DV-AVI omzetten voor op DVD

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Acolyte
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-08-2024
Goedenacht :)

Ik heb even jullie hulp nodig. Dit keer gaat het om het omzetten van DV-AVI bestanden afkomstig van een camera. Ik heb met een clubje vrienden een film gemaakt voor school en het was een groot succes. Voor een mooi aandenken ben ik nu voor al die mensen een dvdbox aan het maken met onder andere een duallayer DVD (jaja, duur ik weet het :P) met daarop al het onbewerkte materiaal. Dit is zo'n 4 uur oftewel 52GB aan data. Natuurlijk veel te groot, dus dat moet omgezet worden in een lossy format.
Wat ik niet wil is dat het omgezet wordt in DVD MPEG2. VOB files wil ik dus niet hebben. Het idee erachter is namelijk dat iedereen wel dol is op videobewerken, en ik ze op deze manier de kans wil geven om zelf eens aan de slag te gaan met het materiaal. Puur als extraatje.

Maar hoe moet ik dit in godsnaam aanpakken? Ik heb zelf al wel wat geprobeerd door ze om te zetten naar MPEG2 (program) met tmpgenc express. Maar het stomme is, geheel tegen mijn verwachtingen in, dat geen enkel populair pakket (premiere pro, windows movie maker, pinnacle) om kan gaan met simpele mpegjes :? ik krijg in ieder geval bij de twee eerstgenoermden errors bij importeren.
Nou zijn er nog legio andere formaten als mov en wmv en zelfs divx avi zou nog kunnen, maar is dit dan wel ondersteunend genoeg? MPEG is van alle platformen en dergelijke, wmv heeft alweer een slecht imago met linux enzo. MOV kan ik nergens vinden tussen de beschikbare codecs (ik heb wel Quicktime Pro 7)...
Het liefste zou ik gewoon bij MPEG blijven. Waarom ondersteunen al die pakketten dat niet?

wat raden jullie aan? Toch maar gewoon wmv?

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:52

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

WMV is best een lame formaat als je vrienden daarna weer om gaan zetten naar een dvd/mpeg :)

Als je zoveel beeldmateriaal kwijt moet, kun je dan niet een xvid/divx ervan maken met een lichtere compressie? Dan krijg je flink wat uurtjes op een DVD9.

Dat formaat (.avi) kun je in nagenoeg ieder programma uitlezen.

[ Voor 60% gewijzigd door Michael Knight op 09-06-2006 00:23 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Acolyte
Michael Knight schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 00:21:
Als je zoveel beeldmateriaal kwijt moet, kun je dan niet een xvid/divx ervan maken met een lichtere compressie? Dan krijg je flink wat uurtjes op een DVD9.
Heb je een tooltje wat je kan aanbevelen wat een beetje gebruikersvriendelijk 400+ clips kan omzetten naar divx/xvid die ook rekening kan houden met dat ik het op 8,5GB moet houden? Tmpgenc express ondersteunt wel avi xvid maar daar kan ik nergens goed zien hoe groot de bestanden worden eenmaal omgezet. Bovendien gaat de audiocompressie daar niet verder dan 56kbit mp3 :?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Huffyuv of MJPEG zijn wel goed voor dit soort dingen.

• Acolyte
Noork schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 00:30:
Huffyuv of MJPEG zijn wel goed voor dit soort dingen.
Ken ik, heb ik, heb het ook wel eens gebruikt en het werkt inderdaad goed. Maar het liefste wil ik dat het in een formaat opgeslagen wordt wat standaard wel op een pc aanwezig is (xvid is zo bekend inmiddels en anders is het een kleine moeite om het toe te voegen op de dvd) zoals mpeg of wmv (als we het over windows hebben).
Daarnaast: huffyuv en MJPEG worden die wel ondersteunt door meeste pakketten?

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:52

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik gebruik zelf altijd VirtualDub om iets om te zetten naar XviD/DivX...MPEG2 leest ie ook..grootte van het eindbestand kun je ook opgeven.

Nu ben ik alleen niet zeker of je daarbij ook een taskschedule kunt maken, zodat ie een aantal clips achtereenvolgens doet.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Noork
  • Niet online
Acolyte schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 00:37:
[...]

Ken ik, heb ik, heb het ook wel eens gebruikt en het werkt inderdaad goed. Maar het liefste wil ik dat het in een formaat opgeslagen wordt wat standaard wel op een pc aanwezig is (xvid is zo bekend inmiddels en anders is het een kleine moeite om het toe te voegen op de dvd) zoals mpeg of wmv (als we het over windows hebben).
Daarnaast: huffyuv en MJPEG worden die wel ondersteunt door meeste pakketten?
Huffyuv zit vrijwel in alle pakketten ingebouwd. MJPEG is een commerciele codec, maar echt de moeite waard om aan te schaffen. (Ik weet niet zeker of het wel afgespeeld/gelezen kan worden zonder de codec) Met xvid/divx ben je gewoonweg erg veel tijd kwijt om het om te zetten, en zo standaard lijkt me dit ook niet.
Michael Knight schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 00:40:
Ik gebruik zelf altijd VirtualDub om iets om te zetten naar XviD/DivX...MPEG2 leest ie ook..grootte van het eindbestand kun je ook opgeven.
Alleen de VirtualdubMod (en ik dacht ook NanDub) versie kan MPEG2 inlezen.

[ Voor 18% gewijzigd door Noork op 09-06-2006 00:46 ]

• Acolyte
Noork schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 00:45:
[...]

Huffyuv zit vrijwel in alle pakketten ingebouwd. MJPEG is een commerciele codec, maar echt de moeite waard om aan te schaffen. (Ik weet niet zeker of het wel afgespeeld/gelezen kan worden zonder de codec) Met xvid/divx ben je gewoonweg erg veel tijd kwijt om het om te zetten, en zo standaard lijkt me dit ook niet.

[...]

Alleen de VirtualdubMod (en ik dacht ook NanDub) versie kan MPEG2 inlezen.
OK, dat is dan mooi. Maar is er ergens een tutorial voor hoe je grote aantallen avi's omzet in huffyuv (of sowieso omzet) en hoe je kunt (laten) inschatten hoe groot het geheel dan gaat worden? Of aangeven? Die twee dingen moet ik nog even weten.

• Noork
  • Niet online
Google (virtualdub + batch) --> 1e hit: VirtualDub Batch Assistant

M-JPEG (motion JPEG) Vergelijkbaar met DV formaten. Werd eind 20e eeuw veel gebruikt. Ieder bestand wordt onafhankelijk van de andere gecomprimeerd. Data rate 3-6 MB/sec.
Huffyuv Lossless snele kompressie for beste kwaltieit video. Data rates ongeveer 10 MB/sec. Gratis codec.
Bron: http://home.planet.nl/~eck00321/tips/video_codecs/index.html

• Acolyte
Bedankt, ik heb het inmiddels voor elkaar gekregen met Tmpgenc express. Xvid/lineair PCM. Bedankt voor het advies allemaal :)
Pagina: 1