Beamer kopen, welke?

Pagina: 1
Acties:

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-07 12:35

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
Jah dit topic zal al 5x langsgekomen zijn - maar 6-9 maanden na datum zijn er al zoveel nieuwe modellen dat ik door het bos de bomen niet meer zie (of was het nou andersom?)

Ik heb een kamer waarbij de afstand muur - muur 3.3m is, en dat is dus zowel de zit-afstand als de beamer-afstand. Het budget is, zeg, € 1000. Muur ga ik 'gewoon' wit schilderen, en evt. kijken of er verf bestaat die ietwat beter reflectie biedt. De kamer is vrij donker tot geheel donker, dus het aantal lumen is eigenlijk niet boeiend. De beamer zal op een vaste plek komen te staan, portabiliteit is dus geen probleem.

En dan kijk je wat er aangeboden wordt, en ik heb zelfs geen idee welke merken nou een beetje degelijk zijn. Waar ik naar heb zitten kijken zijn de Sanyo PLV-Z4 en de Epson WMP-520. Die zijn echter weer boven budget (ruim), en wat ik heb kunnen uitvinden tot nu toe is dat het verschil ten opzichte van in-budget modellen, is 480p vs 720p.
Ik heb geen HDTV (satelliet), en zal er voorlopig ook niet aan beginnen, tenzij ik nog eens een blu-ray oid koop met HDTV output.

Wie kan me vertellen welke merken waarin sterk zijn? Welke beamer van ~< € 1000 biedt me 720p én is van een fatsoenlijke kwaliteit?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-07 17:38

spaceboy

Op grote hoogte

Een tip: kijk VOORAL naar geluidsproductie. Ik heb hier een beamer over (for sale) die prima is, maar gewoon teveel herrie maakt om lekker films te kijken.

Heb nu een oud model Sony Cineza gekocht. 800E. Heerlijk ding.

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-07 12:35

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
Klopt, maar wat ik lees is dat een beamer in eco-mode (minder lumen) vaak al acceptabel is, en ik denk dat dat meestal het geval zal zijn.

Hoeveel dB is aan te raden als max? 30 dB?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-07 17:38

spaceboy

Op grote hoogte

chem schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 22:48:
Klopt, maar wat ik lees is dat een beamer in eco-mode (minder lumen) vaak al acceptabel is, en ik denk dat dat meestal het geval zal zijn.

Hoeveel dB is aan te raden als max? 30 dB?
Cijfers zeggen mij niet zoveel. Die Cineza die ik nu heb is volgens de Sony specs 28db. En ik moet zeggen: dat moet niet HEEL veel meer zijn. Dit is precies acceptabel, maar 30db lijkt mij al teveel. Was het niet zoiets (graaf graaf in m'n ouwe natuurkunde kennis) dat 3db erbij een verdubbeling van geluid betekende? In dat geval is 28db gewoon MAX. zou ik zeggen. Maar beter nog is proberen. En goed luisteren wat je hoort (ook na een minuut of 5 als 'ie warm is).

Iedereen heeft andere eisen, maar voor mij is geluidsproductie absoluut doorslaggevend en zelfs nog belangrijker (!) dan beeldkwaliteit.

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
spaceboy schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 23:13:
[...]

Cijfers zeggen mij niet zoveel. Die Cineza die ik nu heb is volgens de Sony specs 28db. En ik moet zeggen: dat moet niet HEEL veel meer zijn. Dit is precies acceptabel, maar 30db lijkt mij al teveel. Was het niet zoiets (graaf graaf in m'n ouwe natuurkunde kennis) dat 3db erbij een verdubbeling van geluid betekende? In dat geval is 28db gewoon MAX. zou ik zeggen. Maar beter nog is proberen. En goed luisteren wat je hoort (ook na een minuut of 5 als 'ie warm is).

Iedereen heeft andere eisen, maar voor mij is geluidsproductie absoluut doorslaggevend en zelfs nog belangrijker (!) dan beeldkwaliteit.
Ja klopt, ik heb dat ook gehad. 1 Brommer = 80 dB, 2 brommers = 83dB (+3dB dus)

Verwijderd

Ik heb de Sanyo PLV Z3 al een tijdje op het oog. Deze doet 720p en kost rond de 1000 euro

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-07 14:25
Verwijderd schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 23:33:
Ik heb de Sanyo PLV Z3 al een tijdje op het oog. Deze doet 720p en kost rond de 1000 euro
Een contrast van 60:1 volgens een test; ik zou er nog eens over nadenken. http://pcmagazine.zdnet.nl/magazines.cfm?id=43780

[ Voor 9% gewijzigd door ParkOverall op 08-06-2006 23:46 ]

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 20:04
Kijk eens naar de BenQ W100:

http://www.projectorrevie...urers/benq/W100/index.asp

Wordt positief ontvangen is zeker betaalbaar: 700 a 750 euro...

https://www.strava.com/athletes/10490675

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-05 13:25

FaceDown

Storende factor.

Ach dat geluid.. ik heb een Infocus Screenplay 4800. Heb ik gekocht voor 380 euro 2ehands met een 200 uur op de lamp. Ik vind het een perfecte beamer. Hij is weliswaar 'maar' 800 x 600 maar geeft DVD's perfect weer op 1.80m breed, beter dan veel 1024x768 of native breedbeeld beamers. Bovendien zit er de Fouradja chip in, een hele goede deinterlacer.
Hij maakt best wat geluid maar als ik een film kijk heb ik er totaal geen last van. Het monotome gezoem hoor ik echt niet, zeker niet als ik het geluid ook nog lekker open heb staan, wat natuurlijk hoort bij een film. :)
Hij accepteert bovendien 720p signaal, wat hij natuurlijk niet volledig weergeeft maar downscaled. Tegen de tijd dat HDTV mailstream wordt, ga ik misschien wel weer een andere kopen. Dat zal overigens nog wel even duren gezien de (meeste) NL tv-zenders nog niet eens in breedbeeld uitzenden atm. Ook de komst van HDDVD zal nog wel even op zich laten wachten. Dan heb ik m'n beamertje allang afgeschreven ;)

[ Voor 30% gewijzigd door FaceDown op 09-06-2006 00:04 ]

Groetjes, FaceDown.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

spaceboy schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 23:13:
[...]

Was het niet zoiets (graaf graaf in m'n ouwe natuurkunde kennis) dat 3db erbij een verdubbeling van geluid betekende? In dat geval is 28db gewoon MAX. zou ik zeggen. Maar beter nog is proberen.
Ja alleen boet dat niet want je oor werkt ook logaritmisch. Dus 37 dB wordt niet als 2x zo hard ervaren als 34 dB ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Pagina: 1