor de X1600 als je meer game ''zekerheid'' wilt hebben voor de toekomst. En de X1600 is volgens mij een stuk zuiniger.

Van de Ati website:
Go longer with ATI’s PowerPlay™ 6.0 technology, maximizing battery life for an extended on-the-move visual experience. Deliver a video-rich multimedia presentation, play the hottest game at the highest settings, or enjoy extended battery life when watching your favorite movie. Mobility™ Radeon® X1600’s power management technology monitors user demands and machine capabilities to maximize battery life. Mobility™ Radeon® X1600 handles today’s graphics-intensive 3D games and HD content with plenty of power for the applications of tomorrow.
Trouwens jammer dat ze deze niet lveren met een fatsoenlijke graka:
http://www.mycom.nl/f2/html/dut/folder/images/4hr.jpg

[ Voor 61% gewijzigd door Ruzz321 op 09-06-2006 01:40 ]

• XoReP
Ik neig het meeste toch wel naar die A6KT alleen als iemand misschien wat duidelijkheid kan bieden over de chipset?

• XoReP
Na veel te hebben gezocht vandaag ben ik er achter gekomen dat de betreffende chipset eigenlijk gewoon een desktop chipset is. En kwa accuduur zal dit er niet echt gunstigger op worden.

Ik zoek dus iig al door na een ander alternatief... de A7D is gewoon te log en stroomslurpend dus valt uiteindelijk toch af. Had net een leuke MSI gevonden maar die zijn nergens (meer) leverbaar :/

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Moet het een AMD cpu zijn?
Want als het je om accuduur gaat ben je zowiezo beter af met een core-duo of solo.

Ik heb er ervaring mee, heb een A6K en de accuduur is hoploos |:(
Is btw een SIS ook met een gf6200GO (is niet zo snel maar wel zuinig).
2,5 uur is het max ongeveer.

Ken ook iemand met een Acer Ati chipset en x700, die doet ietsjes langer.
De centrino's kunnen wat dat betreft langer met de accu doen.

Mischien vind je dit wat?
http://www.laptops4u.nl/info/a8jc-h007h-a-969.html
Een goede keus als je niet echt gamed maar niet je geheugen wilt delen met de videokaart, en een compacte laptop wilt.

[ Voor 23% gewijzigd door Dnc1n op 10-06-2006 01:15 ]

• XoReP
Gamen moet eigenlijk wel mogelijk zijn dus X700 of X1600 eigenlijk wel een vereiste of nVidia equivalent. Ik wil graag 64bits hebben dus vandaar mijn keuze voor AMD.

Als ik voor Intel zou gaan maak ik het mezelf iig wel veel makkelijker :+

De MSI M635 of M655 zijn best leuk maarja dus kut te krijgen...

[ Voor 13% gewijzigd door XoReP op 10-06-2006 01:33 ]

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:15

_Eend_

🌻🇺🇦

Ligt eraan wat je er mee gaat doen. Als je echt veel op stap gaat met dat ding zou ik geen A7 kopen, die zijn te zwaar om de hele dag van A naar B te slepen. Hij is (IMHO) wel mooier dan de A6.

Maar je kunt ook een Asus Z92KT kopen:
- Turion 64 MT-30, 1,6GHz, 1MB
- SIS 756 + SIS 964L chipset
- 512MB DDR
- 15.4" scherm
- nVidia GeForce Go 6200 128MB
- 80 GB harde schijf 5400 rpm
- DVD-RW/DVD Dual Drive
- Gewicht 2,85 kg

Of de Z92KM, die heeft iets betere specs dan de Z92KT:
- AMD Mobile Turion MT30 1,6Ghz
- SiS 756
- 1GB DDR-333 RAM
- 15.4" scherm
- nVidia GeForce Go 7300 TurboCache
- 100 GB 4200 rpm
- Gewicht 2,85 kg

Ter vergelijking: een A7 weegt met 8 cell batterij 4 kg.

Het verschil in batterijduur zou ik niet weten, ze hangen bij mij altijd aan een adapter.

@Duncan: Kan zijn dat je een kapotte batterij hebt, hoe lang doe je met een (volle) batterij?

• XoReP
@Eend: De laptops die jij noemt zijn alleen maar slechter als de A6KT :P En hebben ook nog eens die SiS chipset.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
XoReP schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 03:48:
@Eend: De laptops die jij noemt zijn alleen maar slechter als de A6KT :P En hebben ook nog eens die SiS chipset.
Ja de Z92 serie is exact aan de A6 serie, alleen andere behuizing, wel even groot, maar vaak geen webcam en geen colorshine scherm. slechtere ondersteuning. (in feite de budgetversie van de a6 serie)

Mijn accu is idd een beetje afgezwakt al, ik kon een tijdje maar 96% opladen, en toen na een tijdje wel weer 100% volgensmij heeft hij hem dus automatisch gecalibreerd toen, zodat 96% 100% is geworden. maar in het begin haalde ik ook maar zo rond de 2 uur en 45 minuten.

Maar wil je extremere accutijden, dan moet je echt centrino nemen, anders moet je echt rekening houden met max 3 uur.

Wat wel op de 1 of andere manier lekker lang meegaat is de HP turion serie. Jammergenoeg met niet echt snelle grafische kaarten. Maar wel quality stuff. ken iemand die doet er bijna 5 uur mee.
het beste wat je daar kunt krijgen is xpress200 met eigen geheugen.

Msi zou ik ook een perfecte keuze vinden (als het 64-bit moet zijn), op het moment dat ik mijn laptop bestelde was deze helaas nog iets te prijzig voor mij, en moeilijk leverbaar.

Maargoed Core Duo spreekt mij nog wel meer aan, ook ivm dat ik een laptop niet anders gebruikt dan een versleepbaar werkstation, waar echt achter gewerkt moet worden, dus x64 draaien kom ik er niet eens mee aan toe.
Je zou ook heel even kunnen wachten op de core duo 2, die krijgt EMT64 mee, is dus wel 64bit.

• XoReP
Ik zat net te denken. Over het algemeen zal hij toch aan de netstroom hangen maar als hij 3 uur zou halen dan zou dat dus al best goed zijn.

HP had trouwens toch ML Turion's erin zitten? Zo ja zou het wel vreemd zijn dat ze dan zo zuingig zijn aangezien dat juist de wat grotere verbruikers zijn :P

Core Duo 2 lijkt me ook cker leuk :P Maar ben bang dat ik dan weer behoorlijk tijd met wachten en dat ze niet echt goedkoop zullen zijn (Core Duo zie ik dan niet ineens in prijsverlagen dus Core Duo 2 zal gewoon duurder zijn).

Me budget is oorspronkelijk 1000 euro maar met XP Pro + 3 jaar garantie + Pixelgarantie zou ik met de A6KT uitkomen op 1388 wat ik dan eigenlijk wle zo'n beetje me max is.

• XoReP
Net een mailtje van L4U gekregen met antwoord op een paar vraagjes vna mij en hun zeiden dat ik waarschijnlijk beter kan wachten op de Asus A6T met Turion X2 :P

Vaag alleen is dat ik ze tegenkom met een ML-52 CPU en TL-52 is dit een typo of wat is het verschil?

• Falch
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:18
XoReP schreef op maandag 12 juni 2006 @ 13:47:
Net een mailtje van L4U gekregen met antwoord op een paar vraagjes vna mij en hun zeiden dat ik waarschijnlijk beter kan wachten op de Asus A6T met Turion X2 :P

Vaag alleen is dat ik ze tegenkom met een ML-52 CPU en TL-52 is dit een typo of wat is het verschil?
En wanneer en voor welke prijs mogen we de A6T hier verwachten?

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:39

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica