Toon posts:

HD formatteren bij XP pro installatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil eens mijn computer een frisse start geven.
ik heb nu van al mijn bestanden een backup gemaakt en nou wil ik mijn schijf formatteren.
Ik had al gezocht op dit forum hoe dat toch kan zonder DOS aangezien ook mijn HD NTFS is.
het kwam erop neer dat je opnieuw xp moet installeren en dat hij dan automatisch de HD formateerd.
dus ik proberen!
maar hij formateerd het niet. ik krijg wel iets over partities maar ik kan hem niet verwijderen omdat daar bestanden opstaan die hij nodig heeft voor de setup!
hoe kan ik toch afdwingen dat hij wel mijn schijf formateerd? wanneer is dit normaal het geval?

Verwijderd

Lees de tekst goed door tijdens de installatie. Het kan gewoon hoor.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-07 08:38

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Normaal gesproken kun je tijdens de setup een partitie aanmaken of eerst verwijderen en dan terug opnieuw aanmaken naar gewenste grote. Vervolgens selecteer je de partitie waarop je Windows XP wilt installeren. Wanneer je dan op enter drukt zal de setup vragen hoe je de partitie wilt formateren.

Het is overigens via de setup alleen de partitie waarop Windows XP geinstalleerd moet worden aan te maken. De rest van de schijf kun je vanuit schijf beheer partitioneren en formateren.

Overigens ga ik er vanuit dat je een volwaardige Windows XP installatie CD gebruikt in plaats van een recover CD, welke veelal met merk Pc's en laptop's worden meegeleverd.

[ Voor 16% gewijzigd door _Dune_ op 08-06-2006 23:12 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-07 01:03
boot je wel als eerste van de CD? In het BIOS ingesteld? Anders lukt het niet.

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geprobeerd om de partitie waar de oude xp op staat te verwijderen maar dat kan niet volgens XP omdat daar bestanden op staan die hij nodig heeft voor de setup.
misschien kan ik hem dan wel op de andere schijf installeren. ik ga het vanmiddag proberen.
en volgens mij heb ik een echt Windows XP pro CD.

Verwijderd

ik krijg wel iets over partities maar ik kan hem niet verwijderen omdat daar bestanden opstaan die hij nodig heeft voor de setup!
Wie heeft die bestanden op C:\ gezet? Heb je geen bootable CDtje van Windows ?

Een in-place upgrade al eens overwogen (dat is Windows over Windows waarbij het register volledig nieuw is en je alsnog een schone Windows hebt.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:51

E-Vix

Nu met sneeuw!

Zo te lezen probeer je windows te installeren vanuit windows. Dan kan je inderdaad de partitie waarvan je bent opgestart niet verwijderen.
Als je nu je computer opstart met je windows CD (moet wel een originele zijn, of een goede backup, anders werkt het niet), dan staan er geen bestanden meer open op die partitie en kan hij wel gewoon verwijderd worden.
Als je niet op kunt starten vanaf je CD, dan zal je in je bios de opstartvolgorde van je schijven moeten veranderen zo dat je cd of dvd-rom als eerste wordt gebruikt voor je harde schijf.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-07 08:38

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wanneer je wel vanaf de CD bent opgestart, dan heb je mogelijk voor installatie herstel gekozen tijdens de setup. In plaats van dat je een volledig nieuwe installatie gaat uitvoeren. Ik zou nogmaals de setup starten en eens heel goed lezen wat je moet indrukken om de verschillende installaties te bevestigen. Voor bijvoorbeeld een schone installatie moet je (geloof ik) op esc drukken in plaats van enter, dit is in iedergeval bij Windows 2003 server wel het geval. (toevallig gisteravond nog geinstalleerd)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Zeg Martijn (zo heet een goede maat van mij ook) waarom maak je niet meerdere partities met een partition manager? Ik meende zelfs dat elke willekeurige Linux distro een NTFS partitie kan resizen (meende ik). Download dus de setup-cd van bijvoorbeeld mandrake of Suse en maak je C partitie naar de minimale grootte van de installatiebestanden+pagefile. Eerst de betreffende partitie defragmenteren.
Omdat linux eigenlijk geen write ondersteund op NTFS kapt hij hem gewoon af door gewoon alleen het MBR te veranderen waarna NTFS zichzelf hersteld door de volumebitmap aan te passen. Dan heb je ruimte vrij om een tweede partitie te maken waarop je Windows kunt zetten. Deze oplossing kost je wat tijd, maar is geheel legaal en freeware (GNU/OSS). Het is toch je hobbie :)

Vanuit de verse installatie kun je eens het mes door die partitie heenhalen en je oude Windows setup verwijderen en/of overbodige bestanden. Bestanden in de map "i386" mogen NOOIT verwijderd worden.

Misschien houdt je wel een 10tal gigabyte over om eens te kijken wie jouw partitie heeft verkleind ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2006 19:16 ]

Pagina: 1