Toon posts:

Probleem met Moederbord 939dual sata2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen, als iemand mij helpen kan is hij mijn held!

Ik heb na veel wikken en wegen eindelijk een systeem samengesteld. Omdat ik eerder uit onderdelen iets had samengesteld, dacht ik dit weer te kunnen. Ik ben echter verre van een computerexpert.

De kast: Sonata 2 (450 watt)
Moederbord: Asrock 939dualsata2, zodat deze mijn agp kaart nog kan draaien
Videokaart: xfx 6600gt agp128mb
Processor: 3500+ venice, 512 kb
Geheugen:ik heb 2 gig besteld van kingston, maar op het moment(want dat komt pas volgende week binnen) gebruik ik de 512 mb pc 2700 ddr ram uit mijn oude pc.

Het probleem:

Eerst kreeg ik het systeem niet aan. Heb van alles geprobeerd, tot ik ontdekte dat de kopjes van sommige kabeltjes niet klopte waardoor hij niet goed op de aan/uit switch op het moederbord zat. Nu ik dat gefixed heb kan ik hem gewoon aanzetten. Ik heb tot nu toe alle kabeltjes op het moederbord aangesloten en mijn 2 IDE harde schijven. Wanneer ik de computer aan zet gaan alle koelers,ook die van de processor, goed draaien. De lampjes branden ook. Echter verder gebeurt er helemaal niets. Er zit geen vga uitgang op het moederbord, de enige uitgang is die van mijn 6600gt. Maar ik krijg geen beeld, en daarnaast geeft decomputer ook geen opstartpiepje, welke ik altijd zo gewend ben.Hij doet noppes. Het enige geluid dat ik hoor komt van de koelers.
Ik snap niet wat ik fout gedaan heb. Is het geheugen te oud? Zit mijn agp kaart er niet goed in geduwed (heb het wel maximaal geprobeerd) Zitten er stekkertjes niet goed? Kan je met een jumper of zo switchen tussen agp en PCIe?Ofis mijn processor kapot? Ik weet het echt niet en slaag ook niet omerachter te komen.Als iemand mij helpen kan, graag!
dank je wel,
menno

• Wokkel1982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-03 18:20
Ik dacht dat dit mobo niet compatible was met de voeding in je kast vanwege een nieuwe standaard ofzo.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 10:35

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Ik gok dat je moederbord probeert te booten met de memorysnelheid op 400 MHz, oftewel een snelheid die waarschijnlijk te hoog ligt voor je DDR333 geheugen en dat 'ie daarom niet door de POST heen komt (en dus ook geen piepjes geeft). Kijk eens of er jumpers op het moederbord zitten waarmee je de geheugensnelheid in kan stellen.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

ik heb dit wel eens gehad, en toen was het de cpu die niet goed contact maakte.
was wel al lang geleden en met een P1
het zou dus zoiets kunnen zijn. Of iets als een aardeprobleem.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je voeding incompatible is als je hem wel in dezelfde aansluiting kan steken.
Moet er niet zo'n extra kabeltje naar je mobo ofzo?
en misschien moet je eerst je bios flashen om jouw processor te gebruiken..

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2006 22:26 ]

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Wokkel1982 schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 22:19:
Ik dacht dat dit mobo niet compatible was met de voeding in je kast vanwege een nieuwe standaard ofzo.
idd, zoals in het 939Dual-SATA2 topic (deel 4) te lezen is, is de voeding van de Antec Sonata niet altijd compatible met dit moederbord, dat komt door het ontbreken van een -5v lijn.
Jammer maar helaas voor de TS, dat wordt een andere voeding kopen, of een ander mobo...

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel voor jullie snelle adviezen.
Ik heb de voeding uit mijn oude computer erop aangesloten, maar het verhaal blijft precies hetzelfde. Die nieuwe voeding, van sonata, die heeft nog een soort 2de stroomstekkertje naar mijn moederbord, van 12 coltof iets dergelijks. maar hij gaat ook aan als ik die niet aansluit.Iemand nog andere adviezen? Ik zal eens kijken of er iets van een jumper is voor het geheugen.
Alvast bedankt

Verwijderd

Topicstarter
En nog een niet onbelangrijk detail. Heb hem net even aangezet voor een minuutje. Toen uitgezet, koeler erafgehaald en meteen de processor gevoeld. Deze voelde koud aan, alsof hij niks gedaan had. Betekent dit dat hij kapot is? Of kan het zijn dat het gewoon geen stroom krijgt?

Verwijderd

Topicstarter
Aiii,ik lees net dat ongeveer een miljoen anderen hetzelfde probleem hebben gehad als dat ik heb. Alleen gek dat wanneer ik een andere voeding probeer, hij nog steeds niks doet. Is het nodig dat de voeding ook dat 4 pins connectertje voor de 12 volt nodig heeft? Misschien een domme vraag, maar ik ben ook beetje dom. want die andere voeding die ik net heb geprobeerd, die heeft enkele die grote voedingsstekker, en niet die kleine.

Verwijderd

die kleine is inderdaad ook nodig...
probeer eens je antec voeding in de pc te steken waar normaal die andere in zit, boot daarmee (dan heb je stroom op die 12v), gebruik die 12v op je nieuw moederbord in combinatie met die voeding uit die oude die je dan op de grote stekker van je nieuw moederbord aansluit.

Lastige opstelling, maar dan zou het wel moeten werken :+

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-05 11:14

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Ik heb dit ook gehad.
Bij mij was het geen voedings probleem of iets.

Het probleem bij mij was dat ik een moederbord kreeg met corrupte Bios.

Hiervoor heb ik hem dus ge-RMA'd en kreeg ik een ander die het wel deed.

PS. M'n specs (link in signature/avatar (weet niet wat wat is)).

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Verwijderd schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 23:05:
[...]
Ik zal eens kijken of er iets van een jumper is voor het geheugen.
Alvast bedankt
er is geen jumper voor het geheugen, dat ligt echt aan je voeding ;) het geheugen wordt standaard op max. PC2700 gezet (was iig zo bij mij PC3200 modules), dus dat zal het probleem niet zijn.
het 4pins connectortje is idd echt nodig.
daarnaast is er ook nog zoiets als een EDIT-button op dit forum, die mag je bij voorkeur gebruiken zonder enkele keren vlak achter elkaar te posten ;)

@ErikRedbeard: in dit geval is het welbekende probleem met de Antec Smartpower voedingen veel voor de handliggender, laat de TS eerst maar eens een fatsoenlijke andere voeding proberen (met 4pins connector dus :P ) alvorens het mobo te RMA-en wegens corrupte BIOS o.i.d.!

Verwijderd

Topicstarter
Wat blijkt nou, die oudere voeding van mij, van 300 watt, blijkt ook zo'n 4p te hebben.Ik heb hem aangesloten, maar nog steeds niks. Systeem blijft gewoon dood.
Ik lees dat sommigen het oplossen met een vervangend moederbord, anderen met een andere videokaart, en anderen met een andere voeding. maar wat nu bij mij het probleem is weet ik niet! Toch bedankt allemaal voor de hulp!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Verwijderd schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 23:50:
Wat blijkt nou, die oudere voeding van mij, van 300 watt, blijkt ook zo'n 4p te hebben.Ik heb hem aangesloten, maar nog steeds niks. Systeem blijft gewoon dood.
Ik lees dat sommigen het oplossen met een vervangend moederbord, anderen met een andere videokaart, en anderen met een andere voeding. maar wat nu bij mij het probleem is weet ik niet! Toch bedankt allemaal voor de hulp!
heb je de 'standaard-procedure' al doorlopen? dus: alleen booten met je grafische kaart, geen harddisks of cdromdrives (wel geheugen en cpu uiteraard ;) ).
heb je al een Clear CMOS geprobeerd? (via de jumper, zie mobo boekje)
Staan de rijen jumpers in het midden van het bord wel allemaal zo dat er wordt uitgegaan van Socket939 en geen AM2 (zie boekje)?
heb je desnoods een andere grafische kaart om te testen? of ander geheugen?
als je dat allemaal getest hebt zou ik, zoals ErikRedbeard zegt, het mobo terugsturen voor RMA...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de standaardprocedure doorlopen en heb nieuw resultaat! Niks hielp, behalve de clear cosmos jumper verplaatsen. Toen ik dat deed startte hij opeens op! Hij stopte alleen alweer snel omdat hij geen harde schijf had om van te laden. Blij als dat ik was heb ik gekeken of hij ook nu opstartte als ik die jumper weer terug zette. maar dat deed hij niet. Dus toen heb ik die jumper weer naar de stand gezet waarin hij werkte, en heb ik de boel nog eens uitgeprobeerd met mijn oorspronkelijke sonata 2 voedig. Maar toen ik die aansloot toen maakte hij een apart geluid en ging heel het systeem niet meer aan. Snel de boel eruitgetrokken, oude voeding weer aangesloten, maar elke keer als ik hem aanzet maakt hij het geluid van een huilend hondje en doet het systeem helemaal noppes. Heb het gevoel dat ik van de regen in de drup val! Iemand nog advies?

Verwijderd

Topicstarter
Heb nog wat zitten experimenteren en met beide voedingen als ik de stroom erop zet schiet mijn moederbord voor een seconde aan en slaat daarna meteen dood. Alsof die kortsluiting heeftof iets dergelijks? Heel klein wegvagend piepje hoor ik tegelijkertijd.
Pagina: 1